Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Hovland HP200 Phono (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 50
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

alpape skrev:
Milu skrev:

Og det har du fuldstændig ret i, som sædvanligt er kvaliteten fra Classic Records meget svingende.
Og der er heller ikke en undtagelse her, første side fantastisk, side to støj osv.
Neil Young har også fået nok, nu får han dem trykt i Tyskland.

Derfor har jeg heller ikke i lang tid købte nye presninger, for hvis de spiller som brugte, så vil jeg hellere høre det nye i perfekt digital.

Og så foretrækker jeg da helt klart en mussestille hollands papierstynd 1985er, fremfor det l**t der bliver sendt på gaden i dag. Jeg kan så også klampe pladen fast til 15 kg. tallerken, så det er i bund og grund lige meget med tykkelsen.

Mvh.

Pi... ærgerligt at det er gået fløjten med kvali'en efterhånden, især når man tror man køber det (180g og derover), men de er ikke de eneste der leverer l... synes at kunne huske den sidste med REM på tung vinyl, og den var absolut ikke overbevisende.

Du har ret, så hellere noget godt "silkepapir", selvom jeg ikke har 15kg, kun omkring 12

Jeg tror forøvrigt også min kun er 12 kg. Men det føltes som 50 kg. da jeg fik fingeren i klemme mellem plint og tallerken!

Jeg sendte en hade mail til "Lost Highway" hvad det var for noget l**t de sendte på gaden. Få dage efter havde jeg en kasse med CDer og LPer, godt nok var LPerne endnu mere l**t end dem jeg havde, men CDerne var jo gode nok!

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

alpape
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Januar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Med vinyl i blodet .... så er det sgu surt at Japan ikke er med i EU

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

alpape skrev:

Ja, se det havde ellers været sjovt!

Mvh.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Jamen det er jo et sprødt setup du har

Er det godt at spille vinyl igen

Hvad fejlede Riaa`n og hvorfor er den blevet til 2?

Den lille sorte box ved siden af pladespilleren hvad er det?

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Det er et vildt fedt musikanlæg du har fået sat sammen med tiden  Nu har jeg jo fuldt dine sager gennem de sidste 2-3 år...

Det spiller helt sikkert musik så det basker

Tillykke, det må give mange gode stunder

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

alpape
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

alpape skrev:

Ja, se det havde ellers været sjovt!

Mvh.

MON IK' 

Men tænk positivt ..... tænk på hvor mange penge du sparer, og plads  

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Jamen det er jo et sprødt setup du har

Er det godt at spille vinyl igen

Hvad fejlede Riaa`n og hvorfor er den blevet til 2?

Den lille sorte box ved siden af pladespilleren hvad er det?

Og så kom der lige byge spørgsmål, skal jeg love for!

Ja det er vel ok, højttalere er jeg helt så glade for, de lugter sgu' lidt!

Det er absolut dejligt at spille vinyl igen! Super!
Men det er jo altid lidt sådan med vinyl: Hov, hvad var det, der var lille mislyd, er det pu der er sat op forkert, er det pladen der har en fejl, eller.... Lidt paranoid kan man godt blive når man har vinyl. Jeg skal lige præciserer at "man" er jeg.
Derfor har jeg jeg det råd, at man tager den plade der bare spiller perfekt, og gemmer til den dag hvor der er et eller andet der ikke spiller så godt.

Hehe, riaa'en har altid været i to, strømforsyning nederst, riaa for oven.
Ja, altså den har sådan set aldrig været i stykker. Men den er født med en meget følsom strømforsyning, det siges ihvertfald.
Og så må der være sket en ændring i mine strømforhold, for lige pludselig begyndte den at hive sikringer, altså interne.
Så det er blevet justeret med en blidere og langsommere opstart.

Boksen ved siden af pladespilleren, er en styre boks for en seperat motor jeg har købt, fra Teres Audio. Princippet direkte drevhjul. VPI er siden kommet med noget tilsvarrende, så det må jo virke.

Mvh.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Sjoenne skrev:
Milu skrev:
For at få det så nøjagtigt som muligt, har jeg søgt og søgt, efter et vaterpas med justerbar libelle, men forgæves.
Hva dælen er et vaterpas med justérbar libelle? viser et vaterpas ikke "vandret" normalt da? Har du en reference der er mere vandret end et færdigkøbt vaterpas viser? Det er nok bare mig der er småforvirret hehe

Det tror jeg du er.

Du kan selv lave en test, der påviser om dit vaterpas er i vater.Tag dit vaterpas i hånden. Find den nærmeste helt plane overflade, det er ligegyldig om den er i vater, bare den er glat.Så tegner du en streg om vaterpasset, så du ved hvor du præcist skal pladsere vaterpasset.Så kigger du på libellen, ligegyldig om den er i vater eller ej, bare kig hvor den præcis sidder, boblen.Så roterer du dit vaterpas 180 grader, og kigger på libellen.Hvis libellen viser det samme i begge stillinger, ja så er dit vaterpas fino!

Mvh.

Ja mit værktøj er i orden kan jeg se.. men skal det ikke være noget billigt skrammelværktøj før man har sådanne problemer?
Engang fik jeg et løst "libellerør" med en pladespiller/arm. Hvordan skal den bruges, ved du det? det var en unipivotarm, så måske det var til at lægge ovenpå lejepunktet, og så justere derfra?
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

alpape
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Milu skrev:

Sjoenne skrev:
Milu skrev:
For at få det så nøjagtigt som muligt, har jeg søgt og søgt, efter et vaterpas med justerbar libelle, men forgæves.
Hva dælen er et vaterpas med justérbar libelle? viser et vaterpas ikke "vandret" normalt da? Har du en reference der er mere vandret end et færdigkøbt vaterpas viser? Det er nok bare mig der er småforvirret hehe

Det tror jeg du er.

Du kan selv lave en test, der påviser om dit vaterpas er i vater.Tag dit vaterpas i hånden. Find den nærmeste helt plane overflade, det er ligegyldig om den er i vater, bare den er glat.Så tegner du en streg om vaterpasset, så du ved hvor du præcist skal pladsere vaterpasset.Så kigger du på libellen, ligegyldig om den er i vater eller ej, bare kig hvor den præcis sidder, boblen.Så roterer du dit vaterpas 180 grader, og kigger på libellen.Hvis libellen viser det samme i begge stillinger, ja så er dit vaterpas fino!

Mvh.

Ja mit værktøj er i orden kan jeg se.. men skal det ikke være noget billigt skrammelværktøj før man har sådanne problemer?

Nej, et godt kvali træ vaterpas gi'r sig, træ er "levende", derfor kan libellen som regel justeres.

alpape
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Anyway Milu, vil gerne høre dit setup en dag

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Milu skrev:

Det er et vildt fedt musikanlæg du har fået sat sammen med tiden  Nu har jeg jo fuldt dine sager gennem de sidste 2-3 år...

Det spiller helt sikkert musik så det basker

Tillykke, det må give mange gode stunder

Ja i lige måde kan jeg sige, du har det fedeste anlæg!

Og jeg prøver at følge med i din tråd, men nogen gange går det stærkt! Har ikke været så aktiv herinde for øjeblikket.

Jeg er godt tilfreds, og har egentlig ikke nogle opgraderings følelser og kan heller ikke lige sætte fingre på noget specielt der kunne komme på tale.
Arh. måske den nye Pass riaa XP25, meeeen.... Dyr! Og så køber jeg næsten altid brugt, og det varer sgu' nok noget tid inden der er en til salg.
Ellers havde jeg faktisk bestilt en Tron Seven Riaa, kunne være sjovt at prøve rør. Men efter at ha' ventet 8 måneder, gav jeg op! Dårlig stil synes jeg.

Men jo, jeg er tilfreds, jeg har heller ikke hørt så meget musik, som jeg gør for øjeblikket.

Mvh.

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Jeg kender Yter, har haft både signal og ht. Hvad fik dig til at skifte?

Det har en god balance, lyder glat og lækkert. Aldrig tyndt eller spidst.

PS: Skulle du ikke lige have dine kabler med i signaturen  Nu du har det hele stående

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Milu skrev:

Sjoenne skrev:
Milu skrev:

Det tror jeg du er.

Mvh.

Engang fik jeg et løst "libellerør" med en pladespiller/arm. Hvordan skal den bruges, ved du det? det var en unipivotarm, så måske det var til at lægge ovenpå lejepunktet, og så justere derfra?

Helt sikkert, mit er noget billig skrammel, men på den måde bliver den hurtig guld. Altså 2 klatter bluetac i bunden i hver ende, lidt papir under så det ikke klistere til bordet. Trykke ned så det passer, VOILA!
Angående din libelle til armen. Sådan én har jeg også liggende, den kom med VdH pickup. Jeg har selv lavet forsøg med den på min unipivo arm. Indtil jeg opdage, at den viste forskelligt, hele vejen rundt, den er nemlig rund. Så den kan ikke bruges til en pind, desværre. Øjet er nok bedre til det job.

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

alpape skrev:
Sjoenne skrev:
Milu skrev:

Sjoenne skrev:
Milu skrev:

Det tror jeg du er.

Mvh.

Nej, et godt kvali træ vaterpas gi'r sig, træ er "levende", derfor kan libellen som regel justeres.

Du siger noget, jeg lånte et gammel trævaterpas nede ved Vassagohifi, fra et gammel lp justeringssæt, derfor heller ikke noget der kan købes. Det var justerbart, og 100% vater.

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

PS: Skulle du ikke lige have dine kabler med i signaturen  Nu du har det hele stående

Jaaa, ser du... Nej altså nu er jeg gået fra billige kobber kabler til dyre sølv.
Altså jeg er (også) lidt specielt mht. kabler. Ofte er det ved et tilfælde, prøver lige et enkelt, kan jeg lide det køber jeg det, hvis jeg har råd. Altså jeg låner ikke 10 sæt med hjem og tester, jeg gider ikke. Så Yter faldt i min smag, det var det.

Næsten...

Jeg har aldrig været særlig glad for lyden fra sølv. Og jeg er da i den grad irriteret over at Tron har valgt at montere hun rca stik på deres apparater! Jamen altså, hvis man tager et kig på den 2 år gamle maskine, så er der sort snask på dem, også der hvor man ikke kan komme til, i center polen. Lige så med de Nextgen sølv stik fra wbt, snask snask pudse pudse!

Til gengæld synes de spiller rigtig godt her hos mig. Især bunden er jeg meget glad for, der tryk på, så hvis man har basproblemer, er de nok ikke sagen, vil jeg tro.
Selvom de gjorde noget i toppen som sølv kabler altid gør, dem jeg har hørt anyway, de napper lige lidt for meget af deroppe. Men den helt naturlige mellemtone, flotte lydbillede i dybden, fine detaljer og den dejlige dejlige bund, så må jeg tage det sure med det søde, og det søde vinder betydeligt.

Men man kan godt komme lidt i tvivl, for Transfiguration Orpheus er en meget naturlig lydende pu, ligeså Yter, og så en rørforforstærker (med Mullard rør).... Kan man få for meget naturlighed?

Mvh.

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Medlem skrev:

Jaaa, ser du... Nej altså nu er jeg gået fra billige kobber kabler til dyre sølv.
Altså jeg er (også) lidt specielt mht. kabler. Ofte er det ved et tilfælde, prøver lige et enkelt, kan jeg lide det køber jeg det, hvis jeg har råd. Altså jeg låner ikke 10 sæt med hjem og tester, jeg gider ikke. Så Yter faldt i min smag, det var det.

Næsten...

Jeg har aldrig været særlig glad for lyden fra sølv. Og jeg er da i den grad irriteret over at Tron har valgt at montere hun rca stik på deres apparater! Jamen altså, hvis man tager et kig på den 2 år gamle maskine, så er der sort snask på dem, også der hvor man ikke kan komme til, i center polen. Lige så med de Nextgen sølv stik fra wbt, snask snask pudse pudse!

Til gengæld synes de spiller rigtig godt her hos mig. Især bunden er jeg meget glad for, der tryk på, så hvis man har basproblemer, er de nok ikke sagen, vil jeg tro.
Selvom de gjorde noget i toppen som sølv kabler altid gør, dem jeg har hørt anyway, de napper lige lidt for meget af deroppe. Men den helt naturlige mellemtone, flotte lydbillede i dybden, fine detaljer og den dejlige dejlige bund, så må jeg tage det sure med det søde, og det søde vinder betydeligt.

Men man kan godt komme lidt i tvivl, for Transfiguration Orpheus er en meget naturlig lydende pu, ligeså Yter, og så en rørforforstærker (med Mullard rør).... Kan man få for meget naturlighed?

Mvh.

"Transfiguration Orpheus er en meget naturlig lydende pu, ligeså Yter, og så en rørforforstærker (med Mullard rør).... Kan man få for meget naturlighed?"

NEJ! Tror jeg da ikke lige  + Avalon Ascendant

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Milu skrev:
Medlem skrev:

Næsten...

Mvh.

"Transfiguration Orpheus er en meget naturlig lydende pu, ligeså Yter, og så en rørforforstærker (med Mullard rør).... Kan man få for meget naturlighed?"

NEJ! Tror jeg da ikke lige  + Avalon Ascendant

Hehe, tror du har ret. Men jeg skal også indrømme, at jeg først har isat kablerne i dag - jeg skulle lige vende mig til vinyl i den nye opsætning - så der vil måske komme en lille ændrig. Tilspilning er vel et fy-ord.

Jeg kan hurtigt, og radikalt, ændre lyden ved at knalde Telefunken eller Cifté.

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Januar 2010 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Så er det ved at være kørt ind, systemet. Tid til lidt billeder, med kommentar.

Det hele, lidt fra oven:

Motorstyringsenhed fra Teres Audio, Verus.
Den styrer selvfølgelig hastighed 33 - 45 - 78. Og den kan finjusteres så det passer til enhver pladespiller.
Desuden kan den stilles til auto-off, ved en given tid den ikke er i brug.
Den bremser pladetallerkene ned ved stop - hvis den bare lod rulle, skulle man vente på det - smart når jeg bruger perifer ring, der skal nemlig stoppes helt.
Hvis den bliver overbelastet, f.eks. hvis man holder pladetallerkenen, spinder den bare ned.
Men er meget kraftfuld, hvis man fumler lidt med en 200g plade, så vinder den, den tager fat...
Men det mest spændende er, at man kan justere drejningsmoment (torque), altså med hvilken kraften den skal trække plade. Groft sagt, kan den påvirke lyden fra yderpunkterne: Lav drejningsmoment giver en mere musikalsk, blød, behagelig lyd. Modsat giver høj drejningsmoment dynamisk, hård kontant lyd. Så kan man jo selv vælge hvor man vil pladsere sig, efter gehør.
Forøvrigt, så er jeg den eneste ejer i Danmark.

Motoren er konstrueret som følgende, snippet fra producentens hjemmeside: "Non-cogging multi-phase permanent magnet synchronous motor"
Det er svært for mig og mit skod kamera, at tage billeder af sort mod sort - tilgengæld får I 3 stk. Læg mærke til metal sandwichen i pladetalerkenen, det ikke aluminium, men stål - samme tykkelse som plinten.

Så er det pladespillerens fødder.
De er koniske og kan selvfølgelig nemt og præcis justeres.
I spidsen er der indsat en stål kugle, som skal fungere som kontaktflade til underlaget.
Og derfor er der her et vigtigt punkt, som man ikke skal overse. Kuglen er netop indlagt som kontaktflade - en kugle er (teoretisk) et uendelig lille berøringspunkt, hvis den møder en tilsvarende hård, flad og glat flade: Stål.
Her vil så være så lille en berøring, at eventuelle vibrationer vil ende som varme mellem de 2 punkter.
Derfor vil det være uklogt, at sætte afspilleren direkte på min ny træ bænk.
Jeg har sat den på et nogle spændeskiver - hvis nogen har en bedre forslag, kom glad!

Så det sidste og aller aller vigtigst - et redskab alle pladespillere burde have, som lovkrav!
VTA on-the-fly. Det kan gøre en skidt plade god, i et snuptag.
Jeg fik den da jeg opgraderede fra 9" armen til 10.5".
Det er tromlen med sort top, lige bag armrøret.

Lige det sidste oversigtsbillede, med perifer ring klampe.

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Januar 2010 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Der er dog én "lille" ting jeg godt tænke mig. Det er et ekstra 10.5" armrør.

For jeg er så heldig, at have 2 Transfiguration Orpheus. Den ene, som er i drift, er en standard udgave. Den anden, er en Special Low med det halve i udgangsniveau, 0.3v mod 0.6v.
Det medfører så også andre ændringer, såsom impedansen.

Men så vil det også være ret belejligt med sådan en her f.eks.:

Men så løber det jo op!

Det ville ellers være smart, da den har alle justeringer udefra, hvorimod med Xono skal jeg ind i maskinen og kravle.

God weekend!

Mvh.

alpape
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Januar 2010 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Der er dog én "lille" ting jeg godt tænke mig. Det er et ekstra 10.5" armrør.

For jeg er så heldig, at have 2 Transfiguration Orpheus. Den ene, som er i drift, er en standard udgave. Den anden, er en Special Low med det halve i udgangsniveau, 0.3v mod 0.6v.
Det medfører så også andre ændringer, såsom impedansen.

God weekend!

Mvh.

Du er da velkommen til at sende mig den ene  Orpheus .... så har du da ikke det problem at slås med  

Go' ugeende li' over.

<< Forrige Side af 50 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes