Forfatter |
|
dohh Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Status: Offline Indlæg: 121
|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
ahhr.. nu må det stoppe med de undskyldninger..!!!!
"hvad nytter det når det alligevel løber igennem dårlige og tynde ledninger, sikringer, komponenter osv osv når det kommer ind i anlægget, og hvad med i højttalernes delefiltre!!?"
Typisk anvendt: Hvorfor bruge penge på bedre kabler når dem i apparatet er dårlige??
Hvorfor overhovedet købe elektronikvarer!?
Man kan da sagtens få det på den "fine" måde hvis man smider nogle flere kroner! Faktum er reference! Hvis en given forstærker, cd, højttaler eller lignende er bygget på én måde - er der naturligvis stor mulighed i at forbedre lyden med kabler af bedre kvalitet, hvad enten det måtte være signal- eller strømkabler. Det bliver ikke bedre end det svageste led. Éns anlæg er "bygget" på svagheder. Jo færre af dem du har - jo bedre spiller det! Det er i bund og grund hvad Hi-Fi går ud på...
En stor del af HiFi er teori - en anden er praksis. Hvis ikke DU kan høre forskel - så spar pengene. Men lad vær med at sige at det ikke forbedrer, når nu størstedelen af velstående kabelfirmaer producerer (=bygger deres eksistens på) teorier skabt af velstående professorer og hærdede lydteoretiker.
At gå ud og bruge et par hundrede kroner på et bedre netkabel, er ikke det første man gør. Det er det sidste - først når alt andet er tweaket til det yderste og du søger sidste justering.. Dér kan du høre forskel.
Men altså ikke så nemt på konfirmationsanlægget... 
|
Til top |
|
|
Mikke Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 498
|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ja - det er alt for billigt. Jeg ved det godt. Men jeg har altså for mange af dem..
MVH
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
hehe dyrt kabel prisen er jo ikke en faktor i sig selv som har noget med lyden at gøre, men en godt skærmet kabel og helst helstøbte er dem jeg har bedst erfaringer med.
Tro mig der er MEGET forskel på netkabler og kan du ikke høre det er det måske fordi dit anlæg farver og tilsmudser musikken så meget at forskellen bliver udglattet af smuds. Ved kabel skift kan man nogle gange blive helt i tvivl om det er sammen nummer der spiller, så store forskelle er der altså nogle gange.
|
|
|
OK... så se lige her
Jeg laver lige et tankeeksperiment... Men først er der lige 2 forhold jeg skal have afklaret:
1) Jeg går ud fra, at hvis der er forskel på netkabler, så gælder det ligesom med alt andet, at man skal holde dem så korte som muligt. På den måde kan kablerne jo farve lyden mindst muligt. Er det ikke korrekt??
2) Desuden går jeg ikke ud fra, at man kan høre om kablet mellem elværket og ens sikringstavle er 10.000m eller 10.001m langt Eller om det NKT installationskabel melle ens sikringstavle og stikkontakten er 50m eler 51m langt. Er det korrekt??
Hvis disse to forhold er korrekte, så er løsningen her: Man laver det dyre netkabel uendelig kort... 0cm. Dette vil nemlig give den bedste lyd. Dvs at man helt dropper det. Men hvad så...?? Så kommer der jo ikke strøm til anlægget... Jo jo det kommer... Tricket er nemlig, at man laver installationskablet en meter længere, så det stikker 1 meter ud fra væggen. Denne meter kabel sætter man så direkte i anlægget. Smart ikke... så har man den ultimative løsning.
Nu er der jo nok nogle skarpe hjerner, der vil sige at man ikke bare kan trække en ekstra meter kabel ud af væggen. Nej, men man kan lodde en ekstra meter på. Det giver godt nok en samling, men det skal der jo alligevel være mellem installationskablet og stikkontakten. Fordele er faktisk, at man slipper for overgangen mellem stikkontakt og netstikket i det fine netkabel.
Er der nogen der har nogle skudsikre modsigelser mod denne teori??
Og så savner jeg er at høre fra folk, der uden at blinke vil sige, at de 10/10 gange kan udpege det dyre/gode netkabel i en blindtest. I så fald stiller jeg gerne op... Hvad siger du JONAS??
|
Til top |
|
|
Järven Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 160
|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også ganske enig med dooh.
Det er helt O.K. med mig, at der stadigvæk er nogen, der mener, at jorden er flad.
Mikke: Det er i orden, den reklame får du ganske gratis.
MVH
|
Til top |
|
|
Mikke Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 498
|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker 
|
Til top |
|
|
Järven Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til hurtig
Nu er det ikke så svært at gennemskue, at du vist ikke er helt opdateret med hensyn til kabler. Det er også fint nok. De kabler jeg beskæftiger mig mest med, har en magnetisk skærm (jernholdig). Hvis du måler med f.eks. en EL-fix, vil du konstatere at brumfeltet er 100 % fjernet omkring disse kabler. Dette forhindrer indstråling af støj i signal-, højttalerkabler og apparater.
Samtidig virker de som et filter. Hvis de laves kortere end 1½ meter aftager virkningen. At forlænge dem giver kun en mindre, men dog hørbar forskel (nu snakker vi ikke 100 m eller 1 Km).
Det hele er både målbart og i høj grad hørbart. Jeg tror ikke, at de generer nogen at du ikke kan acceptere dette.
Det er dog ærgerligt, ikke at udnytte det fulde potentiale, når man har ofret måske 100-300.000 på et godt anlæg.
MVH
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gæst skrev:
Til hurtig
Nu er det ikke så svært at gennemskue, at du vist ikke er helt opdateret med hensyn til kabler. Det er også fint nok. De kabler jeg beskæftiger mig mest med, har en magnetisk skærm (jernholdig). Hvis du måler med f.eks. en EL-fix, vil du konstatere at brumfeltet er 100 % fjernet omkring disse kabler. Dette forhindrer indstråling af støj i signal-, højttalerkabler og apparater.
Samtidig virker de som et filter. Hvis de laves kortere end 1½ meter aftager virkningen. At forlænge dem giver kun en mindre, men dog hørbar forskel (nu snakker vi ikke 100 m eller 1 Km).
Det hele er både målbart og i høj grad hørbart. Jeg tror ikke, at de generer nogen at du ikke kan acceptere dette.
Det er dog ærgerligt, ikke at udnytte det fulde potentiale, når man har ofret måske 100-300.000 på et godt anlæg.
MVH
|
|
|
Det er meget fint, at kablet er skærmet og der dermed ikke er noget elektromagnetisk felt omkring det. Men hvad med alle de andre kabler i hele hytten? Der er hundredevis af kabler som ikke er skærmede, og mange af dem leverer strøm til apparater der støjer meget mere end anlægget. Disse vil jo stadig have et gigantisk elektromagnetisk felt, og vil så stadig genere anlægget, uanset om man har et enkelt stykke kabel der ikke er noget støj omrking.
Mener du i øvrigt at problemet omkring netkabler er, at der stråles støj in i dem? I så falfd skal du jo tænke på, at det fine netkabel sidder direkte i serie med NKT-kablet i væggen. Og der bliver således strålet masser af støj ind herfra. Og netop med kablerne i væggen er problemet jo endnu større. De ligger jo typisk budntede sammeni kabelbakker. Tænkt på hvor meget støj du får strålet ind i dit anlæg, fra de kabler der går hen til dine halogenspots (hvis du har sådanne)....
Men jeg har stadig ikke hørt: Mener du helt skridsikkert, at du 10/10 gange kan udpege det dyre netkabel i en blindtest?? Hvis der vitterlig er så stor forskel, så burde du jo sagtens kunne svare JA til dette spørgsmål. Skal vi prøve??? Spørgsmålet er om du tør tage udfordringen op... det ville jo være surt at erkende, at pengene er spildt.
Mht til min viden om kabler, så føler jeg nu at jeg er OK med på dette punkt (Jeg er dog uddanet i elektronikfaget, og har nogle ganske vellykkede konstruktioner bag mig som udviklingsingeniør). Det er nok også derfor jeg ikke falder for den slags modefænomener, der helt sikkert er startet af en fattig kabelproducent.
Jeg er dog stadig med på, at signal/højtaler kabler giver en forskel, for her har man jo med meget fine præcise signaler at gøre.
|
Til top |
|
|
Järven Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du bliver ved med det der pladderballe om blindtest. Man skal overhovedet ikke anstrenge sig for at høre forskel. Jeg har tit haft folk til diverse demoer. Mange af disse, troede som jeg, ikke på netkablerne. De fleste tabte dog både næse og mund, når vi skiftede netkablerkabler. Når vi sammenlignede højttalerkabler og signalkabler var forskellene små. Man lukkede øjene og koncentrerede sig. Jo - måske var der en lille forskel på kabel A og Kabel B. Men aldrig som når man skiftede netkabel. Det er nærmest som at få et nyt anlæg. Selv uvildige og uinteressede naboer kunne høre forskel.
Til demoerne har der også været ialt 4 ingeniører til stede.
Jeg bekymrer mig ikke om indstråling i netkablerne. Jeg bekymrer mig udstråling fra netkablerne. Der er ikke uskærmede kabler nærmere en 2 meter fra mine kabler eller udstyr.
Men nu vil jeg hellere lytte til noget musik.
Hvis du er uddannet og har lært og læst og beregnet at der ikke er forskel på netkabler, så skal du være lykkelig i din tro.
Vi andre der kan høre forskel, kan så være lykkelige i vores tro, specielt hvis vi ikke skal udråbes til lallende idioter af den grund.
Orker ikke mere.... Hvem tager over?
MVH
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm har du heller ingenkabler i gægene, mindre end 2meter fra dit anlæg... cool nok. Men vidste du, at en halogenspot 10 meter fra dit anlæg støjer væsentlig mere end du nogensinde kan få dit netkabel på anlægget til???
Og hvis du siger det er så nemt, hvorfor bliver du så ved med at snige dig uden om en blindtest??
Og nej, jeg har ikke læst og lært om dette emne... tror ike der er så mange skoler hvor man beskæftiger sig med woodoo kabler. Men har man lidt kendskab til elektronik, så vil man vide, at der kan være stor forskel på signal/højtalerkabel, mens der ikke rigtigt er noget argument når det gælder netkabel.
Men helt ærligt... hvorfor tager du ikke bare udfordringen op, når du mener det er så let????
|
Til top |
|
|
dohh Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
- ser frem til netstik monteret direkte bag på apparaterne... så man kan plokke dem direkte i væggen. At de så "hænger" dér, er en anden sag...men så er denne snak om netkabler jo færdig, right?

lad os gå den anden vej. Hvis du holder på at jo mere direkte strømføring du får (fra elværket) jo bedre måtte det være. JA DA! Der kan da ikke herske tvivl om at hvis vi alle kunne få trukket direkte kabler med 230 volt til vores grej (med så få overgange som muligt!!), ville det teknisk set lyde bedre!
Men hold dig til fikspunkterne! REFERENCE!
Alle, selv dem der bygger udstyret, har samme forhold strømmæssigt (skal ikke kunne sige om nogen producenter kan prale af at have egen generator - tror det ikke!) Altså går disse faktorer ud med hinanden. (simpel regning).
Så har du alt det der foregår indenfor dine 4 vægge derhjemme. Der er forskellen!
At der kan være forskel på dæk er det samme.. Vi har en astfaltvej. Bilen er født med fire hjul, uden dæk kan bilen køre.. ikke overalt, men den kan. Sætter man træ på (med ingraveret mønster) går det bedre - gummi meeeget bedre. At der så kan være forskel på gummi´et og mønstrerne kan have indflydelse... under forskellige forhold - ja det tror man næsten ikke!. Ja nogle gange bedst UDEN mønster, er alt sammen volapyk for alm. dødelige. Vejen er fikspunkt/reference - den opfører sig ens hver gang (næsten). Afkoblingen fra bil/ ved anvendelse af forskellig materiale, er variabel. Det er derfor heller ikke ligegyldigt hvad man sætter til af udstyr! - der er forskel i effekten af netkabel ved CD og eff.forstærker.
Derfor er der til stadighed forskel mellem kabler hvad enten man vil det eller ej.
At vi roder rundt i maginalerne (for det er vigtigt at understrege - at det er det!)er én ting - men respekter dem der mener de opnår en forbedring på deres udstyr (for det er teknisk muligt!).
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg glemte lige at spørge Guest om noget??? Siden du er så bekymret for magnetisk indstråling i dine kabler, har du så overvejet, at det magnetiske felt omkring trafoen i f.eks. din forstærker er 1000 gange større end det de prøver at holde væk fra dine netkabler?? Og dette felt ligger direkte op og ned af elektronikken.... findes der noget woodoo-spray eller en antimagnisk CD-plade der kan fjerne det???
Hvad med den blindtest??? Vil du stadig snige dig udenom?? Går ikke ud fra at du helt undlader at svare.... det ville jo være at kaste håndklædet i ringen!
|
Til top |
|
|
dohh Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Jeg glemte lige at spørge Guest om noget??? Siden du er så bekymret for magnetisk indstråling i dine kabler, har du så overvejet, at det magnetiske felt omkring trafoen i f.eks. din forstærker er 1000 gange større end det de prøver at holde væk fra dine netkabler?? Og dette felt ligger direkte op og ned af elektronikken.... findes der noget woodoo-spray eller en antimagnisk CD-plade der kan fjerne det??? |
|
|
Igen et referencepunkt! Sådan er en "normal" for-/eff.forstærker, CD-afspiller osv. opbygget. Men hov, her kan vi sgu ændre på det! Fjern trafoen fra resten af elektronikken og det lyder bedre...!! simpelt og enkelt. Hvilket mange seriøse producenter så gør!!!
|
Til top |
|
|
Järven Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jeg har skam kastet håndklædet i ringen. Det troede jeg du forstod på mit sidste indlæg.
Du er teoretiker og tror ikke på noget du ikke forstår, så derfor prøver du det ikke. Teknik og elektronik er vigtigt for dig.
Jeg er praktiker prøver tingene i virkeligheden. Musik er vigtig for mig. Jeg er ligeglad med alverdens teorier. Når der kommer nogen og anviser mig forbedringer, prøver jeg dem. Kommer der musik ud af det, beholder jeg det. Hvis ikke skrotter jeg det. Jeg er også ligeglad om min forstærker er med rør, damp, klasse A eller digtital. Bare den spiller musik.
God aften
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gæst skrev:
Jamen jeg har skam kastet håndklædet i ringen. Det troede jeg du forstod på mit sidste indlæg.
Du er teoretiker og tror ikke på noget du ikke forstår, så derfor prøver du det ikke. Teknik og elektronik er vigtigt for dig.
|
|
|
Øøhhhh.... du siger jeg er teoretiker og ikke vil prøve... Så vidt jeg kan se... så er det mig der foreslår at prøve, mens det er dig der afviser at prøve med den begrundelse at jeg ikke vil prøve... Øøøhhh ...
Er du bange for, at det dyre kabel ikke virker i praksis???
|
Til top |
|
|
dohh Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
det ville jo alligevel ende med påstand mod påstand..
"kan du se hvad jeg sagde - det lyder bedre når man sætter dette på!!" "nææh.. jeg kan ikke høre forskel!"

|
Til top |
|
|
Järven Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dohh har ret igen.
Men jeg er et positivt og meget hjælpsomt menneske. Jeg synes derfor at debatten skal slutte positivt.
Til Hurtig:
Send mig din adresse. Så skal jeg sende dig et kabel kvit og frit. Hvis du virkelig ikke kan høre forskel sender du det tilbage, ellers beholder du det. Jeg betaler naturligvis porto begge veje.
MVH
|
Til top |
|
|
Skybums Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 161
|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvordan kan det ende med påstand mod påstand, når det er en blindtest og resultatet vil være rent FAKTA ?
Lad da denne test blive en realitet og så er der nogen, kritikere eller tilhængere der må bide i græsset .
Den blindtest vil afsløre er om det rent faktsik er placebo effekten der spiller ind, eller om der rent faktsik er en lyd mæssig forskel.
Så af med "handskerne" og på med kablerne og lad fakta bevise om det er TEORI eller PRAKSIS .
Allan R. __________________ Rigtige mænd, har rigtige motorcykler.
|
Til top |
|
|
Skybums Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 161
|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gæst
Jeg vil da også godt prøve et kabel . Men hvor vil effekten så være størst, hvis man har et kabel, CD, forforstærker eller effekttrin ? (Eller på Microbølgeovenen i køkkenet (kunne ikke lade være )).
Som det nok fremgår er jeg også tvivler, men er klar på og lade det komme an på en prøve.
Vil dog sige, at uanset hvad jeg tror og mener, så er det det jo ikke op til os kritikere og bedømme hvilken glæde brugere af disse kabler har .
Allan R. __________________ Rigtige mænd, har rigtige motorcykler.
|
Til top |
|
|
Jan P Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 88
|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Men helt ærligt... hvorfor tager du ikke bare udfordringen op, når du mener det er så let????
|
|
|
Var det ikke lige så smart at du prøvede dem
Jeg ville til en hver tid påtage mig at kunne høre forskellen, så stor er den!!!
Jeg fik en demo ved Aktiv Hifi i Esbjerg: Et kabel til cd-afspilleren (til 10kkr ) resten med billige standardkabler. Jeg blev rystet, for jeg mente ikke det kunne bidrage væsenligt til lydgengivelsen, men ikke desto mindre __________________ Mit grej
Sarkasme er blot en af de ting, jeg tilbyder...
|
Til top |
|
|
Järven Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allan Jeg ville gerne have at så mange som muligt hørte det. Jeg har dog nok kun råd til, at sætte et kabel i cirkulation, men lad os se hvad der sker.
Det bedste sted er kaffemaskinen. Det giver en meget detaljeret smag. Opladeren til El-tandbørsten resulterer også i et ekstremt hvidt tandsæt.
Ellers bruger jeg det i hele anlægget. Jeg ville prioritere CD-maskinen først, dernæst effektforstærkeren.
MVH
|
Til top |
|
|