| Sendt: 15 December 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
| jeg forstår som godt hvad du mener, jeg er bare ikke sikker på du har ret. Hvis jeg har en forstærker på 2x75W og bi-amper med en forstærker mere på 2x75W. Så har jeg 4x75W tilrådighed, altså dobbelt så meget effekt. At diskant og bas så ikke skal bruge lige meget er en anden faktor. Det betyder alt andet lige jeg kan levere alle 75W i bassen og så er der stadig 75W til diskanten selvom den ikke bruger det. Det vil alt andet lige betyde jeg kan skrue højere op uden forstærkeren klipper, teoretisk 3dB, i praksis noget mindre alt efter deres indbyrdes effektforbrug. Højttaleren får jo 25V to steder fra, altså 50V (igen potentielt). Er du sikker på du ikke mener bi-wire og ikke bi-amping? |
|
|
Nej, ikke helt korrekt. Begge dine forstærkere forstærker jo hele frekvensområdet, og kan levere 75W over hele frekvensområdet (på een gang). Det eneste der sker, er at de ekstra watt bliver "smidt væk" i delefilteret, så du får samme signal til både bas og diskant. De ekstra 2*75W bliver altså ikke brugt til noget. Det kan være basforstærkeren kan levere en lille smule mere effekt, da den bliver belastet lidt mindre. Men da du samtidig skal bruge mere end en fordobling af effekten for overhovedet at kunne høre forskel, betyder det ingenting i praksis. Hvis du derimod brokobler forstærkeren får du (teoretisk) 300W ud af det, så her får du en forskel der kan bruges til noget  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|