Emne: Nu er "dyret" varmt. ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
Sendt: 02 April 2004 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
For lige at dreje debatten af sporet er her en anden sjov ting, som virker i tilstrækkeligt gennemsigtige anlæg: Når CD'en har spillet i en halv times tid, prøv så at trykke på pause og straks efter på play igen, så den kører videre fra samme sted næsten uden afbrydelse. Der vil komme en klar lydforbedring. He-he.
I øvrigt er dét med opvarmningen empirisk rigtigt. Derfor var en Micromega Stage forsynet med et automatisk stand-by mode, som den gik i efter et antal minutter. Man slukker aldrig de maskiner. Enhver, der har haft triodeforstærkere, ved også - fordi de er så gennemsigtige - hvilken kæmpeforskel, der er på en kold og en gennemvarm (gerne et døgn eller to) En kold triodeforstærker er frytelig at høre på den første time, selvom den med et termometer sikkert vil måle lige så varm som døgnet efter. Det er vist i meget højere grad noget med nogle arbejdspunkter, som "falder på plads"
Til målefreaks'ene dette lille citat af Albert Einstein:
Wenn man alles auf physikalische Gesetzmäßigkeiten zurückführen würde, wäre das eine Abbildung mit inadäquaten Mitteln, so als ob man eine Beethoven-Symphonie als Luftdruckkurve darstellte.
Albert Einstein
Og til alle utyskerne:
Hvis man ville føre alt tilbage til fysiske lovmæssigheder, ville det være en afbildning med inadækvate midler, sådan som hvis man gengav en Beethoven-Symfoni som lufttrykskurve.
Albert Einstein __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 02 April 2004 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
jack skrev:
Hej Hansen
jeg har mit tændt næsten hele tiden, udelukkende fordi jeg har læst mange steder, at man aldrig skal slukke for anlægget(undtagen rør).
Men helt ærligt, hvor lang tid kan det tage før en cdafspiller er varmet op. Næppe mere end et par timer. Men jeg har altså ikke undersøgt det til bunds.
|
|
|
En wadia 861 som min , hvis den er helt kold går der over en dag før den lyder godt igen , og min amp den har jeg lige prøvet at slukke igår aftes og kunne klart høre det da jeg startet op med musik kl 7 imorges , der gik flere timer før det lyd som dagen før hvor den havde stået tændt heletiden , og det kommer den til fremover .
Men cdafspiller er den man høre det mest på , sådan en wadia bliver godt varm , på forstærker kan du høre det på bunden med det samme .
Og det kommer min nye rør preamp MAc C2200 også til , den skal også bare stå og brænde , det kan den vel i et par år før der skal nye rør i .
Det bliver vel små 400w i timen , men det overlever jeg nok .
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 04 April 2004 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min personlige erfaring er, at des længere opvarmningstid udstyret kræver, des mere elendigt er det, og man udskifter det på sigt.
Det er tegn på, at der er noget galt, hvis sagerne ikke lyder ordentligt efter 15 minutter.
Typisk kræver de ic basserede amps og dac at de står tænt hele tiden.
|
Til top |
|
|
Bjørn B Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1592
|
Sendt: 04 April 2004 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op, de er en lang tråd at komme igennem, men jeg vil nu give "Ikke Slipsefyr" ret, føste gang jeg læste om det var da jeg læste om det i et HiFi&Eletronik blad, og det har stået tændt lige siden, lige på nær når der er blevet flyttet eller skiftet ud og ja det lyder bedre, også på mit knapt så dyre anlæg, det skulle jo også gøre sådan at dit anlæg vil leve længre da der ikke er den store temp. ændring i de forskellige dele, ja det gælder jo så ikke de ting hvor der er bevælige dele i, eller rør, men sidst nævnte kan jo skiftes, som "Jensen" skriver...
Jeg købte min første CD-Afspiller i 1990, en Technincs SLPS900 den kostede 5000,- og var faktisk god, men den har kun været slukket 3 gange i de 13-14 år den har spillet, og jeg er overbevist om at det har noget at gøre med at den altid har stået tændt, ja nu er den så desværre død, men syns nu at 13-14år er flot af et mærke som man ikke direkte sammenligner med "HIFI" i dag...

|
Til top |
|
|
donkeyshark Forum Bruger

|
Sendt: 04 April 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Min personlige erfaring er, at des længere opvarmningstid udstyret kræver, des mere elendigt er det, og man udskifter det på sigt.
Det er tegn på, at der er noget galt, hvis sagerne ikke lyder ordentligt efter 15 minutter.
Typisk kræver de ic basserede amps og dac at de står tænt hele tiden.
|
|
|
Nu har triodeforstærkere jo sjældent IC'er i konstruktionen, men det er da formentligt rigtigt, at "man" kunne konstruere apparater, så de ikke var så afhængige af opvarmningstiden, som de fleste er. Det er nok som ved så meget andet et valg mellem forskellige kompromisser. Der er vist ingen tvivl om, at det ville medføre væsentligt dyrere grej, hvis alle andre parametre skulle være de samme. Men måske nogen herinde har nogle simple tricks, som hovedparten af de kommercielle konstruktører (eller deres marketings-/økonomiafdelinger) har overset. Det ville da glæde Svend Auken og Noah plus de fleste af os andre. Hvem vil ikke gerne spare strøm og kulimport/-afbrænding?

__________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
Til top |
|
|
Elleson Audio Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 204
|
Sendt: 06 April 2004 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har med stor interesse fulgt denne tråd, og har for første gang i 4 år slukket for min cd spille, bare for at se om hvad det skulle give af dårlig lyd, på en kold cd spille....DEN SKAL ALDRIG SLUKKES IGEN...
Har også "testet", om det ville være pengene værd, at lade mine flasker lyse 24-7, og det synes jeg ikke "lyd messig" er det værd, da jeg skifter rør for hver kørte 2000´ende time... 24x7x4x3=2016 Øv...
VH __________________ Beard M70
Thorhauge STOne
Thorens TD166MKII SME3009
Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges
Savner du en "mis" til de ensomme dage? Tjek mit WWW
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 06 April 2004 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dedikerede, men sparsommelige rør-audiophiler, tænder deres anlæg torsdag og lytter lidt til det. Fredag, lørdag og søndag får den så hele armen og fra mandag er det så bare hverdag med TV og andre kedelige sysler. Så kan de "nøjes" med at skifte rør en gang om året, måske. Nye rør, bedre rør eller bare andre rør kan så prøves i flæng, uden at hele anlægget skal udskiftes!!!
|
Til top |
|
|
donkeyshark Forum Bruger

|
Sendt: 07 April 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Dedikerede, men sparsommelige rør-audiophiler, tænder deres anlæg torsdag og lytter lidt til det. Fredag, lørdag og søndag får den så hele armen og fra mandag er det så bare hverdag med TV og andre kedelige sysler. Så kan de "nøjes" med at skifte rør en gang om året, måske. Nye rør, bedre rør eller bare andre rør kan så prøves i flæng, uden at hele anlægget skal udskiftes!!! |
|
|
Jeps, sådan gjorde jeg også, da jeg kørte med 300B. Det er for dyrt at have stående tændt uafbrudt. Desværre. __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|