Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2024 | 08:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: . (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 383
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

rega skrev:

 

Ja, ja

Jeg ved at Lydbutikken har højt kvalificerede og begavede kunder som, i fald de blev mødt med ovenstående udfald, ville forstå sammenhængen mellem den udskældte vare og det faktum at den ikke blev solgt i butikken og omvendt sammenhængen mellem den roste pick up og så det faktum at den solgtes i forretningen. Derfor er jeg overbevist om at en klog og dygtig sælger med respekt for hans kundes begavelsesniveau, ville afholde sig fra den slags udfald, det jeg siger er altså, at den slags udtalelser simpelthen er for ubegavede til at komme fra en sælger i Lydbutikken.

Her er iøvrigt en test af den omtalte pick up.

http://www.stereotimes.com/cart030203.shtm

 

Venligst

Bent Sejbæk

MEDLYD

 

Jeg er meget ked af det, men det er ikke det eneste sted jeg har hørt det. Men lad det ligge.
På den anden side roste han han en del af Regas pladeaspillere.

Jeg må indrømme at jeg blev osse en smule overrasket/små-forarget da han sagde det, men tænkte ikke videre over det. Jeg har lært herinde at folk en gang i mellem kommer til at sige noget som de måske ikke helt mener - især når det handler om noget så kontroversielt som HiFi. Folk kommer fra forskellige "skoler" og brænder for forskellinge ting, og en gang i mellem kommer der en useriøs og til tider bøvet udtalelse. Har osse taget migselv i det.

 

 



__________________
The freaks come out at 9 - and its
20 to 10
Til top Vis Phat Simon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Phat Simon
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Kim Petersen skrev:

Men det kan da sagtens være at K1 er en fremragende pickup, det har jeg hørt et par andre steder også. At han så monterer den på en 25.000 kr. pladespiller fatter jeg godt nok ikke, men det kan jo godt være at det er en elendig pladespiller Hvis jeg havde en så dyr pladespiller røg der en bedre nål på.



Er det nu vi skal minde om at dyr ikke nødvendigvis er lig bedre?

Det kunne jo være at nogen havde tænkt over og lyttet til hvad der vil gøre sig gødt på spillen til 25K.

Jeg er godt klar over at dyr ikke nødvendigvis er bedre, men mange gange er det (når vi kigger på prisgrupper, ikke på krone/øre). Det skal nok passe at K1 er en meget homogen og musikalsk pickup, men der er store chancer for at f.eks. en Ortofon Kontrapunkt eller Grado's de gode kan gøre det bedre.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Til Bent Sejbæk vil jeg lige sige, at en Ortofon MC20 Supreme er nøjagtigt 6mm højere end Rega's PU'er, helt nøjagtigt 18mm, og det med at kompencere med en tyndere plademåtte, er forhåbentlig kun noget du siger for sjov, da det faktisk ændrer/farver lyden, hvor VTA indstillingen derimod nærmest ikke kan høres.

mvh Gorm

 

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
rega
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 02 Maj 2003
Status: Offline
Indlæg: 101
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Hej Gorm

Jeg er sikker på at der findes pick upper af den størrelse, men der findes dog et langt større udvalg af pick upper mellem 12-17 mm, det var bare det jeg skrev.

I det her tilfælde ville den tyndere måtte i værste fald ikke ændre noget som helst.

 

Venligst

Bent Sejbæk

 

Til top Vis rega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rega
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg faktisk eksperimenteret med flere typer materialer, både som pladetallerken, og som plademåtte, fordi jeg er ved at bygge en ny pladespiller, og der er forskel på materialerne, og dette kan høres selv på en Rega, da det er en Rega P3, der har været udsat for mine utallige forsøg, så ikke et ondt ord om Rega. Smile

Som Pladetallerken har jeg på Rega'en eksperimenteret med Aluminium, MDF, PVC, Akryl og så selvfølgelig Glas, og her må jeg sige at Akryl'en gør det bedst, men ikke i 12 mm's tykkelse ligesom glastallerkenen, men derimod i 20 mm's tykkelse, her skal der dog drejes 8 mm af tallerknen inde omkring lejet. Lyden fra akrylen farver ikke mellemtonen med den ringen/hårhed som glastallerknen gør.

Som Plademåtte har jeg på Rega'en forsøgt mig med flere typer materialer bla. Kork, Filt, Gummi, Dæmpematerialer, Stof, samt købte plademåtter såsom Filtmåtter og Ringmat 200, og her er der også lydmæssig forskel.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 394
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Phat Simon skrev:

I Lydbutikken fik jeg at vide da min Bias gik stykker var det nok det bedste der nogensinde er sket mig. De mente om man så fik 75% og købte den dyreste ville man kun kunne bruge den til "at lukke op og skide i". Selv havde han en Teknifi K1 på sin 25.000,- pladespiller og afbefalede mig den samme. 

Det skal lige siges at jeg var i lydbutikken på samme tidspunkt som Phat Simon, og overhørte godt sælgerens kommentar.

Det skal også lige siges at jeg havde en længere diskussion med sælgeren om kabler bl.a.

Jeg er den lykkelige ejer af en Pro-Ject RPM4, og dem der har set de kabler der følger med der er som regel ikke særligt imponerede. Det er i grunden et sæt Fonakabler med forgyldte stik med fjeder ala Brinck elektronik. Den herre (sælgeren) mente at jeg havde dummet mig ved at opgradere til Tara Labs RSC Axiom da de medfølgende kabler var mindst ligesågode.

Det er jo i sidste instans en smagssag, men da han så anbefalede mig det medfølgende kabel udstyret med nikkel stik (den præcise model der koster 2.50kr i Brinck) istedet for de medfølgende guld, og samtidig påstod at de ville lyde bedre fordi nikkel leder bedre end guld, måtte jeg slå bak!

Han er meget venlig og velmenende, men jeg føler mig mere vildledt end vejledt når jeg går derned.



__________________
My candle burns at both ends; It will not last the night; But ah, my foes, and oh, my friends - It gives a lovely light!
- Edna St. Vincent Millay
Til top Vis Ørstrøm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ørstrøm
 
kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1295
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Hej Ørstrøm...

 - Ja, der stilles spørgsmål til det alle betragter som god latin - er det ikke herligt ? Tænk nu om nikkel lød bedre end guld !? 

Hvad angår dine kabler på RPM4; der er mere end øjet ser...

Nu er vi kommet godt væk fra trådens oprindelige indhold.

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri
 
modekongen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har erfaret at mange er utilfredse med Lydbutikkens ekspertise. Men Okay, de er da nogle søde drenge som er fantastisk gode til at rakke ned alt udstyr som de ikke pt forhandler. Jeg har selv en ClearAudio Bluemotion pladespiller med en ClearAudio Classics PU som var knækket. Lydbutikken monterede så en Teknifi K1 til 500,- De sagde at den var mindst lige så god som ClearAudio PU'en og at de aldrig kunne drømme om at ofre flere penge på min ClearAudio grammofon. Men ærlig talt så lyder K1 som en legoklods med et rustent søm som nål ved siden af ClearAudio PU'en.
De er sgu nogen værre nogen de der sælgere i Lydbutikken



__________________
modekongen
Til top Vis modekongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af modekongen
 
kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 411
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Det jo det, det dybest set handler om for alle sælgere - At sælge skidtet

Lydbutikkens strategi er dog usmagelig, grænsende til det uintelligente, Hvordan kan de folk leve af at sælge et par K1 om måneden samt svine andres produkter til er mig en gåde.

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly
 
PINK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 354
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

rega skrev:

Hej Igen

Første vil jeg ønske dig god fornøjelse, Martin, dernæst vil jeg lige cleare på nogle af indlæggene.

Til Gorm: Der findes meget, meget få pick upper der er 6-7 mm højere end Rega`s pick upper ( 12 mm) langt de fleste er samme højde eller 1-3 mm højere, hvilket der kan kompenseres for med en 2 mm skive og en tyndere måtte.

Til Vilmann: Når Rega tilbyder mellemlægsskiver er det ikke for at kompensere for manglende VTA justeringsmulighed, det er for at pick uppens "bagdel" ikke skal støde på pladen, iøvrigt ville en bagovervinklet arm være tættere på korrekt VTA end en arm der sad parallelt med pladen. Når Rega ikke lavet VTA justeringsmulighed, så har det intet med prisen at gøre, det er ganske simpelt fordi det har mindre betydning end ordentlig kobling mellem arm og plint, at det ikke er prisen tydeliggøres også af at VTA justering heller ikke findes på Rega RB 1000, der koster 10.000,- der ville nok have været råd til den plasticflange du har afbilledet i dit indlæg. Du har ret når du siger "dyrt er ikke altid lig bedre", men hvis tilfældet er, at en 495,- pick up gør det for en 25.000,- pladespiller, er de dyrere Teknifi pick upper så til folk der køber endnu dyrere pladespillere ? Nej, jeg nægter at tro at en dygtig vejleder og sælger i Lydbutikken ville bruge en moderne udgave af den gode gamle " den er rigtig god, jeg har den selv derhjemme"

Venlig hilsen

Bent Sejbæk

MEDLYD 

Hej i tråden

Kære Bent, det er med undren jeg læser dette indlæg fra dig. Jeg mener du undervurderer betydningen af VTA justeringsmuligheden på tonearme. Intet ondt om Rega tonearme, og de billige RB250 / 300 giver da også meget value for money. Rega Roy mener åbenbart at VTA justeringsmuligheden ingen betydning har, og jeg citerer dig 'bare bagdelen ikke støder mod pladen'.

Bent, selvfølgelig er det muligt at lave VTA justerings muligheden, også med en god mekanisk grounding ved armbasen. Jeg synes du skulle få Roy til at kigge lidt på hvordan andre fabrikanter har løst dette problem - Kig f.eks. på Fidelity Research B60 basen eller Micro Seiki MA-505 basen for blot at nævne et par stykker - lad dette være en opfordring til udvikling...

Det med prisen på 10.000 for en RB1000 arm kommer vel ikke sagen ved, vel?. Nyeste Air Tangent tonearm til omkring 100.000 har trinløs VTA justering styret med fjernbetjening.

Jeg glæder mig til at se en Rega RB1001 arm bygget med en solid armbase hvor muligheden for VTA justering eller endnu bedre trinløs VTA justering er en naturlig ting. Indtil den dag oprinder dækker Rega armene altså ikke alles behov... .



__________________
Venlig hilsen Pink
Til top Vis PINK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PINK
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 678
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Hej Pink

Jeg undskylder mine lidt tvetydige udsagn om VTA, de kunne forstås som om, at det ingen betydning har, når man ændre højden på armen, men det har det selvfølgelig. Hvis du løsner den ene af pick up skruerne har det betydning, hvis du ændrer nåletrykket har det betydning, hvis du ændre antiskating har det betydning og selvfølgelig også hvis du ændrer højden på armen. Det der bare er sagen er, at man ALDRIG kan opnå korfrekt VTA, hvorfor det er en kilde til paranoia, at prøve. Følgende ting har indflydelse på VTA: Temparatur, nåletryk, pladens skæring, pladens tykkelse og selvfølgelig armens højde. Når ovenstående tages i betragtning, blotlægges grunden til, at Rega vælger en solid forankring istedet for en VTA mulighed. Ingen af de mennesker jeg kender der lytter til musik, gider bruge deres tid på, konstant, at ændre højden på deres arm for at kompensere for temparatur, pladetykkelse osv. de er, fornuftigt nok, kommet til den konklusion, at der ikke findes "korrekt VTA" men bare kompromisser, når man har indset det, så er Rega`s kompromis så godt som noget andet, der ovenikøbet ofte kræver tilstedeværelsen af en dårligere kobling til plinten og en masse tid, der kunne bruges bedre, f.eks til musikaflytning.

 

Venligst

Bent 

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
PINK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 354
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Hej Bent

Tak for din uddybning af dit udsagn. At det skulle grænse til paranoia at lave en VTA justering på en pladespiller er jeg selvfølgelig ikke enig i. Husk på vi taler her om en ganske simpel optimering som mange mennesker kan have stor glæde af. Personligt hjalp jeg er ven med hans Planar 3 her for et par uger siden. Vi hævede armbasen på hans RB300 arm med 3 mm - resultat - lydbillede åbnede sig, mere dybte i lydbillede, og mere luft i toppen. I min verden er en VTA justering en helt normal engangs procedure i forbindelse med montering af en pick-up, at du så Bent mener dette er spild af tid er da ok. I dette forum skal der være højt til loftet, og vi behøver selvfølgelig ikke at være enige om alting.  

 



__________________
Venlig hilsen Pink
Til top Vis PINK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PINK
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 678
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Hej Pink

Jeg ved ikke præcist, hvad vi er uenige om. Når man ændrer på armparametrene, så vil der være ændringer, det er vi enige om, så hvad er vi uenige om ? Er vi uenige om, at plader har forskellig tykkelse, at temparaturforskelle påvirker gummiophænget, at VTA ændre sig under afspilning og at, selv små, justeringer af nåletryk, har stor betydning for VTA. Hvis vi er uenige om ovenstående, så er vi formentlig også uenige om tyngdeloven, som er ligeså faktuel. Hvis vi derimod er enige i ovenstående, så må du jo give mig ret i, at der ikke findes èn korrekt VTA justering og at man, skulle man jagte perfekt VTA, hele tiden er tvunget til, at justere på armen og det fører til hi fi paranoia.

venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes