Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 12:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: vejledning til mindre strømslugende forst (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 03 August 2009 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at skifte min aldrende Sony 930QS ud med noget opdateret, bedre lydende. Jeg har kigget på en Rotel forstærker, men så slog det mig, at der også må være forskel på wattforbruget ved forstærkning.

Jeg har i forvejen et Panasonic PX80, der får min elmåler til at spinne hurtigere, bare jeg tænker på at tænde det, så et lavt wattforbrug vil være meget velkomment hos en forstærker. Jeg kan selvfølgelig selv kigge på nettet, men hvis nogen har gode begynderråd i forhold til wattforbrug kontra ydelse, og hvilke producenter der eventuelt går op i et lavere forbrug, vil det da være en god begyndelse.

Mvh.

Til top Vis Toft123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toft123

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 August 2009 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Sålænge effektopgivelserne er seriøse, afspejler de som regel meget godt en forstærkers generelle forbrug - når vi taler almindelige klasse A/B transistorforstærkere (som udgør langt den største del af markedet). Tomgangsforbruget bør osse tages i betragtning, det kan variere en del.

Visse moderne, såkaldte digitale forstærkere, har imidlertid et betydeligt mindre forbrug, såfremt de osse inkluderer en digital strømforsyning. De er desværre ikke billige, endnu.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Tak for informationerne. Så er der et godt grundlag for at søge videre

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 August 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Der findes skam klasse D forstærkere med SMPS strømforsyning (dvs. mindst muligt strømforbrug ift. effekt), i mange prisklasser. Hvor meget effekt mener du, at du skal bruge? Og hvad med surround kontra stereo? 
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er faktisk ikke helt klar over, hvor meget effekt der skal til.

I første omgang har jeg kun et stereosetup, men med tiden vil jeg gerne udvide til 5 højttalere.

Forstærkeren skal helst have dekodere til forskellige lydsignaler, da jeg regner med at købe blu-ray til inden længe. Jeg er blevet helt afhængig af den gode dts-lyd på film fra min nuværende forstærker, så jeg kan ikke leve uden digital afkodning :)

Mine højttalere er et sæt QLN Qubic 199 4 ohms højttalere. Der sidder 3 6½" enheder. De er rimelig let drevne. Min nuværende Sony kan sagtens spille dem op, men de 100w er vist også konservativt opgivne.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 August 2009 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Rotel laver nogle PWM forstærkere - multi kanal.
Harman/Kardon har haft.
Panasonic har også.

Jeg har ikke så meget styr på snurrerundt lyd.

mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2009 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige kigget på en pwm/klasse D forstærker, der er anmeldt her på siden. Der står ikke noget om wattforbruget, men jeg kan ikke forestille mig at det er højt! Hvis jeg skal have sådan én, skal jeg jo også splitte mit setup i to, dvs. der skal være to besparende enheder, ellers går konceptet en smule tabt... Jeg tror jeg går i læselejr i et par dage for at se om kombinationen forforstærker + effektforstærker kan betale sig

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2009 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Toft123 skrev:

Mine højttalere er et sæt QLN Qubic 199 4 ohms højttalere. Der sidder 3 6½" enheder. De er rimelig let drevne. Min nuværende Sony kan sagtens spille dem op, men de 100w er vist også konservativt opgivne.

Jeg kender udemærketSonys QS serie fra min tid som hifi sælger, og kan desværre sige at Sonys's Watt ikke er konservativt opgivne.

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2009 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Okay Jeg har ellers læst om 930QS flere steder, at folk er overraskede over at den yder så godt ift. at det er en Sony - og er egentlig enig med dem. Men jeg har ingen reel viden om det, så jeg tager det du siger for gode varer

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2009 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Toft123 skrev:
Okay Jeg har ellers læst om 930QS flere steder, at folk er overraskede over at den yder så godt ift. at det er en Sony - og er egentlig enig med dem. Men jeg har ingen reel viden om det, så jeg tager det du siger for gode varer

Den lyder skam glimrende, og på ingen måde mindre strømsvag end sine konkurrenter dengang, men den er heller ikke specielt strømstærk.

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2009 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Okay, jamen det er jo egentlig positivt i den retning af mine højttalere må være virkelig let drevne. Dvs. jeg godt kunne nøjes med noget nær en 5x65w forstærker til mine behov

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 04 August 2009 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Toft123 skrev:

Jeg er faktisk ikke helt klar over, hvor meget effekt der skal til.

I første omgang har jeg kun et stereosetup, men med tiden vil jeg gerne udvide til 5 højttalere.

Forstærkeren skal helst have dekodere til forskellige lydsignaler, da jeg regner med at købe blu-ray til inden længe. Jeg er blevet helt afhængig af den gode dts-lyd på film fra min nuværende forstærker, så jeg kan ikke leve uden digital afkodning :)

En Panasonic SA-XR 59 kunne måske være en mulighed?

http://www.panasonic.dk/html/da_DK/Produkter/Home+Cinema/Rec eivere/SA-XR59/overview/1451368/index.html

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Det er ikke fordi jeg ikke sætter pris på dit forslag, sd2100, men jeg kan ikke helt se, hvad der skal gøre den til et oplagt valg. Er det fordi den har en god ydelse kontra et lavt strømforbrug?

Jeg vil egentlig helst holde mig fra Panasonic, Pioneer og andre forstærkere der ikke har en god tæft for hifi samtidig med at de gør noget ud af musikken. Hvis jeg skulle komme med nogle eksempler på surround receivere jeg har kigget på, har det været Arcam, Rotel og Sonys DA5200/5400ES modeller, der alle har gjort et stort arbejde ud af at holde lydkvalitet i top ved både musik og film-brug.

Det bringer mig også videre til næste punkt: Forstærkeren må gerne være en "allrounder", dvs. Jeg vil ikke gå på kompromis med kvaliteten af hverken filmlyd eller musik. Jeg har ikke nogle ideer om at forstærkeren/forstærkersættet skal koste i nærheden af 20.000 og regner heller ikke med overdreven lydkvalitet for ingen penge, men der skal gerne være tænkt over musik og film i samme løsning.

En bruger har foreslået mig at købe en af sine hjemmelavede klasse D effektforstærkere og så parre den sammen med en forforstærker, hvilket jeg egentlig synes lyder som et rigtig godt forslag. Så kan effektforstærkeren tage sig af muskeldelen, mens forforstærkeren tager sig af lyd- og billedprocessordelen og selve forstærkningskraften kommer i anden række.

Jeg indrømmer blankt at jeg ikke har den store forstand på hifi, så hvis nogle af mine overvejelser lyder underlige, er det på grund af manglende viden:) Så gode råd og vejledninger - også til vildfarne overvejelser, er stadig meget velkomne!

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2009 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke man presser SA-XR serien med tungtdrevne højttaler yder de godt også til hifi. På mange fora går den for at være lidt af en high end killer, men kun på de digitale indgange. Panasonic benytter samme teknik som TACT/Lyngdorf. Dvs. Equibit og betyder at signalvejen er 100% digital og konverteres direkte til PWM signal til forstærkerdelen, hvor de fleste andre klasse D forstærkere har digital ind konverteret til analog, der konverteres til PWM og herefter ind i forstærkerdelen.

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2009 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Vil det så sige, at når den digitale vej er formindsket, bruges der ikke nær så megen kraft i processen?

Hvis det er sandt at forstærkeren er så god digitalt, kunne jeg måske kombinere den med den effektforstærker, jeg nævner ovenover og få et stærkt musik- og filmsetup?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2009 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

SA-XR modeller er kun noget særligt når de anvendes fuldt digitalt. Dvs. de analoge indgang og udgange er ikke specielt gode. Jeg har testet dette med min SA-XR50 og det er kun på de digitale indgange den kan noget særligt. Jeg bruger den dog nu som ren effektforstærker til et aktivt system. Men, jeg overvejer at få den modificeret så den har digitale indgange til hver forstærker og få modiceret min Behringer DCX2496 med digitale udgange.

Det er dog et større projekt som sikkert ikke bliver til noget.  

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2009 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Toft123 skrev:

Vil det så sige, at når den digitale vej er formindsket, bruges der ikke nær så megen kraft i processen?

Det er ikke her der spares strøm eller processorkraft. Fordelen er udelukkende at signalvejen forkortes og aldrig bliver analog før den når højttaleren. At arbejde med analoge signaler giver altid tab, og det gør det ikke bedre at konverterer frem og tilbage.  

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2009 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

For at skære det ud i pap for min egen skyld: Det der kommer ud af forstærkeren skal også trækkes i strømforbrug? Hvis det er tilfældet, kunne jeg vel stadig koble en klasse D effektforstærker til en processor, der også har gjort et stykke arbejde ud af den analoge stereodel?

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2009 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Tilføjelse:) Hvis det forstærkeren skal trække, er det den bruger i strømforbrug, vil det vel i princippet være ligegyldigt hvilken forforstærker jeg har spændt for effektforstærkeren? Det var vist mere klart tænkt :)

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2009 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Toft123 skrev:
Tilføjelse:) Hvis det forstærkeren skal trække, er det den bruger i strømforbrug, vil det vel i princippet være ligegyldigt hvilken forforstærker jeg har spændt for effektforstærkeren? Det var vist mere klart tænkt :)

Nemlig. Hvis du har mod på selv at lodde kan du kigge her

www.41hz.com Det er et svensk foretagende.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes