Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 20:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dayton 15" bas. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

@phoeniks
Linkwitz-Greiner har jeg arbejdet med da jeg lavede et 4-vejs aktivt delefilter.
Men at tage en enhed og sætte den i et for lille kabinet, stemmer ved ikke overens med de Q-værdier du nævner - hvis Q=0,7 betragtes som middel.

Jeg ombyggede nogle LC Audio aktive filtre til et 4-vejs med et Linkwitz-Greiner system, så jeg øgede output ved specifikke frekvenser.
Men det princip er jo det alle benytter i diverse subamps, aktive subs etc.

Jeg tænkte om der var en betegnelse for det specifikke princip i at benytte en enhed i et for lille kabinet og benytte sktivt filter til at kompensere.
Ligesom en D'Appolitto konstruktion stiller en række krav til filter og enheder, kunne det være der var et specifikt navn for denne kombination?

Nogen der har god info om principperne med links?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 06:39 | IP-adresse registreret  

Citat: "Jeg tænkte om der var en betegnelse for det specifikke princip i at benytte en enhed i et for lille kabinet og benytte aktivt filter til at kompensere."

Det har jeg altid ment, at det var - deraf mit udsagn om kravene til enhed & amp. Equalising stiller altid krav, men det afhænger jo af, hvor voldsom den er. Skal en subenhed dække over blot to oktaver efter dette princip, f.eks. 20-80 Hz (vi kan jo antage, at enhedens resonans i boksen er ~120 Hz.), vil forskellen være 24 dB, hvilket svarer til 250 gange.

En mere beskeden kompensation/EQ'ing for en lukket boks (med Q ~0,7) på max. 6 dB (4 gange), vil vinde ca. 2/3 oktav i bassen. Det virker mere humant, synes jeg .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

OK.

Tror næppe jeg ville rode mig ud i meget mere end +6dB EQ, med mindre jeg havde en noget voldsom enhed at arbejde med.

Jeg havde på et tidspunkt en isobarisk subwoofer med 2 x Scan-Speak 25W8565-01, hvor jeg "boostede" med +6dB ved 20Hz, og det gik naturligvis MEGET ud over hvor højt jeg kunne skrue op. Men til musik ved almindeligt niveau gik det fint.

Nu er de Scan-Speak heller ikke særligt egnet til ret meget EQ.

Men selv mange effektive basser eller PA basser, skal have kraftigt EQ for at være linær til 20Hz, og så vil de jo heller ikke kunne give så voldsomt lydtryk fra sig.

Man kunne måske finde en meget følsom basenhed, med f.eks. 100dB's følsomhed, og så lave et 6dB lavpas filter, der deler meget lavt. F.eks. ved 30Hz. Så ville det naturligt større output, der kommer over 30Hz, løbende blive dæmpet med 6dB/oktav, og derved kunne man manipulere en pæn frekvensgang frem, der ser pæn ud fra 30Hz og op. Så bliver følsomheden bare noget lavere, men da udgangspunktet er 100dB, kunne man måske ende med en følsomhed på 90dB, der egentligt er pænt.
Hele ideen kræver en bas med høj følsomhed og ret lavt Fs i et lukket kabinet med lavt Q.
Måske ikke helt umuligt(?)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Nej, og din idé svarer jo sådan set til en 'blidere' udgave af Linkwitz-Greiner princippet. Men, jeg tror problemet vil ligge i at finde en egnet enhed - enheder med de påkrævede T/S data vil nok typisk have en lille liniær slaglængde .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2009 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at have læst at Jamo, i deres nyere open-baffle højttalere, benytter ideen.
De har så også 2 stk. 15" til det.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Her er en der har lavet sådan et sæt

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=65058&K W=JJAZ

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Ja, den kender jeg godt.
Ganske imponerende konstruktion, og enhederne er netop sat til at spille i alt for små kabinetter, så Q'et er ret højt.
Så er det tilpasset med korrektion.

Så dog godt enhederne var sat til salg på et tidspunkt, så konstruktionen var åbenbart ikke god nok - eller også var WAF-faktoren for lav

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes