Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 23:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Gulv HT med 2 SS15W + 1 XT/Ellam-25 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
chris-torb skrev:

De ser sku da rigtigt godt ud, dine spilledåser... Og tunge så de også ud, eftersom Troels skiftede farve i hovedet,
da han flyttede rundt på dem..

TAK! Hjalp du ham ikke?

Og er dine ikke lige så tunge?

Hey..

Næ, jeg hjalp faktisk ikke... Det burde jeg måske nok ha' gjort, men ville ikke risikere, at komme til, at "skramme" dem..

Mine er jo nok ikke så tunge endda.. Mener faktisk at de kun vejer ca. 22 kg eller deromkring..Det er jo så uden filter, men det kan vel ikke veje mere end et par kg. oven i..

Han virker rimeligt begejstret for dem, så det er jo super godt

mvh

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Herligt! Ku´ være skægt at lave blindtest med vore to sæt ...
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

angående lufhastigheden i en trompetformet port har jeg ret!

Nu er det jo ikke alle porte der er koniske eller trompetformede og i sådanne tilfælde er det bare ekstra vigtigt at kabinettet er konstrueret, således at basenheden ikke skal bruge energi på at ændre retningen på refleksluften. Dette kan eksempelvis gøres ved at lade refleksporten puste ned på en pyramideform. Så divergeres luftstrømmen, uden enheden ska bruge ret meget energi på det - og dermed bevæger den sig mere frit...

Men nok om det. Dette er jo chris-torbs tråd om hans superfede ht-projekt. Den skulle jo nødig ødelægges af mudderkast og bevídste misforståelser. Det har vi sgu set for tit!

KOM NU MED DE DATA

Hvilken frekvens fik i tunet porten til ?

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Ja, det kunne det bestemt... De stod jo fint side om side i går, så der havde det været oplagt, men jeg hørte dem desværre ikke spille...Jeg havde jo både gulvhøjttalerne og en centerhøjttaler, der skulle behandles, så tiden fløj afsted..... ( og så er der jo også lige 6 timers kørsel tur/retur..:-)

Tror nu nok at der er noget mere bas i dine, da du jo har 220 cm2 membranareal imod mine 190 cm2.. Men det kunne godt være tæt løb :-)

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

hey jazzman...

er dine 22W'ere med alu eller pap? Og er det 3 vejs du bygger?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Alu - og hamrende ineffektiv. Se link nederst i mine indlæg - 3vejs scanspeak

ja ja portfinlytter, det skrev jeg jo osse at du havde

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

KOM NU MED DE DATA

Hvilken frekvens fik i tunet porten til ?

Portfrekvensen endte på 40Hz... Standard portene Ø5 14,3mm gav ca. 45 Hz, og det var lidt højt... Så jeg skal lige "custom" fremstille 4 nye der hedder 4,6 x 17.. Det har jeg gjort før, ved at skære standardporten præcist af et par cm inde, og så lime et 4,6 mm vavin plastvandrør på, med noget 10 sek lim... Det bliver faktisk rigtigt ok, hvis man så ovenikøbet laver en "krave" i den anden ende af røret også..

Og så skal jeg ha bestilt filterkomponenter også.. Nok ikke helt billigt, men nu får de lidt af det gode :-)

mvh

chris-torb

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

chris-torb skrev:

jazzman skrev:

Ja, det kunne det bestemt... De stod jo fint side om side i går, så der havde det været oplagt, men jeg hørte dem desværre ikke spille...Jeg havde jo både gulvhøjttalerne og en centerhøjttaler, der skulle behandles, så tiden fløj afsted..... ( og så er der jo også lige 6 timers kørsel tur/retur..:-)

Tror nu nok at der er noget mere bas i dine, da du jo har 220 cm2 membranareal imod mine 190 cm2.. Men det kunne godt være tæt løb :-)

God nok er der ikke den store forskel i membranarealet, men en 22W har 2½ mm længere slaglængde, så den kan flytte noget mere luft. Men mon ikke bassen (især mellembassen) til gengæld har lidt mere punch, med dine 15W'ere.

Hvis det nu var 15WU du havde brugt, havde de haft præcis samme lineære slaglængde som en 22W. Og med næsten samme membranareal, kune det virkeligt være sjovt med en sådan test...

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
ja ja portfinlytter, det skrev jeg jo osse at du havde

NEJ du skrev vi begge havde ret - og hastigheden kan jo ikke både være den samme og lavere....

Kender ikke 22/26W med alumembran så indgående, men papudgaven er ekstremt god. Har en enkelt gang hørt to ens kabinetter, med samme bestykning pånær den end havde 26W med alu, hvor den anden havde med pap. Men der var så også lige en forskel på filteret, hvor den med pap-udgaven havde en bastrafo på filteret - i stedet for en tradionel spole.

Derfor kan man jo ikke sammeligne direkte, så jeg har tillagt forskellen på filteret. For der var større forskel, end jeg havde regnet med. Med SS ved jo hvad de laver. Så alu er sikkert også kanon med det rette filter...

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

chris-torb skrev:
Tror faktisk at det blev rigitig godt.. Rimeligt simpelt filter, med fornuftigt små værdier, så det også er muligt, for en normal pengepung, at købe gode komponenter..

Små værdier... Synes jeg kan fornemme, at i deler forholdsvist langt nede. Så kan man jo også lettere betale sig fra lidt sølvtøj til filteret

Ser frem til at følge med i filterets tilbliven og dine indtryk ifht. dine forventninger...

God arbejdslyst!!!

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

chris-torb skrev:
Tror faktisk at det blev rigitig godt.. Rimeligt simpelt filter, med fornuftigt små værdier, så det også er muligt, for en normal pengepung, at købe gode komponenter..

Små værdier... Synes jeg kan fornemme, at i deler forholdsvist langt nede. Så kan man jo også lettere betale sig fra lidt sølvtøj til filteret

Ser frem til at følge med i filterets tilbliven og dine indtryk ifht. dine forventninger...

God arbejdslyst!!!

Fik nok udtrykt mig lidt upræcist.. Delefrekvensen til diskanten er ved 2800Hz, så det er jo "meget normalt"...Vil "bare" bruge Jantzen Superior Z Cab... Tror den matcher XT diskanten meget godt.. Tror at Silver Cab's er lidt "overkill"

Med de "små" værdier mente jeg spolerne, som jeg vil købe i 1,6mm trådviklet uden kerner.. Så kan DC modstaden stadig holdes rimelig lav...

Mvh

chris-torb

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

tja det er jo en god diskant, så den fortjener da en god kondensator. Kender ikke lige Jantzens, det kan være at Superior er ganske udemærket... Men hvor meget mere koster Silver i de størrelser, du skal bruge?

Jeg har efterhånden hørt ht med mange forskellige mundorf caps og dér synes jeg absolut at supreme silver/oil er merprisen værd i forhold til den der "bare" hedder supreme...

Det har så oftest været med SS diskanter, men XT'en er jo nok noget af det der kommer tættest på disse...

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

tja det er jo en god diskant, så den fortjener da en god kondensator. Kender ikke lige Jantzens, det kan være at Superior er ganske udemærket... Men hvor meget mere koster Silver i de størrelser, du skal bruge?

Jeg har efterhånden hørt ht med mange forskellige mundorf caps og dér synes jeg absolut at supreme silver/oil er merprisen værd i forhold til den der "bare" hedder supreme...

Det har så oftest været med SS diskanter, men XT'en er jo nok noget af det der kommer tættest på disse...

Hmm, Ja... F.eks en 10uF kondensator...  Supreme Z Cab koster i nærheden af 300.- og Silver Z Cab koster ca 600.- hvor Supreme silver/gold fra Mundorf koster ca. 1200.-

Men når man er deroppe, skal man vist også lige kikke resten af "signal-kæden" efter i sømmene

Jeg satser på Jantzen's produkter... De får go' kritik, og er stadig til at betale..

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Ja der er jo ingen kæde, der er stærkere end det svageste led...

Personligt kan jeg godt lide sølv i forbindelse med diskanten, så jeg tror jeg ville ofre de sidste skillinger og vælge Silver Z Cab (uden dog at have hørt nogen af dem)

Hvilken forstærker og signalkilde skal de kombineres med? Det kan jo også have indflydelse på valget af kondensator til diskanten ("klangtilpasning")...

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
NEJ du skrev vi begge havde ret

Ja: du havde ret med lufthastighed og Kappen havde ret med turbulens omkring en skarp kant! Slut med denne dsikussion i denne tråd - vi kan lave en ny om trompeters velsignelse i en anden!

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

finlytteren skrev:
NEJ du skrev vi begge havde ret

Ja: du havde ret med lufthastighed og Kappen havde ret med turbulens omkring en skarp kant! Slut med denne dsikussion i denne tråd - vi kan lave en ny om trompeters velsignelse i en anden!

For lige at være sikker på hvad i mener med trompet formen. Så det jeg mente var at hvis yderstykket af porten er trompet formet (altså de sidste 2cm) så ænderer det ikke på lufthastigheden (det er ihvertfald kun meget lidt - det kan måske ændre tuningsfrekvensen 1hz eller lignende).

Derudover vil jeg gerne stille et stort ¿ ved disse eksotiske delefilter-komponenter. Jeg synes vi skal finde en en dag hvor vi blindtester filter komponenter, jeg tror endda muligvis jeg kan skaffe lokaler i århus, hvor vi kan gøre det.

Jeg ville hellere bruge tid på at kigge på filterets naturlige svar, som jeg mener er noget alle selvbygger overser, mange af de filtre jeg ser, er rene resonanskredse, som fuldstændig ødelægger puls svaret fra et ellers godt afstemt kabinet. Jeg mener også at nogle af disse ekstremt lav DC spoler (folie bla.) er med til at give ringninger på et transientsvar, specielt hvis de er placeret uheldige steder. Det giver noglegange udslag i ekstremt hysterisk lyd, som er helt uden ro og sort baggrund, men umiddelbart kan virke detaljeret.

Edit: Forresten jazzman - De porte du bruger i dit projekt, hvor har du skaffet dem? Jeg har kigget efter noget lignende, det eneste jeg har kunne finde var fra partsexpress, men de skal jo have en halv arm i porto.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
De porte du bruger i dit projekt, hvor har du skaffet dem?

Fra Lautsprechershop.de - direkte link til siden her (nederst på siden).

Skulle du være interesseret, har jeg et sæt 10cm til overs, da jeg solgte mine Eton 13" og gik ned i størrelse.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

kappen skrev:
De porte du bruger i dit projekt, hvor har du skaffet dem?

Fra Lautsprechershop.de - direkte link til siden her (nederst på siden).

Skulle du være interesseret, har jeg et sæt 10cm til overs, da jeg solgte mine Eton 13" og gik ned i størrelse.

Takker.

Det er til en standerhøjtaler jeg søger, så er 10cm nok liiiige i overkanten, ellers bliver den nok lige lang nok bagud.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Det er til en standerhøjtaler jeg søger, så er 10cm nok liiiige i overkanten,
Come on Kappen, den skal da bare sidde i bunden!
Men i alle tilfælde skal portdiameter matche bassens slagvolumen. Har du en tråd om projektet?

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

kappen skrev:
Det er til en standerhøjtaler jeg søger, så er 10cm nok liiiige i overkanten,
Come on Kappen, den skal da bare sidde i bunden!
Men i alle tilfælde skal portdiameter matche bassens slagvolumen. Har du en tråd om projektet?

Så langt er jeg ikke nået endnu, men det bliver en 4531g00 + 9800 - Den bliver lavet til eksperimenter, med eksternt delefilter, jeg har en del ting jeg skal have prøvet af på filter siden også med aktiv drift.

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes