Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: 24p afspilning af NTSC DVD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 17 April 2009 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Jeg kunne forestille mig, at funktionen måske kan bruges ved ekstremt store billeder, ved f.eks. lærreder på 3m bredde og derover.

Det har aldrig nogen brug, heller ikke på store billeder. Film optages meget målrettet set med 24 billeder i sekundet, og piller du ved antallet af billeder i sekundet, så piller du ved instruktørens vision. Desuden kan disse funktioner ikke laves uden at introducere andre artefakter.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 April 2009 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
Spencer skrev:

Jeg kunne forestille mig, at funktionen måske kan bruges ved ekstremt store billeder, ved f.eks. lærreder på 3m bredde og derover.

Det har aldrig nogen brug, heller ikke på store billeder. Film optages meget målrettet set med 24 billeder i sekundet, og piller du ved antallet af billeder i sekundet, så piller du ved instruktørens vision. Desuden kan disse funktioner ikke laves uden at introducere andre artefakter.

Personligt kan jeg bedre lide ideen med en sort frame imellem billederne, samt dobbelt framerate, som i biografen, hvor samme billede vises to gange, med et lille sort 'hul' imellem.

Biograferne viser jo en 24fps film ved at gentage hver frame en enkelt gang, så man ser 48 frames pr. sek, men viser altså kun 24 forskellige frames pr. sek.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 17 April 2009 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
jeg ved nu ikke rigtigt hvad jeg skal synes om det. Det er muligt der skal være hakker og det er en del af et kunstværk, men så burde den person der har lavet det få tæv med en hammer. Jeg kan personligt ikke holde ud at se på det. Hvis målet er at nogle personer skal få det skidt i maven af at se på det, så burde det måske lige stå på æsken, så man er advaret inden man køber skidtet. Det er vel ikke så meget anerledes end med folk med epilepsi og fjernsyn.

Selvfølgelig er det ikke målet at få  nogle til at få ondt i maven. Det kan som sagt sagtens være at det ser værre ud i hjemmet, selv med 24p, på grund af selve display-teknologien. Det ved jeg ikke om man kan klandre producenten af filmen for. Det er jo ens for praktisk talt alle film, at de er indspillet med 24 fps, så kan man ikke kapere dét, så er det jo film generelt man har et problem med. Fakta er at hvis du optager med højere framerate, så opleves det "for realistisk" af rigtigt mange mennesker. Om det så er forårsaget af at man har vænnet sig til at film ikke er flydende, det ved jeg ikke - men fakta er at groft sagt alle film ikke er designet til at få det til at ligne virkeligheden, men til at tage dig væk fra virkeligheden.

Når de laver f.eks. 12 fps i pågældende film, så er det ikke fordi de vil have det til at se bevidst ringe ud. Det er for at skabe en bestemt visuel effekt, hvilket er på linje med at man f.eks. meget sjældent har realistiske farver, eller når man som i f.eks. Transformers booster kontrasten i billedet. Det kan man være fan af eller ej, men jeg mener ikke det er slutbrugerens opgave at ændre på kunstværket. Han må forholde sig til kunstværket, og til om han kan lide det eller ej. Hvis du mener hakkeriet er træls, så må du bare definere at det for dig er en dårlig oplevelse at se filmen, på linie med hvis du ser en dårlig skuespiller-præstation. Det er selvfølgelig bare udtryk for min holdning, om du vælger at følge den er jo frivilligt.

Jeg har sagt det før, men der gives præcist lige mange tekniske oscars som kunstneriske oscars. Det er ikke tilfældigt - det er fordi alt hvad der foregår bag kameraet er fuldt ud lige så stor en del af din film-oplevelse som det der foregår foran kameraet - på godt og ondt.

brasch skrev:

edit: er det ikke ved at være tid til et nyt indlæg i den "ugentlige" blog?

JO!

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 April 2009 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

brasch skrev:
jeg ved nu ikke rigtigt hvad jeg skal synes om det. Det er muligt der skal være hakker og det er en del af et kunstværk, men så burde den person der har lavet det få tæv med en hammer. Jeg kan personligt ikke holde ud at se på det. Hvis målet er at nogle personer skal få det skidt i maven af at se på det, så burde det måske lige stå på æsken, så man er advaret inden man køber skidtet. Det er vel ikke så meget anerledes end med folk med epilepsi og fjernsyn.

Selvfølgelig er det ikke målet at få  nogle til at få ondt i maven. Det kan som sagt sagtens være at det ser værre ud i hjemmet, selv med 24p, på grund af selve display-teknologien. Det ved jeg ikke om man kan klandre producenten af filmen for. Det er jo ens for praktisk talt alle film, at de er indspillet med 24 fps, så kan man ikke kapere dét, så er det jo film generelt man har et problem med. Fakta er at hvis du optager med højere framerate, så opleves det "for realistisk" af rigtigt mange mennesker. Om det så er forårsaget af at man har vænnet sig til at film ikke er flydende, det ved jeg ikke - men fakta er at groft sagt alle film ikke er designet til at få det til at ligne virkeligheden, men til at tage dig væk fra virkeligheden.

Når de laver f.eks. 12 fps i pågældende film, så er det ikke fordi de vil have det til at se bevidst ringe ud. Det er for at skabe en bestemt visuel effekt, hvilket er på linje med at man f.eks. meget sjældent har realistiske farver, eller når man som i f.eks. Transformers booster kontrasten i billedet. Det kan man være fan af eller ej, men jeg mener ikke det er slutbrugerens opgave at ændre på kunstværket. Han må forholde sig til kunstværket, og til om han kan lide det eller ej. Hvis du mener hakkeriet er træls, så må du bare definere at det for dig er en dårlig oplevelse at se filmen, på linie med hvis du ser en dårlig skuespiller-præstation. Det er selvfølgelig bare udtryk for min holdning, om du vælger at følge den er jo frivilligt.

Jeg har sagt det før, men der gives præcist lige mange tekniske oscars som kunstneriske oscars. Det er ikke tilfældigt - det er fordi alt hvad der foregår bag kameraet er fuldt ud lige så stor en del af din film-oplevelse som det der foregår foran kameraet - på godt og ondt.

brasch skrev:

edit: er det ikke ved at være tid til et nyt indlæg i den "ugentlige" blog?

JO!

nu er det heller ikke alle film der er lige slemme, men ind i mellem har jeg svært ved at tro på det er med vilje. Problemet for mig synes jeg lidt er at jeg ikke ved om det er en film jeg kan holde ud før jeg ser den. Hvorimod diverse elendige danske produktioner, optaget at filmholdets børn der var kommet med på arbejde, der var meget populære en overgang (kaldet Dogme) kunne jeg styre fint udenom.

Kan du løfte sløret for hvad blog'en kommer til at handle om?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 17 April 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

Jeg tror jeg genopliver en føljeton jeg fik startet engang, men aldrig gjort færdig, om billedkvalitet i relation til hvordan øjet ser det - hvis jeg kan finde det oprindelige materiale, og så må jeg lige se hvor meget klogere jeg er blevet siden...

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

brasch skrev:

Jeg tror jeg genopliver en føljeton jeg fik startet engang, men aldrig gjort færdig, om billedkvalitet i relation til hvordan øjet ser det - hvis jeg kan finde det oprindelige materiale, og så må jeg lige se hvor meget klogere jeg er blevet siden...

der kan vel ikke være sket alverden siden. Iøvrigt har afsnittet med HD Audio været under opbygning længe. Jeg mener jeg engang fandt et link til hvilke afspillere der kunne hvad, jeg kan ikke rigtigt finde det længere

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 17 April 2009 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
der kan vel ikke være sket alverden siden. Iøvrigt har afsnittet med HD Audio været under opbygning længe. Jeg mener jeg engang fandt et link til hvilke afspillere der kunne hvad, jeg kan ikke rigtigt finde det længere

Det bliver vist for teknisk det med billedkvalitet som øjet ser det, så det blev til noget andet...

Afspiller-oversigten ved jeg ikke om jeg vil vende tilbage til, idéen er vel meget god men det bliver for tidskrævende, da der er mange små variationer at være opmærksom på, og mange firmware-updates at holde øje med. På dét punkt vil jeg nok koncentrere mig om hvad Oppo'en kan, mere end hvad andre afspillere ikke kan... Jeg er trods alt blevet lidt mere hardware-forhandler end jeg har været, så jeg skal også være fair overfor konkurrenter. Men det kan være jeg ombestemmer mig i et svagt øjeblik!

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

brasch skrev:

Det bliver vist for teknisk det med billedkvalitet som øjet ser det, så det blev til noget andet...

Afspiller-oversigten ved jeg ikke om jeg vil vende tilbage til, idéen er vel meget god men det bliver for tidskrævende, da der er mange små variationer at være opmærksom på, og mange firmware-updates at holde øje med. På dét punkt vil jeg nok koncentrere mig om hvad Oppo'en kan, mere end hvad andre afspillere ikke kan... Jeg er trods alt blevet lidt mere hardware-forhandler end jeg har været, så jeg skal også være fair overfor konkurrenter. Men det kan være jeg ombestemmer mig i et svagt øjeblik!

det har du nok ret i, det var lidt nemmere dengang der var samsung bd-p1000, 3 HD DVD afspillere og PS3. Utroligt så mange afspillere der kan komme ud af en enkelt panasonic platform

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2009 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

brasch skrev:

det alligevel stærkt. Næste gang venter jeg ikke en hel måned med at spørge

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 18 April 2009 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
det alligevel stærkt. Næste gang venter jeg ikke en hel måned med at spørge

Hehe, nej hold mig endelig til ilden!

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 April 2009 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Interessant blog om motion judder. Nu får jeg helt lyst til at se Slumdog Millionaire

(p.s.: - ville det være for meget at bede om lidt større skrifttyper i disse blogs, eller alternativt linjeafstand, margin? Synes ikke det rent visuelt er
så let at læse, men det er måske instruktørens hensigt?)
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 18 April 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:

(p.s.: - ville det være for meget at bede om lidt større skrifttyper i disse blogs, eller alternativt linjeafstand, margin? Synes ikke det rent visuelt er
så let at læse, men det er måske instruktørens hensigt?)

Hehe... Er det bedre nu? Jeg formoder at den kritik også gælder resten af sitet så?

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 April 2009 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Nu synes jeg det er endnu mindre end før? (både i Safari og Firefox)

- gør ikke så meget på resten af siden, da den ikke er så teksttung,
men blogsene skal næsten printes ud før det er til at læse
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 April 2009 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Nu synes jeg det er endnu mindre end før? (både i Safari og Firefox)

- gør ikke så meget på resten af siden, da den ikke er så teksttung,
men blogsene skal næsten printes ud før det er til at læse

Virker Ctrl holdt nede samtidig med + tasten ikke på din Firefox?
Det gør det på min.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes