| Forfatter |
|
wolle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa igen. 
For at gøre mit surround-system komplet mangler jeg en subwoofer! Håber I kan hjælpe mig med at finde den rette..
Jeg har følgende anlæg indtil videre: - Denon 1906 Surround-receiver (overvejer dog at skifte den ud) - Dali Ikon 5 front - Dali Ikon Vokal 2 center - Dali Ikon W2
Jeg har kigget lidt på Ikon sub'en... Men hvis jeg skal være ærlig, så ønsker jeg ikke at give næsten 6000 kr for en subwoofer (er den virkelig så meget bedre end billigere subwoofere?)
Håber man kan få andre gode subwoofere til både film og musik til billigere penge? 
Glæder mig til at høre fra jer!! 
Mvh. Ole S.
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil altid anbefale SvS til hjemmebio. Den billigste de har er omkring de 5k, og den næste i sortimentet ligger omkring 6k. Disse finder du hos L-sound. Syntes du dette er så meget så kig på XTZ. Kender dog ikke rigtig prisen på disse, men kan vist fås ned til de omkring 2.5k leveret. Du finder disse på Fyndbørsen. Subs fra begge disse mærker skulle ihvertfald være bedre end Dalis subs.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
wolle_dk skrev:
| Jeg har kigget lidt på Ikon sub'en... Men hvis jeg skal være ærlig, så ønsker jeg ikke at give næsten 6000 kr for en subwoofer (er den virkelig så meget bedre end billigere subwoofere?) |
|
|
Er det ikke lidt sjovere hvis det hele er fra samme serie? 
Jeg må indrømme at jeg ikke har hørt Ikon subwooferen, men umiddelbart vil jeg mene at det er forkert at spare på sub'en, medmindre naturligvis du ikke ønsker den dybe fornemmelse. Ja, det er kun en brøkdel af frekvensområdet, men det er netop der alt det sjove ligger gemt 
Rent lydmæssigt kan man sagtens slippe afsted med ikke at have samme mærke og serie som hovedhøjttalerne, men undervurder ikke betydningen af en god subwoofer.
Kig eventuelt på brugtmarkedet, måske med lidt tålmodighed. Dali SWA15 (noget i den stil) dukker af og til op til fornuftige penge (under 3.000 kr.), og ellers er der de sådan lidt mere fornuftige mærker som B&W eller SVS (har jeg selv, og er glad for dem), men der er mange flere. Kig først og fremmest efter at der sidder minimum en 10" og helst en 12" i sub'en - intet kan erstatte brølet fra 12" (eller derover) 
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay... det må jeg prøve at kigge på 
jeg kender nemlig kun HIFI-klubbens ting.... derfor siger alle de andre navne mig ikke rigtig noget... hehe..
har du selv nogle erfaringer med nogle af de subwoofere du anbefaler?
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay... tak for svaret 
jeg vil bare hellere spare lidt på subben, og måske bruge nogle ekstra penge på en ny surround-receiver.... er det et dumt valg? 
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ingen erfaring med XTZ nej. Men de klarer sig godt i tests. SvS har jeg haft 2 forskellige modeller af. En PCI20/39, som ikke er tilgængelig fra L-sound og en PB12+2 som har været deres topmodel, og udover disse har jeg hørt PB12+. Alle sammen rigtig gode subs, dog er + subéne nu noget bedre end PCIére. Begge har idag bedre enheder end jeg har prøvet dem med. Desværre bor du lidt for langt væk til at få en demo. Men er det dyb bass med tryk du vil have så går du ihhvertfald ikke galt med SvS.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
greve Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
wolle_dk skrev:
okay... tak for svaret 
jeg vil bare hellere spare lidt på subben, og måske bruge nogle ekstra penge på en ny surround-receiver.... er det et dumt valg?  |
|
|
Hvis du vil spare, så vær hellere tålmodig og køb brugt, når det rigtige tilbud kommer i stedet for at købe en budget-model fra ny. En ny sub til omkring 2k er ikke meget bevendt, så hellere find en der har kostet 4-6k fra ny som du med 1-2 år på bagen kan købe til 2-3k. Alt dette er selvfølgelig generelle tal, og pas som altid på med før-priser når du vurderer besparelsen, der er set store rabatter på nogle subs for at få dem solgt (f.eks. Infinity Kappa, så vidt jeg husker...). SVS går man dog nok ikke fejl af, men jeg ved ikke om der er mange til salg i dit prisleje. __________________ greve's bio-i-stuen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bestemt ingen dum idé at købe en bedre surround-receiver, men pas på med at spare på sub'en - jeg vil nok hellere sikre mig at sub'en er god, og så vente med at skifte receiveren.
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg fornemmer lidt på jeres meninger, at jeg er godt tjent med en SvS subwoofer? 
... den spiller godt til både musik og film? (dette er meget vigtigt, da jeg både lytter meget til musik - men bestemt også elsket at se film) 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
wolle_dk skrev:
jeg fornemmer lidt på jeres meninger, at jeg er godt tjent med en SvS subwoofer?
... den spiller godt til både musik og film? (dette er meget vigtigt, da jeg både lytter meget til musik - men bestemt også elsket at se film)  |
|
|
Jeg skiftede til PB12-NSD i hjemmebiffen her i efteråret, og eftersom de med tiden er blevet masseret mere og mere begynder de nu at være rigtigt gode, med masser af power (har da godt nok 2 styk på 15 kvm). Dem er jeg i hvert fald rigtig glad for, og når jeg skal have en til stereo'en (i stuen) køber jeg sikkert også en SVS, måske den nye PB12Plus.
Lsound bedyrer at SVS subwoofere også skulle være gode til musik da de skulle være meget hurtige selv om de er basrefleks.
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay... jeg har ikke plads eller lyst til at have' 2 subwoofere... ... jeg vil helst have én subwoofer som kan klare det hele ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
wolle_dk skrev:
okay... jeg har ikke plads eller lyst til at have' 2 subwoofere... ... jeg vil helst have én subwoofer som kan klare det hele ?  |
|
|
Jeg kører også overkill-finten 
Mit håb med 2 stk. var at kunne få en mere jævn bas-fordeling i rummet, og det er også lykkedes - men kunne sagtens nøjes med kun den ene.
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay 
men antallet er subwoofere må være 2. prioritet...  det vigtigste må være hvilken subwoofer som bedst dækker mit budget på 2-3000 kr (gerne brugt)
... den behøver ikke kunne larme helt vildt - derimod en dyb, hurtig og præcis sub. kunne være fantastisk 
Som skrevet før; den skal både bruges til film og musik.!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
wolle_dk skrev:
men antallet er subwoofere må være 2. prioritet...  |
|
|
Ja, det behøver du ikke skænke yderligere tanker, medmindre du gerne går til yderligheder 
wolle_dk skrev:
| det vigtigste må være hvilken subwoofer som bedst dækker mit budget på 2-3000 kr (gerne brugt) |
|
|
Opgaven kan være vanskelig... Som nævnt kan det blive svært at finde en brugt SVS, og den billigste fra ny er 4500 kr. Men igen... Hold udkig efter Dali SWA15 eller noget B&W, måske også (vist også nævnt) en Infinity Kappa Sub - den plejer at ligge omkring 3.000 kr. brugt, og er god til musik, men kan faktisk slet ikke følge med en PB12-NSD (i hvert fald ikke hos mig).
wolle_dk skrev:
... den behøver ikke kunne larme helt vildt - derimod en dyb, hurtig og præcis sub. kunne være fantastisk
Som skrevet før; den skal både bruges til film og musik.! |
|
|
Det kan godt tænkes at netop Dali SWA15 (den er jo lukket) eller Infinity Kappa Sub vil passe dig fint - så du skal nok bare lige væbne dig med lidt tålmodighed på brugtmarkedet 
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
det må jeg jo gøre så ! 
hvis I har mulighed for at komme med nogle ca. priser, vil det være fantastisk? 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
wolle_dk skrev:
hvis I har mulighed for at komme med nogle ca. priser, vil det være fantastisk?  |
|
|
Det er jo op til dig hvad du synes de er værd Men hvis ikke du kender nyprisen kan det være svært...
Infinity Kappa Sub kan stadig købes fra ny (se f.eks. www.audiovision.dk) for 6.000 kr. - som skrevet synes jeg en rimelig brugtpris er 3.000 kr.
Dali SWA15 er efterhånden lidt gammel, og kostede vist en 5-6.000 kr. - brugtpris ikke over 2.500 kr.
SVS, skulle der dukke nogen op... Kig på www.lsound.no for at finde nypris, og husk at regne fragt med.
Skulle du rende på en gammel Paradigm PS-1200 var den måske også en mulighed. Jeg havde en igennem mange år inden SVS, og den var faktisk rigtig god. Måske en 1.500 kr. brugt.
Der er sikkert mange andre muligheder... Og XTC-modellerne skulle efter sigende byde på bang-for-the-buck til prisen, så måske du endda kan finde en ny her?
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
synes det er utrolig svært at vælge mellem alle de forskellige mærker/modeller, når man ikke har særlig meget forstand på det! 
jeg er rigtig glad for alle jeres gode råd, men føler mig bare lidt forvirret pt. da der findes så mange forskellige mærker/modeller.!
vil jo gerne have mest mulig for pengene! 
|
| Til top |
|
| |
greve Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
wolle_dk skrev:
synes det er utrolig svært at vælge mellem alle de forskellige mærker/modeller, når man ikke har særlig meget forstand på det! 
jeg er rigtig glad for alle jeres gode råd, men føler mig bare lidt forvirret pt. da der findes så mange forskellige mærker/modeller.!
vil jo gerne have mest mulig for pengene!  |
|
|
Jeg kan godt følge dig, men måske hjælper det, hvis du tænker på, at det jo ikke er sådan at lige 1 model passer perfekt til dig og resten er l**t - virkelighedener jo nok nærmere, at der sikkert er en 2-3 modeller som vil gøre dig 100% lykkelig men der er mindst ligeså mange, der vil gøre dig 98% lykkelig, så få ikke søvnløse nætter over de sidste 2%, det er det ikke værd efter min mening. __________________ greve's bio-i-stuen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
greve skrev:
| Jeg kan godt følge dig, men måske hjælper det, hvis du tænker på, at det jo ikke er sådan at lige 1 model passer perfekt til dig og resten er l**t - virkelighedener jo nok nærmere, at der sikkert er en 2-3 modeller som vil gøre dig 100% lykkelig men der er mindst ligeså mange, der vil gøre dig 98% lykkelig, så få ikke søvnløse nætter over de sidste 2%, det er det ikke værd efter min mening. |
|
|
Well put, det kan jeg kun tilslutte mig.
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hjalp en del 
Da jeg regner med at købe den brugt, vil jeg meget gerne hvis du/I vil skrive en liste over de subwoofere som passer bedst til mit budget. Den første på listen er selvfølgelig den du/I mener er den bedste til prisen 
Håber I gider dette - da det vil være en kanon hjælp til at finde den korrekte brugte subwoofer til mig 
Mvh. Ole S.
|
| Til top |
|
| |