Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 20:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: vil eu forbyde plasma tv? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Det helt bizarre er jo at forslagsstillerne tilsyneladende tror at strømmen er forsvundet ud i ingen ting... de fleste har trodsalt
deres fjernsyn indenfor, hvorfor strømforbruget direkte kan trækkes fra på varmeregningen hvorved det mere eller mindre
går i nul (helt hvis man har elvarme - ellers delvist)

EU er til grin... jeg skal gerne udfylde en udmeldelsesblanket
Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:
Det helt bizarre er jo at forslagsstillerne tilsyneladende tror at strømmen er forsvundet ud i ingen ting... de fleste har trodsalt
deres fjernsyn indenfor, hvorfor strømforbruget direkte kan trækkes fra på varmeregningen hvorved det mere eller mindre

Fantastisk kommentar .

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

stku
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

sd2100 skrev:
Ulrik77 skrev:

De er jo syge i skalden...

Hvad fanden ska de nu blande sig i det for - man ved jo de bruge lidt mere end lcd'en, men ikke max næsten på noget tidspunkt..

Hvorfor ikk forbyde begge dele nu man er igang...

Samsung LE55A956 bruger ca. 121 watt når det er kalibreret:
http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung-le55a956-20081106134. htm

Et "lille" Pioneer PDP-LX5090 bruger ca. 272 kalibreret:
http://www.hdtvtest.co.uk/Pioneer-PDP-LX5090/Calibration.htm

Mao. Pioneeren bruger (ved en mindre skærm) ca. 2,5 så meget strøm. Joooooh det er ca. lige meget .

Man har fra EUs side forbudt 100 watt glødepære. Nu har de "sløve" padder i Bruxelle endelig fået fingeren ud af kanalen og sat spot på en anden gigastrømsluger. ENDELIG.

Hmm hvilket billede viser de skærme når man måler strømforbruget?
Strømforbruget på plasma er meget afhængigt af det billede der bliver vist, og hvor mange pixler det har. På LCD er forbruget konstant. Plasma kan sagtens dykke til 50-60 watt indimellem.

Til top Vis stku's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stku

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2009 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

stku skrev:
sd2100 skrev:
Ulrik77 skrev:

Hvad fanden ska de nu blande sig i det for - man ved jo de bruge lidt mere end lcd'en, men ikke max næsten på noget tidspunkt..

Mao. Pioneeren bruger (ved en mindre skærm) ca. 2,5 så meget strøm. Joooooh det er ca. lige meget .

Man har fra EUs side forbudt 100 watt glødepære. Nu har de "sløve" padder i Bruxelle endelig fået fingeren ud af kanalen og sat spot på en anden gigastrømsluger. ENDELIG.

Strømforbruget på plasma er meget afhængigt af det billede der bliver vist, og hvor mange pixler det har. På LCD er forbruget konstant. Plasma kan sagtens dykke til 50-60 watt indimellem.

For at være ærlig. Jeg ved det ikke. Men, jeg går ud fra, at det er gennemsnitsforbrug. 

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:
Det helt bizarre er jo at forslagsstillerne tilsyneladende tror at strømmen er forsvundet ud i ingen ting... de fleste har trodsalt deres fjernsyn indenfor, hvorfor strømforbruget direkte kan trækkes fra på varmeregningen hvorved det mere eller mindre går i nul (helt hvis man har elvarme - ellers delvist)

Og det gælder også om sommeren og i sydeuropa?

Jeg kan godt se det fornuftige i disse forslag, men jeg synes afgifter var en bedre idé end forbud...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

sd2100 skrev:
stku skrev:
sd2100 skrev:
Ulrik77 skrev:

For at være ærlig. Jeg ved det ikke. Men, jeg går ud fra, at det er gennemsnitsforbrug. 

Det er max forbruget - synes godt de kunne angive et max OG et gennemsnits forbrug..

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:
sd2100 skrev:
stku skrev:
sd2100 skrev:
Ulrik77 skrev:

Det er max forbruget - synes godt de kunne angive et max OG et gennemsnits forbrug..

Kan være jeg skal modificere mine udfald lidt , men jeg troede at det var et gennemsnitsforbrug. På recordere.dk er der en bruger, der har målt gns. forbrug på et 42px80 til ca. 150. Så ca. 300 gns. for et fuld hd 50" bør ikke være helt ved siden af.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2009 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

xtort skrev:

... og ikke nok med at de skal bestemme, hvad vi skal se programmerne på - de skal også bestemme hvornår, vi må se dem (godt nok en ældre nyhed, der måske ikke har så meget med denne sag af gøre, udover ordet tv):

TV2-programmer i strid med EU

Torsdag den 16. oktober 2008, 06:00

Ifølge TV2’s formand kan programmer som “Anna Pihl” være skadelige for børn. Og dermed må de ikke sendes klokken 20, siger Radio- og tv-nævnets formand.

Det er ikke kun Danmarks Radio, der bevæger sig på kanten af det tilladelige, når det gælder programmer, der kan være skadelige for børn. Også TV2 må nu stå for skud.

Ifølge et EU-direktiv er det ikke nok at advare om programmer, der “kan skade mindreåriges fysiske, psykiske eller moralske udvikling“, hvis programmet sendes inden børns sengetid. Den slags programmer må ganske enkelt ikke sendes før klokken 21.

Men i et brev fra TV2-formand Lars Liebst til Radio- og tv-nævnet, som Ritzau har fået aktindsigt i, bekræfter Lars Liebst, at når TV2 på forskellige måder advarer mod programmer som “Anna Pihl”, der sendes klokken 20, så dækker det netop over, at programmet ifølge TV2 “kan skade mindreåriges fysiske, psykiske eller moralske udvikling”.

- Og hvis TV2 selv er af den opfattelse, at nogle af de programmer, som er sendt klokken 20, kan skade børn, så er det i strid med EU’s direktiv, siger formand for Radio- og tv-nævnet Christian Scherfig, der nu vil afkræve TV2 en forklaring.

TV2’s programdirektør, Palle Strøm, vil kigge på sagen, oplyser han.

/ritzau/

hm, hvad laver børnene i den alder oppe kl 20? Der kommer jo så nok en regel med at alle børn skal i seng senest 2030 og der skal min. være en ½ times buffer tid indtil de farlige programmer som anna pihl bliver sendt. Det kan være kanalerne kun skal have lov til at sende tegnefilm indtil kl 20

Det der bliver sendt i nyhederne er da værre end diverse serier.

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Jeg kopierer lige mit svar fra en anden tråd, som også omhandler dette:

"Jeg tror den bliver lidt overfortolket, for plasma-Tv bruger ikke nødvendigvis mere strøm end et LCD-TV. Det er rigtigt, at de kan være større strømslugere, hvis man f.eks. sammenligner et LED baseret LCD-TV med et plasma-Tv i de store størrelser, men umiddelbart virker det som om, at der er råd for dette ifølge producenterne. Man kan også sænke strømforbruget ganske betragteligt på plasma-Tv.

Derimod tror jeg godt på, at der kunne indføres regulativer, som søger at begrænse strømforbruget for Tv. Men at det bliver plasma-skærmens død, tror jeg ikke på.
"

Men det er helt bestemt også noget plasmaproducenterne har fokus på. Læs f.eks. her: http://www.flatpanels.dk/ces2009.php?misc=search&subacti on=showfull&id=1229503138

Og her: http://www.flatpanels.dk/ces2009.php?misc=search&subacti on=showfull&id=1231682780

stku
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

sd2100 skrev:
Ulrik77 skrev:
sd2100 skrev:
stku skrev:
sd2100 skrev:
Ulrik77 skrev:

Kan være jeg skal modificere mine udfald lidt , men jeg troede at det var et gennemsnitsforbrug. På recordere.dk er der en bruger, der har målt gns. forbrug på et 42px80 til ca. 150. Så ca. 300 gns. for et fuld hd 50" bør ikke være helt ved siden af.

Hvis en Pioneer PDP-LX5090 bruger ca. 272 ved max, dvs. alle pixler tændt, så bør den bruge lidt over det halve ved normalt brug. Jeg ved ikke hvordan det px80 er indstillet, men 150 lyder højt, kan du ikke smide det link til recordere?

Til top Vis stku's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stku

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder og tænker på, om der er nogen der ved, hvor meget strøm et billedrørs-tv bruger til sammenligning?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

norvig skrev:

Jeg sidder og tænker på, om der er nogen der ved, hvor meget strøm et billedrørs-tv bruger til sammenligning?

Typisk mindre end LCD.

Mht. selve nyheden, så undrer det mig til stadighed hvor stor troværdighed folk tillægger journalister i forhold til politikere. Man farer lige i blækhuset og hidser sig op over "dem der nede i EU", i stedet for at overveje om det kunne være endnu en misinformeret, sensationshungrende journalist der har grebet én eller anden politikers udtalelse i luften, vendt den 180 grader

Et tænkt eksempel - helt opdigtet fra min side, men slet ikke urealistisk - en politiker udtaler "der ligger et problem i de store tv, der bruger meget mere strøm. Derfor bør vi se på hvad der kan gøres for at undgå at folk køber de mest strømslugende tv - f.eks. plasma-tv, der er kendt for at bruge mere strøm - eller om disse tv skal forbydes helt".

Dette kan MEGET nemt blive til "EU vil forbyde plasma-TV!!!!" i en typisk journalists udlægning.

Jeg tror ikke det er helt urealistisk at der indføres afgifter på udstyr der bruger mere strøm, ligesom der er mere afgift på en bil der bruger meget benzin - omend jeg vil mene det ville være nemmere bare at sætte afgiften på strømmen i sig selv op. Men det vil aldrig slippe igennem at gøre det specifikt for en bestemt teknologi, man vil i givet fald sætte nogle forbrugs-grænser op - eksempelvis gøre det ud fra den energiklasse-mærkning der netop er kommet for TV, og hvor de første plasma-tv såmænd allerede er landet i energi-klasse A... Det sælger bare flere aviser at skrige "plasma-tv bliver ulovlige!" end at skrige "der kommer afgifter på tv der bruger mere end 153,4 watt i gennemsnit når man afspiller et bevægeligt RGB mønster med en gennemsnitlig lysstyrke på 38%!"

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Få har elvarme i Danmark, og det er kun i vintermånederne det vil have en effekt. Til gengæld skal airconditionapparaterne så snurre mere (især sydpå) i sommermånederne. :)
Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa

Riverwind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
norvig skrev:

Typisk mindre end LCD.

Mht. selve nyheden, så undrer det mig til stadighed hvor stor troværdighed folk tillægger journalister i forhold til
politikere. Man farer lige i blækhuset og hidser sig op over "dem der nede i EU", i stedet for at overveje om det kunne være
endnu en misinformeret, sensationshungrende journalist der har grebet én eller anden politikers udtalelse i luften, vendt den
180 grader

Et tænkt eksempel - helt opdigtet fra min side, men slet ikke urealistisk - en politiker udtaler "der ligger et problem i de
store tv, der bruger meget mere strøm. Derfor bør vi se på hvad der kan gøres for at undgå at folk køber de mest
strømslugende tv - f.eks. plasma-tv, der er kendt for at bruge mere strøm - eller om disse tv skal forbydes helt".

Dette kan MEGET nemt blive til "EU vil forbyde plasma-TV!!!!" i en typisk journalists udlægning.

Jeg tror ikke det er helt urealistisk at der indføres afgifter på udstyr der bruger mere strøm, ligesom der er mere afgift på
en bil der bruger meget benzin - omend jeg vil mene det ville være nemmere bare at sætte afgiften på strømmen i sig selv
op. Men det vil aldrig slippe igennem at gøre det specifikt for en bestemt teknologi, man vil i givet fald sætte nogle forbrugs-
grænser op - eksempelvis gøre det ud fra den energiklasse-mærkning der netop er kommet for TV, og hvor de første
plasma-tv såmænd allerede er landet i energi-klasse A... Det sælger bare flere aviser at skrige "plasma-tv bliver ulovlige!"
end at skrige "der kommer afgifter på tv der bruger mere end 153,4 watt i gennemsnit når man afspiller et bevægeligt RGB
mønster med en gennemsnitlig lysstyrke på 38%!"

Enig. Der bliver forhåbentlig tale om en lovpligtig energimærkning af apparaterne. Afgift håber jeg ikke på - hvis folk gerne
vil betale for at bruge mere strøm så lad dem dog - prisen på strøm skulle jo gerne allerede afspejle den reelle
miljøbelastning.
Til top Vis Riverwind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riverwind

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2009 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Jeg tror ikke det er helt urealistisk at der indføres afgifter på udstyr der bruger mere strøm, ligesom der er mere afgift på en bil der bruger meget benzin - omend jeg vil mene det ville være nemmere bare at sætte afgiften på strømmen i sig selv op.

har du set afgiften prøv strøm som den er nu? Lige dér behøver de ikke at sætte flere ting på. Lidt over 1/3 af det man betaler for er det faktiske strømforbrug, resten er afgifter

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Rappo skrev:
Næste skridt må vel så være at forbyde salg af biler, som ikke kan præstere at køre 20km/l i gennemsnit... man kunne vel starte med at forbyde SUV'er? (store skrumler, såsom Audi Q7, Porche Cayenne & VW Touareg f.eks.)

God ide. Jeg er p***e misundelig på dem, der har så fede biler. Kunne man lige få skovlen under dem og straffe dem lidt, så er det ikke så slemt, at der er nogen der har federe biler end mig.

"Egen sejer er rar, men andres nederlag er nu heller ej at foragte".

Gud bevare janteloven

Edit:  prøv at skriv pissse med kun 2 s'er (stavet rigtig) - den censurerer selv

Her en lille beskidt test: f**k skide p***e l**te sgu fanden røvhul

Edit: 3/7 interessant (og rimligt barnligt)

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

stku skrev:
sd2100 skrev:
Ulrik77 skrev:

Samsung LE55A956 bruger ca. 121 watt når det er kalibreret: 20081106134.htm">http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung-le55 a956-20081106134. htm

Et "lille" Pioneer PDP-LX5090 bruger ca. 272 kalibreret: LX5090/Calibration.htm">http://www.hdtvtest.co.uk/Pioneer-PD P-LX5090/Calibration.htm

Man har fra EUs side forbudt 100 watt glødepære. Nu har de "sløve" padder i Bruxelle endelig fået fingeren ud af kanalen og sat spot på en
anden gigastrømsluger. ENDELIG.

Hmm hvilket billede viser de skærme når man måler strømforbruget?Strømforbruget på plasma er meget afhængigt af det billede der bliver
vist, og hvor mange pixler det har. På LCD er forbruget konstant. Plasma kan sagtens dykke til 50-60 watt indimellem.

Under rulleteksterne!
Til top Vis puggie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af puggie

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

det næste er vel at EU vil forbyde projektore, så vidt jeg ved bruge de omkring lige så meget strøm som et plasma tv..
så er det slut med hjemmebiograf..
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 16 Januar 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

stku skrev:

Ikke helt korrekt med de nyere LED-belyste TV - de har diffentieret belysning for at opnår bedre kontrast og sort-niveau - og dermed har de også svingende forbrug (omend næppe så store udsving som plasma).

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Pioneer
Lukket konto
Lukket konto
Produktchef

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Januar 2009 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

http://www.pioneer.eu/files/eur/EICTA_PowerConsumptionClarif ication.pdf

Til top Vis Pioneer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pioneer Besøg Pioneer's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes