Forfatter |
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 24 December 2008 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du allerede oplever god lyd i den opstilling og det rum, tror jeg du har en masse dejligt i vente :O)
Hos mig er dæmpningen af bassen med til at gøre hele basregistret mere rent, dybt, dynamisk og i det hele taget mere "fun"/"boogie", dertil brugr jeg basabsorbere til hjørneplacering.
Ligeledes hos mig er dæmpningen af mellemtone, samt diskant refleksioner i rummet meget vigtigt, uden disse absorbere som jeg har placeret 4 kvm af bag min lytteposition, med til at lade perspektivet ekspandere forbi højtalerne, samt fjerner en iriterende agressevitet og jeg efterlades med indbydende velopløst "fun" lyd.
For mig er det vigtigeste at du har et "fun factory" i dit lytterum, så kan alle andre mene hvad de vil og synes at der findes af fejl uden at have andet en set billeder af dit anlæg.
Højtalere på tvær eller på langs, der vil findes en masse såkaldte "regler" på nettet, men den aktuelle regel er altid den som beskriver hvad lyder bedst i dit personlige setup.
En metode til at afgøre lytteafstanden kunne være "tale-prøven". Den er super enkel og du skal bruge en ven!
Sæt dig i lyttepositionen og bed din ven om talende at gå hen mod dig. Der hvor hans stemme lyder mest rigtigt skal du sætte dine højtalere. Du kan også gøre omvendt at du står mellem højtalerne og han går hen mod dig, der hvor han lyder mest "ren" sætter du din stol.
Hvis det runger hele tiden, skal du måske overveje at dæmpe med noget som tager fra 80-250Hz.
Ghost panelerne fra Aage's Efterfølgere virker effektivt.
mvh M
|
Til top |
|
|
steinstar Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 17
|
Sendt: 26 December 2008 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury: Tak for rådene... Jeg vil give "tale-prøven" et forsøg :)
__________________ Lytterummet:
Densen B-100 MKV
B&W N804
Stuen:
NAD S300
B&W 603 S3
Samsung LE-40A559
|
Til top |
|
|
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
Sendt: 26 December 2008 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er ligeglad med hvad folk siger om densen - men den du har der,  lyder godt og den har patter
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
Til top |
|
|
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
Sendt: 27 December 2008 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde nok valgt en lidt mindre højtalere til det lille rum. Det kan umuligt lyde særlig godt med den opstilling der 
Håber da de snart kommer i større rum, hvor de kan fulde sig ordenligt ud  __________________ Kenneth
|
Til top |
|
|
ZzZzleepY Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 542
|
Sendt: 28 December 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
ind i stuen med de højtalere og så bind fiskesnørre om dem ( med front gitter på )det har jeg på mine speakers.. så min søn på 15 mdr ikke piller i dem. og det virker rigtig fint han kan ikke få front stoffet af. og det kan ikke ses med mindre man er peniffen.
__________________ WWW for at se Min anlæg's tråd.
HD Medie Center
5.1 B&W DM600 top model(er) s3 serie
SONY Reciever / Aoc LCD Tv
|
Til top |
|
|
steinstar Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2008 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
priboj skrev:
jeg er ligeglad med hvad folk siger om densen - men den du har der, lyder godt og den har patter
|
|
|
Helt enig... Jeg var også meget overrasket over den! Der er godt nok liv i sådan én!  __________________ Lytterummet:
Densen B-100 MKV
B&W N804
Stuen:
NAD S300
B&W 603 S3
Samsung LE-40A559
|
Til top |
|
|
steinstar Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2008 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Jeg havde nok valgt en lidt mindre højtalere til det lille rum. Det kan umuligt lyde særlig godt med den opstilling der 
Håber da de snart kommer i større rum, hvor de kan fulde sig ordenligt ud  |
|
|
Det gør det nu. Det spiller fantastisk - også ved meget lav volume  Overvejer stærk noget gulvtæppe af en art, tho... __________________ Lytterummet:
Densen B-100 MKV
B&W N804
Stuen:
NAD S300
B&W 603 S3
Samsung LE-40A559
|
Til top |
|
|
mispo Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 23
|
Sendt: 29 December 2008 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser virkelig godt ud det anlæg du har samlet dig der  Jeg har altid godt kunne lide densen's design har desværre
bare aldrig hørt så meget af det..
Mvh. mispo
|
Til top |
|
|
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
Sendt: 29 December 2008 kl. 02:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lækkert grej, men du skal klart spare sammen til et større rum  Du vil nok også komme langt med et tykt tæppe og
noget kunst på væggene af den der malede slags uden glas foran :) Evt. så kan man forre malerierne med en gang pladevat
eller rockwoll bagpå. Alternativt så noget difusorværk og bas traps. Kunne forestille mig at bassen var temlig dominerende
og rungende når nu de kære højtalere står så langt inde i hjørnerne?
Men tror virkelig du har noget godt i vente når du en gang får mulighed for en anderledes placering :)
Mvh. Henrik __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
Til top |
|
|
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
Sendt: 29 December 2008 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
steinstar skrev:
kennethjensen skrev:
Håber da de snart kommer i større rum, hvor de kan fulde sig ordenligt ud 
|
|
|
Det gør det nu. Det spiller fantastisk - også ved meget lav volume  Overvejer stærk noget gulvtæppe af en art, tho...
|
|
|
Så kan jeg kun sige en ting. " du har god lyd i vente " For et er sikkert, de højtalere lyder markant bedre når de kommer lidt væk fra væggen. Også rummet meget hult i det, så lidt nips og tæppe ville gøre underværker. Vil dog stadig flytte anlægget ind i stuen, så højtalerne kan få bedre forhold og spille under  __________________ Kenneth
|
Til top |
|
|
interfacelift Lukket konto

Lukket, eget ønske!
Bruger siden: 07 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2224
|
Sendt: 30 December 2008 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lækkert udstyr, men placeringen er jo ikke ligefrem perfekt. Det må der arbejdes på
|
Til top |
|
|