Emne: Large el. small.. ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
klink Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 03 September 2009 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indtil videre..tak for de fine indlæg..  Debatten er stadig åben hvis nogen har kommentarer..  Mvh Klink
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 04 September 2009 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der forvirrer dig m.h.t. subben er, at både subben selv, og receiveren, er udstyrede med filtre. De råd du har fået her er korrekte; slå subbens eget filter fra, eller sæt det så højt som muligt - og lad så receiverens filter styre delingen ml. satelitterne og subben.
|
| Til top |
|
| |
TomH Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 04 September 2009 kl. 01:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville prøve mig frem hvis jeg var dig, ved at sætte feks. bag HT til large kan du opleve stor forskel som kan påvirke de andre udgange også så som fronter og Center.
Da jeg satte mine bag HT fra small til large kunne jeg høre en stor forskel hele vejen rundt hvor lyden blev højere og mere dynamisk, især på bag HT hvor jeg før skulle skrue godt op for at høre dem, nu gir de meget mere lyd fra sig og det er nemmere at høre detaljerne fra dem.
Jeg havde først sat mine bag HT til small fordi jeg tænkte at det skulle de nok da de ikke er så store igen (på størrelse med en 2 vejs reol HT) - men så læste jeg noget et sted der fik mig til at prøve og skifte fra small til large, og sikke en forskel det gav i mit setup, ikke kun blev lyden mere kraftfuld og højere på bag HT, men også på fronterne og center blev lyden højere. Så nu behøver jeg ikke skrue så langt op for volumen mere som jeg skulle førhen.
Så alt i alt en forbedring hele vejen rundt. man skulle ellers tro det kun ville påvirke bag HT'lerne, men det ændrede altså også lyden for de andre kanaler, og det var bla. noget om det jeg havde læst og som fik mig til at ændre.
Så sæt en film på og prøv skift frem og tilbage og hør hvad du synes lyder bedst, evt. find en bestemt scene som du så ser forfra efter du har skiftet, så vil du kunne høre forskellen.
|
| Til top |
|
| |
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 04 September 2009 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
TomH skrev:
Jeg ville prøve mig frem hvis jeg var dig, ved at sætte feks. bag HT til large kan du opleve stor forskel som kan påvirke de andre udgange også så som fronter og Center.
Da jeg satte mine bag HT fra small til large kunne jeg høre en stor forskel hele vejen rundt hvor lyden blev højere og mere dynamisk, især på bag HT hvor jeg før skulle skrue godt op for at høre dem, nu gir de meget mere lyd fra sig og det er nemmere at høre detaljerne fra dem.
Jeg havde først sat mine bag HT til small fordi jeg tænkte at det skulle de nok da de ikke er så store igen (på størrelse med en 2 vejs reol HT) - men så læste jeg noget et sted der fik mig til at prøve og skifte fra small til large, og sikke en forskel det gav i mit setup, ikke kun blev lyden mere kraftfuld og højere på bag HT, men også på fronterne og center blev lyden højere. Så nu behøver jeg ikke skrue så langt op for volumen mere som jeg skulle førhen.
Så alt i alt en forbedring hele vejen rundt. man skulle ellers tro det kun ville påvirke bag HT'lerne, men det ændrede altså også lyden for de andre kanaler, og det var bla. noget om det jeg havde læst og som fik mig til at ændre.
Så sæt en film på og prøv skift frem og tilbage og hør hvad du synes lyder bedst, evt. find en bestemt scene som du så ser forfra efter du har skiftet, så vil du kunne høre forskellen.
|
|
|
Det lyder i mine øre fuldstændig langt ude... Du må meget gerne henvise til de ting du har læst som skulle påvise, at front/center skulle påvirkes af, at baghøjttalere nu gengiver under 80hz... Hvis du ikke kan finde link, må du gerne selv lige give din version af forklaringen 
Hvis dine baghøjttalere har været hængt på væggen, kan jeg godt forstå de måske virker mere kraftfulde når de gengiver <100hz, da væggen højst sandsynligt vil forstærke de nedre frekvenser hvilket ødelægger enhver form for ret frekvensgang.
Det ville i mine øjne dræbe meget af dynamikken at sætte en højttaler til at gengive hele frekvensområdet, da den derfor ikke er i stand til at gengive hele området med det nødvendige headroom.
|
| Til top |
|
| |
TomH Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas_h skrev:
TomH skrev:
|
|
|
Det lyder i mine øre fuldstændig langt ude... Du må meget gerne henvise til de ting du har læst som skulle påvise, at front/center skulle påvirkes af, at baghøjttalere nu gengiver under 80hz... Hvis du ikke kan finde link, må du gerne selv lige give din version af forklaringen 
Hvis dine baghøjttalere har været hængt på væggen, kan jeg godt forstå de måske virker mere kraftfulde når de gengiver <100hz, da væggen højst sandsynligt vil forstærke de nedre frekvenser hvilket ødelægger enhver form for ret frekvensgang.
Det ville i mine øjne dræbe meget af dynamikken at sætte en højttaler til at gengive hele frekvensområdet, da den derfor ikke er i stand til at gengive hele området med det nødvendige headroom. |
|
|
Jeg kan desværre ikke forklare det bedre, men faktum er at lyden ændrede sig hele vejen rundt. Og ja mine bag højtalere hænger på æggen. Men det var noget jeg læste i forbindelse men en forstærker inde på Holfi's hjemmeside, men Holfi ekstisterer desværre ikke mere så jeg kan ikke finde frem til det igen. Det er iøvrigt inde i min dvd afspillers menu at jeg ændrer alt det der med small / large osv. - min Holfi forstærker har ik rigtig nogen indstillings muligheder så alt skal gøres inde i dvd menuen. Og så forstår jeg ikke helt den her 
Citér:
| Det ville i mine øjne dræbe meget af dynamikken at sætte en højttaler
til at gengive hele frekvensområdet, da den derfor ikke er i stand til
at gengive hele området med det nødvendige headroom. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 05 September 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
TomH skrev:
Og så forstår jeg ikke helt den her 
Citér:
| Det ville i mine øjne dræbe meget af dynamikken at sætte en højttaler til at gengive hele frekvensområdet, da den derfor ikke er i stand til at gengive hele området med det nødvendige headroom. |
|
|
|
|
|
Lad os sige, at du har fronthøjttalere som kan gengive ned til 50hz. Hvis du sætter dem til LARGE modtager de et signal som (kan) indeholde frekvenser i intervallet 20hz-20khz. Hvordan tror du, at din fronthøjttaler opfører sig, når den pludselig skal gengive 35hz? De 35hz vil blive gengivet x db lavere end hvad de egentligt burde og det er jo præcis hvad der ødelægger dynamik. Højttaleren mister evnen til at gengive ved den lydstyrke den skal.
|
| Til top |
|
| |
TomH Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2009 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas_h skrev:
TomH skrev:
Og så forstår jeg ikke helt den her 
Citér:
| Det ville i mine øjne dræbe meget af dynamikken at sætte en højttaler til at gengive hele frekvensområdet, da den derfor ikke er i stand til at gengive hele området med det nødvendige headroom. |
|
|
|
|
|
Lad os sige, at du har fronthøjttalere som kan gengive ned til 50hz. Hvis du sætter dem til LARGE modtager de et signal som (kan) indeholde frekvenser i intervallet 20hz-20khz. Hvordan tror du, at din fronthøjttaler opfører sig, når den pludselig skal gengive 35hz? De 35hz vil blive gengivet x db lavere end hvad de egentligt burde og det er jo præcis hvad der ødelægger dynamik. Højttaleren mister evnen til at gengive ved den lydstyrke den skal. |
|
|
Det blir lidt for teknisk for mig det der  jeg har bare lyttet mig frem, og large virker bedst for mig :)
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 09 September 2009 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med mange surroundsystemer er, at ændringer på én parameter ofte påvirker andre på en ikke-tilsigtet måde. Det skyldes formentligt, at producenterne IKKE har styr på de digitale kredsløb i deres produkter - det tyder mine personlige erfaringer i hvert fald på. Så, TomHs oplevelse kan sagtens være 'rigtig', desværre.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|