Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 19:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: UcD 400HG - forsmag - (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

ZAP4EVER skrev:

Hej

Det er en spændende tråd den her. Godt at I fik den tilbage på sporet og det som et fora skal handle om – erfaringsudveksling.

Jeg har sammen med ”Gonz” været med på flere af L.C.Audios byggeprojekter. Både hans klasse-A og D projekter. Fælles for dem alle har været at lyden trods alt har været o.k. til prisen og det har givet os alle mulighed for at prøve f.eks. klasse-D forstærkere til en brøkdel af hvad ice-power teknologien koster.

Vores (nok mest mine) erfaringer med Zappulse var at de første moduler lød bedst, men som det også skrives andre steder i denne tråd så var de ustabile ”på grænse til det hysteriske”. Og fordi ingen vidste at der bl.a. var et samspil imellem klasse-D, delefilter og højttalerkabler, så var lytteindtrykkene meget forskellige. Vi eksperimenterede også med temmelig kraftige PSU og hurtige komponenter – men for at være helt ærlig så var forskellen nærmest ”ikke hørbar” på nogle af de anlæg vi havde adgang til.

Min sidste klasse-D var Hypex UCD 400 som jeg byggede sammen med Gonz i 2006. På det tidspunkt have vi opgivet LCs klasse-D teknik. Primært fordi han ikke selv supporterede produktet men havde solgt det til et dansk firma som ikke rigtig formåede at videreudvikle el. supportere konceptet.

Hypex var en stor skuffelse for os. Det lykkedes os ikke rigtig at få den til at spille med den ”nerve” man kan opleve med gode transistor forstærkere. Lydbilledet opfattedes som meget fladt (dvs. manglende dybde og bredde i stereo perspektivet) og uden nogen musikalske egenskaber generelt. På samme tidspunkt gav Gonz op og prøvede tilfældigt et par Beard M70 mk.II rørmonoblokke – siden da har han levet i HiFi Nirvana. Vi købte også et par Doxa 73 signature hvoraf jeg stadigvæk spiller på den ene. Gonz solgte sin Doxa 73 signature til fordel for en Accuphase integreret forstærker i ca. 15.000K klasen (brugtpris selvfølgelig) efter et ”staldtip” fra vores ”Jyske forbindelse”. Sammenlignet med DOXA giver den lige lyden en smule mere "3D virkning" – man kan ihvertilfælde nemmere høre niveau forskelle på de instrumenter man lytter til.

Vi har ikke opgivet klasse-D og jeg er sikker på at Gonz slæber sin Accuphase med ud til en sammenligning og vi kommer med glæde på stort set hele Sjælland og også dele af Jylland for at blive klogere og udveksle erfaringer vha. bl.a. sammenligning af udstyr.

Vi har ikke så mange holdninger til hvad der er det bedste udstyr. Vi læner os p.t. op af Norsk Fidelitys observationer om, at det er sammensætningen af udstyr der åbenbart er en stor årsag til hvordan det samlede resultat bliver. Noget som vores eget High Fidelity også ”langsomt” har fundet ud af!

P.t. prøver vi også at få streaming af musik fra PC til DAC til at fungere, men er ikke nået længere end at nu lyder kombinationen af PC/DAC (DACen er p.t. en RME Fireface 400) lige så godt som Gonz Copland CDA 289. Men vi får stadigvæk bøllebank af en Accuphace CD til 25K. Desværre holder alle som måtte vide noget konkret eller har en brugbar løsning som efter deres opfattelse spiller godt, kortene meget tæt til kroppen. Vi er også ved at kigge på noget DSP fra Norske Juice og har fået 2 danske kontakter som vi vil følge op på.

Vejen frem tror vi er flere sammenligninger af udstyr. Det er svært at bruge ord til at beskrive noget så subjektivt som lyd – og desværre ender det i slagsmål ligesom den her tråd var lige ved at ryge af sporet pga. samme.

Jeg håber at dem som har interesse i at netværke omkring udveksling af erfaringer og sammenligning af ustyr give et par pip, så vi kan få en netværksgruppe op og køre. Udfaldet kan kun blive en fordel for alle parter.

Jeg er under alle omstændigheder interesseret i at høre de nye ICE power v/3 moduler og er sikker på at Gonz stiller op med sin Accuphase for at vi kan blive klogere på forskellen imellem en 15-20 år gl. transistor forstærker og sidste nye klasse-d teknologi. En lyt til de nye HYPEX moduler ville også være interessant alene fordi der ikke skrives/reklameres særlig meget for disse moduler og især ikke efter den sidste nye opgradering.

Jeg har aldrig ejet en UcD400 fra årgang 2006- 2007, så jeg kan ikke udtale mig om lyden på disse.
Dog kunne jeg forestille mig at der er lavet visse markante forbedringer på modulerne, siden den gang.

Men uanset hvad, tror jeg at min forstærker er godt med, siden jeg ikke har ofret mere end 4500 kr.- for det hele til sammen.

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

ozzy24 skrev:

jeg har selv en hypex ucd400 hxr effect blok. den er dog med batteri forsyning , men det er  klart den bedste effect blok jeg har haft. nu spiller jeg på et ret følsomt system ca 98db ved ikke om det har det store at sige, men jeg har ingen problemmer med manglende dyb bas og gennerelt syntes jeg ikke at have hørt hørt andre forstærkere der kan gengive musikken så rent og med samme kontrol og fri for fnider, som min hypex gør det.

afprøvet effectforstærkere = gryphon antileon. hegel h4a. musical fidelity a370.  rotel ældre topmodel med rødt træ i siderne af kabinettet.kan ikke huske modelen. bow technologies walrus ældre luxman ,denon osv.

desuden ved jeg også , at de nye moduler spiller væsentligt bedre end de første der kom frem.

Det ser dæleme lækkert ud.
Måske skulle jeg også prøve med batterierne, så kunne jeg måske opnå endnu uhørte højder på min UcD.

Er det UPS-batterier?

ozzy24
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

hej frede  ja jeg spiller på et sæt jbl2435hpl drivere og et sæt TAD1601a basser. (det duer *gg*)

jeg kan ihvertfald kun anbefale det varmt herfra dan dem jeg har brugt hedder
Yuasa NP7-12 - 12V - 7Ah F187 4.8mm  Yuasa NP7-12 - 12V - 7Ah (F187 4.8mm)

jeg kan spille i ca 13-14 timer uden at lade

effect=hjemmebyg hypex
cdafspiller=wadia 850

Til top Vis ozzy24's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ozzy24

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 02:25 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

hansen skrev:
Ved lav styrke: Drivertransistorerne kører kl. A, udgangstransistorerne er slukkede.
Ved mellem styrke: Drivertransistorerne kører kl. B, udgangstransistorerne er slukkede.
Ved høj styrke: Drivertransistorerne kører kl. B, udgangstransistorerne kører kl. B.

Hvor har du læst/hørt den forklaring henne?

Det lyder, ehem, "alternativt".

Hvis udgangstransistorerne er slukkede hvordan kommer der så et signal/lyd ud af forstærkeren?

Ja til grin kan man altid blive, men jeg vil holde fast i at det jeg skriver er rigtigt. Som du skriver et andet sted i tråden,
så er AB push-pull designet til at undgå crossover forvrængning ved at skubbe punktet hvor transistorerne lige
netop tænder, væk fra nul, hvor forvrængningen procentvis i forhold til output vil være meget høj.

Det gøres ved at sætte bias så den transistor, der forstærker den positive halvbølge sådan at den stadig er delvist ledende ved
nul og først slukker helt når signal når en sjat ned i det negative område - og omvendt for den transistor, der forstærker den
negative halvbølge, så den først slukker helt når signalet kommer et stykke op i det positive område.

Når styrken på output holder sig inde for interval omkring nul, hvor ingen af transistorerne er slukkede, kalder vi det klasse A
for push-pull, og når udslaget bliver så stort at enten den positive eller negative transistor slukker helt, kalder vi det klasse B.
OK så langt?

Hvad nu hvis vi skubber det punkt, hvor transistoren begynder at lede, væk fra nul den anden vej? Altså så den positive transistor
først begynder at lede ved en strengt positiv spænding. Det vil skubbe forvrængningen væk fra nul lige som ovenfor, men med
den uheldige egenskab at forstærkeren nu har et hul omkring nul, hvor den ikke kan forstærke(!). Hvis jeg forstår rigtigt er det
nøjagtigt sådan udgangstransistorerne i AB+B virker: Driver trinnet er en komplet AB forstærker i sig selv, og
udgangstransistorerne tænder først når det er nødvendigt, som en slags ekstra booster raketter

Her er en simpelt skema, der viser driver og output i en AB+B forstærker:

F.eks. Q2-3 vil først tænde når spændingsfaldet over R132 bliver højt nok til at sparke den i gang.
Under den spænding vil driverene Q1 og Q4 alene klare forstærkningen.

Figuren er lånt fra Crown DC300 service manualen, som har noget om AB+B i Appendix D (side 81ff).
Hele smøren kan læses her! (clicky)

Jeg er absolut ikke fagmand, så jeg kan have misforstået det hele, men jeg bilder mig da ind at jeg
har fulgt med i fysiktimerne i skolen . Giver det mening?

mvh
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2009 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:
Hvor dybt snakker vi? Alt under 100 Hz, alt under 20 Hz? elle<span ="highlight">r.</span>...?

Jeg skal ikke kunne sige præcist fra hvilken frekvens de ruller af. Mellembassen, altså stortromme,
slag-i-mellemgulvet bassen, er der fuld styrke på, og mine UcD'er har faktisk et ret godt punch der. Men
helt nede hvor det kun rumler og ryster i gulvet, f.eks. effekter i film og ved meget dybe toner i musik er
der stille.

ICE der i mod virkede meget lineære da jeg havde dem, ingen fejl der, men de manglede bare punch og liv
over hele spektret.

mvh

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:
Hansen: Hvordan kan du påstå at klasse d ikke kan spille bass, sådan sat lidt på spidsen. De fleste
komercielle subs idag bygges jo med klasse d-forstærkere.Min egen PB12+/2 har ihvertfald ikke problemer med at
spille helt ned i kulkælderen.Jeg siger ikke det ikke er din oplevelse den gang du hørte klasse d, men det virker altså
en smule fjollet at skrive hvis man har fulgt bare en smule med de sidste par år.Jeg er sikker på at der er mere end
en herinde der gerne demonstrere deres klasse d for dig hvis du får lysten til at blive omvendtMvh. l´Blundt

Hvis du vil stille det på spidsen, så er det min konklusion ja. Men jeg synes faktisk jeg skriver ret tydeligt at mine oplevelser
begrænser sig til en UcD400 af tidlig årgang og ICE 1000ASP moduler. Så jeg er klart åben over for, at der kan findes
andre/nyere kl. D moduler, der gør det bedre. Men de skal altså være en hel del bedre for at være interessante!

Og mht. til subs med kl. D, så er det igen en anvendelse med begrænset båndbredde og tæt integration med
højttaler-enheden. Det er måske kl. D's optimale betingelser for at virke godt(?)

mvh

ZAP4EVER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Sakl vi ikke bare mødes og få afprøvet de der HYPEX moduler?

Som tidligere nævnt, så prøver vi alle at sætte ord på noget som er meget svært at beskrive - lyd! Formodentlg er det i alles interesse at prøve f.eks. hvor meget strømforsyning m.m. har af betydning af f.eks. HYPEX modulerne og kan det rent faktisk bringes til a lyde bedre end en mere end 10 år gl. Accuphase. Jeg er frisk, Gonz er frisk og vi kan komme frem til stort set hele Sjælland og hvis projektet lyder spændende nok, kan vi også godt lokkes over "a vand".

Svesken på disken - vi kommer ikke meget længere ved at sende billeder af "hinandens" og prøve at beskive lyden og forbedringerne. den eneste måde vi ALLE bliver klogere på er ved at sammenligen 3-4 forskellige forstærkere. Jeg personligt godt prøve at skaffe en Ice Power 3G så vi har det ypperligste B&O kan præsterer p.t. Jeg har også en HYPEX 400UCD... kom nu ud af busken drenge  :-) 

Til top Vis ZAP4EVER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZAP4EVER Besøg ZAP4EVER's Websted

ozzy24
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

jeg er også frisk på at lave en aften hvor vi prøver lidt forskelligt af. slæber gerne min 555676778787 kg tunge hypex med

effect=hjemmebyg hypex
cdafspiller=wadia 850

Til top Vis ozzy24's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ozzy24

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
Bassøe skrev:

hansen skrev:
Ved lav styrke: Drivertransistorerne kører kl. A, udgangstransistorerne er slukkede.
Ved mellem styrke: Drivertransistorerne kører kl. B, udgangstransistorerne er slukkede.
Ved høj styrke: Drivertransistorerne kører kl. B, udgangstransistorerne kører kl. B.

Hvis udgangstransistorerne er slukkede hvordan kommer der så et signal/lyd ud af forstærkeren?

Ja til grin kan man altid blive, men jeg vil holde fast i at det jeg skriver er rigtigt. Som du skriver et andet sted i tråden,
så er AB push-pull designet til at undgå crossover forvrængning ved at skubbe punktet hvor transistorerne lige
netop tænder, væk fra nul, hvor forvrængningen procentvis i forhold til output vil være meget høj.

Det gøres ved at sætte bias så den transistor, der forstærker den positive halvbølge sådan at den stadig er delvist ledende ved
nul og først slukker helt når signal når en sjat ned i det negative område - og omvendt for den transistor, der forstærker den
negative halvbølge, så den først slukker helt når signalet kommer et stykke op i det positive område.

Når styrken på output holder sig inde for interval omkring nul, hvor ingen af transistorerne er slukkede, kalder vi det klasse A
for push-pull, og når udslaget bliver så stort at enten den positive eller negative transistor slukker helt, kalder vi det klasse B.
OK så langt?

Hvad nu hvis vi skubber det punkt, hvor transistoren begynder at lede, væk fra nul den anden vej? Altså så den positive transistor
først begynder at lede ved en strengt positiv spænding. Det vil skubbe forvrængningen væk fra nul lige som ovenfor, men med
den uheldige egenskab at forstærkeren nu har et hul omkring nul, hvor den ikke kan forstærke(!). Hvis jeg forstår rigtigt er det
nøjagtigt sådan udgangstransistorerne i AB+B virker: Driver trinnet er en komplet AB forstærker i sig selv, og
udgangstransistorerne tænder først når det er nødvendigt, som en slags ekstra booster raketter

F.eks. Q2-3 vil først tænde når spændingsfaldet over R132 bliver højt nok til at sparke den i gang.

Figuren er lånt fra Crown DC300 service manualen, som har noget om AB+B i Appendix D (side 81ff).

Jeg er absolut ikke fagmand, så jeg kan have misforstået det hele, men jeg bilder mig da ind at jeg

mvh

Jeg er bange for at en forstærker opbygget på den måde, virkelig lyder temmelig skrækkelig.

En normal kl. a/b forstærker har jo bias mellem 40 og 200 mA.

Efter den opskrift du skriver er det jo nærmest minus 40 til 200 mA

Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

bto2706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2009
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
Bassøe skrev:

hansen skrev:

OK så langt?

mvh

Til hansen!

Din fortolkning er ikke helt korrekt.

Man diffinere Klasserne efter hvor mange grader af signaler transisterne leder:

Klasse A: 360 grader.

Klasse AB: større end 180 grader

Klasse B. 180 grader

Klasse C: mindre end 180 grader

Til top Vis bto2706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bto2706

Korsbæk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

ozzy24 skrev:
jeg er også frisk på at lave en aften hvor vi prøver lidt forskelligt af. slæber gerne min 555676778787 kg tunge hypex med

Jeg er også frisk når jeg får bygget min Ucd 400hxr med hypex nye SMPS400 strømforsyning. Jeg synes det vil være meget spænende at
sammenligne Ucd med en traditionel strømforsyning og så en SMPS strømforsyning.

Sub: Elysium Passage Sub
Til top Vis Korsbæk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Korsbæk

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
Bassøe skrev:

hansen skrev:

OK så langt?

mvh

Interessant måde at gøre det på.

Det vil reelt betyde at driver trinnet er en slags quasi udgangstrin. Men tror nu nok det kun vil virke ved meget lav styrke før udgangs transistorerne tager over.

De kunne også have delt det mere op med et standard driver trin og så 2 udgangstrin, et til signaler med lav styrke og så et andet til signaler med højere styrke. De har så været så smarte at bruge driver trinnet til det ene udgangstrin. Ingen grund til at gøre det mere komplekst end højst nødvendigt.

Det ændrer dog ikke på at ingen af trinnene i en klasse AB forstærker kommer til at køre Klasse B.

Som bruger bto2706 korrekt skriver så leder en transistor i klasse AB altid mere end 180 grader og så er det ikke klasse B som kun leder 180 grader.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2009 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

bto2706 skrev:

Din fortolkning er ikke helt korrekt.

Man diffinere Klasserne efter hvor mange grader af signaler transisterne leder:

Klasse A: 360 grader.

Klasse AB: større end 180 grader

Klasse B. 180 grader

Klasse C: mindre end 180 grader

Ok, så det du mener er at Q2-3 og Q5-6 leder 180 grader eller mere? Det kan jeg ikke få til at passe med
det der står i den servicemanual.

Q1/Q4 er i alm. AB bias, så de leder klart mere end 180 grader...

mvh

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2009 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Interessant måde at gøre det på.Det vil reelt betyde at driver trinnet er en slags quasi udgangstrin.
Men tror nu nok det kun vil virke ved meget lav styrke før udgangs transistorerne tager over.De
kunne også have delt det mere op med et standard driver trin og så 2 udgangstrin, et til
signaler med lav styrke og så et andet til signaler med højere styrke. De har så været så smarte
at bruge driver trinnet til det ene udgangstrin. Ingen grund til at gøre det mere komplekst end
højst nødvendigt.Det ændrer dog ikke på at ingen af trinnene i en klasse AB forstærker kommer
til at køre Klasse B.Som bruger <span>bto2706</span> korrekt skriver så leder en transistor i
klasse AB altid mere end 180 grader og så er det ikke klasse B som kun leder 180 grader.

Et udsnit fra GRS's patent: (kilde http://www.freepatentsonline.com/3493879.html, gule markeringer
tilføjet af mig):

Transistorer 43 og 51 er driverne, og 44, 45, 52 og 53 er udgangstransistorerne svarende til Q2-3 og
Q5-6 i tegningen fra før. Sidste linie, hvor der står 43 og 50 må være en fejl. Der skal stå 43 og 51.

Mht. hvornår de kraftige udgangstransistorer slår til, så siger patentet eller servicemanualen ikke rigtigt
noget, men jeg mener at de transistorer, der er brugt som drivere i min egen Crown, er kraftige nok til at
være gangbare i en mindre forstærker op til en 50-60W. Det betyder selvf. ikke at der bliver forlangt så
meget af dem...

Til trådstarter: Jeg er lidt ked af at blande alt det her ind i tråden, men når folk skriver at det er forkert,
lyder skrækkeligt og hvad ved jeg, er jeg sgu' nødt til at følge op . Vi må forsvare det med, at UcD
også er push-pull og derfor også må have noget kørende med crossover distortion, om end på en lidt anden
måde da transistorerne enten er helt tændt eller helt slukkede.

Og mht. til træf og få syn (lyt?) for sagen, så er jeg klart med. Jeg vil selvf. foretrække et sted, hvor jeg ikke
skal krydse Storebælt :)

bto2706
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2009 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Til hansen

Efter at have kigget på diagrammet og teksten (manual) og beregnet på trinet kommer jeg frem til:

1: Transistor leder ved 0,6/0,7 V (DIF), pga diodestrækningens krumme kurve

2: Strømmen gennem 5,6 ohm for at få 0,6v til Q 2-3 vil væe ca. 0,1 A før Q2-3 leder. Det vil svare til ca 6 mW på en 8 ohm´s højttaler.

3: Jeg kan forestille mig at der vil være en lille smugle cross- over forvrængning.

4: Fordelene ved denne kobling er at udgangstransistorne ikke afgiver varme når der ikke er signal. Grøn forstærker.

5: Det er svært at afgøre om Q 2-3 kører i klasse C eller meget tæt på klasse B. uden at have målt på forstærkeren.

Er forstærkeren beregnet til Hi-Fi eller PA??

MVH

BTO

bto2706
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2009 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Til Hansen

Her er en illustration af klasserne

MVH

BTO

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2009 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

bto2706 skrev:

Til hansen

Efter at have kigget på diagrammet og teksten (manual) og beregnet på trinet kommer jeg frem til:
1: Transistor leder ved 0,6/0,7 V (DIF), pga diodestrækningens krumme kurve
2: Strømmen gennem 5,6 ohm for at få 0,6v til Q 2-3 vil væe ca. 0,1 mA før Q2-3 leder. Det vil svare
til ca 6 mW på en 8 ohm´s højttaler.

Ja 6mW er indrømmet ikke alverden :) (jeg har set det med fejlen, men 100mA giver stadig kun 6mW, ikke?)

Og de 5.6 Ohm for modstanden efter drivertransistoren's emitter ser ud til at være universel. Den har samme
værdi på DC300, PS-400 og på min egen Studio Ref, om end den sidste er opbygget lidt anderledes.

Er 0.6-0.7V før en udgangstransistor begynder at lede universel eller varierer det meget efter type/fabrikat?

bto2706 skrev:

3: Jeg kan forestille mig at der vil være en lille smugle cross- over forvrængning.
4: Fordelene ved denne kobling er at udgangstransistorne ikke afgiver varme når der ikke er signal. Grøn forstærker.
5: Det er svært at afgøre om Q 2-3 kører i klasse C eller meget tæt på klasse B. uden at have målt på forstærkeren.

Ja, ok. Men det er nede i marginalerne om det er det ene eller andet så. Det hedder jo også AB+B og ikke AB+C :)

bto2706 skrev:

Er forstærkeren beregnet til Hi-Fi eller PA??

Patentet er fra 1968. Den gamle DC300 har vist været brugt til at alt fra PA til laboratoriestrømforsyning over
studie og hifi. PS-400 er vist til PA, men har været solgt under navnet PowerLine4 som hifi. Studio Ref. er studiebrug.

Jeg takker i hvert fald for det pæne svar.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:

Er 0.6-0.7V før en udgangstransistor begynder at lede universel eller varierer det meget efter type/fabrikat?

Det er universel for alle silicium transistorer, uafhængigt af typen.

Det er dog transistorer der leder ved 0.2 V, men det er så heller ikke silicium de er lavet af men germanium.
Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Jeg mener da ikke at en classD kan virke overhovedet uden "udgangs transistorer" er fuldt aktive
Som jeg forstår det virker de blot som kontakter/switche som åbner og lukker meget hurtigt
Og at de åbner og lukker mere eller mindre afhængigt af hvor meget power der skal leveres
De leverer som sådan ikke nogen effekt i sig selv, hvilket er årsagen til den lave varmeudvikling
Men skal blot kunne tåle den effekt der drives gennem dem

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Jeg mener da ikke at en classD kan virke overhovedet uden "udgangs transistorer"
er fuldt aktive. Som jeg forstår det virker de blot som kontakter/switche som åbner og lukker meget
hurtigt. Og at de åbner og lukker mere eller mindre afhængigt af hvor meget power der skal leveres.
De leverer som sådan ikke nogen effekt i sig selv, hvilket er årsagen til den lave varmeudvikling.
Men skal blot kunne tåle den effekt der drives gennem dem

Jo, klart. Men f.eks. UcD er stadig push-pull. Den har to transistorer til at switche. En mellem 0 og
+ og en mellem 0 og -. Det er derfor vigtigt at den ene slukker meget nøjagtigt samtidigt med at den
anden tænder.

ICEpower switcher så vidt jeg husker kun mellem 0 og + (?).

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes