Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 19:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Nyt projekt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wank
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 28 Januar 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Efter en suscess med at bygge et par frequence ht'er har jeg fået mod til noget vildere og håber der er nogen herinde der måske kan hjælpe mig?

Efter utallige timers søgen og læsen rundt omkring har jeg fundet frem til at mit projekt skal være 2½ system, men har et par spg. så vidt jeg kan se, er der ingen krav om at de 2 mellemtoner skal være af den samme type? Og er det muligt at have 1 mellem tone/bas og så 2 basser?`min tanke var at lave en rund ht, med en diskant og så 2 tangband W5-610S hvor den ene fungere som mellemtone/bas og inde i røret ligge en W8-740E ind til at give den ekstra bas, tanken var at dele kabinet op i 2 dele, med et lukket rum til de 2 w5-610s og så til w8-740e et med basreflex , er dette muligt? Grunden til at jeg vil have 2 w5-610s er pga. design, som er meget vigtigt for mig.

Og er den nogen der kan anbefale en diskant til overstående setup? Diskanten skal være lige som i biler, hvor den næsten ikke er større end selve diskanten selv.

Er der nogen der gider regne ud hvor mange liter der skal bruges i hver "del"?

Til top Vis wank's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wank

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Januar 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

wank, du skal sq selv regne! www.linearteam.org vil hjælpe. Så skal vi nok supplere fra sidelinien.
Det lyder ellers spændende, men vi vil se en tegning!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

wank
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Jamen vil skam oz gerne regne selv:) Ku bar ikke finde programmet, ledte lrs efter det syncronic har på sin hjemmeside, men af en eller anden grund kunne jeg ikke finde det. Ang tegning, så er jeg i fuldgang, men mine færdigheder inden for paint er ikke de største

Har du nogen ide til en diskant? har skrevet en mail til jumon og håber de måske kan komme med et bud.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Vifa XT25 eller den billige fra frequence.dk, der ser udmærket ud. Men XT25´eren er et sikkert hit. Jeg bruger den i et halvdyrt projekt.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

wank
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Jamen tror den blir for stor til mit projekt, jeg skal bruge en der ikke er mere end 6 cm i dia og må ikk være dybere en 3-4 cm heller, kan man bruge en diskantr fra en bil eller er det no go?

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

her er programmet

http://www.linearteam.dk/default.aspx?download=winisd

og et par diskanter

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifidiskan t/vnr/104010/

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifidiskan t/vnr/104020/

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

wank
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Siger mange tak kjeldsen Den første diskant ligner li den jeg skal bruge, kræver den noget hulrum bag sig?

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

2½ eller 3vejs er svært at lave selv hvis man har måleudstyr. Jeg har selv brugt adskellige timer for at få min egen 2½vejs til at fungerer optimalt og jeg har måleudstyr. 3Vejs er bestemt ikke lettere.

Efter utallige timers søgen og læsen rundt omkring har jeg fundet frem til at mit projekt skal være 2½ system, men har et par spg. så vidt jeg kan se, er der ingen krav om at de 2 mellemtoner skal være af den samme type?

Så er det ikke længere 2½Vejs.

1 mellem tone/bas og så 2 basser?`

Ja, men så er vi igen ovre i 3Vejs.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

Efter utallige timers søgen og læsen rundt omkring har jeg fundet frem til at mit projekt skal være 2½ system, men har et par spg. så vidt jeg kan se, er der ingen krav om at de 2 mellemtoner skal være af den samme type?

Det er delefilteret der bestemmer om det er 2½ vejs. Det behøves ikke være to ens enheder.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

wank skrev:
Siger mange tak kjeldsen Den første diskant ligner li den jeg skal bruge, kræver den noget hulrum bag sig?

Nej

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

her er også lidt inspiration

http://www.lcaudio.dk/index.php?page=26

og her

http://www.acoustic-reality.com/ar-sxo2.htm

Men husk, der er ingen endegyldige sandheder uanset hvad du læser i ovenstående. Dog er de rigtigt gode at lære af

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

kappen skrev:

Det er delefilteret der bestemmer om det er 2½ vejs. Det behøves ikke være to ens enheder.

Hvad er det da for noget vås. Du kan ikke lave en 2½Vejs med en 1" diskant en 2-4" mellemtone og en 10" bas. Det er først når det hele går op i en højere enhed at systemet kan kaldes for et ægte 2½Vejs system og det er rigtig svært at få til at fungerer helt rigtigt med 2 identiske enheder, jeg tør slet ikke tænke på hvordan det ville være at få til fungerer med forskellige enheder (det der er sjovt nok heller ikke nogle kommercille højtalere der benytter sig af? - Jeg kender ihvertfald ikke nogle) og det er da slet ikke en god ide at forslå en nybegynder.

Man definerer heller ikke en motor cykel som motorcykel fordi den har 2hjul og ikke 4, det kunne såvel være en cykel.

2½Vejs giver først rigtig god mening når man konpenserer for baffelsteppet fra den enhed som spiller hele området (her sparer man nemlig de filterkomponenter som ellers skulle have kompenseret for dette). Her det det MEGET vigtigt at enhederne har samme faseforløb (det har 2 identiske enheder ikke engang altid), ellers vil de aldrig komme til at arbejde sammen, det at skabe en afruldning på den nedre bas enhed før den anden uden også at lave et problematisk fasedrej er svært nok i sig selv og det sker ikke med et fingerknips. (enhederne skulle gerne summere ikke?) ellers er der ingen mening med at bruge flere i første omgang.

Dine links er forøvrigt gode, hvis man kan lide højtalere med en præcision på +-20dB on-axis. LC-filteret er okay fordi at man ikke kan ødelægge fasen helt, men det giver tilgengæld ikke en ordentlig afskæring af diskanten ned af til, det giver endda et hæv på den omkring 500-1000Hz (det har en indbygget resonanskreds) (hvor enhederne er ude at fase) hvor diskantens forvrængning er høj og den ikke burde spille sammen med de øvrige enheder.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Til trådstarter, jeg kan se du bor på sjælland, Jeg vil helt klar anbefale at smutte en tur ind til dansk audio teknik og få lidt råd og vejledning, de har også måleudstyr og kan hjælpe dig med at få lavet et filter når den tid kommer.

Men som jazzman siger, upload en tegning, så er det hele lidt mere håndgribeligt og vi vil meget nemmere kunne hjæpe dig igennem.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Dali har i gamle dage lavet en 3½ vejs med forskellige enheder. Jeg har selv tidligere påstået som, du men blev belært af klogere hoveder.

Syncroniq har kigget på AR-XO's seriefilter og har fået et ok resultat (selvom han ikke mente det var optimalt). Og der er flere andre der mener det fungerer fint. Jeg har selv anvendt 2-vejs AR-XO og havde sjovt nok ikke +- 20 dB on axis.

Filteret fra LC-Audio er oprindeligt tiltænkt HF-275, og det er sjovt nok ikke to ens bas/mellemtoneenheder.

Husk på, at det kun er den ene enhed der skal spille mellemtone og den anden der kompenserer for baffelstep.

Jeg har aldrig påstået det var nemt at lave højttalere, ej heller at der kun findes en løsning. Men, hvis man gerne vil lave noget selv, så skal man bare kaste sig ud i det og lære hen ad vejen. Det bliver ikke perfekt i første hug, men med lidt hjælp kan det sagtens blive godt nok.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Dali har i gamle dage lavet en 3½ vejs med forskellige enheder. Jeg har selv tidligere påstået som, du men blev belært af klogere hoveder.

Syncroniq har kigget på AR-XO's seriefilter og har fået et ok resultat (selvom han ikke mente det var optimalt). Og der er flere andre der mener det fungerer fint. Jeg har selv anvendt 2-vejs AR-XO og havde sjovt nok ikke +- 20 dB on axis.

Filteret fra LC-Audio er oprindeligt tiltænkt HF-275, og det er sjovt nok ikke to ens bas/mellemtoneenheder.

Husk på, at det kun er den ene enhed der skal spille mellemtone og den anden der kompenserer for baffelstep.

Jeg har aldrig påstået det var nemt at lave højttalere, ej heller at der kun findes en løsning. Men, hvis man gerne vil lave noget selv, så skal man bare kaste sig ud i det og lære hen ad vejen. Det bliver ikke perfekt i første hug, men med lidt hjælp kan det sagtens blive godt nok.

+- 20dB var selvfølgelig en overdrivelse, men ret-frekvensgang er ihvertfald noget man aldrig opnår på den måde.

Jeg har selv eksperimenteret med lidt forskellige serie filtre (også det lc-audio) og du har nok ret i, at hvis man ikke har midler som måleudstyr til rådighed er det serie-filtre man kommer længst med, netop fordi at fasen aldrig vil ramme helt ved siden af. Selvom den anden enhed "kun kompenserer for baffelstep" bevæger den sig også op i et område hvor integration ikke sker automatisk.

Jeg skal gerne prøve at simulere et filterforslag ud fra målinger direkte på min 2½Vejs med 2x8531g00 og 1xR29, så hvis du udvælger et kompetent filter til direkte anvendelse så prøver vi.

wank
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Her kommer tegningen så, efter at have prøvet at lave et flot model i google sketch up, endte der med en simpel en i paint. Forbilledet er focal 928, rent design mæssigt.

det gule lag er et lag sand, det grønne er afstivninger.

Trekanten med de 2 enheder, falder ligesom i focal'en og den lille trekant med diskant, er skubbet ind, så diskanten sidder i "vatter" eller hvorn der viser sig at være mest optimal, hvis i har nogen spg. til tegning er i velkommende til at spørge. Eller modtages kommentarer gerne?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

For en begynder er det nu godt tænkt

Men som sagt er det ikke den nemmeste sag du kaster dig ud i

Jeg ville ikke lave det hak til diskanten, det giver kant alvorlige refleksioner(diffraction) - desuden vil du få svært ved at undersænke enheden - du kan roligt montere den på samme pæne skrå flade som de andre enheder

Jeg mener godt man kan lave 2.5vejs med feks en enhed med gode mellemtone egenskaber, og en mellembas med bedre basegenskaber

MEN. det bør som sagt ikke være alt for forskellige enheder, og de bør have en nedre afrulning som er tæt på hinanden - ikke nøvendigvis helt ens, men heller ikke alt for forskellige, men selvfølgelig med kabinet adskillelse til hver enhed

Men det giver lidt sig selv, da den enhed som spiller mellemtone også skal kunne klare bassen, lige så vel som basenheden, hvilket vil sige at den skal have rimeligt Xmax osv

Men afhængig af enheder bør man spørge sig selv om det måske ville være bedre med en 3vejs, så man kunne bruge en decideret mellemtone, og måske ogs¨bedre bas - man ender jo ofte med at sætte sig mellem to stole 

Men egentlig er det jo også en 3.5vejs du har vist, eller måske 2.5vejs +sub, om man vil, det er et fedt

Jeg har selv planer om en 2.5vejs med 18" og 12" og diskant  jeg håber det går vel, da de to basser ruller af næsten ens, men intet er jo sikkert med den slags

Men for pokker, SKAL det absolut være så perfekt - nå, det bliver jo alligevel aldrig, om man så står på hovedet  

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

wank
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Det er vel stadig kun en 2½ vejs når jeg ville lade de 2 mellemtone/bas og rulle af af sig selv? som du nok kan se lidt på valg af enheder er ikke de dyreste jeg har råd til, derfor jeg ville holde det i 2½ vejs for at sparer lidt der, forventer ingen hifi ht,men stadig en der er bedre end andre købe ht. til i det prisleje, hvilker jeg oz troede muligt.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hej wank. Du skal ikke gøre det for at lave noget der er bedre end hvad du kan købe fra nyt.

Som nybegynder vil du lave mange fejl, og højttaleren kommer helt sikkert ikke til at lyde ret godt med det første filter du laver. Umiddelbart kommer en højttaler til at koste mindst 2000 kr. inkl kabinetter, og til den pris kan du få gode færdige højttalere.

Du skal gøre det fordi det er sjovt.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/indexeng.htm  se "Low-budget"

http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=4294

http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=6987