Forfatter |
|
dohh Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Status: Offline Indlæg: 121
|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skybums skrev:
Hej
Hvordan kan det ende med påstand mod påstand, når det er en blindtest og resultatet vil være rent FAKTA ?
|
|
|
Fordi ham der tror på effekten - kan høre forskellen! -Og ham der ikke tror på det - ikke vil høre forskellen!! 
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Men har man lidt kendskab til elektronik, så vil man vide, at der kan være stor forskel på signal/højtalerkabel, mens der ikke rigtigt er noget argument når det gælder netkabel. |
|
|
Og der er mange der også vil påstå at der ikke kan være forskel på signal- og højttalerkabler.
Hvad blindtest angår, så er der også mange der mener at en sådan ikke holder, da den akustiske hukommelse er for kort.
|
Til top |
|
|
Skybums Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 161
|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Dohh
"Fordi ham der tror på effekten - kan høre forskellen! -Og ham der ikke tror på det - ikke vil høre forskellen!!"
Netop, ham der tror på effekten er også ham der skal testes. Hvis han kan høre forskel på de forskellige kabler ved en blindtest, så må kritikeren jo bide i græsset og sige "han har sørme bedere ører end mig og han har jo ret, selvom jeg ikke kan høre det".
Det kunne også være at kritikeren ville kunne høre forskellen, og så er det jo bare endu bedere.
Til gæst
"Det bedste sted er kaffemaskinen. Det giver en meget detaljeret smag. Opladeren til El-tandbørsten resulterer også i et ekstremt hvidt tandsæt."
LOL Det er nu rarest og kunne "diskutere" med et smil .
Allan R. __________________ Rigtige mænd, har rigtige motorcykler.
|
Til top |
|
|
ost. Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 75
|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes stadig luftledninger. Hva`så Er der nogen i dette panel der har, eller vil teste luftledninger mod traditionelle jordkabler. mvh Ost
|
Til top |
|
|
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan være svært at bevise at jorden er rund, når der er så mange gode logiske argumenter imod. Jeg er ikke en af dem, der går op i teknik , og den videnskabelige forklaring på, hvorfor en netledning af bedre kvalitet får det til at lyde bedre (eller værre!?) Jeg har dog selv kunnet erfare, at der er en lydmæssig forbedring at hente ved at bruge disse kabler. Dem jeg bruger er fra harmonic tech. Om disse er blevet sagt følgende:
|
Stereophile Kalman Rubinson Nov 2000
stereophile November 2000 - page 123
“…when the Harmonic Technology Pro-AC11 AC cord connected the amp to the wall, it was evident that Steve [McCormack] was right. I can’t fathom why a 6’ AC cable should so smooth and soften the tonal balance of a power amplifier, but the [McCormack] DNA-225 was a much better amp with the Harmonic Tech AC cord, and all of my listening comments are based on its use.”
Kalman Rubinson Stereophile, November 2000 |
Dette er vel at mærke et udsagn - fremgår det senere - fra en person, der ikke selv har betalt for ledningen, jfr. Hurtigs teori om, at netop dette ville betyde at det lød bedre.
|
Til top |
|
|
Oluf Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 257
|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en spændende debat om strømkabler, der bliver ført.
Eller det kunne det være, hvis ikke debatten var så religiøs. Jeg
undrer mig såre over den måde hurtig fører korstog på. Hvis du
havde testet en masse netkabler og ikke kunne høre nogen
forskel ville det i det mindste kunne forsvares, at du spytter
så megen galde ud.....Du erkender selv, at du kan forstå/kan
høre forskel på ht- og signalkabler, men vil du også kunne det i
10 ud af 10 blindtests, som du kræver ved netkabler???????
Men ellers mener jeg i princippet at en blindtest kan være en fin
ide!
Jeg har ikke hørt mange forskellige netkabler, men har selv
skærmet alle kabler (hver enkel leder i det hjemmelavede
2*1,5 mm) i mit anlæg fra stikkontakt ind gennem dvd og
forstærker og internt i højttalerne. Det er på ingen måde et
super high-end anlæg. Forstærkeren er en gammel Cyrus 2
med PSX og dvd'en er en H/K dvd 25 og så et sæt kraftigt
modificerede Eltax LR 8.
Der hvor jeg kunne høre det mest var da kablet blev skiftet på
dvd og forstærker. Så er det bare jeg tænker: Når jeg kan høre
det i mit anlæg (mere roligt, afslappet og analogt lydbillede)
hvordan vil det så ikke lyde i et dyrt high-end anlæg??
Faktisk inspirerede det mig til at skifte netkablet på et billigt
Prosonic-fjernsyn og pudsigt nok blev farverne mere rolige og
kontrasten bedre.
Nu har jeg lige købt ny forstærker og cd og er ludfattig, men
der er ingen tvivl om, at når jeg får råd, vil jeg forsøge at sætte
nogle af Duelunds kabler/filtre på for at høre hvilken
forandring det giver!
Hvis man skal give sig af med luftige teoretiske
spekulationer....kunne man lige så godt vende den på hovedet
og sige at netkablerne er det første led i lydkæden (vi selv har
indflydelse på) og det derfor er af største betydning, hvilken
"slags" strøm man forsyner de dyrebare apparater/
komponenter med. Desværre er jeg ikke ingeniør, men jeg er
sikker på, at der kan gives en teoretisk/videnskabelig forklaring
på fænomenet.
vh Oluf
|
Til top |
|
|
Järven Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 160
|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt indlæg Oluf..
Jeg er også ked af, at jeg ikker er ingeniør, specielt når jeg får min lønseddel.
Jeg har fået en del positive tilbagemeldinger fra folk, der har sat andre netkabler på deres projektor. Så den er nok god nok. Det er lidt sværere at snyde øjenene end ørerne.
MVH
|
Til top |
|
|
MaltheK Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, netkabler kan være sjove at eksperimentere med, men jeg er nok alligevel af den holdning, at de er lidt kedelige i forhold til resten af udstyret - de ligger jo bare der omme bagved og bliver støvede. hehe Jeg har ialt investeret i 2 netkabler og er blevet ca. 4000 kr. fattigere. man kan sgu få meget godt musik for 4000, eller man kunne have brugt dem på at spare op til eksempelvis en bedre forstærker, som måske ville lyde bedre end det man havde i forvejen, også selvom man havde de specielle strømkabler - hvem ved. bare en tanke...
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det hjælper mod indstråling i højttalerkablerne med skræmede netkabler, så burde man vel opnå samme effekt ved at benytte skrærmede højttalerkabler. Hvorfor er der ingen der gør det?
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dyrt kabel MED virkning...........................
Som flere af svendende, har undertegnede ikke en pind forstand på tekniske finurligheder omkring netkablernes gøren og laden. Men en ting er givet: Effekten er uomtvistelig........................
Jeg har for indeværende oplevet 3 demoer for netkabler, og er gået fra skepsis til erkendelsen: skidtet virker og det overbevisende.......................
Har desuden haft fornøjelsen at lege med kablerne på eget grej, hvilket gør øvelsen mere afslappet og for mig mere troværdig : det virker.................
Og det behøver ikke være specielt dyrt netkabel. Kender til en brav gut i forum som har erhvervet 2 stk. for kr. 1500, - ................At den gamle her, så er hoppet på den dyre afdeling, ja sådan kan det jo gå når hifivirus har sat sig.......
Men hele debatten kender vi fra tidligere, hvor ht.-kabler var i tumbleren , senere var det interconnect , herefter afkoblinger etc...........................
Men prøv netkablerne på eget grej, og vurder om det virker.Ret enkelt......
__________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
man skærmer jo netop for at undgå UD-stråling fra netkablerne........
|
Til top |
|
|
stku Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 274
|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
MaltheK Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Hvis det hjælper mod indstråling i højttalerkablerne med skræmede netkabler, så burde man vel opnå samme effekt ved at benytte skrærmede højttalerkabler. Hvorfor er der ingen der gør det? |
|
|
Jamen gør man da ikke også det? I form af teflon isoleringer og polyprene??
|
Til top |
|
|
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg er en af dem, som kan høre stor forskel på mit anlæg, efter jeg har skiftet først og fremmest fordelerdåsen med tilhørende skærmet netkabel og et Schukostik i god kvalitet, derefter to kabler til hhv. min Sonus Faber Musica forstærker og min CD-spiller. Det, jeg først og fremmest har hørt, er renere lyde. Det gør, at musikken lyder mere naturlig gennem mine Snell AIII'ere. Forskellen er voldsomt stor, når jeg sidder afslappet uden forstyrrelser og synker ind i musikken. Hvis min lille datter er i stuen, hører jeg ikke meget forskel. Det skyldes selvfølgelig ikke hendes induktive udstråling, men at min hjerne begynder at beskæftige sig med andet end musikken. De tekniske forklaringer på, hvorfor det virker, kan man læse om mange steder, hvis man søger på nettet, så det vil jeg springe over. På nettet kan man også finde danske ingeniører, som var skeptiske overfor fænomenet i starten, men efter en stribe forsøg indså, at der var noget om snakken og skrev om det i Ingeniøren. Ofte halter teoretiske forsøg på at forklare komponenters indvirken på lyden, fordi vi endnu ikke ved, hvad vi skal måle eller hvilken teori, vi skal indrage. Lyden fra et anlæg genskaber en illussion af at være til stede under optagelsen, men undervejs er den blevet manipuleret, bevidst af teknikere - desværre samtidig ofte også ubevidst på en ugod måde, samt ubevidst af alt i optage- og afspillekæden inklusive halogenlamper, PC-udstråling, hifikomponenters dårlige indvirken på hinanden, komponenternes kvalitet osv. Vi glemmer nogle gange, at alle tingene kun kan forringe i større eller mindre grad - ikke forbedre. Svaret skal altså nok søges i, hvad specialnetkablerne gør mindre dårligt end den billige fordelerdåse med integreret ledning fra tilbudsbunken i Netto. Ser man det på den måde, kan man måske også bedre acceptere, at det er muligt at opnå en lydforbedring på trods af den dårlige sikring mellem netkabel og apparat. Selvfølgelig ville lyden blive endnu bedre, hvis den blev fjernet, ligesom selv det bedste stik på kablet gør lyden dårligere end, hvis kablet blev forbundet direkte i apparatet uden stik. Der er faktisk tekniske forklaringer på, hvorfor 2 m godt netkabel kan forbedre lyden på trods af de mange kilometer frem til stikdåsen. Find dem evt. på nogle af de gode tyske sites om emnet.
Når alt dette er sagt (husk den med datteren i stuen), hører man selvfølgelig større forskel på godt sammensatte og opsatte anlæg end på det modsatte. Anlæg, som reagerer med STORE lydændringer på selv små tweaks findes faktisk. De er hysteriske som formel 1 biler at have med at gøre, de kan komme til at lyde forfærdeligt i ukyndige hænder, men de kan altså også komme til at spille musik, så englene synger. Vejen dertil er brolagt med gråd og tænders gnissel og never ending forsøg med det ene eller det andet. Noget kan forudses med den rette tekniske indsigt kombineret med en KREATIV hjerne og et åbent sind, andet kan forudses via stor erfaring, men fordi man ikke selv kan høre et eller andet i sin egen opsætning, behøver det jo ikke at betyde, at det er Voodoo. Der er dog ingen tvivl om, at priserne på visse netkabler er sat efter det ulækre begreb perceived performance, mere end efter omkostningerne ved udvikling, modning og materialer.
De varmeste hilsner til jer alle og god lytter

|
Til top |
|
|
donkeyshark Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK skrev:
Svend P skrev:
Hvis det hjælper mod indstråling i højttalerkablerne med skræmede netkabler, så burde man vel opnå samme effekt ved at benytte skrærmede højttalerkabler. Hvorfor er der ingen der gør det? |
|
|
Jamen gør man da ikke også det? I form af teflon isoleringer og polyprene??
|
|
|
Vi taler om en form for "magnetisk" indstråling, som desværre går igennem de nævnte materialer, men (næsten) ikke igennem en metalskærm forbundet til "jord". At skærme HT kablerne alene ville ikke give samme effekt, for skaden er allerede sket i strømforsyningerne på apparaterne foran i kæden. For en ordens skyld vil jeg lige nævne, at en forstærker for det meste påvirker en CD spiller "bagud" i kæden på en negativ måde, som ødelægger CD spillerens performance, ligesom CD spillerens digitale udstråling ødelægger forstærkerens performance. Derfor anbefaler man ofte også, at digitale apparater fødes fra hver sit stik helst med (gode ikke dynamikdræbende) netfiltre, og allerhelst fra hver sin gruppe fra målertavlen. De fleste har vel egentlig hørt, at anlæg i storbyerne spiller bedre/renere om natten, når der ikke er så meget støj på nettet og gennem luften. (Alle ledninger er samtidigt fremragende antenner for radiofrekvensstøj). Det er én af mulige forklaringer på, hvorfor nogen hører store forskelle og andre mindre.
|
Til top |
|
|
MaltheK Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
cool indlæg, donkeyshark. Hvad er det for en stikdåse du bruger? er det russandrews? Hvordan spiller den sonus faber forstærker egentlig??
|
Til top |
|
|
donkeyshark Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK skrev:
cool indlæg, donkeyshark. Hvad er det for en stikdåse du bruger? er det russandrews? Hvordan spiller den sonus faber forstærker egentlig?? |
|
|
For lækkert! (men dén er også "hysterisk" som en formel 1 bil)
Tak for de pæne ord forøvrigt. Jeg har spillet 2 mdr. på denne stikdåse:
8fach High-End Steckdosenleiste Black Power mit 2 Meter
3 x 4,0 mm² Powercord Gold
inkl. 24 kt. vergoldeten Spezialschukostecker Gold II
link: http://www.hifi-tuning.com/preisliste/preisliste.htm
mange hilsner
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
man skærmer jo netop for at undgå UD-stråling fra netkablerne........ |
|
|
Meget muligt at ma skærmer for at undgå udstråling. Men hvad med den kilometer ledning der ellers liggr i stuen? Den støjer jo stadig ligeså meget. Og om der ligger 1.000m eller 1.001m og støjer, det gør vist ingen forskel. Slet ikke når man tænker på, at mange af disse kabler bærer strømme med meget mere støj en kablet til anlægget. F.eks. kabler til halogenspots. De støjer fuldstændig vandvittigt!
Og hvad med den udstrøling som kommer fra eks. trafoen i din forstærker?? Den er 1000 gange større en fra et sandard netkabel, og den sidder jo lige midt i hjertet! Det må da give 1000 gange større problemer... Ikke???
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Læs nu nogle af de tidligere indlæg igennem. Der står svaret mht. trafoer. Problemet med netledningerne (til hifi'et) er jo, at de ligger klods op og ned af højtalerkabler og specielt signal kabler! Det gør ledninger til køleskab, computer, vaskemaskine, lamper osv. jo som regel ikke!
|
Til top |
|
|
Järven Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 160
|
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, hvor svært kan det være?
Tag en uskærmet netledning og læg op af et uskærmet signalkabel. Skru op for lyden og hør hvad der sker! Skil så de to ad og hør hvad der så sker. Udstrålingen mindskes med afstanden..
Det er kun de kabler i nærmiljøet, der forurener anlæg og kabler.
MVH
|
Til top |
|
|