Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 18:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer battle :-) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 November 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:

hvor højt den kan bestille er for mig mindre væsentlig. der er mange parameter der karakterisere en god
sub. præsision og nyancering er for mig langt vigtigere end at den kan spille 110 db ved 20 hz. jeg er sikker at svs laver gode
sub. men de er ikke de mest præsice. ifølge de målinger de har lavet på av talk så er M&K mx 350 den mest præsice,sammen
med velodyne dd serien(etf). SVS er den mest retliniære. Hvilken er så bedst? det er et spørgsmål om prioriteringer

jeg fravalgte selv svs efter at have lyttet på dem, da min prioritering er anderledes. det bliver med andre ord umuligt at
vælge en vinder

Helt enig i ovenstående! En subwoofer skal gengive bas præcist og artikuleret. Hvis den kan dette, samtidigt med at gengive
15hz ved 115db, ja så snakker vi om en vinder :-) Dette vil dog oftest kræve flere subs og forstærkere som er langt bedre end
de OEM-amps de fleste producenter propper i.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 November 2009 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

En subwoofer er et højttalermodul, der kan gengive frekvensområdet fra ca. 150  Hz og ned til ca. 20 Hz. Det kan dog bemærkes, at det ikke er ualmindeligt, at se betegnelsen (mis)brugt for basmoduler, der ikke magter at gengive frekvenser dybere end 80 – 90 Hz.

Hvor dybe frekvenser?
Der findes ikke mange musik-CD´er, der indeholder frekvenser under 30 Hz og de relative få der findes kan f.eks. være indspilninger med synthesizer. Således er de dybeste grundtoner fra en kontrabas: 40 Hz eller fra et orgel (typisk): 32 Hz. Bruges subwooferen sammen med film, f.eks. i et surround system, kan endnu dybere frekvenser forekomme i form af lydeffekter. Det skal samtidig bemærkes at ørets følsomhed ved lave frekvenser er meget ringe, - der skal faktisk ca. 90 dB lydtryk til, før vi kan opfatte frekvensen 20 Hz. Noget andet er så, at man kan føle disse lave frekvenser som vibrationer med hele kroppen. Mange af disse vibrationer kan forplante sig i rummet og sætte væg- og gulvflader, andre genstande og ikke mindst højttalerkabinettet i uønskede svingninger, hvilket alt sammen  bidrager med en hørbar forvrængning af lyden.

Subwooferen i lytterum, high-end
Sætter man et krav på ca. 100 dB ved 30 Hz i et rum på 25 m2 siger beregninger, at driveren skal flytte 685 kubikcentimeter luft, svarende til hvad en 12” driver kan præstere med et membranudsving på 1,3 cm (+/- 6,5 mm). Benytter man i stedet fire 15” drivere, kræves der kun et  membranudsving på 2 mm (+/- 1 mm), hvilket må siges at være et noget mere rimeligt krav, blot efterlader det problemet med fire 15” drivere og dertil hørende kabinet vil fylde temmelig meget i et rum på 25 m2.
Taget fra.Lyd & Højttalerbyg - 6. del.
Hvor mange har en Ægte sub, de fleste har nok kun et eller to basmoduler.
Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 November 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

lassencad skrev:
En subwoofer er et højttalermodul, der kan gengive frekvensområdet fra ca. 150  Hz og ned til ca. 20 Hz. Det kan dog bemærkes, at det ikke er ualmindeligt, at se betegnelsen (mis)brugt for basmoduler, der ikke magter at gengive frekvenser dybere end 80 – 90 Hz.

Hvor dybe frekvenser?
Der findes ikke mange musik-CD´er, der indeholder frekvenser under 30 Hz og de relative få der findes kan f.eks. være indspilninger med synthesizer. Således er de dybeste grundtoner fra en kontrabas: 40 Hz eller fra et orgel (typisk): 32 Hz. Bruges subwooferen sammen med film, f.eks. i et surround system, kan endnu dybere frekvenser forekomme i form af lydeffekter. Det skal samtidig bemærkes at ørets følsomhed ved lave frekvenser er meget ringe, - der skal faktisk ca. 90 dB lydtryk til, før vi kan opfatte frekvensen 20 Hz. Noget andet er så, at man kan føle disse lave frekvenser som vibrationer med hele kroppen. Mange af disse vibrationer kan forplante sig i rummet og sætte væg- og gulvflader, andre genstande og ikke mindst højttalerkabinettet i uønskede svingninger, hvilket alt sammen  bidrager med en hørbar forvrængning af lyden.

Subwooferen i lytterum, high-end
Sætter man et krav på ca. 100 dB ved 30 Hz i et rum på 25 m2 siger beregninger, at driveren skal flytte 685 kubikcentimeter luft, svarende til hvad en 12” driver kan præstere med et membranudsving på 1,3 cm (+/- 6,5 mm). Benytter man i stedet fire 15” drivere, kræves der kun et  membranudsving på 2 mm (+/- 1 mm), hvilket må siges at være et noget mere rimeligt krav, blot efterlader det problemet med fire 15” drivere og dertil hørende kabinet vil fylde temmelig meget i et rum på 25 m2.
Taget fra.Lyd & Højttalerbyg - 6. del.
Hvor mange har en Ægte sub, de fleste har nok kun et eller to basmoduler.

er det et lukket eller åbent der snakkes om?  eller er det uden betydning i den sammenhæng

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Sendt: 11 November 2009 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Hmm det er efter min mening ligemeget.
Men har igemmen tiden lært at der er langt imellem Ægte subs. Subs der virkelig går dybt  spiller højt ved dybe frek og samtidig lyder spiller godt ja dem er der langt ikk mange af. Når man så finder lytter på en subs hvor alt går op i en højre enhed Ja så er det også rigtigt  meget  Dyrt.
ALT for mange Misbruger betegnelsen subwoofer.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2009 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

lassencad skrev:
Hmm det er efter min mening ligemeget.
Men har igemmen tiden lært at der er langt imellem Ægte subs. Subs der virkelig går dybt  spiller højt ved dybe frek og samtidig lyder spiller godt ja dem er der langt ikk mange af. Når man så finder lytter på en subs hvor alt går op i en højre enhed Ja så er det også rigtigt  meget  Dyrt.
ALT for mange Misbruger betegnelsen subwoofer.

du kunne jo nævne et par stykker som du mener er i den klasse

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Sendt: 11 November 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

JBL lavede nogle 18" i starten af 80erne. Og sikkert også i dag.
SNELL laver også 18" som har nogle utrolige data de kan.
Martin logan
Ellers Horn højtaler.
Men der er ved at være mange år siden jeg sidst var ude på markedet for at købe subs.

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 November 2009 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Ville det sige at man får en markant bedre præcision med 2 subs fremfor 1, i et rum på 25 kvm. eks.? Hvornår er det en fordel og hvornår er det en ulempe at vælge 1 eller 2 subs?
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

pauseklovn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 November 2009 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Til top Vis pauseklovn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pauseklovn

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 November 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Meier: Jamen an kan da bruge hvilket som helst db-meter, så længe man kender korrektionsværdierne for det. Så kan an jo samtidig med sit opgivne lydtryk skrive hvilket db-meter der er brugt. Så skulle det hele da nogenlunde kunne standardiseres. Vi kan også tage rumstørrelser med hvis det er.
Kommentarer der kun er for sjov er helt iorden, så længe man også kan se det sjove den anden vej rundt Bass-kasser vs sub´s

Lassencad: Hvilken slags musik-cdér mener du når du skriver at der ikke findes mange med information under 30hz?
For jeg har masser med godt med tryk under 30hz. Det meste er rigtig nok ikke "rigtige" fysiske instrumenter, men det skal ikke være en forhindring for mig ihvertfald.
Du kan jo eventuelt prøve med lidt hiphop eller elektronica hvis du vil prøve musik med information under 30hz.

vh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Sendt: 11 November 2009 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Tja jo
En del forveksler dyyyyb bas med kraftig bas.
Men jeg tror da på dig l´Blundt, .
Men som jeg før har nævnt her på HIFI4ALL er der så mange andre faktore som spiller ind.
Når man så har en sub der kan har man så CD, LP, FILM, som går så dybt
Hvis det så er på plads har man så også en forstærker der har  strøm nok til at styre sub.
Tro mig at se en 18" svinge ved bare 30Hz ved ca 115dB er et voldsomt syn.
Og man forstår hvorfor en 8" eller 10"  ikke kan .

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 11 November 2009 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:

Kommentarer der kun er for sjov er helt iorden, så længe man også kan se det sjove den anden vej rundt Bass-kasser vs sub´s

Sød vovse

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 November 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Meier: Ja ikk´

Så lad os finde ud af en battle. Vi kan jo starte med kongen og tage et udklip af Pod emergence-scenen fra WotW og se hvis vuffer der gjalder højst.

Så kan vi jo altid finde ud af en shoot-out når mestrene er fundet.

Nogle friske? Så starter jeg gerne ud imorgen efter skole, når naboerne er lidt mere tilbøjelige til at udholde det. Men så tager vi den i en ny tråd.

Mvh. l´Blundt

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2009 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:
Meier: Ja ikk´

Så lad os finde ud af en battle. Vi kan jo starte med kongen og tage et udklip af Pod emergence-scenen fra WotW og se hvis vuffer der gjalder højst.

Så kan vi jo altid finde ud af en shoot-out når mestrene er fundet.

Nogle friske? Så starter jeg gerne ud imorgen efter skole, når naboerne er lidt mere tilbøjelige til at udholde det. Men så tager vi den i en ny tråd.

Mvh. l´Blundt

hvad er formålet med testen? bulder, imponator. En god sub skiller sig ikke ud fra resten af setupet

pauseklovn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 November 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Hej

http://www.royaldevice.com/custom.htm

Og der er 2 stk

PS ikke et rum jeg turde være i

MVH JAN
Til top Vis pauseklovn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pauseklovn

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Sendt: 12 November 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

spænende læsning!

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 November 2009 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

p.las: Er det bare din holdning du giver udtryk for der? For jeg vil vove at påstå at det kommer an på hvordan den er sat op i forhold til resten af anlægget. Enhver sub kan skille sig ud hvis du dummer dig ved opsætningen eller mangler forudsætninger for at den bliver sat ordentligt op, umuligt rum, kone, og du kan selv tilføje flere grunde.

Men formålet med testen er at have det sjovt hvis man er til den slags. Det står brugere af foraét frit for ikke at deltage i en sådan test.
Udover det så kan man jo håbe på at det munder ud i en shoot-out hos en med pladsen en dag. Så kan de der er ude at kigge efter sub, har interesse for bass/lyd, tilføj selv andet, også få en mulighed for at høre/mærke forskeligge sub´s selv. Og vi kan alle få lidt hygge ud af det

Jeg syntes ihvertfald det kunne være interessant hvis du deltog med din DD12ér, hvis du ellers mener den kan imponere nok Tag det bare som en udfordring.

Men indtil videre er der ikke rigtig kommet andet respons end dit indlæg så er ikke helt sikker på at mine naboer skal udsættes for det, hvis ikke der er interesse for en sådan battle.

Mvh. l´Blundt

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 12 November 2009 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Tror faktisk du/I kan finde data på en B&W 850 sub via de tidligere nævnte links.

855 er i mine ører en glimrende sub, som jeg selv valgte foran velodyne dd15, og deres mindre SPL serie.

Den er ikke servostyret, men har en fremragende enhed og rigeligt med power....

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

l´Blundt: jeg vil gerne bare vide hvad en evt vinder bliver bliver kåret ud fra. Min egen dd12 som jeg overvejer at skifte ud til en M&K mx 350 er ikke en imponerende sub. den er bare præcis og går relativt langt ned. I min stue har den nok af magt. men den fysiske fornemmelse man har på en evt svs pd 12+ har den ikke. (som jeg mener kan sløre en masser af detaljer generelt) den er langt mere afdæmpet. jeg har sat min servo til max. det betyder at jeg mister lidt afput ved de laveste frekvenser, men det er min prioritering. mit anlæg er jo også mere studielyd end bio lyd hvor der er lagt meget vægt på dynamik.præsicion. med en meget stram lyd til følge. men tro mig, det kan spille rigeligt højt

man kunne jo lave forskellige klasser. Eks højeste lydtryk.laveste frekvens etc . det er sku altid sjovt at høre noget forskelligt

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 November 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

p.las: Ikke for at være nedladende, men når der bruges et db-meter så er det nok antal decibel "vinderen" bliver kåret på
Det er faktisk beskrevet ovenfor hvordan det skal foregå. En bestemt scene, præcis hvor i scenen kan bestemmes ud fra minut:sekund, og så er det bare at skrue op til man enten ikke kan eller tør mere.
Så skriver man hvilket db-meter der er brugt, hvor højt man havde skruet op på recieveren/processoren(i tilfælde det er stereo må dette måske udelades) og antal db man opnåede.

Eksempelvis sådan her

Vi kan også sagtens lave med hvem der spiller dybest, men der skal stadig være opgivet antal db der blev opnået ved frekvensen. Ellers kan diskant jo gå hen og vinde Problemet med denne form for dybdetest er bare at hvis subén resonere kraftigt er det jo ikke sikkert at det er præcis den frekvens du afspiller som bliver målt.
Men igen så kan en sådan test jo forhåbentlig ende med at folk samles en eftermiddag/aften hos en deltager og tester på livet løs, så man også selv kan gøre sig sine erfaringer med de forskellige sub´s.

Mvh. l´Blundt

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 12 November 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

WotW = War of the Worlds??

Pod scenen, hvad er det?

Jeg har egentlig aldrig prøvet hvor højt mine subs kan spille, sådan udover "lytte-testen" med Trentemøller (Konklusion: MEGET HØJT!!!)

Kan du komme med en mere præcis beskrivelse af hvor i filmen vi skal teste (titel, afsnit, tid) så hiver jeg en dB måler med hjem (B&K Type 2250) og leger lidt med den.

Hæh.. Kunne være sjovt at brænde lydsporet ned på en CD og prøve det i bilen også.. Hmm...

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes