Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 04:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: UcD 400HG - forsmag - (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 04 Juli 2009 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:

Hehe, ja det ville være mærkeligt hvis den ikke havde.
Hvilken mærke/model lyttede du til, da bunden blev skåret af?Var det UcD400 modulerne?

Ja, det er UcD400. Men som sagt nogle af første der blev solgt, så de kan nok ikke sammenlignes
med dem man kan få i dag.

Jeg har dem stadig liggende. Monoblokke med indkapslede 1500VA trafoer, enrettere,
afkoblingskondensatorer osv. Er billigt til salg hvis nogen kan bruge stumperne fra
strømforsyningerne til en nyt projekt :)

mvh
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Juli 2009 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Hvor dybt snakker vi? Alt under 100 Hz, alt under 20 Hz? eller....?

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Juli 2009 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Musik.fan.1979: Nu er jeg ikke typen der generalisere pga. en enkelt persons udtalelser, væremåde eller måde at ytre sig på. I fald jeg var det skulle jeg jo have noget imod alle fra Aarhus der hænger ud på dette site. Men du er da meget velkommen til at generalisere på den måde, hvis det er eneste argument du har.

Mht. Frede4500s indlæg om råddenskab i branchen så er det altså kun noget han har hørt, så det kan ikke bruges som argument.

Men uanset så ser jeg ingen grund til at kommentere på dine indlæg, da det ingen vejne fører. Det er jo ikke dine holdninger jeg er i en debat(hvis man kan kalde det det) med, men din vilje, og så længe du ikke vil forstå er der ikke meget ide i det for mig.

Dog vil jeg gerne endnu en gang henstille til at du holder dig for god til at dreje tråden over på ot. Da du allerede har fået den langt nok ud. Da du jo tydeligvis er uønsket i tråden, ikke pga. din kritik men din måde at fremføre den og ignorering af hvad folk rent faktisk skriver til, burde du måske helt vælge at holde dig fra den.

Hvis du mod forventning skulle have noget konstruktivt at indvende så vil det blive ignoreret, fra min side, så længe som du ikke tager vore andres spørgsmål til dig seriøst og svarer.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Juli 2009 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Hansen: Hvordan kan du påstå at klasse d ikke kan spille bass, sådan sat lidt på spidsen. De fleste komercielle subs idag bygges jo med klasse d-forstærkere.
Min egen PB12+/2 har ihvertfald ikke problemer med at spille helt ned i kulkælderen.
Jeg siger ikke det ikke er din oplevelse den gang du hørte klasse d, men det virker altså en smule fjollet at skrive hvis man har fulgt bare en smule med de sidste par år.

Jeg er sikker på at der er mere end en herinde der gerne demonstrere deres klasse d for dig hvis du får lysten til at blive omvendt

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Sendt: 04 Juli 2009 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

mine klasse d trin spiller også kælderdyb bas ,og den gør det så rent ,at man i første omgang tror der er noget galt med anlægget ,men ved nærlytninmg åbner der sig en helt ny ren verden

heldigvis er jeg ikke bange for nye ting ,hvilket jo også er et problem for mange

Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 Juli 2009 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

til alle klasse d tvivlere i tråden ,i skal være mere end velkomne til et lyt ,i mit semi akustiske dæmpede rum ,der er ingen tvivl det er ægte high end

klasse d afslører bare hvor dårligt resten af anlægget er ,en ægte monitor forstærker ,lyder forøvrigt bedre end den crown powertech 2,1 ,jeg har hørt på mit anlæg  ,meget mere kontrol end på powertech,en

fik ellers powertechen handlet ned i 4800kr ,men det blev klasse d trinet der løb med sejren

prøvede også 2 forskellige trin fra lab gruppen ,de lød også fint men ,klasse d ampen var bedre til monitorering

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Juli 2009 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:

Ved lav styrke: Drivertransistorerne kører kl. A, udgangstransistorerne er slukkede.
Ved mellem styrke: Drivertransistorerne kører kl. B, udgangstransistorerne er slukkede.
Ved høj styrke: Drivertransistorerne kører kl. B, udgangstransistorerne kører kl. B.

Hvor har du læst/hørt den forklaring henne?

Det lyder, ehem, "alternativt".

Hvis udgangstransistorerne er slukkede hvordan kommer der så et signal/lyd ud af forstærkeren?

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 04 Juli 2009 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

BASSØE

Ja jeg ville også mene det skulle se ca sådan her ud >

Ved lav styrke: Drivertransistorerne kører kl. A, udgangstransistorerne er åbne og udgangsniveauet ligger under KL.A effekten
Ved mellem styrke: Drivertransistorerne kører kl. A, udgangstransistorerne er Åbne, men ligger også over KL.A. effekten. (KL.A / KL.B)
Ved høj styrke: Drivertransistorerne kører kl. A, udgangstransistorerne kører kl. B, da niveauet ligger over KL.A effekten
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Juli 2009 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest så vil drivertansistorerne normalt køre Klasse A.

For det andet så kører en klasse AB forstærker ikke klasse B. Klasse B i feks en push-pull kobling med 2 transistorer forstærker hver transistor kun halvdelen af sinuskurven og slukker så. Det punkt hvor de 2 transistorer henholdsvis tænder og slukker opstår der høj forvrænging, overgangen mellem dem er altså ikke helt flydende og dermed ikke egnet til (seriøs)lydproduktion.

Ved klasse AB løser man problemet med forvrængning ved at transistorerne aldrig slukker helt, selv når de ikke forstærker, dvs der løber altid en vis strøm i dem. Samtidig så forstærker hver transistor ikke kun en halvdel af sinuskurven men lidt mere hvilket resulterer i et vist overlap imellem det forstærkede signal fra de 2 transistorer som dermed vil reducere crossover forvrængingen eller i visse tilfælde næsten helt eliminere den(ihvertfald gøre det ikke hørbart).

I en Klasse AB forstærker sker skiftet fra Klasse A til AB når udgangsstrømmen overstiger Bias strømmen.

EDIT : Det er meget varmt idag og min hjerne koger rimeligt meget så hvis jeg har skrevet noget sludder så undskylder jeg på forhånd. Kunne ikke finde mine lærebøger så måtte tage det fra hukommelsen og så google.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 Juli 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

det passer meget bedre med fakta ,på ps400 skulle bias justeres til 430mv over en modstand ,ved ikke hvad det svare til ma vil tro omkring 250ma ,men det er  betydeligt mere end alm klasse ab trin der typisk ,har en bias strøm på omkrin 50ma , ,når den stod i tomgang blev den pænt varm med korrekt justeret bias ,det var et mode fænomen der i firserne med bla technics new class a og hvad det nu hed ,luxman gjorde det også blandt mange dengang

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 Juli 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

men skulle vi ikke diskuttere den slags i en anden tråd ,nu handler denne tråd jo om dan's fede flotte byggeprojekt og input til dette ,og måske også lidt om klasse d generelt

men grundlæggende handler denne tråd om dan,'s projekt ,og ikke om bias i en vintage crown forstærker ,som tiden alligevel er løbet fra rent lydmæssigt

og min exposure spiller fint ,den lyder himmelsk ,og jeg kan ikke stoppe med at lytte og smile ,når den først spiller ,men den roder i bassen og lyder vidunderligt fantastisk charmerende og med stor stor personlighed ,dette duer bare ikke i et studie setup hvor neutral gengivelse foretrækkes

klasse d ampen spiller lige så overbeisende som exposuren og den banker den på ultra stram bas ,bedre opløsning og plasering af instrumenter i lydbilledet ,og bassen er go ,der er så meget kontrol ,at jeg oplever nye akustiske fænomener i basområdet ,det er så klart at selv den mindste resonans fra rummet høres ,jeg har måtte omplacere mine basfælder, og nu er det blevet for vildt ,jeg har total monitorering i bassen nu ,flot flot af et par low price ikke high end moduler

jeg oplever ingen hård lyd ,eller nogen unoder af den slags fra klasse d modulerne ,det virker mest som om de hverken tilfører eller fratrækker noget i det signal de får

skulle der være en anke så er det at de er en anelse varme i lyden ,hvilket kun gør dem mere ørevenlige

ZAP4EVER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juli 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er en spændende tråd den her. Godt at I fik den tilbage på sporet og det som et fora skal handle om – erfaringsudveksling.

Jeg har sammen med ”Gonz” været med på flere af L.C.Audios byggeprojekter. Både hans klasse-A og D projekter. Fælles for dem alle har været at lyden trods alt har været o.k. til prisen og det har givet os alle mulighed for at prøve f.eks. klasse-D forstærkere til en brøkdel af hvad ice-power teknologien koster.

Vores (nok mest mine) erfaringer med Zappulse var at de første moduler lød bedst, men som det også skrives andre steder i denne tråd så var de ustabile ”på grænse til det hysteriske”. Og fordi ingen vidste at der bl.a. var et samspil imellem klasse-D, delefilter og højttalerkabler, så var lytteindtrykkene meget forskellige. Vi eksperimenterede også med temmelig kraftige PSU og hurtige komponenter – men for at være helt ærlig så var forskellen nærmest ”ikke hørbar” på nogle af de anlæg vi havde adgang til.

Min sidste klasse-D var Hypex UCD 400 som jeg byggede sammen med Gonz i 2006. På det tidspunkt have vi opgivet LCs klasse-D teknik. Primært fordi han ikke selv supporterede produktet men havde solgt det til et dansk firma som ikke rigtig formåede at videreudvikle el. supportere konceptet.

Hypex var en stor skuffelse for os. Det lykkedes os ikke rigtig at få den til at spille med den ”nerve” man kan opleve med gode transistor forstærkere. Lydbilledet opfattedes som meget fladt (dvs. manglende dybde og bredde i stereo perspektivet) og uden nogen musikalske egenskaber generelt. På samme tidspunkt gav Gonz op og prøvede tilfældigt et par Beard M70 mk.II rørmonoblokke – siden da har han levet i HiFi Nirvana. Vi købte også et par Doxa 73 signature hvoraf jeg stadigvæk spiller på den ene. Gonz solgte sin Doxa 73 signature til fordel for en Accuphase integreret forstærker i ca. 15.000K klasen (brugtpris selvfølgelig) efter et ”staldtip” fra vores ”Jyske forbindelse”. Sammenlignet med DOXA giver den lige lyden en smule mere "3D virkning" – man kan ihvertilfælde nemmere høre niveau forskelle på de instrumenter man lytter til.

Vi har ikke opgivet klasse-D og jeg er sikker på at Gonz slæber sin Accuphase med ud til en sammenligning og vi kommer med glæde på stort set hele Sjælland og også dele af Jylland for at blive klogere og udveksle erfaringer vha. bl.a. sammenligning af udstyr.

Vi har ikke så mange holdninger til hvad der er det bedste udstyr. Vi læner os p.t. op af Norsk Fidelitys observationer om, at det er sammensætningen af udstyr der åbenbart er en stor årsag til hvordan det samlede resultat bliver. Noget som vores eget High Fidelity også ”langsomt” har fundet ud af!

P.t. prøver vi også at få streaming af musik fra PC til DAC til at fungere, men er ikke nået længere end at nu lyder kombinationen af PC/DAC (DACen er p.t. en RME Fireface 400) lige så godt som Gonz Copland CDA 289. Men vi får stadigvæk bøllebank af en Accuphace CD til 25K. Desværre holder alle som måtte vide noget konkret eller har en brugbar løsning som efter deres opfattelse spiller godt, kortene meget tæt til kroppen. Vi er også ved at kigge på noget DSP fra Norske Juice og har fået 2 danske kontakter som vi vil følge op på.

Vejen frem tror vi er flere sammenligninger af udstyr. Det er svært at bruge ord til at beskrive noget så subjektivt som lyd – og desværre ender det i slagsmål ligesom den her tråd var lige ved at ryge af sporet pga. samme.

Jeg håber at dem som har interesse i at netværke omkring udveksling af erfaringer og sammenligning af ustyr give et par pip, så vi kan få en netværksgruppe op og køre. Udfaldet kan kun blive en fordel for alle parter.

Jeg er under alle omstændigheder interesseret i at høre de nye ICE power v/3 moduler og er sikker på at Gonz stiller op med sin Accuphase for at vi kan blive klogere på forskellen imellem en 15-20 år gl. transistor forstærker og sidste nye klasse-d teknologi. En lyt til de nye HYPEX moduler ville også være interessant alene fordi der ikke skrives/reklameres særlig meget for disse moduler og især ikke efter den sidste nye opgradering.

Til top Vis ZAP4EVER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZAP4EVER Besøg ZAP4EVER's Websted

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juli 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Der er slettet en række indlæg udført af en dobbeltprofil.

Fortsat god debat
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 05 Juli 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

yes sammensætningen af udstyr er en ret vigtig faktor ,opbyggede engang et anlæg hvor alle produkter havde fået et 13tal på lyden ,det lød fælt og spillede til et 5tal

har idag sammensat mit anlæg på bagrung af andres og egne erfaringer ,croft/exposure/parasound/jbl kører godt sammen ,icepower,en er åbentbart også gode venner med croften ,for det spiller fint

man kan købe forstærkere til en halv million ,og sætte dem sammen med ligeså dyrt udstyr ,hvis det ikke matcher hindanden lydmæssigt  ,kommer det aldrig til at lyde sætligt godt

ozzy24
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Juli 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

jeg har selv en hypex ucd400 hxr effect blok. den er dog med batteri forsyning , men det er  klart den bedste effect blok jeg har haft. nu spiller jeg på et ret følsomt system ca 98db ved ikke om det har det store at sige, men jeg har ingen problemmer med manglende dyb bas og gennerelt syntes jeg ikke at have hørt hørt andre forstærkere der kan gengive musikken så rent og med samme kontrol og fri for fnider, som min hypex gør det.

afprøvet effectforstærkere = gryphon antileon. hegel h4a. musical fidelity a370.  rotel ældre topmodel med rødt træ i siderne af kabinettet.kan ikke huske modelen. bow technologies walrus ældre luxman ,denon osv.

desuden ved jeg også , at de nye moduler spiller væsentligt bedre end de første der kom frem.

effect=hjemmebyg hypex
cdafspiller=wadia 850

Til top Vis ozzy24's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ozzy24

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 05 Juli 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

savler lige lidt over billederne ,meget flot opbygget ,og så på batteridrift

ozzy24
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Juli 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

mange tak

effect=hjemmebyg hypex
cdafspiller=wadia 850

Til top Vis ozzy24's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ozzy24

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 05 Juli 2009 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

selvgjordt er velgjordt

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 05 Juli 2009 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

wauv ,mine kæber sidder helt nede på knæerne nu ,mangler pt ord ,kom til at sætte natasha på cd afspilleren ,og fik lige en seriøs opvisning i baskontrol på mine jbl 4412a med high end komponenter i delefilteret ,så jeg stadig sidder og måber ,der manglede absolut ingen oktaver eller noget .men en så uhyrlig stram ,og velkontroleret bas har jeg aldrig hørt før ,der var intet der resonerede i sweetspot ,jeg kunne høre alle småfejl i helle mikset

mageløst at få et sådan vindue ,til at kigge ind på musikken igenem

klasse d sparker røv ,men er åbentbart kræsen med kabler og sammensætning med udstyr

jeg kan klart anbefale at prøve med en rør preamp og gode forsølvede kobber kabler som interconnect ,og nogen monitor agtige højtalrere der kan gengive bashontrolen

her mener jeg ikke yamaha ns10 ,hold jer væk fra den ,den lyder ad h til

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 05 Juli 2009 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

ozzy 24

du spiller også på ét monitor højtalersystem ,med tad og jbl kan jeg næsten regne ud

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes