Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 10:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tidsforskydning vs. placering af driver.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 05 November 2009 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:

kappen skrev:
Når der var billederne, har chrome på denne computer. Jeg er ikke sikker på at den går så godt sammen med h4a's editor..

Hæ -hæ, jo der gik lige lidt tid inden jeg opdagede dine svar ;-)

Ok, med step responset (har i min fortid dyrket J. Stokholm's notater, gør det vel egentlig stadig))

Det jeg har bestræbt mig på i mit system er høj transientvillig og ikke mindst hurtigt hvilepunkt. Er det normalt for den type ht du anvender at den skal bruge op til 6 gange så lang tid som pulsen vare før den er i hvile. Her er jo netop risiko udtværing i tid (speed stor tromme i metal musik etc...)

Er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener, hvor mener du da at mit system er i hvile? og 6 gange hvilken tid?

Det er en step respons, den viser hvordan og hvor hurtigt systemet er istand til at gå fra 0 til 1. Herefter skal man have en højttaler med 0 dæmpning på ~0Hz for at være istand til at holde sig på 1. Ellers vil den falde med en hastighed som er proportionel med hvor dybt systemet går. Som jeg nævne tidligere, er alt efter 4ms uinteressant eftersom det er rummets steprespons.

Men tilbage til det med individuel tidsforskydning vil en FFT på signalet vel ikke røbe at enhederne afgiver energi til forskellig tid? Her mener jeg at frekvensindholdet er det samme og derfor er jeg (vi) mere tolerante? 

Det udstyr du bruger kan du kort beskrive det og evt. en ca. pris

Det er bare CLIO.

Hilsen F

Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 05 November 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Systemet daler pga det ikke er istand til at gengive DC / meget lavfrekvent lyd. Det skulle helst ikke betyde at systemet er langsomt, bas er jo pr. definition "langsomt". Husk at se bort fra alt efter 4ms, det er rummet der snakker der.

Der er jo også en sammenhæng mellem frekvensdomænet og tidsdomænet, når du siger at du tror at frekvensindholdet er OK, så siger du også at systemet opfører sig korrekt i tidsdomænet. Det er jo præcis det samme, bare 2 forskellige måder at vise det på!

Du kan Inverslaplacetransformere din overføringsfunktion ind i tidsdomænet og Laplacetransformere tilbage ind i frekvensdomænet. Hvis du ganger unit_step funktionen på impulsresponsen i Laplace-domænet og Inverslaplacetransformerer, så vil du have stepresponsen.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 05 November 2009 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Her er en steprespons fra en iøvrigt meget dyr højttaler:

Rød er indgangsignalet, Sort er højttalerens steprespons. Blå er mit bud på hvordan stepresponsen ville have set ud på en meget god højttaler.

Som de fleste nok har regnet ud, kommer der noget andet ud af højttaleren, end der kommer ind. Så kan man jo diskutere i det psykoakustiske, hvad det betyder for lyden, det er jo ikke alt vi er istand til at skældne imellem, men nogle ting, kan vi sagtens. Som konstruktør skal man jo ofte vælge, man kan sjældent få det hele. Så det handler i stor grad også om at tage de rigtige beslutninger, hvor de rigtige i dette tilfælde, må være de som har størst betydning for lytteren.

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 05 November 2009 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode illustrationer Kappen,

Ovenstående step-respons kunne være en trevejs konstruktion med dårlig løbetid.

mvh

Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

Lofgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 November 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

ja de må da godt nok have l**telyd på de store GOTO og ALE systemer med bashorn hva..... synd det er noget af det dyreste i verden.... når man
nu ikke kan timealligne det
Til top Vis Lofgren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lofgren

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 November 2009 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

senser skrev:
ja de må da godt nok have l**telyd på de store GOTO og ALE systemer med bashorn hva.....
synd det er noget af det dyreste i verden.... når man nu ikke kan timealligne det

hvorfor skulle man ikke kunne anbringe driverne så hornsystemerne blev fasekorrekte? OK, jeg indrømmer at
det bliver svært med denne her:

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 November 2009 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Ok kappen, den er jeg med på. Min fejl, havde ikke lige tænkt på rummet  Også enig med div. transformationer.

Hvad jeg ikke forstår er hvorfor step responset  ikke er tilrettelagt så man ikke ser hvor godt systemet performer under 100Hz. Dit udmærkede step er jo lavet i det område hvor din membran/spole/magnet performer aller bedst, eller er jeg galt på den her?

Jazzman: Ja, det er så' gu' lige det jeg mener. Knallerten har vel ikke givet 2 mill. for at høre på en "klap-hat" gengivelse  Er det Goto? Ser sgu' ellers alvorligt ud, der må dælme være lav forvrængning og noget nær optimal effekt overførsel (dog < 50%)

Hilsen F   

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 05 November 2009 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:

Ok kappen, den er jeg med på. Min fejl, havde ikke lige tænkt på rummet  Også enig med div. transformationer.

Hvad jeg ikke forstår er hvorfor step responset  ikke er tilrettelagt så man ikke ser hvor godt systemet performer under 100Hz. Dit udmærkede step er jo lavet i det område hvor din membran/spole/magnet performer aller bedst, eller er jeg galt på den her? - Hvilket frekvensindhold tror du en step har? Eller et firkant-signal for den sagsskyld? (Nu er vi ude i Fourier)

Jazzman: Ja, det er så' gu' lige det jeg mener. Knallerten har vel ikke givet 2 mill. for at høre på en "klap-hat" gengivelse  Er det Goto? Ser sgu' ellers alvorligt ud, der må dælme være lav forvrængning og noget nær optimal effekt overførsel (dog < 50%)

Hilsen F   

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 05 November 2009 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:

Hvad jeg ikke forstår er hvorfor step responset  ikke er tilrettelagt så man ikke ser hvor godt systemet performer under 100Hz. Dit udmærkede step er jo lavet i det område hvor din membran/spole/magnet performer aller bedst, eller er jeg galt på den her?

Hilsen F   

Prisen på enhederne har kun lidt at gøre med det endelige resultat. Det kan ikke udelukkes at dette hornsystem lyder rigtig godt, men uden time-alignment når det ikke sit fulde potentiale.
Jeg kan ikke vide om der er brugt digitalt delefilter der kan fasekorrigere elektronisk, men denne løsning har også sine problemer.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 November 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

- Hvilket frekvensindhold tror du en step har? Eller et firkant-signal for den sagsskyld? (Nu er vi ude i Fourier)

Jo jo den har jo det hele men pga dit rum har du valgt ikke at kkomme under 1/0.00275. Det er jo ligeså meget eftersvinget jeg synes er interessant, altså hvor hurtigt stopper svingningskredsen! Hvis hele båndbredden kunne vises, vil du også kunne se hvorfor nogle højttalere er mere kontante end andre.... Så hjælper det ikke at have en fed step response, hvis det efterfølgende bliver fedtet ind i "boom".

Men netop for tidsanalyse ville jeg gerne kunne udføre den type målinger, måske når den her finanskrise er over

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 05 November 2009 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:

kappen skrev:

- Hvilket frekvensindhold tror du en step har? Eller et firkant-signal for den sagsskyld? (Nu er vi ude i Fourier)

Jo jo den har jo det hele men pga dit rum har du valgt ikke at kkomme under 1/0.00275. Det er jo ligeså meget eftersvinget jeg synes er interessant, altså hvor hurtigt stopper svingningskredsen! Hvis hele båndbredden kunne vises, vil du også kunne se hvorfor nogle højttalere er mere kontante end andre.... Så hjælper det ikke at have en fed step response, hvis det efterfølgende bliver fedtet ind i "boom".

Men netop for tidsanalyse ville jeg gerne kunne udføre den type målinger, måske når den her finanskrise er over

Nu er jeg med !

Det kræver et lyddødt rum eller et meget stort rum, B&O har vist et målerum på ca. 15*15*15m.

Men jeg kan love dig for at både kabinetafstemning og filter er afstemt til at vægte transientresponse over alt andet og det kan høres! I den dybe ende af frekvensområdet passer beregninger og simuleringer heldigvis rigtig godt sammen med virkeligheden.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes