Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2024 | 09:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Valg af forstærker til CW Al-1000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
le15a
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 06 November 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

jeg fandt en Crown Amcron macro tech 1200 på dba de er vidst ikke helt dårlige

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62708569

Til top Vis le15a's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af le15a
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 06 November 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

C-R-T skrev:

Det er jeg klar over, men det var det der kom på bordet

Iøvrigt er en dæmpningsfaktor over 500 kun salgstal, et helt almindeligt højttalerkabel eller passivt delefilter ødelægger alle de fine tal

ah, det er nu ikke helt rigtigt... hvis udgangsimpedansen er lav nok, er det skam muligt at komme op (og over) 20k. men det afhænger af hvilken form for udgangstrin forstærkeren har hvis det også skal kunne betale sig rent produktionsmæssigt.

Kabel og delefilter skal per definition ikke medregnes da det ikke er en del af forstærkeren. Men din grundpointe er god nok.



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 903
Sendt: 06 November 2009 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

C-R-T skrev:
Nova´en er en 120 watt mellemklasseforstærker med en dæmpningsfaktor på ca 300 målt ved 1 Khz i 8 ohm (Siger INTET om hvad den kan i bassen)

NAD 218éren er målt fra 20 til 20 Khz og har en dæmpningsfaktor på 200 i bassen

NAD 218 er en 225 watt hififorstærker der tilfældigvis kan tåle at blive kørt enddog særdeles hårdt.

Nad 218 yder 360 watt i 4 ohm hvor Nova´en yder 200, så på et sæt AL-1000 har du ca den dobbelte power

NAD 218; 23 kg
NOVA; 16 Kg


Skal du have virkelig smæk for skillingen så find 2 stk NAD 2200 og brug dem brokoblet, så har du i nærheden af 6-700 watt i 4 ohm og rasende dynamik


 

Det er helt rigtigt. men en NAD 218 har de watt den har og ikke mere,  den kan slet ikke  som mange andre forstærkere kan, se lige målingen på den da du selv viser den, en forstærker på 2 * 200watt levere kun 2 * 280watt i 8 ohm i spidserne,  den levere også hele 2 * 450watt i 4 ohm i spidserne, men det er ikke meget da den jo ligger inde med 2 * 354watt kontinuerligt.

Så derfor undre det mig at folk mener at denne NAD 218 er et monster som den tit bliver udråbt som.

Hvis man så mener det er en monster forstærker, så fraråder stereophile at den denne forstærker skal arbejde i 2 ohm konstant, det er den ikke bygget til, læs selv på deres site.

 

Og så kan jeg kun give dig ret i at 2 * NAD 2200PE de rykker på AL-1000, men en gammel NAD 208 som jeg selv har gør det rigtigt godt bare i stereo, da den kan aflevere meget høje spidseffekter, og det er det der gør at en forstærker kan spille højt, det har intet at gøre med den kontinuerlige effekt, det drejer sig om hvad den kan banke af i et lille halvt sekund.

 



__________________
NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
Til top Vis Poul-erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul-erik
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 06 November 2009 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

C-R-T skrev:

Selvfølgelig skal kabler og delefilter medregnes, eller ville en given forstærker jo have lige godt fat i basenhederne ved direkte tilslutning (som ved brug af elektronisk deling) som hvis der sad en 4 ohms modstand i serie mellem forstærker og højttaler

Jeg tror vi taler forbi hinanden, du taler om dæmpningsfaktoren i et givent system, jeg taler om den dæmpningsfaktor som producenten opgiver



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 06 November 2009 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

C-R-T skrev:
kim olsen skrev:

C-R-T skrev:

Selvfølgelig skal kabler og delefilter medregnes, eller ville en given forstærker jo have lige godt fat i basenhederne ved direkte tilslutning (som ved brug af elektronisk deling) som hvis der sad en 4 ohms modstand i serie mellem forstærker og højttaler

Jeg tror vi taler forbi hinanden, du taler om dæmpningsfaktoren i et givent system, jeg taler om den dæmpningsfaktor som producenten opgiver



Ja ok, men mht opgivelserne så er selv NAD 218eren et skridt foran da den har en dæmpningsfaktor på 200 i hele området og dermed også bassen.
Hvor Nova´en har en dæmpningsfaktor på 300 men ved 1 Khz.




nu står der rent faktisk "typisk 300" i nova 600 manualen, og "> 200 ved 50 hz" i 218 manualen... så med den logik du har kørt indtil videre er novaen bedre i bassen. På trods af at vi lige blev enige i at dæmpningsfaktoropgivelser ikke siger meget om den reelle baskontrol i et givent system

Så baseret på en enkel dataopgivelse vælger du at antage at forstærker x er bedre end forstærker y, og at vi var nogenlunde enige om at en enkel parametre intet siger om forstærkerens evner, så vælger du stadigt at anbefale forstærker X på trods af at du aldrig har hørt fortstærker Y?



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 06 November 2009 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Vi er lige blevet enige om at den er ligegyldig eftersom den er opgivet af to forskellige producenter ved to forskellige omstændigheder, og alligevel insisterer du på at sammenligne på trods af at du for ikke så lang tid siden var enig med mig i at det i dette konkrete tilfælde var omsonst at sammenligne? Og du forholder dig ikke til at der står "typisk" 300, hvilket må antages med ordet typisk, at dække over det meste af frekvensområdet. Men du kan sikkert maile producenten for at få en udspecificeret kurve over DF i hele frekvensområdet.

 

Undskyld til trådstarter for at hijacke tråden, du skal have lov til at låne udstyr med hjem og lytte for dig selv. 



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 06 November 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

C-R-T skrev:
Og alligevel taler du for den Nova

Nej, jeg taler imod modkandidaten baseret på lytteerfaringer, og imod at ikkesammenlignelige faktorer stilles op og behandles som var det sådanne faktorer. 

Men det ændre ikke på mit oprindelige budskab om at lytte før der besluttes.

 

 

EDIT:

jeg beklager hvis mine indlæg virker forvirrende, det skyldes at moderatorstaben har nakkeskudt en dobbeltprofil og fjernet alle spor af en cyberterrorist der har terroriseret det danske online hifi miljø de sidste par år. Jeg synes nok jeg kunne kende nogle hult klingende floskler, usædvanligt personfikseret bemærkninger og overdreven burg af døende smily'er.



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 955
Sendt: 06 November 2009 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Hej Alle.

Ang Earthquake Nova pa 600.

PA600 er udviklet af Earthquake Hohmann (tyskland) så specs er derfor efter DIN norm. Den specificerer dæmpningsfaktor opgivet ved 1 khz ligesom effekten.

Ved langt de fleste forstærkerkonstruktioner vil dæmpningsfaktoren stige ved lavere frekvenser.

 Grunden til mange idag opgiver DF ved lave frekvenser er at det er her de højeste tal ligger. Og man kan argumentere for at dæmpningsfaktors betydning (omend næsten ubetydelig som enkeltstående faktor)er mere relevant ved lavere frekvenser.

Nova PA 600 har en Dæmpningsfaktor på 1200 ved 30 hz

Grunden til at dæmpningsfaktor er en helt værdiløs enkeltstående værdi (og ofte misforstået størrelse) er at den kun siger noget om det statiske forhold mellem udgangstrinnets impedans og en resistiv ohms modstand. Dvs at dæmpningsfaktor bliver fordoblet hvis man fordobler den brugte modstand.

Det er derfor ikke usædvanligt at finde forstækere hvor dæmpningsfaktor er opgivet ved 16 ohm dog ofte med små bogstaver.

Den virkelige relation mellem forstærker og enhed er ikke et statisk resistivt men et dynamisk reaktivt. Enheden sender strøm (EMF) tilbage til forstærkeren og det er forstærkerens evne til at dispassere/arbsorbere denne der er afgørende for dens evne til at kontrollere bassen.

Den evne er ikke udtrykt  ved dæmpningsfaktoren eller nogen anden parameter.





__________________
Thomas Mygind
Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 07 November 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:


Den virkelige relation mellem forstærker og enhed er ikke et statisk resistivt men et dynamisk reaktivt. Enheden sender strøm (EMF) tilbage til forstærkeren og det er forstærkerens evne til at dispassere/arbsorbere denne der er afgørende for dens evne til at kontrollere bassen.

Den evne er ikke udtrykt  ved dæmpningsfaktoren eller nogen anden parameter.


Ikke alle er enige i dette. Dette link (kender ikke lødigheden) viser at der er en direkte sammenhæng mellem høj dæmpningsfaktor (via lav udgangsimpedans) og evnen til at modvirke back EMF.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kenneth S.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 07 November 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Var inde på Thomann i dag for at kigge lidt rundt og faldt over den her forstærker THE T.AMP TA2400 MK-X.

Jeg har ingen erfaringer med den, men den vejer 23kg og ser da ud til at være solidt opbygget google billeder


__________________

If it works, don't fix it
__________________
Til top Vis Kenneth S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth S.
 
gæst
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 529
Sendt: 07 November 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Hvilken forforstærker vil passe til Nova PA 600?



__________________
Udstyr: lidt af hvert
Til top Vis gæst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gæst
 
Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 955
Sendt: 09 November 2009 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Tror faktisk ikke der findes en forforstærker som ikke passer

Nogle audio produkter giver ikke nok spænding til at drive en effektforstærker fuldt ud. Nova PA600 er udstyret med enhanced signal sensing teknologi. Denne teknologi gør det muligt at drive forstærkeren til fuld effekt med et input signal så lavt som 60 milli volt. Dette betyder at du i princippet kan sætte en iPod eller computer direkte til Nova PA60


__________________
Thomas Mygind
Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof
 
leben
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 November 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 16 November 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Kan se der er nogle stykker der har NAD 216 til salg på dba. Hvad hvis man køber 2 af dem?. Noget der vil virke og være iorden?
Til top Vis leben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af leben
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes