Forfatter |
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 05:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
I et 2½-vejs system lader man typisk to enheder (ikke nødvendigvis ens!) arbejde sammen i det dybe område (bas - nedre mellemtone). Kun den ene enhed får så lov til at arbejde op til højtoneenheden, medens den anden skæres fra længere nede i frekvensområdet.
Formålet er at opnå fordelene ved et større membranareal i dybtonen, uden at skulle tvinges over i større løsninger; 3-vejs, større enheder o.s.v. Der kan osse være designmæssige (æstetiske) gevinster ved princippet.
2½-vejs er en ganske smart løsning, men ikke helt nem at håndtere i praksis, såfremt man går efter superlyd. Men, mindre kan jo osse gøre det...
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
I et 2½-vejs system lader man typisk to enheder (ikke nødvendigvis ens!) arbejde sammen i det dybe område (bas - nedre mellemtone). Kun den ene enhed får så lov til at arbejde op til højtoneenheden, medens den anden skæres fra længere nede i frekvensområdet.
Formålet er at opnå fordelene ved et større membranareal i dybtonen, uden at skulle tvinges over i større løsninger; 3-vejs, større enheder o.s.v. Der kan osse være designmæssige (æstetiske) gevinster ved princippet.
2½-vejs er en ganske smart løsning, men ikke helt nem at håndtere i praksis, såfremt man går efter superlyd. Men, mindre kan jo osse gøre det... |
|
|
Jeg vil godt lige pointere det med forskellige enheder igen, fordi selvom det hurtigt at lyde som en fordel at parre enheder med forskellige "fordele" mener jeg at man ikke drager nytte af deres fordele men man får ulemperne fra dem begge istedet og et samlet system som arbejder ringere sammen. Hvis vi tager et eksempel: Skal de sidde i samme kabinet? Det duer nok ikke... I hver deres kabinet med forskellig tuning? Forskellig afruldning, var der nogle der sagde fase problemer? Hvis den ene enhed egner sig bedre til at spille bas end den anden, vil man alligevel kun kunne spille "bas", til den "dårlige" enhed når sit x-max, eller hvad end problemet nu vil være. Derfor vil man aldrig kunne udnytte den gode enheds egenskaber uden at presse den anden ud over grænsen. I den anden ende af sammenspillet mellem de 2 enheder skal "bassen" følge med "mellemtonen" og faktisk relativt langt op, man kan ikke bare afskære den med 18-24db fordi så laver man et fasedrej der siger spar2 og så har man faseproblemer / delvis ingen lyd mellemtoneområdet igen. Derfor skal den følge godt med med (bafflefrekvens) og skæres relativt blødt af, udover det har en enhed som er bedre til at spille bas "en naturlig tidlig afruldning" det er endnu et fasedrej som der skal tages hensyn til. Udover det vil en enhed som er bedre til at spille bas end en anden også døje med opbrydninger tidligere end den anden.. man kan blive ved... Jeg siger ikke at man ikke kan gøre det, men at det nok ikke er det bedste udgangspunkt. Har man en enhed som egner sig til bas og en anden til mellemtone kan jeg for alt i verden ikke se hvorfor man skulle forsøge at parre dem i en 2½Vejs istedet for at lave en 3Vejs. Man kan jo også spørge sig selv hvorfor det ikke er en brugt metode af kommercielle højtaler producenter? (Eller Kjeldsen nævnte jo at dali engang havde en, men det kan jo være at de lærte lektien dengang - de har ihvertfald ikke længere nogle på programmet).
|
Til top |
|
|
wank Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2008 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 77
|
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen: formålet er ikke at sparre penge på en ht, det er et hygge projekt og kan ikk finde en ht der designmæssigt passer mig med mindre den koster 10.000 kr og opefter, men målet med selvbyg ud over at hygge sig, må vel også være at skabe noget der spiller ligeså godt eller bedre end dyrere modeller, man er vel også konkurence menneske?
Hvis man bruger rigtigt måleudstyr, hvor meget sværre er det så at lave 3 vejs, frem for 2½ vejs?
Men hvis jeg går over i en 3 vejs, tillader det vel stadig stadig ikk 4 enhender? så skal jeg vel over i 4 vejs? Og så blir det vel først rigtigt kompliceret
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan lave 3 vejs med 100 enheder om du vil.
Det du kan gøre at at koble de to mellemtoner i parallel. Så har du en diskant, to mellemtoner og en bas. Dette er trevejs da de to mellemtoner spiller det samme.
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
wank skrev:
Kjeldsen: formålet er ikke at sparre penge på en ht, det er et hygge projekt og kan ikk finde en ht der designmæssigt passer mig med mindre den koster 10.000 kr og opefter, men målet med selvbyg ud over at hygge sig, må vel også være at skabe noget der spiller ligeså godt eller bedre end dyrere modeller, man er vel også konkurence menneske?
Hvis man bruger rigtigt måleudstyr, hvor meget sværre er det så at lave 3 vejs, frem for 2½ vejs?
Men hvis jeg går over i en 3 vejs, tillader det vel stadig stadig ikk 4 enhender? så skal jeg vel over i 4 vejs? Og så blir det vel først rigtigt kompliceret |
|
|
Du kan sagtens lave en 3Vejs med 4 enheder, det er endda meget anvendt. Der skal du bruge en diskant, mellemtone og 2 basser - hvor basserne er parallel forbundet (så i 3vejs systemet ser man dem kun som 1 enhed). sådan her: T M W W hvor T er diskant M er mellemtone og W er bas. Hvad du så skal være opmærksom på er at holde samme norminelle impedans (modstand ved vekselstrøm) gennem hele systemet dvs. hvis du bruger 2 8ohm basser parallel bliver modstanden over dem 4 ohm, så bør du også finde en mellemtone og diskant på 4ohm. Ihvertfald som tommelfingerregel til at starte med, det vigtigste her er at følsomheden på enhederne passer sammen. hvis du beslutter dig for at lave en 3Vejs system, vil jeg klart anbefale at finde nogle der kan måle og hjælpe dig med at lave et delefilter for dig, for det er helt klart ikke noget man bare lige laver. Ihvertfald ikke hvis resultatet skal blive bedre eller ligeså godt som hvis du havde lavet en 2vejs istedet.
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld jeg går helt off-topic her, men hans "Dryade" er søreme stærkt inspireret af en smuk dansk højttaler:

Men som man siger: "Imitation is the Sincerest Form of Flattery"
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Det du kan gøre at at koble de to mellemtoner i parallel. Så har du en diskant, to mellemtoner og en bas. Dette er trevejs da de to mellemtoner spiller det samme. |
|
|
2 mellemtoner parallel - Hvorfor det? Så skal du alligevel bare dæmpe dem for at nå ned på bassens niveau som i forvejen er plaget af -6dB bafflestep. Derudover, hvis de sidder i parallel vil der blive skabt udfasninger i en vinkel mellem dem bestemt af afstanden og frekvensen mellem dem (uens spredning og ringe powerrespons). Det er bestemt ikke noget at begive sig ud i ved mindre man hedder Appolito til efternavn.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Kjeldsen skrev:
Det du kan gøre at at koble de to mellemtoner i parallel. Så har du en diskant, to mellemtoner og en bas. Dette er trevejs da de to mellemtoner spiller det samme.
|
|
|
2 mellemtoner parallel - Hvorfor det? Så skal du alligevel bare dæmpe dem for at nå ned på bassens niveau som i forvejen er plaget af -6dB bafflestep. Derudover, hvis de sidder i parallel vil der blive skabt udfasninger i en vinkel mellem dem bestemt af afstanden og frekvensen mellem dem (uens spredning og ringe powerrespons). Det er bestemt ikke noget at begive sig ud i ved mindre man hedder Appolito til efternavn.
|
|
|
Det kommer an på følsomheden. Grunden til mit eksempel er at trådstartet har pointeret vigtighedei design, hvor de to mellemtoner åbenbart spiller en stor rolle.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den nævnte basenhed har en følsomhed på 84 dB. Det er ikke meget. Jeg ville nok kigge mig om efter en mere almindelig basenhed.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Undskyld jeg går helt off-topic her, men hans "Dryade" er søreme stærkt inspireret af en smuk dansk højttaler:
Men som man siger: "Imitation is the Sincerest Form of Flattery"
|
|
|
Vi ved jo reelt ikke hvem der kom først, og hvem der har imiteret, eller hva - men også ligegyldigt
Men ja, en spændende højtaler - iøvrigt synes jeg det eneste særlige ved Neepers er alu fronten
har iøvrigt set at flere er begyndt at sælge premade alu-fronter 
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
wank Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2008 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 77
|
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm lyder ikke umiddelbart som jeg har fundet nogen holdbar løsning, så må jeg vel i tænke boks igen..
|
Til top |
|
|