| Forfatter |
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 03 Juni 2009 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
Fiddoo skrev:
Og få så lavet et RAID 1 så du er sikret en anden gang
|
|
|
kan du beskrive hvordan man sætter sine hardiske op i RAID 1 så andre kan bruge det ???
|
|
|
Det kræver for det første at du har to ens diske. Opsætningen afhænger lidt af din RAID-controller. Her er en artikel der berører emnet: PC WorldHar du Mac er Time Machine et glimrende alternativ, omend RAID1 er en mere seriøs hardwareløsning. __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
morkaj Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 260
|
| Sendt: 03 Juni 2009 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
I stedet for at købe en NAS med raid så byg eller køb dig en server, evt en af de nye home-servers.
De kan uendeligt meget mere end en NAS med 400mhz/128mb. Det koster det samme i anskaffelse - så at Komplet havde en til 2495 med 2gb hukommelse og 2X1TB diske (der er plads til 4).
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=405637
Bruger selv en ældre model og det er Myet bedre end min tidligere synology nas-løsning.
MVH M
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 05 Juni 2009 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
jkjaers skrev:
Hvad er dyrt for at sikre billeder, musik og timers arbejde? En RAID-NAS er efter min mening et must i en hver husholdning
Når det er sagt så føler jeg med dig 
|
|
|
Formoder det er hybris/nemesis.... min ene disk er lige stået af. HELDIGVIS er alt data spejlet på den anden (RAID1), men møgtræls alligevel. Nogen der har erfaringer med at erstatte en disk i en Synology DS207+ ? Skal det være samme disk eller skal den bare være (minimum) samme størrelse som den anden? __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 05 Juni 2009 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det optimale er at diskene i et RAID er identiske. Men det er ikke et krav. Man kan sagtens køre med 2 forskellige diske. Det vil dog altid være den mindste disk, der afgør hvor meget plads du har til rådighed.
(lige et lille tip, for øjeblikket har Seagate en del raid diske på markedet, som ikke helt holder hvad de lover. Så Seagate og Maxtor (samme firma) kan ikke anbefales lige for øjeblikket. På min arbejdsplads har vi lige skrottet 32 stk 500Gb seagate diske, fordi de blev ved med at fejle. De var vel og mærke kun ca. 6 md gamle).
ang. dem der spurgte hvordan man sætter et raid op:
Det afhænger af hardwaren. Stort set alle raid controllere er forskellige. Så det drejer sig om at finde ud af hvad og hvor meget man skal bruge, og derefter læse brugsanvisningen. Det plejer dog altid at være rimeligt nemt. For controlleren tilbyder som regel selv at oprette det bedste system som er tilgængeligt. Det vil sige hvis du har 2 diske, vil den selv foreslå at lave et raid 1. Hvis du har 3 eller flere diske vil den foreslå raid 5.
MEN HUSK. ALLE DATA SLETTES PÅ DISKENE NÅR MAN OPRETTER ET RAID FØRSTE GANG.
Når man reparerer et raid hvor den ene disk er død, burde alle data blive hvor de er.
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 05 Juni 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er den mindste disk som der bestemmer størrelsen ef et RAID 1 Array, det er ikke noget specifikt krav at diskene skal være ens.
så i dit tilfælde er det et ja til at den blot skal være min. samme størrelse som den der er "alive" og skal "skygges"..., hvis den nye disk er størrer end den der ønskes "skygget" så er mer pladsen så bare spildt, i det at partitionen kun formatteres til samme størrelse som "masteren".
Læs alt om det her:
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 05 Juni 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noise skrev:
(lige et lille tip, for øjeblikket har Seagate en del raid diske på markedet, som ikke helt holder hvad de lover. Så Seagate og Maxtor (samme firma) kan ikke anbefales lige for øjeblikket. På min arbejdsplads har vi lige skrottet 32 stk 500Gb seagate diske, fordi de blev ved med at fejle. De var vel og mærke kun ca. 6 md gamle).
|
|
|
vilken mærke vil du anbefale der skal bruges til sådan et setup ???
|
| Til top |
|
| |
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
| Sendt: 05 Juni 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger 2 stk. Samsung F1 diske på 1TB. De er meget hurtige og tilmed næsten lydløse. Har foreløbig kørt i 8 måneder problemfrit.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=408569&am p;searchArea=&Soegeord=
__________________ Mvh. Frank K.
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 05 Juni 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 05 Juni 2009 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
Noise skrev:
|
|
|
|
vilken mærke vil du anbefale der skal bruges til sådan et setup ???
|
|
|
Western Digital, Samsung eller Hitachi. De plejer at være iorden.
Personligt kan jeg godt lide Western Digitals RE2, RE3 og RE4 diske. De findes i flere størrelser og performer ret godt. RE2 og RE4 findes endvidere i en "Green Power" udgave, som sparer lidt på strømmen ved at sænke omdrejningstallet i forhold til belastningen.
Men både Samsung og Hitachi kører også godt. Samsung diske kræver bare at der er god ventilation i det kabinet de skal monteres i. De bliver nemlig en hel del varmere end de andre. Men de holder som regel til det, hvis blot der er den fornødne ventilation.
|
| Til top |
|
| |