Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 12:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Rør til Mostube (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 21 April 2009 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

jeg købte rørene af brinch selv onkring år 2000  ,mostuben er konstrueret omkring 6fq7 og e88cc ,ordene kom fra hans mund og han må da vide hvad han taler om når han har lavet ampen ,man kan siikert godt bruge 12bh7a ,croft bruger dem af og til istedet for ecc83

6fq7 er det rør han havde valgt til sin forstærker ,længere er den ikke

6fq7 står der på de rør jeg købte af brinch himself ,de sidder i mostuben og spiller fint stadig

12bh7a er ihvertilfælde ikke original røret til mostube

ellers kan de købes hos http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?products_id=93 1

til 20euro stykket ,rørene er for øvrigt magen til dem jeg købte af brinch ,jeg gav vist omkring 300kr pr stk

Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 April 2009 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Hej Nikolai
Vedr. teknisk indsigt på dit niveau, må jeg desværre nok give op...
Mine Mostuber er bygget som rene monoblokke og med separat kabinet til trafoer. Det fylder, men det virker
Jeg havde selv lidt problemer med brum i starten. men lidt hokus pokus med stelforbindelser mellem kabinetterne hjalp. Som jeg husker det blev den kabelbaserede jordforbindelse til jordspyd opgivet, og så skiftede jeg til pseudobaserede kabler med skærm forbundet til forforstærker.
I kabinettet var der kun ét fælles stelpunkt på kabinettet hvor alt var forbundet retur til direkte...
Det virkede
Men det med trafoer i eget kabinet kan godt anbefales i mange sammenhænge - men det kræver enten en forstående (som undertegnede) eller ingen sambo...

Til top Vis Gammelfar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gammelfar

Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 April 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Hej Frede og Bjarne
Fedt at have indkræset mulighederne - umiddelbart hælder jeg nok mest til at Fredes version er tættest på Brinks oprindelige ophav, men begge muligheder skal da prøves af på et tidspunkt, og så lader vi ørene afgøre duellen

Til top Vis Gammelfar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gammelfar

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 April 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

6fq7 er de oprindelige rør fra mostuben ,den første mostube byggede jeg i 1988 ,den havde også 6fq7 rør medleveret som ev21 rør ,det var et fra raython ,brinch lavede ikke en klon af futtermans moscode ,men noget der helt sikker ligner ,mk2 versionen af mostube benytter samme rør som vers 1,jeg ved det for jeg opgraderede til mostube mk2 i 1991 ,og købte modulerne færdigsamlet ,de ville ikke sælge den på det tidspunkt som byg selv ,jeg købte en mk2 ,og hvis man genbrugte rør og udgangs mosfets fra mk1 ,fik man mk2 til reduseret pris dengang

6fq7 er det oprindelige ophav ,og har været leveret med alle mostube byggesæt der er solgt fra brinch af ,ring til brinch de har bare skiftet ejer, men har beholdt nogle af de gamle medarbejdere ,som kender mostuben og kan fortælle det samme som jeg ,de opgav hemmeligheden omkring ev21 allerede i slutningen af halvfemserne

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 April 2009 kl. 02:33 | IP-adresse registreret  

frede4500 skrev:
6fq7 er det oprindelige ophav ,og har været leveret med alle mostube byggesæt der er solgt fra brinch af

Det er bare ikke rigtigt. Min Mostube (MK1) er ikke leveret med 6FQ7. Det er nemt at teste - 6FQ7 glødetråden bruger 600mA, og mine "EV21" rør bruger kun 300mA. Jeg har ikke fået testet et ECC804 endnu, men jeg tror det er det Brinck leverede med mine Mostube sæt...

Her er en måling på et 6FQ7:

The image “http://stiftsbogtrykkeriet.dk/~mcs/Kurver/6FQ7.gif” cannot be displayed, because it contains errors.

Og et af mine "EV21" rør:

The image “http://stiftsbogtrykkeriet.dk/~mcs/Kurver/ev21-1.gif” cannot be displayed, because it contains errors.

(u)ligheden er slående

Men forstærkeren vil selvfølgelig virke fint med begge typer - jeg tror bare ikke de vil lyde ens.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 30 April 2009 kl. 02:36 | IP-adresse registreret  

Gammelfar skrev:
Hej Frede og Bjarne
Fedt at have indkræset mulighederne - umiddelbart hælder jeg nok mest til at Fredes version er tættest på Brinks oprindelige ophav, men begge muligheder skal da prøves af på et tidspunkt, og så lader vi ørene afgøre duellen

Du behøver ikke at prøve 12BH7 - det virker ikke (uden printændringer). Det skal have 12,6V mellem ben 4 og 5, og det får kun 6,3V fra Brinck printet. Du kan derimod bruge 6GU7, som er et 12BH7 med samme benforbindelser som 6FQ7.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 April 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

de versioner jeg har liggene har 6fq7 rør

forøvrigt har jeg 2 stk mostube mk2 print med komponenter ,der trænger til en kærlig hånd ,og 2 stk højspændinger til mk2 har vist også et print liggende fra mk1 ,alt dette bortgives gratis ,+ hvad jeg har at driverør til den

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 April 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

så fik den gamle mostube en ny ejer ,og bliver bragt tilbage til fordums værdighed ,herligt at tænke på at den ikke ender som storskald

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 30 April 2009 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Har du nogle papirer på MK2 versionen? Jeg har aldrig fundet ud af hvad forskellen var.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 April 2009 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

jeg kan gennemfotografere printene og lægge billederne ud ,alle papirer gik tabt under en flytning for mange år siden ,har forsøgt at få nogle nye fra brinch ,der bare er for underlig ,jeg skulle fremvise en original kvitering på mk2 versionen ,jeg har alle kvitteringer incl dem på mk1 eren .jeg mangler bare på de 2 udgangstrin ,men kunne ellers forevise en stak kviteringer derinde ,på alt der ellers var købt til forstærkeren ,de nægtede pure at udlevere nogle oplysninger overhovedet ,somom det var atom hemmeligheder de bevogtede ,den der underlige stil var jo også man droppede at handle der i sin tid

kan huske at mostuben havde en gudommelig mellemtone gengivelse

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Maj 2009 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Forskellen på mkI og mkII var så vidt jeg ved udelukkende rør forsyningen
MkI havde en meget enkel regulering, hvor mkII havde bedre regulering

Jeg syntes det var for mange penge for en smule regulering
Så jeg fjernede bare reguleringen, og i stedet justerede spændingen ned med et par modstande
Jeg mener det lød bedre sådan

Så der er uden tvivl noget at hente på rør forsyningen

Men det er da muligt at der har været efterfølgende små ændringer på mkII, jeg har bare aldrig bemærket noget om det

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Maj 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

forskellen var vist at der var gjordt plads på printet til større og bedre komponenter ,bla de blå ero caps ,og så højspændingen ,det var en fyr brinch havde ansat engang der hed gilbert tror jeg nok ,der stod for det nye print udlæg ,og den nye højspændings forsyning ,jeg tror også der er meget at komme efter nettop her

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 01 Maj 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Jeg kan huske fra mine gamle Brinck kataloger at MKII printet så meget anderledes ud - men det kan jo sagtens bare have været et nyt printlayout 

Måske man skulle prøve en af de simple ECL82 reguleringer?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Maj 2009 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Jeg spurgte dem dengang, og de sagde at det bare var en bedre rør forsyning, og den ville de såmænd gerne levere til upgrade, men jeg syntes den var lidt for dyr

Men en simpel serie modstand lød væsentlig bedre end den meget simple transistor regulering der blev brugt i mkI
Men sikkert også fordi jeg måske ændrede spændingen, dog uden at vide hvordan og hvor meget 

Men jeg fik andre rør leveret fra rørbyggeren Kurt i Århus, som han mente var bedre
Jeg kan ikke huske hvilke, men de lød faktisk en del bedre, men havde måske også lidt tendens til mikrofoni, og det var næppe helt optimalt

Mostuben var god dengang, men for at være med i dag tror jeg nok der skulle laves en del
Men det er nok hovedsagelig omkring rørdelen

Der var også et andet senere design beskrevet i artikler i High Fidelity, vistnok med ecc82 rør, men har aldrig hørt om nogen konkrete erfaringer med den

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 02 Maj 2009 kl. 03:08 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Men jeg fik andre rør leveret fra rørbyggeren Kurt i Århus, som han mente var bedre
Jeg kan ikke huske hvilke, men de lød faktisk en del bedre, men havde måske også lidt tendens til mikrofoni, og det var næppe helt optimalt

De ECC88 rør der fulgte med mine byggesæt, var de billigste russiske typer der kunne opspores dengang (selvom de er "Made in UK" ). Ikke de gode -EV typer, men sikkert noget skrammel lavet til TV-tunere - det ene er iøvrigt ret skævt

Så der kan der sikkert sagtens forbedres noget... Men nogle af de bedre ECC88/E88CC typer er mikrofoniske - de er jo ikke lavet til lydbrug.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes