Forfatter |
|
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
Sendt: 04 December 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er kommet til at blande mig en kammerats køb af lyd til hans stue. Han fortalte at hans var ved at købe anlæg og havde egentligt besluttet sig udfra devicen: hvis de har det i hifiklubben, så er det sikkert godt.
Han har en forholdvis lille stue på 20-25 m2, og vi ikke have gulvhøjttalere. Det skal derfor være stander/reol ht. Derudover mangler han forstærker, cd-afspiller og en anordning til at overlyd trådløst i god kvalitet. Han har overvejet squeezebox, men det er lidt overkill da hans bærbare altid er tændt. Findes der andre simple og billige(re) løsniger hvor lydkvaliteten er ligeså god?
Han havde egentligt allerede besluttet sig for følgende sammensætning, da jeg rådede ham til også lige at undersøge brugtmarkedet.
Højttalere: B&W DM685 med noget nad spændt foran (cd-afspiller og forstærker).
Jeg er så begyndt at kigge efter højttalere til ham og er faldet over forskellige modeller som jeg gerne vil have lidt at vide om hvis det er muligt. eksempelvis om der er særlige ting jeg skal være opmærksomme på i forhold til alder osv.
Det skal selvfølgelig nævnes at min ven hovedsagligt lytter til elektronisk musik stil med Trentemøller, Thomas Knak, Thomas Brinkmann o.lign.
Højtalerne, som jeg har overvejet indtil videre:
B&W 805 matrix
B&W 705
Dali Grand Coupé
Elac 305 II (Der er et sæt tilslag her på siden, men det er indtil videre en dark horse da jeg intet ved om dem)
Audio Pro black pearl V.2 (de kan ikke findes brugt, men med en svens krone på 0.70 så koster de kun 2100 + porto fra nye
Forstærkerne:
Det er straks lid mere vanskeligt. En bekendt af mig har en næsten ubrugt marantz pm7001 + cd4001 som han vil slippe billigt, men jeg ved ikke lige om det kan matche højttalerne i kvalitet?
Jeg forventer at valget af forstærker kommer til at reflektere valget af højttaler, men jeg er også meget åben for forslag. Min kammerat er lidt bekymret for at købe brugt og forstærkere kan jo gå i stykker, så det skal gerne være noget solidt kram. Det vil helt klart ødelægge hans oplavelse, hvis forstærkere skal efterses om et halvt år for potmeterskrat eller anden vedligeholdelse.
Jeg så en Accuphase e-203 til 1800 på dba, for noget tid siden. er det et godt køb eller er den for gammel?
|
Til top |
|
|
Øvbøv Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 136
|
Sendt: 04 December 2008 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Helt ærligt...hvordan kan du lytte for din ven....er det ikke hans ører der skal lytte til musikken  Jeg syntes i skal tage en rundtur i byen og besøge diverse lydbutikker og få en ordentlig lytter. Med din vens ører i fokus...... Der efter burde din ven kunne sige hvad der faldt ham i øret....og hifiklubben er da et godt sted, at starte.....måske ikke slutte   Hygge med det
__________________ Har ingen forstand, viden eller noget der minder om det....Men jeg har indrømmet det :-)
|
Til top |
|
|
nwielanda Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 04 December 2008 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg var ham, og gerne ville køre digitalt (du nævnte SB), men alligevel altid havde PC stående tændt (jeg går ud fra at
du mener i lytterum), så ville jeg:
1: rippe til flac
2: Købe digital effektforstærker hos Acoustic reality (billig, ny, høj ydelse)
(http://www.acoustic-reality.com/ear202se.htm - null
)
3: Få en Cambridge USB DAC
(http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/andet_tilbeho er/cambridge_dacmagic_da-konverter_soelv.htm)
4: og blandt de overvejede emner vælge Dali grand coupe.
Men det er som sagt min subjektive holdning.
|
Til top |
|
|
sunmusic Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2008 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øvbøv skrev:
Hej
Helt ærligt...hvordan kan du lytte for din ven....er det ikke hans ører der skal lytte til musikken
Jeg syntes i skal tage en rundtur i byen og besøge diverse lydbutikker og få en ordentlig lytter. Med din vens ører i fokus......
Der efter burde din ven kunne sige hvad der faldt ham i øret....og hifiklubben er da et godt sted, at starte.....måske ikke slutte  
Hygge med det
|
|
|
jeg har skam ikke tænkt mig at lytte for min ven. jeg har tilbudt ham at hjælpe med at finde noget, som han så selv kan lytte til. Han har ikke selv lyttet til de B&W ht som han egentligt har besluttet sig for. Personligt mener jeg at man får mere for pengene hvis man køber brugt. Specielt med højttalere, som kan holde i rigtig mange år hvis de bliver behandlet pænt. Jeg takker i øvrigt for tippet. vi regenr med at fise lidt rundt i byen og lade vore ører guide os.
|
Til top |
|
|
sunmusic Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
nwielanda
Jeg takker for dit bud. Det er nu ikke fordi han insisterer på at køre digitalt. det er den trådløse der er vigtigt for ham. Har har en macbook air som ikke har et fast sted i hans lejlighed. I den sammenhæng er lige SB jeg har hørt om, men hvis der findes en anden mere simpel løsning med ligeså god lydkvalitet. Han har overvejet airport, men leder efter en løsning hvor lyden er bedre. det kan godt være det er en god ide at køre digitalt ind i en dac, men han vil helst undgå mange dimser.
Den effektforstærker du linker til er den ikke lidt dyr i forhold til budgettet?
|
Til top |
|
|
Øvbøv Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2008 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Jeg er helt skudt i Dali Grand Coupé og har hørt dem med en Marantz pm7001 KI..... lydkilde var en dvd med dac til forstærker. Det var noget der kom god lyd af....Men ører er jo forskellige.... De Elac jeg har hørt spillede osse godt. Har dog ikke hørt denne. Og af de 2 B&Wèr syntes jeg bedst om matrixen.... Men de nævnte højtalere kan vidst godt lide muskler  for, at komme til sit bedste.
__________________ Har ingen forstand, viden eller noget der minder om det....Men jeg har indrømmet det :-)
|
Til top |
|
|
MathiasLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 586
|
Sendt: 04 December 2008 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis han kan presse citronen lidt, så burde i give AVI ADM9.1 et lyt, de er aktive og kan køres trådløst med airport. Har ikke selv hørt dem, men de
får gode ord med på vejen og deres indbyggede DAC skulle være god.
Der bliver dog ikke råd til en cd afspiller, men han kunne så rippe sine cd'er i lossless format, jeg hører selv en del musik fra min mac mini og det
spiller næsten lige så godt som min cd afspiller efter jeg har fået en dac på.
Mere info kan findes her http://www.vassagohifi.com/products//avi/avi_adm91.html .
|
Til top |
|
|
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
Sendt: 04 December 2008 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
nwielanda skrev:
Hvis jeg var ham, og gerne ville køre digitalt (du nævnte SB), men alligevel altid havde PC stående tændt (jeg går ud fra at
du mener i lytterum), så ville jeg:
1: rippe til flac
2: Købe digital effektforstærker hos Acoustic reality (billig, ny, høj ydelse)
(http://www.acoustic-reality.com/ear202se.htm- null
)
3: Få en Cambridge USB DAC
(http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/andet_tilbeho er/cambridge_dacmagic_da-konverter_soelv.htm)
4: og blandt de overvejede emner vælge Dali grand coupe.
Men det er som sagt min subjektive holdning. |
|
|
Så billigt er Acoustic Reality da heller ikke.  Nej jeg ville vælge en gang DIY med UcD400 moduler. Ellers er der som sagt meget at hente i at købe brugt. __________________ Dan R. Hansen
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 04 December 2008 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.vassagohifi.com/products//avi/avi_adm91.html Inkluderet: højttaler, forforstærker(fj. btj.), effektforstærkere (2 i hver ht.), DAC (tidens bedste), kabler. Signal digitalt eller analogt.
Hvis jeg skulle starte ville jeg nuppe sådan et sæt, og en lydkilde cd, pc, lp etc.
Det spiller knaldgodt!
Mvh.
|
Til top |
|
|
nwielanda Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 04 December 2008 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bøjer mig.
Den løsning som nok giver bedst lyd, og møder mandens æstetiske krav er nok ADM9.1.
Lidt dyrere end de 8000 kr, men det vil betale sig i længden. Med det setup kan han jo også bruge en gammel cd som
drivværk og stadig få hæderlig lyd.
|
Til top |
|
|
sunmusic Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2008 kl. 02:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker endnu engang, men kan læse af det hele at jeg har udtrykt mig lidt uklart.
Grunden til at min ven vil have reolht er ikke æstetiske, men af pladshensyn. Grunden til at at han ikke vil have for mange dimser er ikke æstetiske, men praktiske. Han vil hurtigt få problemr med at tilslutte sine ting, hvis der for mange valgmuligheder. Fordi han ikke har investeret penge i lyd tidligere så er jeg ret sikker på at han ikke vil satse på noget så eksotisk som højttalere med indbygget DAC. Personlig synes jeg det er en god løsning selvom jeg nok ikke vil benytte sættet uden en sub.
Det kan godt være at jeg lige vil tage ham med rundt på en lytter en af dagene..
|
Til top |
|
|
MathiasLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 586
|
Sendt: 05 December 2008 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan da ikke blive nemmere end med AVI ? Strøm og signal fra kilden, og så lige en ledning mellem højttalerne så kører det. Du sparer
tværtimod en masse kabler og tilslutninger da alt er indbygget og du kun skal have signal fra cd, mac eller lign.
|
Til top |
|
|
u9center Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 51
|
Sendt: 05 December 2008 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Et <billig> forslag til trådløs lyd:
Airport
__________________ Svend
|
Til top |
|
|
sunmusic Forum Bruger

|
Sendt: 06 December 2008 kl. 06:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er lige kommet en ny højttaler ind i billedet
Klipsch RB81.
der findes et sær på ksb, men i den anden ende af landet. personligt har jeg længe været lidt interesseret i klipsch, men har ikke haft muligheden for at give dem et lyt. er der nogen der kender et sted i kbh hvor man kan lytte?
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 06 December 2008 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis I synes, Airport kan give god nok lyd med sit mini jack output (nogle siger, det ikke er muligt, jeg ville nu nok tro på
det omvendte), så er der jo ikke mange begrænsninger på anlægget __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 06 December 2008 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
Hvis I synes, Airport kan give god nok lyd med sit mini jack output (nogle siger, det ikke er muligt, jeg ville nu nok tro på det omvendte), så er der jo ikke mange begrænsninger på anlægget |
|
|
Jeg bruger selv Airport her i shoppen på de AVI men også på det store Avalon og pass setup.
Jo der er forskel, men hvis man ikke har anlæget der kan udnytte den forskel der er så er det vel lige fedt.
Problemer er at alt for mange snakker prøv det af det er så nemt.
Jeg synes det er sjovt at prøve det af.
|
Til top |
|
|
sunmusic Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2008 kl. 04:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik sludret med min ven i går. AVI er ikke en løsning der tiltaler ham. både for dyr og for eksotisk.
|
Til top |
|
|
sunmusic Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2008 kl. 05:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mulighederne er blevet indskrænket en del da han vil have højttalerne stående i en reol. audio pro black pearl og grand coupe er ikke lænegere blandt bejlerne.
de tre tilbageværende er!
b&w dm685
Klipsch rb81
B&W 805 matrix
|
Til top |
|
|
Øvbøv Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej... Uhadada sikken drejning...... Hvis du sætter en 805 i en reol for du slet ikke udbytte af dens musikalitet..... Det med "reol" højtalere er svært og samtidig få noget godt ud af det.... Af de 3 muligheder ville jeg tro DM685 ville gøre sig bedst i en reol. Men prøv lige, at lytte til en Concept 2 fra Dali......Det ville være mit bud...
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
Sendt: 08 December 2008 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb et sæt Eltax Monitor III. De er billige (700kr fra ny), lyder godt og har en nedadvendt basreflexport så de passer fint ind
i en reol. De gør det rigtig godt i en 20kvm stue.
Kig evt denne tråd for mere inspiration:
Vellyd < 2000kr
|
Til top |
|
|