Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 15:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: UcD 400HG - forsmag - (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Der er vel heller ikke nogle af dem der åbner mere eller mindre alt efter effekten 

Det er vel højden / spændingen der afgør effekten og idet at de "kun" sidder der som kontakter (tændt eller slukket) er der stort set ingen effektafgivelse i dem.

Sådan har jeg nu forstået princippet.
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

bto2706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Er 0.6-0.7V før en udgangstransistor begynder at lede universel eller varierer det meget efter type/fabrikat?

Det er et et spørgsmål om hvilken lærerbog du slår op i for silisium transistorer (Si).

For germaniun (Ge) er det et sted mellem 0,2 og 0,4 og er ikke så afgrænset.

En klasse D forstærker er en udgang der svinger med firkand på flere 100 kHz, også kaldet for PWM eller Puls brede modulation. Fordelene er at transisterne er enten off eller on. Effekten der bliver afsat i trans. er kun i skiftet.

Ulemperne er at kredsløber der skal variere breden er svære til at køre helt præcise.

Sony prøvede i ca. 1980érne men uden held.

Til top Vis bto2706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bto2706

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Klasse D beskrivelse og virkemåde :

http://sound.westhost.com/articles/pwm.htm

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Ja, ok, dårligt formuleret. Jeg mener at de skal switche samtidigt, og output kan kun være enten fuldt +
eller fuldt -, ikke nul. Nul opstår ved efterfølgende lavpas filtrering af lige mange/lange + og - udslag.
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 01:58 | IP-adresse registreret  

Og så kaldes overgangen vist "dead-time" - overlappet mellem åbne og lukke tiden
Den fandt jeg lige
Er det ikke den justerings mulighed der findes på Hypex(eller fandtes), og som ikke skal røres - så vidt jeg forstod er det lidt lig bias, og påvirker varmeudvikling i tomgang

Min sjove forkerte forklaring er hvad jeg sådan lige fra hoften kunne huske fra LarsClausens gamle side jeg menr bestemt han nævnte variationer i åbne lukke tider styret af modulatoren eller hvad den nu hedder

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Det har været nævnt at åbne og lukketiden ikke er helt ens, da den ene funktion går hurtigere end den anden
Kan ikke helt huske hvilken der er hurtigst, men det tyder på visse unøjagtigheder

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Gerald R. Stanley(1) mener han har fundet et PWM design, der fuldstændig eliminerer deadtime og shoot through:

Her! og
her!

Jeg har godt nok lidt svært ved at få ind i mit hovede at de modsatrettede strømme i de to spoler går ud
med hinanden uden at afsætte nogen energi. Måske en af kloge hoveder kan forklare det bedre.

Og har de to dioder nogen anden funktion ind at opsamle returstrømme fra reaktive belastninger?

(1) Jeg ved godt det er med fare for at ligne en fanboy at GRS kommer op igen, men jeg kan ikke gøre for
at det er ham, der har hittet på et kl. D kredsløb, der ser ud til at være noget anderledes end de fleste...

mvh
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
l´Blundt skrev:
Hansen: Hvordan kan du påstå at klasse d ikke kan spille bass, sådan sat lidt på spidsen. De fleste
komercielle subs idag bygges jo med klasse d-forstærkere.Min egen PB12+/2 har ihvertfald ikke problemer med at
spille helt ned i kulkælderen.Jeg siger ikke det ikke er din oplevelse den gang du hørte klasse d, men det virker altså
en smule fjollet at skrive hvis man har fulgt bare en smule med de sidste par år.Jeg er sikker på at der er mere end
en herinde der gerne demonstrere deres klasse d for dig hvis du får lysten til at blive omvendtMvh. l´Blundt

Hvis du vil stille det på spidsen, så er det min konklusion ja. Men jeg synes faktisk jeg skriver ret tydeligt at mine oplevelser
begrænser sig til en UcD400 af tidlig årgang og ICE 1000ASP moduler. Så jeg er klart åben over for, at der kan findes
andre/nyere kl. D moduler, der gør det bedre. Men de skal altså være en hel del bedre for at være interessante!

Og mht. til subs med kl. D, så er det igen en anvendelse med begrænset båndbredde og tæt integration med
højttaler-enheden. Det er måske kl. D's optimale betingelser for at virke godt(?)

mvh
Det er bare iorden. Jeg beklager jeg var lidt for hurtig Skal selvfølgelig ikke ligge ord i munden på dig.
Men vil stadig have lov til at indskyde at 1000asp kan spille masser af bass, ifølge mine ører og indre organer

Men kunne egentlig godt tænke mig at vide hvor mange der rykker rundt på højttalerne når de prøver ny forstærker, eller andet der kan påvirke frekvens-responsen?
Der er mange selv ret garvede entusiaster der fuldstændig overser dette aspekt når de prøver nyt grej, på trods af det er eget vigtigt hvis grejet har en anden klangfarve end det den udskifter.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:
Hej alle derude.

Stil endelig spørgsmål, hvis i har nogle.

Heysa det ser ellers lækkert ud må dog give som der er blevet nævnt tidligere at masive plader istedet for kablerne ville være at fortrække på kondensatorne,
Har desværre ikke har mulighed for at ligge ørene til en Hypex effekt endnu, men de skulle spille rigtig godt så tillykke med den

Den røde skumindpakning som sidder på effekt modulerne, lader du den side mens de spiller?
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

rush
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Thomas! :-(

Bruger siden: 26 September 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 Juli 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Nu da bukserne "har" været nede og "tingen" er målt, hvorfor "mundhugges" vi så stadig...?

Igen er lyd jo et spørsmål om personlige præferencer, det er ligesom æbler og pærer..

Er "bedrevidenhed" målet med denne diskution, eller er musikken/lyden stadig det vigtigste???

Brug ørerne, -ikke teknikken, - Hva

Til top Vis rush's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rush

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Juli 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

CasperCU skrev:

Heysa det ser ellers lækkert ud må dog give som der er blevet nævnt tidligere at masive plader istedet for kablerne ville være at fortrække på kondensatorne,
Har desværre ikke har mulighed for at ligge ørene til en Hypex effekt endnu, men de skulle spille rigtig godt så tillykke med den

Den røde skumindpakning som sidder på effekt modulerne, lader du den side mens de spiller?

Jeg kunne skam godt vælge at anvende kobberplader mellem lytterne, hvis jeg da på det tidspunkt havde muligheden.

En anden ting jeg på daværende tidspunkt fungerede på, var hvordan jeg kunne forhindre kobberpladerne i at korrodere.
Jeg kunne bruge krympeflex, med huller til lytterne, men igen.. Jeg havde ikke lige nogle muligheder for at skaffe kobberplader, så jeg valgte en (syntes jeg da selv) udemærket "alternativ" løsning.

De røde skumplader sad på under testopsætningen, da det mindsker chancerne for at beskadige modulerne på den ene eller anden måde.

bekker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

hypex udc 400 og udc 180 er nogle af de mest vellydende trin uanset pris har haft og hørt meget!!!!!

ZAP4EVER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

bekker skrev:

hypex udc 400 og udc 180 er nogle af de mest vellydende trin uanset pris har haft og hørt meget!!!!!

Uha Bekker - sådan er statement er som at drikke ren spiritus samtidigt med at man prøver at tænde en god cigar. Man riskierer at brænde tungen gevaldigt!

Vi (Gonz) og jeg har også prøvet rigtig mange Classe-D forstærkere og lige nu står min Hypex og samler støv til fordel for en tidlig prototype af DOXA 73. Men jeg har da overvejet at prøve Icepower V3 ved lejlighed. Nu skulle alle problemer med kabelimpedanser jo være manet i jorden.
Hvis du skal bruge nogle ekstra UDC400 trin er du velkommen til at byde på mine 

Afhængig af hvor du bor, kan da sagtens arr. en lille "lytter". Så finder vi noget Accuphase grej som banker dine Hypex moduler tilbage til stenalderen (af for satan nu brændte jeg sgu også tungen!).... måske vi kunne finde ud af at lave noget seriøs sammenligning hvis du bor på Sjælland el. omegn. (Tilbuddet er seriøst ment)

vh.

Til top Vis ZAP4EVER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZAP4EVER Besøg ZAP4EVER's Websted

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

ZAP4EVER skrev:
bekker skrev:

Uha Bekker - sådan er statement er som at drikke ren spiritus samtidigt med at man prøver at tænde en god cigar. Man riskierer at brænde tungen gevaldigt!

Vi (Gonz) og jeg har også prøvet rigtig mange Classe-D forstærkere og lige nu står min Hypex og samler støv til fordel for en tidlig prototype af DOXA 73. Men jeg har da overvejet at prøve Icepower V3 ved lejlighed. Nu skulle alle problemer med kabelimpedanser jo være manet i jorden.
Hvis du skal bruge nogle ekstra UDC400 trin er du velkommen til at byde på mine 

Afhængig af hvor du bor, kan da sagtens arr. en lille "lytter". Så finder vi noget Accuphase grej som banker dine Hypex moduler tilbage til stenalderen (af for satan nu brændte jeg sgu også tungen!).... måske vi kunne finde ud af at lave noget seriøs sammenligning hvis du bor på Sjælland el. omegn. (Tilbuddet er seriøst ment)

vh.

Kan du også finde noget Accuphase til under 5000 kr.- der kan banke den tilbage til stenalderen?

Hvis jeg havde en milion som var dedikeret til at købe en effektforstærker, tror jeg da også at jeg kunne få lavet noget som var væsentligt bedre.
Men havde jeg desværre ikke engang de typiske 45 - 150.000 kr sådan nogle effektforstærkere koster.

Jeg ved godt at du kommenterede på lyden, men SÅ stor er forskellen da heller ikke?
Nu er Hypex jo også for folk som gerne vil prøve at lave noget selv.
Så det er lige så meget for hyggens skyld i mit tilfælde.

ZAP4EVER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Hej Hansen - fik ikke svaret tilbage på dit sidste indlæg. Der gik vist arbejde i det.
Mht, at finde en billig Accuphase løsning som er bedre en din Hypex løsning - det tror jeg ikke er muligt, men jeg sikker på at en brugt DOXA 73 Beta vil give dine Hypex moduler sved på transistorene .... og den kan fås til ca. 4.000 - 5.000 kr.

Men som tidligere nævnt i dette forum. Lad os mødes og lytte til hinandens udstyr. Man kan altså ikke beskrive noget så komplekst som lyd - der skal sammenligninger til.
Tro mig når jeg skriver at vi har prøvet temmelig mange classe-D forstærkere og hver gang har de fået bank af alm. transistor trin. Især på en parametre som musikalitet!

Vi tager gerne "en tur over åen" for at lytte til musik, hvis det kan bidrage  til at rykke nogle hegnspæle og på sigt spare nogle dyrtkøbte erfaringer.

vh.

Til top Vis ZAP4EVER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZAP4EVER Besøg ZAP4EVER's Websted

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Lækkert, lækkert

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 7
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes