Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 18:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: div netkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:
C.Bukowski skrev:

Som branche medlem er du farvet - Hvilket er ganske naturligt.

Og som kunde er du farvet - hvilket er ganske naturligt.

Men jeg er ikke begræsent til et mærke, fidus eller metode
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:
MoWa skrev:
Chr. R. skrev:
C.Bukowski skrev:

Som branche medlem er du farvet - Hvilket er ganske naturligt.

Og som kunde er du farvet - hvilket er ganske naturligt.

Some forhandler har du en økonomisk interesse - det har jeg ikke som kunde.

Jeg er IKKE forhandler, og kunder får næppe deres indkøb gratis.

Beklager, jeg gik automatisk ud fra det var Gorm der havde svaret på indlægget. :)
Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
jkjaers skrev:

...Supra og de var da også pæne lyseblå og alting, men de smadrede fuldstændigt lyden i mit setup. De medfølgende standard-strømkabler var væsentligt bedre...

Hvordan "smadrede" de lyden, kunne du beskrive det lidt?

Har en smule travlt, men kort fortalt lød det som om der blev lagt en dyne over mine højttalere. Det er muligt at der blev mere ro, men denne "ro" gjorde også diskanten unærværende/dæmpet. Det er et stykke tid siden, og de kommer som sagt ikke på igen

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
bjerager skrev:

Altså, altså, hold jer nu i skindet og tal ordentligt.

Det er fint at nogen gerne vil ekseperimentere med netkabler og lignende, og har private mennesker lyst til at eksperimentere med det, så skal de selvfølgelig have lov til det, også uden at nogen håner eller nedgør dem. Omvendt skal folk også have lov til at mene, at eks. netkabler ikke gør nogen forskel - uden at de bliver udsat for hån, sarkasme eller nedladende kommentarer.

Personligt tror jeg ikke på det, jeg kan ikke høre forskel, og jeg kunne sådan set godt lade det blive ved det, hvis det ikke var fordi der er nogen som forsøger at tjene penge på det. Drejede det her sig udelukkende om entusiastiske gør-det-selv folks eksperimenteren, så ville jeg aldrig blande mig i diskussionen. Men også branchen spiller en rolle her - undskyld Gorm, ikke for at være uhøflig, men jeg tror ikke på, at din holdning ikke er farvet af, hvad du tjener dine penge på.

Der findes INGEN dokumentation, som klart viser, at eks. netkabler gør den fjerneste forskel i forhold til lydkvaliteten. Derfor synes jeg, at det er meget problematisk, at producenter og forhandlere markedsfører deres produkter på den meget skråsikre måde, som de gør. For min skyld må de da gerne sælge kabler til 5-6-cifrede beløb, hvis de bare tydeligt gjorde opmærksom på, hvor omstridt et emne det er. Og det må nu engang være op til dem, som vil have andre til at bruge penge på et givent produkt at levere en tilstrækkelig god dokumentation for dets effekt - ikke forbrugeren.

Og jo, folk bedrager gerne sig selv i stor stil - også selv om de er ved deres fulde fem. Bare se på, hvor mange religioner der er i verden i dag - de kan jo ikke have ret alle sammen...

Og lidt off topic: Som nævnt i en anden tråd synes jeg, at pressen ikke lever op til deres rolle, som burde være at spille rollen som forbrugernes vagthund her. Det er ufatteligt, at ingen i pressen har lavet en seriøs blindtest af nogen af alle de tweaks, som branchen hævder har en positiv indflydelse på lydkvaliteten.

Hej Bjerager, jeg er ikke her inde på forumet for at sælge, men jeg er her inde fordi det er min hobby. Netkabler virker hos mig, og det har intet at gøre med jeg selv sælger sådan nogen.

Hej Gorm, det er muligt at du ikke er her inde for at sælge, men selvfølgelig er dine holdninger præget af at du har en økonomisk interesse i salg af kabler - det er sådan set helt i orden at det er sådan, bare man er ærlig omkring det både i forhold til sig selv og andre.

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Som lovet så har jeg taget et par billeder at nogle DIY netkabler jeg også har leget lidt med, og fundet ganske gode.

Dette er et 3 ledet teflon kabel med et tværsnit på 2,5 mm2. Teflon er forholdsvist stift og lidt besværligt at arbejde med, men kan holde til meget. Korrerene er lavet af fortinnet kobber.

Her er det endelige resultat af Teflonkablet, der er kommet en grå strømpe på for at gøre det pænt, og ikke for lydens skyld

Et andet kabel som også kan anbefales er dette sillikone kabel.

Dette sillikone kabel er et 7 x 0,75mm2 kabel, her bliver jordlederen brugt til jord, og de 6 andre ledere bliver skiftevist brugt som fase og nul, det betyder der er 3 stk. til fase og 3 stk. til nul, hvilket ca. svarrer til 2,25mm2.

Her det endelige sillikone Netkabel indpakket/klædt i sort nylonstrømpe (Lyder lidt frækt ikke )

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
...Her er det endelige resultat af Teflonkablet, der er kommet en grå strømpe på for at gøre det pænt, og ikke for lydens skyld...

Hvor finder man strømper henne? Jeg skal nemlig snart til at lave et par højtalerkabler der skal "pakkes ind"

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Problemet med alle skeptikernes ønske om blindtests af hvad som helst, er jo at disse tests slet ikke kan gennemføres i praksis. Skeptikerne er jo ligeså farvet af deres holdninger, som tilhængerne er. Hvis man lavede en test, og der så EVENTUELT kunne høres forskel, så ville skeptikerne jo aldrig indrømme det. Eller omvendt for den sags skyld. Lyd opfattes forskelligt af forskellige mennesker, sådan er det bare.

Et problem kan jeg dog se, ved at læse denne tråd. Nogle mennesker mener ikke at der kan måles forskel på kabler. Det kan der faktisk. Hvorfor skulle alle producenter af industrikabler eller lave datablade over deres kabler. Kabler opfører sig forskelligt alt efter hvordan de er konstrueret. Et kabel indeholder modstande, induktion, kapacitet og hvad ved jeg. Det betyder jo så også at kabler kan påvirke et signal i et givent omfang. Alt afhængig af beskaffenhed.

Så ud fra det kan man jo så selvfølgelig lede at min holdning er at kabler ikke er helt ligegyldige. Dog er der et stort problem. Der er desværre ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet, når det drejer sig om hifi-kabler. Det er røv træls.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:
Gorm skrev:
...Her er det endelige resultat af Teflonkablet, der er kommet en grå strømpe på for at gøre det pænt, og ikke for lydens skyld...

Hvor finder man strømper henne? Jeg skal nemlig snart til at lave et par højtalerkabler der skal "pakkes ind"

Jeg har købt hos RS-online, men du kan vist finde det væsenligt billigere på nettet, jeg kan ikke lige huske hvor, men der var et par steder hvor prisen ret lav for nylon strømpe. Evt. ebay 

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:

Problemet med alle skeptikernes ønske om blindtests af hvad som helst, er jo at disse tests slet ikke kan gennemføres i praksis. Skeptikerne er jo ligeså farvet af deres holdninger, som tilhængerne er. Hvis man lavede en test, og der så EVENTUELT kunne høres forskel, så ville skeptikerne jo aldrig indrømme det. Eller omvendt for den sags skyld. Lyd opfattes forskelligt af forskellige mennesker, sådan er det bare.

Et problem kan jeg dog se, ved at læse denne tråd. Nogle mennesker mener ikke at der kan måles forskel på kabler. Det kan der faktisk. Hvorfor skulle alle producenter af industrikabler eller lave datablade over deres kabler. Kabler opfører sig forskelligt alt efter hvordan de er konstrueret. Et kabel indeholder modstande, induktion, kapacitet og hvad ved jeg. Det betyder jo så også at kabler kan påvirke et signal i et givent omfang. Alt afhængig af beskaffenhed.

Så ud fra det kan man jo så selvfølgelig lede at min holdning er at kabler ikke er helt ligegyldige. Dog er der et stort problem. Der er desværre ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet, når det drejer sig om hifi-kabler. Det er røv træls.

Det er en ret væsentlig pointe du der bringer frem, nemlig modstand, induktion og kapacitet, hvilket er et produkt af hvorledes kablet er konstrueret. Her betyder isolering og oplægning af lederne ofte lige så meget som selve ledermaterialet. Disse værdier kan ses i de respektive datablade. 

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Chr. R. skrev:
Gorm skrev:

Jeg har købt hos RS-online, men du kan vist finde det væsenligt billigere på nettet, jeg kan ikke lige huske hvor, men der var et par steder hvor prisen ret lav for nylon strømpe. Evt. ebay 

ELFA sælger også på meter mål til privat kunder ellers er der også post order hos elektronik lavpris http://elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath=5650_6783

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

@ Gorm og dan a.: Takker

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:

Det er da ellers ret enkelt: tag et par kabeltihængere - udvælg et billigt standardkabel, et dyrt kabel og en "tøjbøjle" eller lignende. Tag to af hvert kabel. Kabeltilhængerne skal være i lytterummet alene - en ad gangen. Lad først kabletilhængerne lytte til kablerne, hvor de får at vide, hvilket kabel der spilles på. Sæt derefter en til at skifte mellem de pågældende kabler, uden at kabeltilhængeren er klar over hvilket kabel der spilles på. Hvis kabeltilhængeren er i stand til at udpege hvilket kabel der spilles med, ja så må der være noget om snakken - rammer de helt skævt må det jo være fordi de ikke kan høre forskel.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Jeg har brugt denne :

http://www.av-connection.dk/?PGr=218&ML=556

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:

Det er ikke korrekt medmindre alle deltagere i testen er skeptikere. Det behøver jo ikke at være alle deltagerne der kan høre forskel for at det er bevist at forskellen er hørbar. Hvis testen er korrekt konstrueret så tilfældigheder og gæt kan udelukkes, er det faktisk bevis nok hvis bare en deltager sikkert kan høre forskel. Derimod kan det ikke bevises at der ikke er hørbar forskel selvom ingen af deltagerne kan, da det jo ikke udelukker at der kan være andre som kan. Derfor er Christians omvendte bevis ikke muligt via blindtest.

Noise skrev:

Det har du ret i, men det er vel ikke det debatten handler om. Forskellene på de elektriske egenskaber du nævner er meget små og deres betydning for frekvenser i det hørbare område er minimale. Så ja, det kan påvirke et signal i et givent omfang, men er det hørbart ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Yes - en tråd mere med kabel diskusion i....

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

RiverKing skrev:
Yes - en tråd mere med kabel diskusion i....

Der er ingen som tvinger dig til at følge med....

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

så nu har jeg fundet det kabel jeg vil have fat i og teste på et tidspunkt, nemlig Belden 19364..

http://zebracables.com/diy.html nogen der kender det ?

Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:
så nu har jeg fundet det kabel jeg vil have fat i og teste på et tidspunkt, nemlig Belden 19364..

http://zebracables.com/diy.html nogen der kender det ?

ja det har jeg, både 19364 og 83803. Hos mig var 19364 ikke meget bedere en et standart net kabel, 83803 er dog noget andet, gav et meget åbent lydbilled med rigtg højt til loftet, dog på bekostning af en lidt let bund. Personlig fortrækker jeg et kabel som giver en forbædring i helle lydbilledet, frem for et som fokusere på bestemte områder i lydbilledet.

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

hej gorm

super tak få billederne og beskrivelse... så har jeg lidt mere jeg kan gå videre med... SUPER

mvh

Til top Vis john pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af john pedersen

Mick63
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2008
Sendt: 24 Juli 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

hey

har købt Furutech FP-3TS862 kabel monteret med Furutech FI-E35 og FI-25 stik

Kablet løber fra stikkontakten og frem til min strømskinne Furutech TP60E. Bedre opløsning og mere dybde i lydbilledet.

Kan varmt anbefale det. Men 17 mm kabel er lidt svær at håndtere - især når det skal opover en dør

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes