Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 07:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Netpolaritet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 Maj 2009 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Hvordan fandt du ud af, at der er omvendt fase på Apollo'en?
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Kasper Kj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Maj 2009 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Jamen nu ved ved jeg jo ikke om det er generelt, eller om der bare er byttet om på trådene i min spille. Men det skete fordi jeg monterede mit kabel forkert da jeg skruede det sammen og så lød det det bare meget bedre! Først troede jeg jo det var de her netkabler der virkelig gjorde en forskel, man da de herrer her på tråden havde fortalt mig hvor fasen ligger i vægstikket, så prøvede jeg at vende det "rigtigt" , hvor efter den store forbedring forsvandt totalt.

Senest har jeg jo så målt efter med min ny erhvervede Elfix. Og jo, fasen vender rigtigt i netstøjsfilteret, men cd'en udstråler mindst når jeg vender den. Meget klar forskel. Elfix slår stort ud den ene vej og slet ikke den anden.

Men sæt dig ned og lyt! Vend så stikket og lyt igen. Hos mig var forskellen meget klar. MEGET bredere stereoperspektiv og mere fyldig bas og nedre mellemtone.

Men det kan jo være det er andeledes hos dig. Jeg var selv meget slukøret ved at være nødt til at lytte mig frem. For man skal jo slukke det hele, vende stikket, tænde igen og lige lade det hele varme op igen. Så jeg forventede ikke at jeg ville kunne huske forskellen hen over den pause - men der var slet ingen tvivl!

OG SOM SAGT DET ER KLART MÅLBART! SÅ INGEN GRUND TIL KABELSKEPSIS HER!

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 05:18 | IP-adresse registreret  

1.
klitgt skrev:
Ifølge HF skulle man sætte netstikket i stikkontakten og tænde apparatet. Så skulle man sætte polsøgeren til stel på apparatet (f.ex. en phono tilslutning's krave) og se om der kom lys i glimlampen. Hvis ja skulle man vende 220V stikket om og tjekke om glimlampen var slukket.

Man kunne i mangel af polsøger stryge blidt over apparatet og mærke efter om det var roligt (=slukket glimlampe) eller om det havde en let vibration (=tændt glim).

Alle apparater i anlægget skulle testes separat, dvs. ikke-forbundet med signalkabler etc. Når så alle apparater havde fået fasen korrekt tilsluttet, kunne det hele samles.

Fidusen var, at hvis 220V stikket sad, så der var ro på apparatet/glimlampen slukket, skulle det bevirke en bedre opløsning af detaljer, bedre soundstage m.v.

2.
F.Christians skrev:
Du starter med  kontrol, for eller den integrerede forstærker og den er der forhåbentlig ingen problemer med at finde den rette fase på!!!  Derefter måler du med voltmeter fra eks.vis. CD-afspillers stelkappe på phonostikkene og til forstærkerens ditto; laveste værdi på stelstrøm, ja spænding er det jo retteligt, vinder så!!!

Jeg fik tilsluttet mit grej med korrekt fase, og umiddelbart følger min Apollo standarden. Mit multimeter er dog ikke følsomt nok til at jeg kunne være helt sikker.

Nogen der ved hvilken størrelsesorden det drejer sig om, når man måler fra forstærkers stel til cd-afspillers stel?

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 05:39 | IP-adresse registreret  

Har lige opdaget at man også kan lave nr. 1 på CD-afspilleren.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes