Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 18:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Netkabel - fjerne jord = bedre lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 02 August 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Udstyr med mere end 1 trafo kan være et problem, der kan det være nødvendigt at måle direkte på hver trafo (hvis nu den
ene fra fabrikken vender forkert, og den anden vender rigtigt. Så vil 1 jo altid vende forkert, ligegyldigt hvordan man vender
230 V stikket).

Det kan være svært at vende 230 V stikket, hvis der også er jord i det. Så kan det blive nødvendigt at bytte om på nul og
fase inde i udstyret. Eller man kan bruge 230 kabler med blot nul og fase.

Sjovt nok er effekten den samme på lyden, ligegyldigt hvilket apparat i kæden, der er 230 V tilkoblet forkert! Forklaringen
må være, at AC potentialet jo ledes videre til alle led i kæden via skærmen på netkablet. Så en råddent æble kan derved
ødelægge hele kurven.

Mvh Ulrikmm

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 02 August 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

ulrikmm

meget fint og seriøst indslag omkring det med fase,det er helt i overenstemelse med mine egne erfaringer.jeg har dog brugt en lille dims der hedder EL-FIX.den virker på den måde at den summer når du holder den hen ved f.eks forstærkeren.når den summer lavest er fasen rigtig.phono kabler må ikke være monteret !

iøvrigt interesant det du siger med statisk el.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2009 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

ulrikmm skrev:
I Danmark er netspændingen ikke symmetrisk: 230 V (den bruge ledning) laver
spændingssvinget, og er desuden ret støjfyldt udover de 230 V 50 Hz sinus. Nul (den blå ledning) er relativt fri for støj. Når
en nettrafo vikles, vil de første viklinger på primærsiden ligge ret tæt på viklingerne på sekundærsiden. Efterhånden som
trafoen vikles, kommer de yderste primærviklinger til at ligge fjernere fra viklingerne på sekundærsiden. Hvis nu fasen (blå)
føres til de inderste viklinger på trafoen, vil ret meget af den bredspektrede støj overføres til primærviklingerne. Hvis nul
(brun) derimod føres til de inderste viklinger, vil mindre støj overføres. Hvordan støjen overføres gennem ensretterne har
jeg ingen god forklaring på. Måske kan andre supplere. Man kan måle på en trafo, hvor fase og nul bedst tilkobles:
Sekundærviklingerne skal være koblede fra. Man måler derefter, ved hvilken fase-nul tilkobling, der er mindst AC spænding
ifht. et jordspyd. Der kan stå op til 100 V AC ved forkert orientering. Man kan også måle på sit udstyr uden at skile det ad:
Forstærkeren eller CD afspilleren kobles fra alt andet udstyr, men tilkobles 230 V. Med en polsøgerskruetrækker (29 kr. i
Bauhaus) rører man ved stel på apparatet. Ofte kabinettet, men i noget udstyr er kabinettet isoleret fra elektronikkens stel.
Der må man så røre ved den sorte HT. Bøsning, eller kraven på en phonobøsning. Den orientering af strømstikket, hvor
polsøgeren lyser mindst, er den, hvor trafoen arbejder mest støjsvagt. I stedet for en simpel polsøger, kan man bruge et AC
voltmeter, men der skal man så have en jord at referere til. Hvordan lyder det så, hvis der er koblet forkert til: Især
forsvinder rumdetaljer. Man kan også få brevsprækkelyd: I stedet for et lydbillede der går fra gulv til loft, eller højere
endnu, får man et lydbillede, der stort set ingen højde har. Udstyret bliver desuden mere støvede pga. mere statisk
elektricitet på kabinettet. Mvh og god fornøjelse Ulrikmm

Meget spændende, og jeg kommer til at tænke på, at man kan jo bare prøve sig frem med ørene

Er det ikke det som kan klares med en finger også? Man glider forsigtigt kanten af sin finger hen over fronten (som skal
være af metal) på det pågældende apparat, og der hvor det summer/sitre mindst, er der hvor stikket sidder bedst. Der skal
ikke være tilsluttet jord

For så er det nemlig helt væk

Jo, den med fingeren er nemlig den oprindelige måde, men den kan komme til kort, hvis forskellen i AC potentiale er meget
lille. Den med ørerne er a l t i d god. Dog kan det kræve en del prøven frem og tilbage, for hvis blot 1 råddent æble kan
ødelægge hele kurven, og man fx. har 7 apparater tilsluttet, kan det kræve en del kombinationer at komme frem til at alle er
tilkoblet optimalt.

Den med jorden: Jeg foretrækker den ikke selv, pga. det med ørerne: Det lyder ikke så godt. Men hvorfor aner jeg ikke.
Mon ikke jord i virkeligheden blot fjerner symptomet (potentialet på kabinettet), uden at fjerne sygdommen (det
elektromagnetiske felt i apparatet). Så hvis man har jord på, kan man være på Herrens mark, hvis man vil finde ud af den
korrekte 230 V tilkobling. Mere end 1 jordforbindelse fra udstyret må også kunne give brumsløjfer via stel på signalkablerne.

Mvh Ulrikmm

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 August 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:

Den med jorden: Jeg foretrækker den ikke selv, pga. det med ørerne: Det lyder ikke så godt. Men hvorfor aner jeg ikke.
Mon ikke jord i virkeligheden blot fjerner symptomet (potentialet på kabinettet), uden at fjerne sygdommen (det
elektromagnetiske felt i apparatet). Så hvis man har jord på, kan man være på Herrens mark, hvis man vil finde ud af den
korrekte 230 V tilkobling. Mere end 1 jordforbindelse fra udstyret må også kunne give brumsløjfer via stel på signalkablerne.

Mvh Ulrikmm

Var det jordspyd/ægte jord, eller noget som var fikset i installationen?

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 August 2009 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Medlem skrev:

ulrikmm skrev:
I Danmark er netspændingen ikke symmetrisk: 230 V (den bruge ledning) laver
spændingssvinget, og er desuden ret støjfyldt udover de 230 V 50 Hz sinus. Nul (den blå ledning) er relativt fri for støj. Når
en nettrafo vikles, vil de første viklinger på primærsiden ligge ret tæt på viklingerne på sekundærsiden. Efterhånden som
trafoen vikles, kommer de yderste primærviklinger til at ligge fjernere fra viklingerne på sekundærsiden. Hvis nu fasen (blå)
føres til de inderste viklinger på trafoen, vil ret meget af den bredspektrede støj overføres til primærviklingerne. Hvis nul
(brun) derimod føres til de inderste viklinger, vil mindre støj overføres. Hvordan støjen overføres gennem ensretterne har
jeg ingen god forklaring på. Måske kan andre supplere. Man kan måle på en trafo, hvor fase og nul bedst tilkobles:
Sekundærviklingerne skal være koblede fra. Man måler derefter, ved hvilken fase-nul tilkobling, der er mindst AC spænding
ifht. et jordspyd. Der kan stå op til 100 V AC ved forkert orientering. Man kan også måle på sit udstyr uden at skile det ad:
Forstærkeren eller CD afspilleren kobles fra alt andet udstyr, men tilkobles 230 V. Med en polsøgerskruetrækker (29 kr. i
Bauhaus) rører man ved stel på apparatet. Ofte kabinettet, men i noget udstyr er kabinettet isoleret fra elektronikkens stel.
Der må man så røre ved den sorte HT. Bøsning, eller kraven på en phonobøsning. Den orientering af strømstikket, hvor
polsøgeren lyser mindst, er den, hvor trafoen arbejder mest støjsvagt. I stedet for en simpel polsøger, kan man bruge et AC
voltmeter, men der skal man så have en jord at referere til. Hvordan lyder det så, hvis der er koblet forkert til: Især
forsvinder rumdetaljer. Man kan også få brevsprækkelyd: I stedet for et lydbillede der går fra gulv til loft, eller højere
endnu, får man et lydbillede, der stort set ingen højde har. Udstyret bliver desuden mere støvede pga. mere statisk
elektricitet på kabinettet. Mvh og god fornøjelse Ulrikmm

Meget spændende, og jeg kommer til at tænke på, at man kan jo bare prøve sig frem med ørene

Er det ikke det som kan klares med en finger også? Man glider forsigtigt kanten af sin finger hen over fronten (som skal
være af metal) på det pågældende apparat, og der hvor det summer/sitre mindst, er der hvor stikket sidder bedst. Der skal

Jo, den med fingeren er nemlig den oprindelige måde, men den kan komme til kort, hvis forskellen i AC potentiale er meget lille.

Mvh Ulrikmm

Jeg vil mene at der som regel er ret stor forskel. Hvis forskellen er meget lille, så er lydforskellen det også

Spørgsmålet er vel også, om der overhovedet er nogen som kan høre det

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

ulrikmm skrev:

Mvh Ulrikmm

Jordspyddet i vores hus, der bruges til hele el-installationen. Er det ikke ulovligt at have mere end 1 stel i sin installation af
sikkerhedsårsager?

Mvh Ulrikmm

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
ulrikmm skrev:
Medlem skrev:

ulrikmm skrev:
I Danmark er netspændingen ikke symmetrisk: 230 V (den bruge ledning) laver spændingssvinget, og
er desuden ret støjfyldt udover de 230 V 50 Hz sinus. Nul (den blå ledning) er relativt fri for støj. Når en nettrafo vikles, vil
de første viklinger på primærsiden ligge ret tæt på viklingerne på sekundærsiden. Efterhånden som trafoen vikles, kommer
de yderste primærviklinger til at ligge fjernere fra viklingerne på sekundærsiden. Hvis nu fasen (blå) føres til de inderste
viklinger på trafoen, vil ret meget af den bredspektrede støj overføres til primærviklingerne. Hvis nul (brun) derimod føres til
de inderste viklinger, vil mindre støj overføres. Hvordan støjen overføres gennem ensretterne har jeg ingen god forklaring
på. Måske kan andre supplere. Man kan måle på en trafo, hvor fase og nul bedst tilkobles: Sekundærviklingerne skal være
koblede fra. Man måler derefter, ved hvilken fase-nul tilkobling, der er mindst AC spænding ifht. et jordspyd. Der kan stå op
til 100 V AC ved forkert orientering. Man kan også måle på sit udstyr uden at skile det ad: Forstærkeren eller CD afspilleren
kobles fra alt andet udstyr, men tilkobles 230 V. Med en polsøgerskruetrækker (29 kr. i Bauhaus) rører man ved stel på
apparatet. Ofte kabinettet, men i noget udstyr er kabinettet isoleret fra elektronikkens stel. Der må man så røre ved den
sorte HT. Bøsning, eller kraven på en phonobøsning. Den orientering af strømstikket, hvor polsøgeren lyser mindst, er den,
hvor trafoen arbejder mest støjsvagt. I stedet for en simpel polsøger, kan man bruge et AC voltmeter, men der skal man så
have en jord at referere til. Hvordan lyder det så, hvis der er koblet forkert til: Især forsvinder rumdetaljer. Man kan også få
brevsprækkelyd: I stedet for et lydbillede der går fra gulv til loft, eller højere endnu, får man et lydbillede, der stort set
ingen højde har. Udstyret bliver desuden mere støvede pga. mere statisk elektricitet på kabinettet. Mvh og god fornøjelse
Ulrikmm

Meget spændende, og jeg kommer til at tænke på, at man kan jo bare prøve sig frem med ørene smileys/smiley1.gif">

Jo, den med fingeren er nemlig den oprindelige måde, men den kan komme til kort, hvis forskellen i AC
potentiale er meget lille.

Mvh Ulrikmm

Jeg vil mene at der som regel er ret stor forskel. Hvis forskellen er meget lille, så er lydforskellen det også

Spørgsmålet er vel også, om der overhovedet er nogen som kan høre det

På min gamle Doxa 70 er kabinettet ikke forbundet galvanisk til nogetsomhelst af elektronikken. På den kan man kun måle
på HT terminalen (og så lytte sig frem). Dog har Ulveco, der fremstiller trafoer til Doxa styr på hvilket ledninger på trafoen,
der skal til nul, og hvilken der skal til fase. Rart, fordi der er to trafoer i Doxaerne.

Mvh Ulrikmm

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 August 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Medlem skrev:

ulrikmm skrev:

Mvh Ulrikmm

Jordspyddet i vores hus, der bruges til hele el-installationen. Er det ikke ulovligt at have mere end 1 stel i sin installation af
sikkerhedsårsager?

Mvh Ulrikmm

Hvis det er et dedikeret jordspyd, altså et fysisk kobberspyd som er banket 2 meter ned i jorden, så skulle det være perfekt.

Det undre mig bare , at du siger det lyder dårligere med jord på... Enten skulle det være det samme (som uden jord), eller også bedre  Men dårligere, hehe, så er der sku noget galt du...

Det kunne tyde på at din jord ikke er "ren", at der ledes støj til den...

Det er måske også derfor, at du spørger til om man må have mere end 1 jord? Det må du godt. Der må være alle de jordspyd man måtte ønske, men der skal være min. 2 meter imellem dem.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2009 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Jamen ledes der ikke netop støj fra hele huset ned til sådan et jordspyd? Alle mulige stelpotentialer fra hvidevarer osv. Jeg vil
da helst være fri for at få det koblet sammen med chassiset på mit hifi.

Mvh Ulrikmm

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 August 2009 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Jamen ledes der ikke netop støj fra hele huset ned til sådan et jordspyd? Alle mulige stelpotentialer fra hvidevarer osv. Jeg vil
da helst være fri for at få det koblet sammen med chassiset på mit hifi.

Mvh Ulrikmm

Jo, det er derfor at du kan have et dedikeret jordspyd (kun til dit hifi), med mindre du har kendskab til alle jordede apparater i huset (sikkert ikke mange). Hvilket i de fleste tilfælde er til at overskue

Når de pågældende apparater ikke kører, er der jo ikke noget støj tilført jord - den kan du så lige tænke lidt over...

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2009 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Jeg er bange for at isen i fryseren kommer til at smelte så. Hører musik 3 - 4 timer hver aften for tiden - dejlig afslapning.

Mvh Ulrikmm

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 August 2009 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Jeg er bange for at isen i fryseren kommer til at smelte så. Hører musik 3 - 4 timer hver aften for tiden - dejlig afslapning.

Mvh Ulrikmm

Du skal ikke slukke for den.

Ja, den kører (forhåbentlig kun) periodisk. Såfremt det er det eneste apparat, så kan du jo overveje hvor meget det "forurener" din jord

Det er ikke mange der har tid til at høre så meget musik, men vi er heldigvis nogen stykker

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2009 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Kan man ikke få renset jorden ved Kommunekemi .

Mvh Ulrikmm

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 August 2009 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Kan man ikke få renset jorden ved Kommunekemi .

Mvh Ulrikmm

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 03 August 2009 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Medlem skrev:

ulrikmm skrev:

Mvh Ulrikmm

sikkerhedsårsager?

Mvh Ulrikmm
jo, det er ulovligt at ha flere jordspyd sat til den faste installation. Ved gamle instalationer ser man dog ofte at enkelte forbrugsgenstande jordes med eget spyd, da der ikke er en tilgængelig jord i den faste installation. Når vi snakker hifi så tilslut jordforbindelsen direkte på filter/stikdåse, der ofte sat en udv. jordklemme af til tilstutning af extern jord, ved at gøre det på denne måde, så har man jo tilsluttet det jordforbindelsen uden for den faste intallation og relsættet er væsentlig mere flexsibel her. Fase og nul trækkes ud af væg stikkontakten, men ikke "husets jord".

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 August 2009 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
ulrikmm skrev:
Medlem skrev:

ulrikmm skrev:

Mvh Ulrikmm

sikkerhedsårsager?

Mvh Ulrikmm
jo, det er ulovligt at ha flere jordspyd sat til den faste installation. Ved gamle instalationer ser man dog ofte at enkelte forbrugsgenstande jordes med eget spyd, da der ikke er en tilgængelig jord i den faste installation. Når vi snakker hifi så tilslut jordforbindelsen direkte på filter/stikdåse, der ofte sat en udv. jordklemme af til tilstutning af extern jord, ved at gøre det på denne måde, så har man jo tilsluttet det jordforbindelsen uden for den faste intallation og relsættet er væsentlig mere flexsibel her. Fase og nul trækkes ud af væg stikkontakten, men ikke "husets jord".

Det er ikke korrekt. Der må være alle de jordspyd man måtte ønske, men der skal være min. 2 meter imellem dem.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 03 August 2009 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
dan a. skrev:
ulrikmm skrev:
Medlem skrev:

ulrikmm skrev:

Mvh Ulrikmm

sikkerhedsårsager?

Mvh Ulrikmm

Det er ikke korrekt. Der må være alle de jordspyd man måtte ønske, men der skal være min. 2 meter imellem dem.

ja, men det skal være klart og tydelig opmærket at en stik kontakt har anden jord en husets primær jord, hvor mnge tror du der får graveret front dækslet på stikk. eller på sætter dymo skilt. Så er der også lige det at man ikke må kunne røre begge jord potentialer på sammed tid, jo større afstandder er mellem spydende, jo større potentiale kan der op stå mellem spydene.

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 August 2009 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Jeg synes sjovt nok også det giver mindre støj og fjerne jord.. Især i min riaa.
Til top Vis kennethjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethjensen Besøg kennethjensen's Websted

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 August 2009 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:
Jeg synes sjovt nok også det giver mindre støj og fjerne jord.. Især i min riaa.

Det er jo fordi at du normalt har jord i hovedet, og når du ryster på det og det er fjernet, ja så giver det mindre støj  

Håber da ikke du har mere jord i den riaa, så ville jeg sku få det hevet ud...  

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 August 2009 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

kennethjensen skrev:

Det er jo fordi at du normalt har jord i hovedet, og når du ryster på det og det er fjernet, ja så giver det mindre støj  

Håber da ikke du har mere jord i den riaa, så ville jeg sku få det hevet ud...  

LOL din knaldhat

Til top Vis kennethjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethjensen Besøg kennethjensen's Websted

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes