Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 08:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: BURN IN - Er det så udbredt ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lubek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 December 2008 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Jeg købte et PANASONIC px-80. Jeg tænkte aldrig over det burn-in, spillede rigtigt meget ps3(hvor de samme ting er der)   Har aldrig nogen sinde haft problemer på nogen måde  
Til top Vis lubek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lubek

P Sikjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 December 2008 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har to Panasonic 37 tommer Plasma, én i soveværelset og én i stuen og jeg er a faldet i søvn nogle gange og den har stået med still billede på næste morgen og det har jeg endnu ikke haft problemer med.

Der kan dog når den er ny blive et "mærke" i venstre hjørne når du ser Kanal5 en hel aften, så kan du svagt ane kanalens logo bagefter. Men det forsvinder i løbet af ingen tid.

Og er du bange for at falde i søvn og den står med stil billede på, så brug timeren inden du sover....

lubek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2008
Sendt: 11 December 2008 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

jeg er også tit faldet i søvn, men har heller ikke oplevet det med kanerlerne 
Til top Vis lubek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lubek

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 December 2008 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Lubek: Jeg falder også tit i søvn, som regel en gang i døgnet Undskyld men blev nødt til det.

Hvis man mener at almindelige forbrugere har bare det mindste pejling på billede eller lyd burde man tage i feks. El-Giganten og lytte lidt til både købere og sælgeres udtalelser. Nogle gange er det jo direkte løgn det de får af vide, og i de tilfælde bliver jeg sgu nødt til at fortælle dem det.
Kiggede feks. på BD-film idag da der kom 2 ca. 20årige tøser hen og kiggede lidt(desværre på filmene), og så konstaterede at ingen af dem endnu vidste hvad det der Blu-Ray er for noget. Da jeg så fortalte dem at det var 5 gange opløsningen af dvd forstod de vist endnu mindre. Så jeg kan desværre ikke tro på at en brugerundersøgelse er bare det mindste værd.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

CerealKiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2007
Sendt: 12 December 2008 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
CerealKiller skrev:
Jf. min tidligere henvisning til en almen bruger-undersøgelse, der tydeligt viste, at det næst-bedste tv på markedet, var (datid, da det er noget tid siden) et (og hold nu fast) LCD.

Jeg kan altså ikke bruge en 'almen brugerundersøgelse' til noget. Hvorfor skulle en afstemning, eller hvad det nu er du referer til, kunne bestemme at et LCD tv er det næstbedste tv på markedet?

CerealKiller skrev:

[...] i stedet for hvad de tror er bedst.

Hehe... Den vil jeg slet ikke kommentere, da det er morsomt nok i forvejen.

Det er overhovedet ikke morsomt. Forbrugerne er generelt vildledte så det basker, og det starter selvfølgelig med, at plasma tv ikke er repræsenterede nok ude i butikkerne. Et andet problem er Fona-sælgere der fylder folk med løgn og latin, og et helt tredje problem er den måde tv demonstreres på ude i butikkerne, hvor det 'imponerende' tv vinder, fordi det er nemt at snyde opfattelsesevnen. Plasma tv'et til venstre kan være nok så godt, og kalibreret så godt som det kan kalibreres, men hvis LCD tv'et til højre brager derudaf med vilde farver, så kan selv den største billedkvalitetsekspert forføres.

Ja, jeg refererer til en almen bruger-undersøgelse.

Vi kan godt være enige i, at Foná og él gigantos (kan ikke huske om man må nævne specifikke butikker ved navn) skruer helt op for diverse indstillinger, så alt ligner store plamager.

Men at påstå, som du øjensynligt gør, at LCD er noget "l**t", er lige i overkanten. For hvis det virkelig var/er noget l**t, hvorfor køber folk det så?

Til top Vis CerealKiller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CerealKiller

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 12 December 2008 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

fordi de får at vide af sælgerne det er det bedste?

apfolmer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 December 2008 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

------------------  GIDER folk holde sig til emnet fra 1 indlæg ------- Tak

Til top Vis apfolmer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af apfolmer

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 December 2008 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Burn in er ikke et fænomen, der kun har med plasma at gøre.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=650324

Kender det også fra min reserveprojektor (Panasonic PT-AE100), der bruges til både 4:3 og 2,53:1 kigning.
Det er et problem, når man vil se flere film efter hinanden, hvor den første ikke er i 16:9 format og den næste har et andet format.

Dagen efter er panelerne dog tilbage i normal stand, men jeg kunne forestille mig at en lidt højere temperatur, som f.eks. vil komme når luftfilteret ikke renses tit nok, vil kunne give permanent skade.

LCD fladskærme har jeg ikke haft problemer med.
Jeg skriver dette indlæg på en sådan.

EDIT: En sort pauseskærm på en DVD-afspiller, er iøvrigt noget skod, da projektoren varmes unødigt op af det.
Jeg har lavet et hvidt jpg image i 16:9 format, som jeg sætter på, når jeg skal holde pause i længere tid, uden at slukke projektoren.

CerealKiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2008 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

apfolmer skrev:

Selvfølgelig.

Burn-in eksisterer, men er ikke specielt udbredt. Det er langt de færreste der oplever det. Så det er ikke noget du skal ligge søvnløs om natten af. Evt. følg de forskellige vejledninger der er mht. "indkøring" af tv'et, for en sikkerheds skyld. Så skulle den være i vinkel.

Til top Vis CerealKiller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CerealKiller

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

CerealKiller skrev:
apfolmer skrev:

Selvfølgelig.

Burn-in eksisterer, men er ikke specielt udbredt. Det er langt de færreste der oplever det. Så det er ikke noget du skal ligge søvnløs om natten af. Evt. følg de forskellige vejledninger der er mht. "indkøring" af tv'et, for en sikkerheds skyld. Så skulle den være i vinkel.

en søgning på det pågældende tv på diverse fora kan nok også godt anbefales for at se om det er noget der overhovedet er nævnt i forbindelse med det pågældende tv. Det varierer noget fra model til model

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Sendt: 12 December 2008 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

CerealKiller skrev:

Og det kan så bruges til absolut ingenting...

CerealKiller skrev:

Men at påstå, som du øjensynligt gør, at LCD er noget "l**t", er lige i overkanten. For hvis det virkelig var/er noget l**t, hvorfor køber folk det så?

Fordi de ikke ved bedre.

Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 12 December 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Hør forhandleren hvad han mener om den problematik med skærmen du kigger på. Hvis han siger det ikke er noget problem kan du nok godt få ham til at give dig en garanti på at det ikke sker. Og så er du ligesom ude over det problem. Da det så hvis det kommer er forhandlerens problem. Er nok lidt svært at forhandle om den slags hvis man bruger en online-butik. Men i fysiske tror jeg ikke det vil være et problem at få en garanti på det, hvis du presser lidt på.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

CerealKiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2008 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
CerealKiller skrev:

CerealKiller skrev:

Fordi de ikke ved bedre.

"Fordi de ikke ved bedre." Sådan. Så har vi fået det på plads. Tænk at det var så nemt. Hehe...

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 December 2008 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

CerealKiller skrev:
Naiera skrev:
CerealKiller skrev:

CerealKiller skrev:

Fordi de ikke ved bedre.

"Fordi de ikke ved bedre." Sådan. Så har vi fået det på plads. Tænk at det var så nemt. Hehe...

Forbrugerne bliver i meget stor stil brugt som prøveklude, for hvad der kan sælges og ikke sælges.
'Går den, så går den' er mottoet.

Projektorer med dårlige strømforsyninger, hvor man så ser hvor mange der fejler - f.eks.
Det nummer lavede Panasonic med deres første kommercielle 16:9 model (PT-AE100).

EDIT: Projektorerne til hjemmebio, har desuden konsekvent for lidt køling, fordi der konkurreres på støjtallet mere end langtidsholbarheden.

Dataprojektorer lider derfor ikke på samme måde af mange af de holbarhedsproblemer, der præger hjemmebioprojektorerne. Kort levetid på pære, paneler og farvefiltre.
Den lovede levetid på op til 5000 timer på pæren, hos de første Panasonicmodeller, har vist sig at være yderst sjældent forekommende.

Denne facon, med at bruge kunderne som prøveklude, synes også at være fremtrædende på markedet for plasmaskærme (desværre).
Eksempelvis er der en tråd et sted på forum, omhandlende en plasmaskærm hvor panelet knækkede, fordi skærmen blev lagt ned. Det tåler de åbenbart ikke.

yossi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 December 2008 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

jeg har også et PX80 jeg har fler egange kunne se lidt efter længere billeder på , Men de er væk efter kort tid.. jeg ka fx ose se de sorte bjælker og lidt efter teksten men slukker man tv'et i 10-20 min er det væk. så der er absolut ingen grund til bekymring.. og desuden her jeg endnu ike set et lcd tv hamle op med et plasma tv. du kan trygt købe et plasma og er helt sikker på du ikke vil fortryde..

og jer er enig med div brugere.. folk køber lcd fordi de ikke ved bedre.. og fordi div foretninger fylder folk med l**t...

Til top Vis yossi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yossi

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Eksempelvis er der en tråd et sted på forum, omhandlende en plasmaskærm hvor panelet knækkede, fordi skærmen blev lagt ned. Det tåler de åbenbart ikke.

var det ikke under transport? Det er jo klart et en glasplade ikke holder til alverdens bump

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 December 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

Spencer skrev:

var det ikke under transport? Det er jo klart et en glasplade ikke holder til alverdens bump

Havde man valgt at bygge paneler med tykkere hærdet glas, i stil med det der bruges til bordplader, ville det aldrig blive et problem.

Men plasmaskærme må ikke lægges ned.
Det var vist noget der var sket privat, og hvor alt var sket med yderste forsigtighed.
Der var en forhandler inde i tråden, der skrev at skærmen ikke må lægges ned.
Så ved man det.

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 December 2008 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
CerealKiller skrev:
Naiera skrev:
CerealKiller skrev:

CerealKiller skrev:

Fordi de ikke ved bedre.

Forbrugerne bliver i meget stor stil brugt som prøveklude, for hvad der kan sælges og ikke sælges.
'Går den, så går den' er mottoet.

Projektorer med dårlige strømforsyninger, hvor man så ser hvor mange der fejler - f.eks.
Det nummer lavede Panasonic med deres første kommercielle 16:9 model (PT-AE100).

EDIT: Projektorerne til hjemmebio, har desuden konsekvent for lidt køling, fordi der konkurreres på støjtallet mere end langtidsholbarheden.

Dataprojektorer lider derfor ikke på samme måde af mange af de holbarhedsproblemer, der præger hjemmebioprojektorerne. Kort levetid på pære, paneler og farvefiltre.
Den lovede levetid på op til 5000 timer på pæren, hos de første Panasonicmodeller, har vist sig at være yderst sjældent forekommende.

Denne facon, med at bruge kunderne som prøveklude, synes også at være fremtrædende på markedet for plasmaskærme (desværre).

Det tåler de nemlig ikke, da der er så meget vægt i komponenterne bag panelet. Dette er også tydeligt indikeret på skærmens indpakning, i hvert fald i Panasonics tilfælde. Ved ikke om de andre producenter også gør det...

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

pioneer skriver det også (mener jeg da). Jeg tør sgu ikke tænke på hvad min 50" ville veje med ekstra tykt glas på panelet. Der var sgu tungt nok at få op på væggen som det er (og hvorfor fanden laver de ikke bærehåndtag i siden fremfor bagpå, hvor ens hånd alligevel ikke kan være?)

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 12 December 2008 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Burn-in lever... Tricket er ikke at gå i panik, jeg har et ca. 2 år gammelt Panasonic Plasma 42" og der er sgu' tit bjælker og tekst brændt fast på skærmen, når tekst tv har stået for længe eller ungerne har spillet xbox. Det eneste man ikke må er at slukke for tv'et mens burn-in effekten er der, så kan den være umulig at fjerne igen, skift istedet for til en "sne" kanal og vent til det forsvinder, jeg har aldrig været ude for at der er gået mere end max. 10 min før det var væk.

Plasma er for fedt, selv med burn-in "problemet", må indrømme at jeg ikke tænker særligt meget over det, og så er det jo faktisk ikke et problem, men en fed feature. Jeg har flere gange sagt til konen at jeg ville smide et nøgenbilled på skærmen og se om jeg ikke kunne få forpartiet til at brænde sig fast

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes