Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 23:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Skærmet Strømkabel. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 19 November 2009 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Hvis vi skal gå lidt videnskabeligt frem, så må jeg tage WoMa i forsvar. Det er ikke ham der skal bevise at der er mennesker, der kan høre forskel på elledning. Det er de, der siger, der er forskel, der må bevise deres påstand.

Det er heller ikke logisk for mig, hvorfor det skulle være nødvendigt at bruge i et almindeligt HiFi setup, de sammenhænge jeg har set det anvendt professionelt af elektrikere, har været for at beskytte avanceret måleudstyr. Hvis det virkelig gjorde så stor en forskel, skulle man jo tro sælgere af udstyr i 50000kr klassen ville smide et med i kassen. Har de af jer der bruger skærmet elledning forresten undersøgt om i har jord i stikdåsen? Det er nemlig kun lovpligtigt til hårde hvidevarer. Hvis ikke er det logisk umuligt for skærmen at have nogen effekt.

Når det er sagt, så er det nok ikke den rigtige tråd, at diskutere det i, da den startede med et simpelt spørgsmål om, hvor man køber skærmet elledning.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 November 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

Det er ikke ham der skal bevise at der er mennesker, der kan høre forskel på elledning. Det er de, der siger, der er forskel, der må bevise deres påstand.

Gælder det også på højtalere, cdafspillere, forstærkere osv. Skal vi også bevise at de spiller forskelligt over for dem som ikke kan høre forskel

Jeg er en af dem som godt kan høre en forskel på de alm sorte medfølgende kabler og så bedre skærmet kabler. Det skal dog så også lige siges at jeg ikke kan høre forskel på de forskellige powerkabler på min effekt. Men pre og cd er det tydeligt at høre forskel.

Jeg har ingen teoretisk forklaring hvorfor der er forskel. Men har min egen lille teori. Bag min pre og cd er der et kabel roderi uden lige. Strøm og signal -kabler ligger rodet sammen, hulter til bulter. Nok lige som så mange andre  Men det er her at bedre skærmet strømkabler har en effekt. De har mindre mulighed for at påvirke signalet i de forskellige andre kabler som de ligger tæt op ad. Så kunne man holde alle sine kabler 100% adskilt, så ville der også være mindre "støj" fra kablerne som kunne forringe signalerne.

Men vil man virkelig lege med strømforbedring. Så er der nok ikke nogle kabler der kan måle sig med produkter som PS power, Exact power, Quantum osv. Der er virkelig en lydforskel som kan høres. Men der er det jo også selve strømmen man roder ved.

Bjarke M
Branchemedlem
Branchemedlem

StudioSound

Bruger siden: 07 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 November 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:
spped six skrev:
MoWa skrev:
Jblfan skrev:
MoWa skrev:
tonykart007 skrev:

MoWa skrev:
polmann skrev:
MoWa skrev:
tonykart007 skrev:
Præcis Ulrikmm : Jeg gider IKKE diskutioner da jeg allerede har hørt forskellen, så derofr søger jeg bare sider med diy strøm stumper.

Du tør altså ikke vædde, fair nok.

Nu er der ingen der tvinger dig til at købe andre strømkabler, så hvorfor ikke bare lade det ligge? Har du overhovedet selv prøvet at lave en A/B test mellem et standard strømkabel og så et opgraderet strømkabel?

Hvorfor er hifinørder BANGE for at få videnskabeligt afprøvet om deres enheder faktisk giver nogen effekt? Er det ikke i hifinørdens interesse at få udbredt deres kærlighed til god lyd? Hvorfor vil hifinørden så ikke hjælpe med at få åbnet øjnene hos de hundreder af millioner mennesker der bruger et almindeligt strømkabel til deres lydsystem? Alt der skal til er en grundig blindtest.

Hifinørder i blindtest, højttalerkabel fra Monster mod tøjbøjle:

http://forums.audioholics.com/forums/showpost.php?s=97d4a3c3 9d247bf955a57b3953326a34&p=15412&postcount=28

Er det helt utænkeligt, at det er ren indbildning, når folk påstår de kan høre forskel, jvf. ovenstående? Det menneskelige sind kan være lidt lumsk.

Nu siger jeg det igen. Jeg har hørt FORSKEL og uanset hvad du mener så kan jeg hører forskel. Denne tråd var ment som en link udviksling af diy stumper til strøm og ikke som diskutionsstarter, og nej jeg gider ikke at vædde med dig, for vi er SLET IKKE på samme bølgelængde.

Meget typisk indstilling fra trængte hifinørder. Det ville ellers være meget lettjente penge, så det handler vel ikke på nogen måde om at gide, mere om at turde.

Jeg kan måle forskel med almindeligt forekommende hobby-måle-udstyr og almindeligt forekommende lyd-grej. Skal jeg sende dig et kontonummer så du kan overføre 10.000,- til mig???

JBLfan 

Det må være nogle fantastiske hobbyinstrumenter du har. Dette handler dog ikke om målinger, men om at lytte og høre forskel. Selvfølgelig er jeg også villig med at indgå et væddemål med dig, du skal ikke føle dig snydt - men jeg forventer at du er lige så angst for at indse realiteterne som de fleste andre religiøse fanatikere herinde.

Jeg kan anbefale dig, at tage et smut over på www.nerds.dk

Der har nogle af brugerne for nyligt afholdt et kabelkomsammen netop for af af- eller bekræfte myten om netkabler.

Resultatet må du selv læse dig til.

/Henrik

Jeg har netop læst tråden, og kan konkludere at det har du nok ikke. Mage til totalt ubrugelig "test" skal man lede længe efter. Den bekræfter blot min opfattelse af at mange hifinørder ikke ønsker fakta blandet ind i deres drømme.

Jeg er stadig klar på et væddemål på 10.000,- kr. - lette penge for dem af jer der kan høre forskel på alm. strømkabel og dyrt strømkabel.

Hvad så.

Pierre er klar på dit væddemål

Til top Vis Bjarke M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke M Besøg Bjarke M's Websted

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 November 2009 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
MoWa skrev:
[QUOTE=spped six][QUOTE=MoWa] [QUOTE=Jblfan][QUOTE=MoWa]Jeg er stadig klar på et væddemål på 10.000,- kr. - lette penge for dem af jer der kan høre forskel på alm. strømkabel og dyrt strømkabel.

Jeg er klar

Vist du dukker op på min adresse med 10K og et strømkabel efter eget valg og vi laver "testen" på min måde.

Du er formodentlig klar over at et væddemål betyder at du også skal være klar med 10.000. Forklar hvad der er "din" måde, hvis det er den sædvanlige måde som hifinørder tester på, er den naturligvis ubrugelig. Men fortæl-fortæl. Som nævnt tidligere, måske i anden tråd, skal det af praktiske årsager være ikke for fjernt fra København.
Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:
Pierre skrev:
MoWa skrev:
[QUOTE=spped six][QUOTE=MoWa] [QUOTE=Jblfan][QUOTE=MoWa]Jeg er stadig klar på et væddemål på 10.000,- kr. - lette penge for dem af jer der kan høre forskel på alm. strømkabel og dyrt strømkabel.

Jeg er klar

Vist du dukker op på min adresse med 10K og et strømkabel efter eget valg og vi laver "testen" på min måde.

Du er formodentlig klar over at et væddemål betyder at du også skal være klar med 10.000. Forklar hvad der er "din" måde, hvis det er den sædvanlige måde som hifinørder tester på, er den naturligvis ubrugelig. Men fortæl-fortæl. Som nævnt tidligere, måske i anden tråd, skal det af praktiske årsager være ikke for fjernt fra København.

Jamen da jeg bor i Århus, så kan det nok ikke kategroiseres som "tæt" på KBH. Men har man 10K at smide ud af vinduet på den måde du skriver du har. Så gør 600 kr til en togbillet nok ikke den store forskel  Du skrev ikke noget om at modparten skulle ligge penge på bordet også og da jeg ikke sviner med mine penge på samme måde som andre åbenbart gør, så er jeg ikke interesseret. Men du virker SÅ sikker i din sag, at jeg stadigvæk er klar og jeg vil enda spare dig for de 10K. Så mød op her i Århus med et ordenligt skærmet kabel og gode stik. Så skal jeg nok fortælle dig om der er forskel elle ej

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
MoWa skrev:
Pierre skrev:
MoWa skrev:

Jeg er klar

Jamen da jeg bor i Århus, så kan det nok ikke kategroiseres som "tæt" på KBH. Men har man 10K at smide ud af vinduet på den måde du skriver du har. Så gør 600 kr til en togbillet nok ikke den store forskel  Du skrev ikke noget om at modparten skulle ligge penge på bordet også og da jeg ikke sviner med mine penge på samme måde som andre åbenbart gør, så er jeg ikke interesseret. Men du virker SÅ sikker i din sag, at jeg stadigvæk er klar og jeg vil enda spare dig for de 10K. Så mød op her i Århus med et ordenligt skærmet kabel og gode stik. Så skal jeg nok fortælle dig om der er forskel elle ej

Ok, du tager mod et væddemål uden at vide hvad et væddemål er - det er spild af både din og min tid. Brug evt. en nudansk ordbog inden du svarer næste gang.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:
Pierre skrev:
MoWa skrev:
Pierre skrev:
MoWa skrev:

Jeg er klar

Ok, du tager mod et væddemål uden at vide hvad et væddemål er - det er spild af både din og min tid. Brug evt. en nudansk ordbog inden du svarer næste gang.

Jeg ser ingen spild af tid. Jeg har jo lige inviteret dig og jeg vil enda gå så langt at jeg vil betale halvdelen af din tog billet.

Men du er måske CHICKEN

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 November 2009 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Det er da ret interessant at der stadig er nogen der ikke kan høre forskel på et netkabel, og påstår at der ikke er videnskablig teori bag?
nej det er da ikke, for en ren ingeniør holdning er jo at bare der er kvadrat nok til at overføre den strøm der går i ledningen er det jo nok, og målinger er altså ikke det sammen som lyd (eller har rør forstærkere ingen berettigelse i 2009), det lugter af data jagt ano 1980'erne, hvor det ikke kunne blive nok 0'er bag kommaet. Jeg er selv Ingeniør, og var tvivler indtil jeg købte 2 m gummikabel for år tilbage i Harald Skrot undskyld H. Nyborg.

Brug nu hørene, selvom du er tvivler, det kan være du får en oplevelse

Om du kan li' den anden lyd, ja, det er så spørgsmålet, men prøv at låne netkabler i et par forskellige fabrikater og i forskellig prisklasse, så kan vi jo tales ved.
Så kan du jo bagefter købe lidt billig skærmet maskinkabel ved elektrikeren, og lave dine egne netkabler.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
MoWa skrev:
Pierre skrev:
MoWa skrev:
Pierre skrev:
MoWa skrev:

Jeg er klar

Jeg ser ingen spild af tid. Jeg har jo lige inviteret dig og jeg vil enda gå så langt at jeg vil betale halvdelen af din tog billet.

Men du er måske CHICKEN

Jeg er klar til et væddemål, som jeg har skrevet - det står jeg ved. Du er ikke interesseret i et væddemål, og så er den ikke længere.

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

Det er da ret interessant at der stadig er nogen der ikke kan høre forskel på et netkabel, og påstår at der ikke er videnskablig teori bag?
nej det er da ikke, for en ren ingeniør holdning er jo at bare der er kvadrat nok til at overføre den strøm der går i ledningen er det jo nok, og målinger er altså ikke det sammen som lyd (eller har rør forstærkere ingen berettigelse i 2009), det lugter af data jagt ano 1980'erne, hvor det ikke kunne blive nok 0'er bag kommaet. Jeg er selv Ingeniør, og var tvivler indtil jeg købte 2 m gummikabel for år tilbage i Harald Skrot undskyld H. Nyborg.

Brug nu hørene, selvom du er tvivler, det kan være du får en oplevelse

Om du kan li' den anden lyd, ja, det er så spørgsmålet, men prøv at låne netkabler i et par forskellige fabrikater og i forskellig prisklasse, så kan vi jo tales ved.
Så kan du jo bagefter købe lidt billig skærmet maskinkabel ved elektrikeren, og lave dine egne netkabler.

Jamen, når forskellen er der, hvorfor har kabelproducenterne så ikke bekostet en videnskabeligt udført blindtest der påviser forskellen? Hvis man som producent kan sælge 1000 kabler i stedet for 1, ved at påvise at man kan forbedre lyden (nogen siger endda markant) i sit anlæg for 3-400 kroner, hvorfor gør de det så ikke? Hvis jeg var kabelproducent ville jeg da straks gå i gang, hvis det er så let at høre forskel.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:
Pierre skrev:
MoWa skrev:
Pierre skrev:
MoWa skrev:
Pierre skrev:
MoWa skrev:

Jeg er klar

Men du er måske CHICKEN

Jeg er klar til et væddemål, som jeg har skrevet - det står jeg ved. Du er ikke interesseret i et væddemål, og så er den ikke længere.

Jeg er ikke så dum at jeg vil sløse 10.000,- kr væk. Men min invitation er der stadigvæk og det er vel og mærke uden mulighed for at miste 10K  Så vær nu en mand og kom og prøv at overbevise mig anderledes.

Eller vil der fremover stå i min signatur: MoWa er en CHICKEN - Kykliky

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
MoWa skrev:
Pierre skrev:
MoWa skrev:
Pierre skrev:
MoWa skrev:
Pierre skrev:
MoWa skrev:

Jeg er klar

Men du er måske CHICKEN

Jeg er ikke så dum at jeg vil sløse 10.000,- kr væk. Men min invitation er der stadigvæk og det er vel og mærke uden mulighed for at miste 10K  Så vær nu en mand og kom og prøv at overbevise mig anderledes.

Eller vil der fremover stå i min signatur: MoWa er en CHICKEN - Kykliky

Prøv arto.dk.

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 19 November 2009 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Se evt. nedenstående link til en blindet test af strømkabler:

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-b lind-test-power-cords-12-2004.html

...og læs så også konklusionen på denne videnskabeligt korrekt gennemførte test!!

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 19 November 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Mikke skrev:

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-b lind-test-power-cords-12-2004.html

...og læs så også konklusionen på denne videnskabeligt korrekt gennemførte test!!

"Now, of course, one can dissect an experiment and say, well these 4 people out of 10 participants had good scores, so they could hear the differences. But, no, you have to take all the data together. You can't just pick out the numbers that suit your hypothesis."

Sandt nok, men det er jo ikke umuligt, at disse 4 reelt hører en forskel, og at de sidste 6 bare gætter.
Bare fordi folk mener de kan høre forskel, betyder jo ikke at de kan (også selv om der måske er en forskel). At de i højere grad påvirkes af deres forudfattede mening, end den egentlige forskel. Det er jo ikke sådan, at man har udvalgt panelet baseret på dokumenteret evne til at påvise forskelle.

Det kunne være interessant at køre en udvidet test hvor dem der scorer godt i denne test, kører en udvidet test, for at se om de kan replikere deres resultat?

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007
Sendt: 19 November 2009 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Den er da kørt fuldstændig af sporet denne tråd. Trådstarter er pænt lige glad med om nogen synes de ikke kan hører forskel og at det er spild af penge. Tonykart er af den holdning at der er en hørbar  forbedring og ønsker egentligt bare nogle links til hvor man kan købe stumperne til selv at lave kablerne, så jeg forstår slet ikke hvorfor vi er endt her.

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
Mikke skrev:

"Now, of course, one can dissect an experiment and say, well these 4 people out of 10 participants had good scores, so they could hear the differences. But, no, you have to take all the data together. You can't just pick out the numbers that suit your hypothesis."

Sandt nok, men det er jo ikke umuligt, at disse 4 reelt hører en forskel, og at de sidste 6 bare gætter.
Bare fordi folk mener de kan høre forskel, betyder jo ikke at de kan (også selv om der måske er en forskel). At de i højere grad påvirkes af deres forudfattede mening, end den egentlige forskel. Det er jo ikke sådan, at man har udvalgt panelet baseret på dokumenteret evne til at påvise forskelle.

Det kunne være interessant at køre en udvidet test hvor dem der scorer godt i denne test, kører en udvidet test, for at se om de kan replikere deres resultat?

Ingen - INGEN - har over 70% rigtigt. Med det forholdsvis lille antal lytninger der er foretaget, er det fuldt ud indenfor hvad der er muligt med rent gætteri. Læg især mærke til at de næsten alle sammen mener at kunne høre forskel, og nogen kan høre endog meget stor forskel - men alligevel gætter de forkert. Præcis som de herinde der mener de kan høre forskel... Kan det få folk til at genoverveje om de blot bilder sig selv noget ind?

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

polmann skrev:
Den er da kørt fuldstændig af sporet denne tråd. Trådstarter er pænt lige glad med om nogen synes de ikke kan hører forskel og at det er spild af penge. Tonykart er af den holdning at der er en hørbar  forbedring og ønsker egentligt bare nogle links til hvor man kan købe stumperne til selv at lave kablerne, så jeg forstår slet ikke hvorfor vi er endt her.

Opret dit eget forum hvor du selv helt kan bestemme hvad der står i hver enkelt tråd. Hér er der liv og en tråd er ikke 100% bundet til hvad du eller trådstarter ønsker den udelukkende skal handle om.

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 November 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

polmann skrev:

Præcis Polmann.
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

Dolce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 November 2009 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Om man kan høre forskel eller ej...se det spørgsmål hænger nu i en tynd tråd

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 November 2009 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

MoWa du hijacker denne tråd. Jeg vil igen opfordre dig til at starte din egen tråd om dit eget emne. Og så bør du nok moderere
din tone lidt overfor andre. Udtalelser om at andre burde konsultere en ordbog inden de svarer dig er hånlige og hører ingen
steder hjemme.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum