Sendt: 09 Februar 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK.
Tror næppe jeg ville rode mig ud i meget mere end +6dB EQ, med mindre jeg havde en noget voldsom enhed at arbejde med.
Jeg havde på et tidspunkt en isobarisk subwoofer med 2 x Scan-Speak 25W8565-01, hvor jeg "boostede" med +6dB ved 20Hz, og det gik naturligvis MEGET ud over hvor højt jeg kunne skrue op. Men til musik ved almindeligt niveau gik det fint.
Nu er de Scan-Speak heller ikke særligt egnet til ret meget EQ.
Men selv mange effektive basser eller PA basser, skal have kraftigt EQ for at være linær til 20Hz, og så vil de jo heller ikke kunne give så voldsomt lydtryk fra sig.
Man kunne måske finde en meget følsom basenhed, med f.eks. 100dB's følsomhed, og så lave et 6dB lavpas filter, der deler meget lavt. F.eks. ved 30Hz. Så ville det naturligt større output, der kommer over 30Hz, løbende blive dæmpet med 6dB/oktav, og derved kunne man manipulere en pæn frekvensgang frem, der ser pæn ud fra 30Hz og op. Så bliver følsomheden bare noget lavere, men da udgangspunktet er 100dB, kunne man måske ende med en følsomhed på 90dB, der egentligt er pænt.
Hele ideen kræver en bas med høj følsomhed og ret lavt Fs i et lukket kabinet med lavt Q.
Måske ikke helt umuligt(?)
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|