Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 08:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: DIY Subwooferkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Ja den gav lige nogle flere idéer.
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

super

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Så er kablet samlet(loddet, krympet osv), så nu skal der bare lyttes på det. Skal dog lige have moddet mit y-split , så det ligner det nye kabel.

De Supra PPX phonostik var godt nok ikke nemme at arbejde med. Problemet var at lodde skærmen på plads, det tog lidt tid samt diverse besværvelser, men nu er der styr på skærmen osse

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har ladet mig forstælle at det er en god idé at bruge et y-splitter kabel, når plateampen har to phonobøsninger i indgangen.... hvad mener i ?

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Skærmen loddes kun på i afsenderenden, men begge ledninger loddes på i begge ender.

... og således fungerer hele skærmen som en antenne der opsamler masser af HF støj !  

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Den måde der er beskrevet stammer fra kablets producent og skulle den rigtige måde at gøre det på.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

tonykart007 skrev:
Jeg har ladet mig forstælle at det er en god idé at bruge et y-splitter kabel, når plateampen har to phonobøsninger i indgangen.... hvad mener i ?

Signalet samles igen internt i subforstærkeren. Der er dog forskel på hvordan det gøres, men i nogle tilfælde vil du nok kunne få et kraftigere output ved at sende signal ind på begge indgange. Det har ingen betydning for kvaliteten, kun for volumen. Oftest skruer man jo alligevel ned, enten på receiveren eller på suwooferen, men hvis du har problemer med at få sub-wooferen til at spille højt nok kan du jo prøve med en y-splitter.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:
Stanley skrev:

Skærmen loddes kun på i afsenderenden, men begge ledninger loddes på i begge ender.

... og således fungerer hele skærmen som en antenne der opsamler masser af HF støj !  

Ja, hvis du vender kablet forkert gør det måske.

Mener du at kablet skulle sende støj baglæns ind i receiveren via stel ?

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

tonykart007 skrev:

Signalet samles igen internt i subforstærkeren. Der er dog forskel på hvordan det gøres, men i nogle tilfælde vil du nok kunne få et kraftigere output ved at sende signal ind på begge indgange. Det har ingen betydning for kvaliteten, kun for volumen. Oftest skruer man jo alligevel ned, enten på receiveren eller på suwooferen, men hvis du har problemer med at få sub-wooferen til at spille højt nok kan du jo prøve med en y-splitter.

Jeg bruger i øjeblikket et y-split på min sub og lydniveauet er ganske udemærket.

Jeg ville bare hører om det var en nødvendighed, men jeg prøver lige at lytte på den uden y-splitten.

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:
Stanley skrev:

Jeg fatter ikke lige din kommentar. Supra som laver kablet foreskriver at det kan samles som Stanley skriver.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
NriK skrev:
Stanley skrev:

Ja, hvis du vender kablet forkert gør det måske.

Mener du at kablet skulle sende støj baglæns ind i receiveren via stel ?

Præcis. Hvis du vender kablet med den jordede ende af skærmen i subwooferen vil det bare være subwooferens forstærker der får støjen ind.

Hvis det er et kort kabel, og udstyret er godt afkoblet med HF filtre i ind og udgang, ligesom det meste hifi er i dag, så giver det sjældent deciderede problemer, og derfor lykkes det mange af kabelproducenterne om at overbevise forbrugerne om at pseudo balancering virker.

Men ved 5-10 meter kan det virke som en decideret AM radio.

Grunden til at man kan høre forskel på hvilken ende der termineres er, at man simpelthen kan høre forskel på hvordan kredsløbende i sende og modtage-ende reagerer på HF støj.
Selv ægte balancerede kabler er jordet i begge ender, og også på apparaterne - det er kun indgangskredsløbet der ikke refererer til stel og derfor ikke opsamler common-mode støj.

En skærm skal jordes i begge ender for at virke som en skærm.
Det er helt grundlæggende støjindstrålings teori.

Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Kommer der et billede af det færdige resultat ?

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

tonykart007 skrev:
Jeg fatter ikke lige din kommentar.

Forklaring: Du har sikkert set en gammeldags antenne på en bil ...sådan en ca. 1.2 meter lang sag. Den er lavet til at opfange signaler af en hvis frekvens. Frekvenser der kan opfanges afhænger af antennens længde der så svarer til bølgelængder og halve bølgelængder på forskellige radiofrekvenser. Der vil simpelthen optræde et par millivolt signal på den anden ende af antennen, afhængig af sendestyrke og modtageforhold.

Hvis man har et hvilket som helst 'fritstående' stykke metal - en metalpind, en løs ledning eller sågar en skrue der stikker ud af et kabinet, ja så virker de ganske simpelt som antenne. Jo kortere - desto højere frekvens opsamles.
Det er derfor at man laver hifi i metal kabinetter og bruger skærmet kabel imellem - for at holde radiostøj ude.

tonykart007 skrev:
Supra som laver kablet foreskriver at det kan samles som Stanley skriver.

Supra laver gode kabler, jeg bruger dem selv. F.eks. er deres HDMI kabler er blandt de kabler der kan bære de højeste frekvenser på markedet, hvilket gjorde at selv deres første HDMI kabler uden videre kunne certificeres til HDMI 1.2 og HDMI 1.3.
Der var en besøgsartikel for et ½-1 år siden i High Fidelity - god læsning.
Vikleteknikkerne som de bruger til HDMI kablerne betyder dog meget mindre ( hvis noget overhovedet) i lavfrekvens kabler som signal eller højttalerkabel, men samlekvaliteten er god og prisen er fair, så derfor er det helt i orden kabler.

Men at Supra benytter/anbefaler pseudobalancering må være fordi at forbrugerne efterspørger det. Det skyldes jo nok at folk er 'hoppet på' en røverhistorie fra andre kabelfirmaer om pseudobalancering, og for at leve skal de jo også sælge noget ...såeh!

Det er jo også kun en detalje. Som ovenfor beskrevet giver det sjældent problemer, og hvis kablets kvalitet og den øvrige afskærmning er iorden, så er der nok ingen der opdager det.
Men det ER altså en ikke-optimal måde at transmittere signal på.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Måske, men det holder nu ikke altid. Jeg har arbejdet en del med montering af eltavler på skibe. Her skal nogle skærmkabler ( iflg tegningen ) monteres så skærmen kun er monteret i den ene ende. I nogle tilfælde kommer der ændringer i tegningerne så skærme der tidligere har været monteret i begge ender nu kun skal monteres i den ene ende. Vi får desværre ikke nogen teknisk forklaring med når vi får nye tegninger, men ændringer laves som regel p.g.a. problemer med den oprindelige montering på tidligere skibe.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

NriK skrev:

Måske, men det holder nu ikke altid. Jeg har arbejdet en del med montering af eltavler på skibe. Her skal nogle skærmkabler ( iflg tegningen ) monteres så skærmen kun er monteret i den ene ende. I nogle tilfælde kommer der ændringer i tegningerne så skærme der tidligere har været monteret i begge ender nu kun skal monteres i den ene ende. Vi får desværre ikke nogen teknisk forklaring med når vi får nye tegninger, men ændringer laves som regel p.g.a. problemer med den oprindelige montering på tidligere skibe.

OK - interessant.
Men det må være fordi at det nye udstyr har nogle andre specs for støjindstråling / støjudstråling der gør at de skal isoleres fra resten af skibets el system.
Eller måske er det noget sikkerhed eller korrosion der gør sig gældende.

Anyway - uanset særtilfælde så er teorien omkring støjindstråling stadig den samme.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

NriK, det virker som om du er inde i stoffet. Jeg er ikke selv så stiv i disse fænomener, men Van den Hul som generelt er (aner)kendt for at gå seriøst til værks er en af dem der anbefaler at skærmen kun forbindes til afsenderen, evt i modtagerenden hvis der konstateres problemer:

Using shielded twin core cable is recommended:

In this situation the audio signal ground is carried by a dedicated line, which signal current, being separated from the shield, can not easily be interfered with by the shield’s noise currents caused by external interference.

This advantage especially counts when low (e.g. microphone) signal levels are being transferred and/or long cable lengths are used. (With shielded single core cable on the other hand, the noise signal built up across the shield effectively is in series with (i.e. adds up to) the audio signal).

Furthermore, in connecting the shield to ground only at one side of the cable and lifting it at the other side it functions as a true screen: It does not carry any audio signal; It screens the inner conductors and drains away unwanted noise to one location.

Remarks: The above drawn configuration is recommended. However, with the nowadays common electronically balanced (i.e. non-transformer) inputs, in some cases hum and or RF interference problems can be experienced. In this case the cable shield can be experimentally connected to signal ground at the unbalanced signal source side plug, either directly (in case of hum) or (in case of RF interference) by means of a 10 nanoFarad ceramic disc capacitor or a series network of a 47 Ohm resistor and a 10 nanoFarad ceramic disc capacitor. The best solution is situation dependent.

(Sakset fra side 10 og 12 i dette dokument:   http://www.vandenhul.com/userfiles/docs/Audio_and_Video_Cabl e+Connector_Wiring_Diagrams_for_DIY_purposes.pdf  )

Jeg mener at huske at den væsentligste årsag til at det anbefales kun at jorde skærmen i den ene ende er at det kan reducere dannelse af brumsløjfer for stelstrømme apparaterne imellem og i mindre grad RF-hensyn. Der er der naturligvis som nævnt også forskel på et interconnect på ½ m og så et subwooferkabel på måske 10 m. Men jeg er som sagt ikke så meget indé i stoffet at jeg kan dokumentere mine formodninger her, 

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Jeg prøver lige kablet af og lytter om det lyder fornuftigt. Og ja jeg smider et billede op.

Nrik : jeg bliver helt sulten når jeg ser din avatar

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

tonykart007