Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juli 2024 | 11:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY Lenco mk.II (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Så er der blevet hældt 7kg. blyhagl i hullerne, dette gør den tung og dæmper vibrationer i plinten.

Efter at have fulgt med i DIY projekterne med stor interesse, er der lige et spørgsmål! Er det blyet i sig selv med sin høje vægt der udgør dæmpningen. Eller er det blyet i form af kugler . Lidt svært at formulere men sagt på en anden måde: Hvis blyet var massivt, vil det så dæmpe mere - end når det er i kugler/hagl  Man kunne jo hælde det i flydende



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Ideen er at få mere vægt, men også at den øgede vægt skal kunne optage vibrationerne. Nå blykuglerne er runde og kan bevæge sig, så kan de optage den energi(vibration) der opstår i plinten, man kunne også have brugt sand, men sand har det med at pakke sig over tid. Der i mod vil runde kugler ikke kunne pakke sig, men blive ved med at kunne bevæge sig og optage bevægelsesenergi(støj/vibrationer), man kan lave en banke test, eller vibrationsmåling og se forskellen. 
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

men kan kuglerne ikke selv "rasle" ?

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 156
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Hej


Tillykke med det fine arbejde. Jeg undrer mig over brugen af blyhagl i plinten. Jeg  har selv bygget 3 skt garrard 401. Her er det god latin ikke at bruge blyhagl eller anden form for dæmning. Gerne en meget stor birkefiner plint. Japanerne har lavet meget undersøgende arbejde i den forbindelse.
Jeg har hørt en garrard 301 dæmpet med blyhagl og den lød død og kedelig - hvis det havde været mit første møde Garrard  ville det også havde været mit sidste -  301 er faktisk bedst i lande med 110 volt og 401 i lande med 230 volt.

Jeg kan anbefale at du bruger bedre fødder under din Lenco den fortjener det.

Hilsen Ole
Til top Vis sosaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sosaudio
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

sosaudio

du må huske på at en Lenco modsat en Garrard 301 godt kan tåle mDF - så mon ikke bly-hagl også er ok på en Lenco

Hvorfor det lige er sådan ved jeg ikke, min Garrard 301 bor i 40 kg birke-x-finer fra vort finske broderfolk og det er den rigtigt glad for


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

@r-l-b

Kuglerne kan ikke rasle, med mindre du løfter plinten og så ryster denne meget kraftigt, og det vil jeg på det kraftigste fraråde mens pladespilleren afspiller en LP, også hvis det skulle være en Garrard .

@sosaudio

På Lenco'en virker blydæmpningen ikke dræbende på lyden, her er blevet lidt mere ro, dynamik og opløsning i forhold til forige plint i spåndplade uden bly. Bedre fødder, mener du pænere eller hvad, for hvad angår dæmpning/afkobling tror jeg næppe du får noget bedre end de maskindæmpnings stykker kombineret med alu. og kork. Hvilke fødder vil du da anbefale i stedet ?

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 156
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Hej Gorm

Jeg mener rent lyttemæssig, jeg har selv opnået meget gode resultater ved brug af kul -carbon - til fødder. De virker mere absoberende overfor resonanser intern og eksternt.

Venligst Ole
Til top Vis sosaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sosaudio
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

@sosaudio

Hvor kan man købe sådan nogle kul/carbon fødder, eller skal man lave disse selv, og hvor får man så fat i kul/carbon til fremstilling af disse. Det kunne jo være sjovt at prøve, det skader jo nok ikke, det kunne jo vise sig at være bedre end det jeg bruger nu, og du fik ret

Venligst

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
På Lenco'en virker blydæmpningen ikke dræbende på lyden, her er blevet lidt mere ro, dynamik og opløsning i forhold til forige plint i spåndplade uden bly. Bedre fødder, mener du pænere eller hvad, for hvad angår dæmpning/afkobling tror jeg næppe du får noget bedre end de maskindæmpnings stykker kombineret med alu. og kork. Hvilke fødder vil du da anbefale i stedet ?

Så fik vi lige vendt den med blyet . Mit næste spørsmål var netop vedr. fødder. De fødder Gorm bruger fungerer vel som dæmpning - modsat f.eks. en kul/carbon løsning, der vel er ren afkobling. De to løsninger kan vel som sådan ikke sammenlignes - det kommer vel an på hvorledes resten er konstrueret mht. til ophæng etc.(og hvad ved jeg).

Gorm - jeg kan se du ynder at bruge 3009-II. Men bør man kigge efter en Improved eller den 'almindelige', ny eller gammel, når man kaster sig ud i DIY-plinte . Ja - den er god nok - jeg varmer kraftigt op under et projekt DIY/TD124-II. Så derfor alle spørgsmålene - skal nok starte en 'tråd' når det går rigtigt igang .

Go' dag.    



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 156
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Hej Gorm

Jeg køber carbon på ebay og drejer det selv ellers prøv denne http://www.elusivedisc.com/products.asp?dept=970 de forhandles også i Danmark Held og lykke
Hilsen Ole
Til top Vis sosaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sosaudio
 
EIII
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 103
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Super fedt og inspirerende!!! 

 

Fed opskrift på måske, næste projekt.

Tak for det!!!

Til top Vis EIII's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EIII
 
EIII
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 103
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Lige et spørgsmål!!!

Er det arbejdet værd at lave sammen nummer med THORENS pladespille? Har ikke typen.

 

Mvh

Til top Vis EIII's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EIII
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

@X-ray

Ja jeg kan godt lide de gamle SME 3009 på grund af deres udseende og fordi de faktisk også lyder ret godt, og så er de til at få fat i til fornuftige penge også. Nu har jeg kun brugt Improved fordi jeg er en nærrig mand, men jeg kunne da godt tænke mig at prøve den helt gamle 3009 arm på et tidspunkt, da der er nogle der siger denne er bedre.

Men jeg er nu også glad for Rega RB250 og RB300 armene, da disse er mere allround med hensyn til PU'er. Sådan en Rega arm er også meget vellydende, og absolut værd at se på.

Glæder mig til at se dit DIY/TD124-II projekt, da sådan et værk er yderst lækkert (Jeg er lidt misundelig)

@sosaudio

Jeg har søgt på ebay men jeg syntes ikke jeg kan finde carbon i diametre på mere end 10mm, hvilket jo nok er lidt for tyndt, kan du lige give et link så jeg kan finde noget råmateriale.

@EIII

Ja du vil sikkert kunne hente en del ved at lave samme nummer med en Thorens pladespiller, jeg har selv bygget en Thorens TD150 mk.II fuldstændigt om med et rigtigt godt resultat, dog brugte jeg ikke blydæmpning i denne.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Der er intet som at se den dygtige håndværker i aktion. Mon ikke denne tråd vil betyde, at yderligere et par gamle mellemhjulere finder nye trygge hjem?

Jeg syntes at det er en utroligt spændende problematik om materialernes betydning for lyden. Alt i alt ser det ud til at birk er sagen, gerne som x-finér. Men med alle de kompetencer samlet på ét sted, så må jeg simpelthen kaste et par småreligiøse spørgsmål ud på forum:
  • Hvordan mon en stavlimet plint i f.eks. bøg eller anden (køkkenbordplade) træsort ville fungere? Man kunne jo evt. skære en god rest limtræ op og lime det op til plint.
  • Des mere olie i træet des mere dødt? Er det en fordel, eller bliver den tonale balance evt. bedre med noget lettere som birk? Træsorten har f.eks. ekstrem betydning for en elektrisk guitars sound, sustain osv.
  • Hvis man kan montere arm direkte på plint, må dette vel være en fordel i forhold til afkobling fra evt. vibrationer i løbeværk?
Jeg køber fulstændigt brugen af blyhagl som dæmper i plinten. Jeg er faktisk ret overbevist om, at de løse hagl har mindre indvirkning på plintens evt. gode lydmæssige egenskaber end f.eks. indstøbt bly eller gummimasse. Jeg tror at det kan have betydning for resultatets "musikalitet", hvis i forstår udtrykket. Lydbilledet kan i mine øjne godt blive for "tørt", mens det ofte bare er for løst, mudret og evt. med uheldige resonanser.

Har selv eksperimenteret med en Era mk 4 i spånplade, ikke specielt vellykket, og en Dual 701 (vistnok motor fra Papst) i spån med laminat (som Rega) og noget bøg. Begge med SME 3009. Desværre døde Dual'en, havde nok lidt for lange fingre 

Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

@BoPtiljudrop

Jeg har brugt stavlimet træ, og dette er fuldt ud lige så godt som x-finer i mine ører. Jeg tror det er stavlimningen der tager noget af resonanserne ud af materialet, ligesom X-finerens lag på lag limning gør det.

Jeg tror også at armen lydmæssigt har bedst af at være monteret direkte på plinten, som du også skriver.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

EIII skrev:
Er det arbejdet værd at lave sammen nummer med THORENS pladespille? Har ikke typen.


Gorm skrev:
jeg har selv bygget en Thorens TD150 mk.II fuldstændigt om med et rigtigt godt resultat, dog brugte jeg ikke blydæmpning i denne.



Til genopfriskning: Thorens TD150 DIY.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Jeg husker at der på et tidspunkt var en Lenco på det hedengangne Lenco-Lovers der hed noget i stil med "the butcher from brussel" (hvis ikke jeg blander noget sammen) og den var lavet af en kæmpe stavlimet "butchers block" (slagter skære blok??)
Ejeren var ret tilfreds med lydegenskaberne - men jeg tror man kan komme enten galt eller godt af sted med stavlimet træ - som du selv er inge på - olieindholdet - limen retninge etc.
Jeg kan forestille mig at en plinth i finsk birke x-finer lavet med et års mellemrum med finer plader købt hos en tømmerhandel ligeledes med et års mellemrum lyder ret ens, mens en plint lavet af stavlimet tilbuds-køkkenbordplade i merbau, teac eller mahogny fra silvan kan lyde og opføre sig ret forskelligt køber du en der ligner et år efter .. men det er bare spekulationer


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

@ forum: Tak for tilbagemeldingerne...

Ja, det er naturligvis rene spekulationer, men det er da mægtig sjovt at spekulere i.

Jeg tror faktisk at der er noget om den med at finér er mere homogent og altså til at stole på, end byggemarkedets seneste tilbud i køkkenbordplade. Men har man en flot rest, tiden og lyst til at eksperimentere, så er det vel bare at forsøge, der er jo også det æstetiske udtryk som man kan lege med. Dog har Gorm godtnok vist max. waf-mulighed med birken Den går nok noget bedre end en slagterhuggeblok på omkring 150 kg i stuen...

Og så hænger det hele vel i lige så høj grad sammen med, om resultatet harmonerer med de klanglige egenskaber i resten af ens setup. Men under alle omstændigheder er jeg efterhånden overbevist om Lencoens muligheder, så der er helt sikkert lagt i idé-skuffen nu! Også nogle mere vilde, tænk om man kunne lave en konstruktion, så det var muligt at at se mellemhjul og motor køre rundt? 
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 156
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Hej Gorm

På Ebay kommer der altid en vare der kan bruges på et eller andet tidspunkt. Se det gælder om at søge med jævne mellemrum. Selv om carbon kun er på 10 mm kan det limes sammen med kontaktlim til en størrelse der er anvendelig. God jagt.

Hilsen Ole
Til top Vis sosaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sosaudio
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 12 Marts 2009 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg de sidste par dage kørt med AT440MLa som PU, da denne passer rigtigt godt sammen med SME armen. Dette har bevist at plinten ikke har taget skade af at være blydæmpet, den er i hvert til fælde ikke blevet død og kedelig, for jeg får lyttet til flere LP'er end jeg har gjort længe, det må næsten kun være gode tegn. Jeg fik et større shok i aftes da jeg sad og lyttede til Mike Oldfield's "Amarok" på moderat styrke, her er der nogle pludselige dynamiske udladninger i musikken, og jeg har aldrig oplevet disse så voldsomme/dynamiske som med DIY Lenco'en.  
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes