Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 19:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: FM info (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 23
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 23 December 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Hej tube

Så skal jeg da vist se om jeg kan få stablet en ordentlig Yagi-antenne på benene og rette den mod dit midtjyske Nå, den går nok ikke uden en repeaterstation på halvvejen...?

Hvis ikke det havde været for copyright riaa, koda og alt det der, så kunne det jo nærmest  forny amatørradiovedenen
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 December 2009 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hej Tube

Måske noget FM sendt ud på 26-27 MHz også, altså smalbånds 25kHz. Personer som ser guldstøv over FM båndet lever livet farligt.

Med ønsket om en Glædelig Jul og et Godt Nytår

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 December 2009 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

alpape skrev:

Hermann. skrev:
Du har da sikkert også haft stor glæde af digitaliseringen af TV båndene

Dertil må jeg sige nej, det har ikke givet mig fornyelse. 

Hermann. skrev:
og du køber da sikkert også CDer på stribe, som vi andre,

Nej igen, for det er et medie der ikke kunne leve op til de tekniske forventninger, LP'en er stadig CD'en overlegen lydmæssigt, li'som den analoge radio er den digitale overlegen.

Hermann. skrev:
så lad være at tro at man opgraderer radiolytningen for at fornærme dig og ligesindede, det er simpelt hen totalt useriøst.

Har ingen som helst anelse om hvorfor man gør det, for det er sgu da ikke et kvalitets mæssigt fremskridt, og er det ikke det, så tager jeg det som en fornærmelse, da jeg er med til at betale for det.

Hermann. skrev:
FM båndet er bare blevet så gammel teknik at noget bedre må til, længere er den ikke. 

Fint nok med mig, men så må de sgu da ta og finde noget der er bedre, eller i hvert fald på højde med det gamle ....... hvis ikke ...... så bør man holde snitterne for sig selv.

Bare fordi det kaldes et teknisk fremskridt, behøver det jo ikke at være det.

Hermann. skrev:
Og jeg synes godt nok det er en tiltrængt opgradering, men jeg er måske også den eneste her der har hørt både FM og DAB radio de sidste mere end 5 år.

Eller også er du den eneste der ikke værdsætter FM's kvalitet, men hellere vil have DAB's genre inddelte lethed ?

Prøv nu at se lidt positivt på sagen. Der er mindst 8 år til at FM muligvis lukker og i den tid vil næsten alle læserne af denne side formentlig foretage opgraderinger af den ene eller anden art. Og så vil der næppe være mange der bliver skuffet når FM tuneren om mange år må kasseres, vi har også før måttet opgradere for at følge med den teknologiske udvikling. Og der er da nødvendigvis ingen der ønsker nyt radiosystem for at genere læsere af denne side, men tværtimod for at give et bedre og mere tidsvarende system. Så stop al den klynk og se positivt på det når der kommer nyt.

alpape
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Januar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 December 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Prøv nu at se lidt positivt på sagen. Der er mindst 8 år til at FM muligvis lukker og i den tid vil næsten alle læserne af denne side formentlig foretage opgraderinger af den ene eller anden art. Og så vil der næppe være mange der bliver skuffet når FM tuneren om mange år må kasseres, vi har også før måttet opgradere for at følge med den teknologiske udvikling. Og der er da nødvendigvis ingen der ønsker nyt radiosystem for at genere læsere af denne side, men tværtimod for at give et bedre og mere tidsvarende system. Så stop al den klynk og se positivt på det når der kommer nyt.

Sig mig lige en gang .... har du aktier i et DAB producerende firma ?

For det lader da til at alt det alle siger ang. DAB fiser lige igennem kasketten på dig.

alpape
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Januar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 December 2009 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Eller et par andre muligheder:

Hermann = "skjult" branchemedlem.
     Hermann = Medlem af et udvalg til nedlæggelse af FM-båndet i folketinget.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 23 December 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Det er ihvertfald en gåde hvordan nogen kan være fortaler for et dårlig radio system som bliver kvalt i fødslen. Jeg vil aldrig investere en eneste krone i det, men regner med at det går som  Roky spår.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 December 2009 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Hvis det værst tænkelige skulle indtræffe...så har jeg min egen FM sender og hvad skulle jeg så sende på den. Stueanlægget skal selvfølgelig kobles direkte til noget Slim Device eller lign med Nash Server...samtidig skal LF signalet tilgå senderen så resten af husets radioer inc. haven er dækket. Lovligt eller ej...det er jeg ligeglad med...det burde også være ulovligt bare at tænke på at skrotte FM

Jeg vil os vær med!

http://stiftsbogtrykkeriet.dk/~mcs/FMGen.jpg

Eller måske skulle jeg slæbe min polske "Power Generator" frem og sende landsdækkende på AM

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 23 December 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

alpape skrev:

Hermann. skrev:

For det lader da til at alt det alle siger ang. DAB fiser lige igennem kasketten på dig.

Prøv lige at holde et rimeligt niveau. Jeg fornærmer dig ikke men du ved ikke hvad du snakker om. Prøv at lade være med at opfatte det som en personlig fornærmelse at andre ikke køber dine forskruede antagelser. Mit indlæg startede sådan set bare med en konstatering af at det var en god ide at indfase et nyt radiosystem. Det skulle indfases over mange år, men for min skyld kunnne det indfases omgående, og FM lukkes øjeblikkeligt, men det er da helt OK at der tages mange hensyn til alle de fine FM tunere der står overalt i landet. Så prøv da lige at se det fra den positive side, istedet for bare at hælde galde ud over omgivelserne.

Debatten slut for mit vedkommende.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Mikkel skrev: Eller måske skulle jeg slæbe min polske "Power Generator" frem og sende landsdækkende på AM

Ha ha..min er flottere, men din er Kongen

Ja ja...jeg har hørt om en frekvens..det er vist 1062Khz den bliver vist snart ledig...skal vi dele den? 

mvh

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 December 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Ja da...jeg har hørt om en frekvens..det er vist 1062Khz den bliver vist snart ledig...skal vi dele den? 

mvh

I er for sent ude - Kabalen har allerede været der

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Ja hvad er det der sker..skal den bruges til noget digitalt...jeg har nu læst et eller andet sted den lukker? Den bliver ialtfald savnet af dem der sejler.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 December 2009 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Hvis man prøver lægge noget digitalt ud på frekvensen 1062 kHz, da kan jeg garantere for man ikke bliver populær!

Det er nok muligt nogen kan have fået opfattelsen af dette er en god idé, men jeg kan garantere for dette er alle tiders misforståelse. Og årsagen kommer bl.a. fra de elektroniske Switched Mode Power Supply, SMPS'erne.

Ingen begynder tale om problemerne med dengang man begyndte med Digitale udsendelser af Loran Signalerne omkring 1750 til 1850 kHz, men dette vil man tro blot er gået i glemmebogen, det er det bestemt ikke.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 December 2009 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
alpape skrev:

Hermann. skrev:

Prøv lige at holde et rimeligt niveau. Jeg fornærmer dig ikke men du ved ikke hvad du snakker om. Prøv at lade være med at opfatte det som en personlig fornærmelse at andre ikke køber dine forskruede antagelser. Mit indlæg startede sådan set bare med en konstatering af at det var en god ide at indfase et nyt radiosystem. Det skulle indfases over mange år, men for min skyld kunnne det indfases omgående, og FM lukkes øjeblikkeligt, men det er da helt OK at der tages mange hensyn til alle de fine FM tunere der står overalt i landet. Så prøv da lige at se det fra den positive side, istedet for bare at hælde galde ud over omgivelserne.

Debatten slut for mit vedkommende.

Debatten er slut for mit vedkommende!

Hvor har det stået henne, at det skulle være nødvendigt lukke for FM, for kun begynde anvende eller  "implementere", et andet Radio system, underholdning med videre? DAB ligger trods alt en oktav over FM (108 x 2 = 216 MHz), og alt digitalt sendt via Masterne bør for mig forvises til over 900MHz.

Lad mit citere efter noget andet. Nogen anvender en Falsk melodi. "Ting er ikke større end man gør dem til", Love og Regler og Paragraffer, indenfor det Radiomæssige spektrum!

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2009 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Du har sikker ret ved. digitale signaler på AM, men hvad er dette så...der er allerede en eller 2 tyske stationer som sender dette på AM.: http://www.drmradio.dk/DRM%20shaping%20the%20future-da.htm

Det lader til man snart kan forsøge at skaffe sig en DRM modtager; http://mediumwave.info/newsarchive_d.html#243kHz

mvh

Vitalis
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 December 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Hvad gør lokalstationerne, når FM lukkes ned? Er udstyret til at sende radio i DAB, så dyrt at de vil lukke?

Er DAB noget man satser på i andre lande i Europa? Mener jeg hørte at England vist er det eneste sted, det har været en succes.

Synes stadig ikke jeg har hørt et fornuftigt argument for at lukke FM-båndet...Er der noget jeg har misset? Altså helt alvorligt...Hvad er fordelene ved at skifte til BAD...ups undskyld...mener DAB. 

Til top Vis Vitalis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vitalis

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2009 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Radio on demand er en de ting der skal være fordelen ved DAB...dvs du bestemmer hvad du vil høre hvornår. Det kan lade sig gøre ved at der er flere lydkanaler pr frekvens, men jo mere der læsses på jo dårligere bliver det.

Lokal radioerne har ingen planer for DAB...det har de ganske enkelt ikke råd til.

mvh

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 December 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for love som med netop denne slags elektronisk udstyr, man idag anvender til søs.

Udstyr som anvendes idag, her kan man ikke modtage noget som helst digitalt på frekvenser under bestemte frekvenser, og disse ligger betydeligt højere end 1600kHz. Så love af Elektronisk-Radiomæssig karakterer gælder (heldigvis for mig) endnu!

Lad mig berette om en person som gerne ville modtage den franske Langbølgesender på 162kHz, vel at mærke samtidig med han ville se TV5 France på sit Tv, her i Århus?. Som om hans Tv kunne undgå genere hans Radio!

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 December 2009 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Engang hvor samtlige Langbølgefrekvenser blev flyttede 2 kHz ned, fordi frekvenserne skulle blive delelige med 9. Citeret : For udnytte Langbølgebåndet bedre. Så var jeg da tændt fuldstændig af. Min tanke om dengang man foretog denne ændring havde noget gøre med Terror (dette var allerede tænkt tilbage omkring 1991) man var imod Digitale Radioer som talte enkelte 1 kHz - step og kun ville acceptere 9kHz - step. i de områder hvor man var så gammeldags fortsat anvende Langbølger. Nemlig, sådan var det.

Så da jeg læste om man bare lukkede og slukkede herfor, fint nok for mig, jeg savnede dem ikke. Og jeg tvivler på Kalundborgs indbyggere beklager samme slukning.

DRM, Digital Radio Mondiale, dør inden det nogensinde kommer igang. Forgetaboutit! Blot prøv søge på ordene "Death and DRM Radio" eller andre ord-rækkefølger! Fortalerne eller entusiasterne omkring DAB og DRM, som for resten er vanvittig forskelligt, de må leve med trægheden for tingene ikke flytter sig ud af stedet. Jeg mangler fortsat ligesom få at vide en nedre grænse for sende noget digitalt? Er den 200MHz eller 400MHz eller højere, oplys mig, Enlighten Me!

Hvis nogen skriver Throlling, hvad så med alle udenlandske indlæg som er dybt dybt Negative overfor DRM hhv. DAB?

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 December 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Det værste ved mig er min evne til blive ved.

Så hvis et DRM signal skulle kunne trænge igennem følgende støjsignaler fra 550 til 1600kHz.

Hvad er det for støjsignaler som nogen gange strækker sig fra 550kHz og langt op i Kortbølgebåndet. Afhængig af tid på dagen. Og som for mig også optræder i området 4.5 til 5.5 MegaHerz, eller 10 gange højere end 550kHz.

Den person som for år tilbage citeredes for på UseNet at have skrevet om et problem var "Dead Simple at løse", samme person nægtede pure stå frem med løsningen. (Godt nok noget programmerings-noget) men alligevel.

Og de som ikke står frem og fortæller hvorfor tingene IKKE virker, fint nok. Men dette betyder så ikke at tingenen automatisk kommer til at v i r k e, nok langt mere det modsatte. Slipper tålmodigheden aldrig op (for bestemte grupper?).

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Jeg må tilstå jeg ikke forstår alt hvad du skriver, men dog så meget at DRM er DØD i fødslen og hermed ligner det vel alle andre digitale radio tiltag. Det beklager jeg ikke...på et et eller andet tidspunkt må radio i digitalt domæne komme til at fungere, men tiden er ialfald ikke inde endnu.

mvh

<< Forrige Side af 23 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum