| Forfatter |
|
chris-torb Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 382
|
| Sendt: 12 Marts 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Jeg må tænderskærende indrømme at dine voks/bejdse fronter slår mine silkematlakerede.. osse selv om der skal skæres lidt extra  |
|
|
Hmm, det er vist smag og behag :-) Jeg synes bestemt at dine fronter er super flotte..
Og kunne godt finde på at bygge noget med en 22W som i dine.. Der må godt nok være smæk på :-).. Hvordan fungerede det med porten i bunden?
mvh
chris-torb
|
| Til top |
|
| |
chris-torb Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
|
Med det forholdsvist store kabinet til et par 15W'ere, kan de også komme til at gå forholdsvist dybt. Og ja 15W har et helt fantastisk punch - eller smæk som du skriver! Supergod enhed!
Held og lykke med det sidste arbejde. Det er jo mest hygge-arbejde nu....
|
|
|
Hey finlytteren..
Ja, 22 liter er jo nok i den høje ende.... Jeg kunne godt ha' skåret nogle liter af kabinettet, men forventer netop, at kunne "tvinge" lidt dybere bas, ud af de ekstra liter.. Har bare lige begrænsningen i længden på rørene, på ca 17,5 cm, hvilket burde resultere i en portresonans på ca. 40Hz... Men det er jo også rimeligt lavt for en 5½ tommer..
Er ihvertfald rigtig spændt på weekendens besøg hos Hr. Gravesen :-)
mvh
chris-torb
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 12 Marts 2009 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
chris-torb skrev:
| Hvordan fungerede det med porten i bunden? |
|
|
fint med en 40Hz sinustone! Men det er kun Troels der har hørt dem spille
Du kan jo få en demo hos ham hvis de kan lade sig gøre - de står der!
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 13 Marts 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
chris-torb skrev:
|
Ja, 22 liter er jo nok i den høje ende.... Jeg kunne godt ha' skåret nogle liter af kabinettet, men forventer netop, at kunne "tvinge" lidt dybere bas, ud af de ekstra liter.. Har bare lige begrænsningen i længden på rørene, på ca 17,5 cm, hvilket burde resultere i en portresonans på ca. 40Hz... Men det er jo også rimeligt lavt for en 5½ tommer..
Er ihvertfald rigtig spændt på weekendens besøg hos Hr. Gravesen :-)
mvh
chris-torb
|
|
|
40 Hz er da ok for en 5½" men 15W kan spille dybere! En måde at få længere refleksporte, kunne være at bruge nogle, der bøjer... Ligesom de gør i f.eks. VA Mahler...
Det bliver spændende at høre mere efter weekendens besøg!
Og forresten må jeg give jazzman ret i at de bejsede/voksede bafler ser helt kanon ud. Det matcher både med fødderne og resten af kabinettet. Det var måske held i uheld, at du fik boret igennem de andre 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Marts 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Port i bunden...
Hvis porten skal sidde i bunden af kabinettet, mener jeg at kabinettet skal være konstrueret herefter. Porten bør sidde så langt fra gulvet at lufthastigheden i gulvniveau er meget lav - eller ved at indbygge en "gris" efter porten, hvorfra luften fordeles.
Ellers kan det resultere i en træg bas, der mudrer. Især ved større basser, som flytter meget luft!
Til sammenligning har jeg mine ht stående så der er knap en meter fra refleksporten til bagvæggen, ellers kan jeg høre at basserne ikke arbejder så frit, når den rigtig får gas (4 * 10" Eton)...
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 13 Marts 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Port i bunden...
Hvis porten skal sidde i bunden af kabinettet, mener jeg at kabinettet skal være konstrueret herefter. Porten bør sidde så langt fra gulvet at lufthastigheden i gulvniveau er meget lav - eller ved at indbygge en "gris" efter porten, hvorfra luften fordeles.
Ellers kan det resultere i en træg bas, der mudrer. Især ved større basser, som flytter meget luft!
Til sammenligning har jeg mine ht stående så der er knap en meter fra refleksporten til bagvæggen, ellers kan jeg høre at basserne ikke arbejder så frit, når den rigtig får gas (4 * 10" Eton)... |
|
|
Ellers handler det vel bare om at medregne gulvet i port-frekvensen. Det eneste der sker er jo at porten får et andet mundingsareal, hvis der ikke er taget højde for det, kan det selvfølgelig høres..
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 13 Marts 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har regnet arealet for mine porte ud som funktion af afstanden fra portrøret (som jo er født med trompet).
Det stiger jo ifm. trompeten, og det samlede areal herefter (hvis man regner porten som fortsættende ud
under kabinettet) stiger jævnt fra portniveau. Så gulvplaceringen svarer bare til at der er sat en stor kegle uden
på trompeten.
Finlytter, det er meget mere nærliggende at antage at det du kan høre, når dine 4 Eton kommer op ad væggen,
er vægforstærkningen, ikke portene der får åndenød!
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 13 Marts 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Jeg har regnet arealet for mine porte ud som funktion af afstanden fra portrøret (som jo er født med trompet).
Det stiger jo ifm. trompeten, og det samlede areal herefter (hvis man regner porten som fortsættende ud
under kabinettet) stiger jævnt fra portniveau. Så gulvplaceringen svarer bare til at der er sat en stor kegle uden
på trompeten.
Finlytter, det er meget mere nærliggende at antage at det du kan høre, når dine 4 Eton kommer op ad væggen,
er vægforstærkningen, ikke portene der får åndenød! |
|
|
Præcis
|
| Til top |
|
| |
bphhm Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 13 Marts 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Flotte højttalere, men jeg kan også godt lide dit møbel du har ved siden af højttaleren. Har du dit grej deri og hvad er det for et møbel?
Hvor er det købt?
__________________ /Hans
|
| Til top |
|
| |
chris-torb Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
bphhm skrev:
Hejsa,
Flotte højttalere, men jeg kan også godt lide dit møbel du har ved siden af højttaleren. Har du dit grej deri og hvad er det for et møbel?
Hvor er det købt?
|
|
|
Hey... Tak for det :-)
Øhh, jeg mener at huske, at møblet er fra Jysk sengetøj Det er bestemt ikke det helt vilde, men det fungere ok.
mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
chris-torb Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
chris-torb skrev:
|
|
Du kan jo få en demo hos ham hvis de kan lade sig gøre - de står der! |
|
|
Hey jazzman..
De ser sku da rigtigt godt ud, dine spilledåser... Og tunge så de også ud, eftersom Troels skiftede farve i hovedet, da han flyttede rundt på dem..
mvh
chris-torb
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
chris-torb skrev:
jazzman skrev:
chris-torb skrev:
|
|
Du kan jo få en demo hos ham hvis de kan lade sig gøre - de står der! |
|
|
Hey jazzman..
De ser sku da rigtigt godt ud, dine spilledåser... Og tunge så de også ud, eftersom Troels skiftede farve i hovedet, da han flyttede rundt på dem..
mvh
chris-torb
|
|
|
Hvad søren, har du været ovre ved troels uden at dele målinger osv. med os? Kan du så få uploaded!
|
| Til top |
|
| |
chris-torb Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey kappen.
Ha ha, ja det er noget værre noget... Jeg glemte sku at få min memory stik med, så jeg afventer lige at han sender dem til mig..
Tror faktisk at det blev rigitig godt.. Rimeligt simpelt filter, med fornuftigt små værdier, så det også er muligt, for en normal pengepung, at købe gode komponenter..
Men jeg skal nok give lyd, når jeg har dem.. 
mvh
chris-torb
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Jeg har regnet arealet for mine porte ud som funktion af afstanden fra portrøret (som jo er født med trompet). Det stiger jo ifm. trompeten, og det samlede areal herefter (hvis man regner porten som fortsættende ud under kabinettet) stiger jævnt fra portniveau. Så gulvplaceringen svarer bare til at der er sat en stor kegle uden på trompeten. |
|
|
Trompetformede refleksrør benyttes netop for at nedsætte lufthastigheden, som jeg omtaler...
jazzman skrev:
Finlytter, det er meget mere nærliggende at antage at det du kan høre, når dine 4 Eton kommer op ad væggen, er vægforstærkningen, ikke portene der får åndenød! |
|
|
I så fald ville bassen jo kun blive kraftigere pga. roomgain, men ikke trægere?
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977
Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1463
|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
chris-torb skrev:
|
Hey kappen.
Ha ha, ja det er noget værre noget... Jeg glemte sku at få min memory stik med, så jeg afventer lige at han sender dem til mig..
Tror faktisk at det blev rigitig godt.. Rimeligt simpelt filter, med fornuftigt små værdier, så det også er muligt, for en normal pengepung, at købe gode komponenter..
Men jeg skal nok give lyd, når jeg har dem.. 
mvh
chris-torb
|
|
|
Puha slemme dreng , det havde kostet kvajekage hvis det havde været på jobbet.
Busk  __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja vi venter jo spændt på de målinger, chris-torb
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
jazzman skrev:
Jeg har regnet arealet for mine porte ud som funktion af afstanden fra portrøret (som jo er født med trompet). Det stiger jo ifm. trompeten, og det samlede areal herefter (hvis man regner porten som fortsættende ud under kabinettet) stiger jævnt fra portniveau. Så gulvplaceringen svarer bare til at der er sat en stor kegle uden på trompeten. |
|
|
Trompetformede refleksrør benyttes netop for at nedsætte lufthastigheden, som jeg omtaler... Lufthastigheden er den samme, hvis du vil have en lavere lufthastighed, skal du have en større diameter på din port. Kegle formen er for at give mekanisk stabilitet, trompetmundingen reducerer portstøjen pga. mindre friktion fra luften på kanten af røret.
jazzman skrev:
Finlytter, det er meget mere nærliggende at antage at det du kan høre, når dine 4 Eton kommer op ad væggen, er vægforstærkningen, ikke portene der får åndenød! |
|
|
I så fald ville bassen jo kun blive kraftigere pga. roomgain, men ikke trægere? |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
|
Lufthastigheden er den samme, hvis du vil have en lavere lufthastighed, skal du have en større diameter på din port. Kegle formen er for at give mekanisk stabilitet, trompetmundingen reducerer portstøjen pga. mindre friktion fra luften på kanten af røret. |
|
|
Der er vi så ikke enige... Jeg vil påstå at lufthastigheden er højere, der hvor porten har den mindste diameter. Jo længere du kommer ud i porten, jo lavere er lufthastigheden (og dermed reduceres den potentielle portstøj).
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad angår trompetfod har både Kappen og finlytter ret. Og jeg har ret i at bundplacering ikke er et problem
jvf. kegle-analogien: placeringen betyder bare en effektiv forlængelse af porten. Men hvis man måler på
højttaleren stående på gulv, indgår den øgede længde jo - og jeg har fået den ønskede portfrekvens!
Finlytter: en kraftig bas pga. for tæt placering mod væg vil altid opleves mere "træg", synes jeg.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
chris-torb skrev:
De ser sku da rigtigt godt ud, dine spilledåser... Og tunge så de også ud, eftersom Troels skiftede farve i hovedet,
da han flyttede rundt på dem.. |
|
|
TAK! Hjalp du ham ikke?
Og er dine ikke lige så tunge?
|
| Til top |
|
| |