| Forfatter |
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 26 November 2008 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tykkelsen gør det nok ikke alene....
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
medmindre kablet (eller det øvrige udstyr) nærmer sig et så ringe niveau at det må betegnes som defekt, så bør kabler ikke have en særligt stor indflydelse ift det øvrige udstyr. Alt andet må betegnes som placebo.
Det betyder dog også, at hvis man har udstyr der er langt over nvieau ift. kabler, så vil man med en opgradering opleve en kæmpe forskel.
Hvis vi antager at kablerne udfører den opgave de "skal" uden at at fjerne eller tilføje noget, så er der intet videnskabeligt argument for at kabler har en særligt stor indflydelse ift. det øvrige udstyr. Dog skal man ikke afvise den psykologiske effekt. Den er stor, og medmindre man er kritisk, er det ofte den man reelt betaler for.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
|
medmindre kablet (eller det øvrige udstyr) nærmer sig et så ringe niveau at det må betegnes som defekt, så bør kabler ikke have en særligt stor indflydelse ift det øvrige udstyr. Alt andet må betegnes som placebo.
Det betyder dog også, at hvis man har udstyr der er langt over nvieau ift. kabler, så vil man med en opgradering opleve en kæmpe forskel.
Hvis vi antager at kablerne udfører den opgave de "skal" uden at at fjerne eller tilføje noget, så er der intet videnskabeligt argument for at kabler har en særligt stor indflydelse ift. det øvrige udstyr. Dog skal man ikke afvise den psykologiske effekt. Den er stor, og medmindre man er kritisk, er det ofte den man reelt betaler for.
|
|
|
Lille tværsnit kan ikke gengiver en lige så stor strøm impuls som kraftig kabel. Stiger strømmen, stiger varme og dermed modstand = dårligere leder evne.
Dette betyder en del når vi taler bas, med de små priser kabel koster er det dumt at miste bas eller nøjes med mere "slap" bas på den konto.
Jeg kan nemt demonstrer det med 20meter 0,75cm2 op i mod 20meter 2,5cm2 på mine CV (xtrem tilfælder men understreger min pointe). __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 06:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
|
Lille tværsnit kan ikke gengiver en lige så stor strøm impuls som kraftig kabel. Stiger strømmen, stiger varme og dermed modstand = dårligere leder evne.
Dette betyder en del når vi taler bas, med de små priser kabel koster er det dumt at miste bas eller nøjes med mere "slap" bas på den konto.
Jeg kan nemt demonstrer det med 20meter 0,75cm2 op i mod 20meter 2,5cm2 på mine CV (xtrem tilfælder men understreger min pointe).
|
|
|
Spørgsmålet er vel mere om du kan demonstrere det på hans Lumatronhøjttalere med 5 meter på hver. Mon ikke det er nok med 0,75 kvadrat her. 
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
Lille tværsnit kan ikke gengiver en lige så stor strøm impuls som kraftig kabel. Stiger strømmen, stiger varme og dermed modstand = dårligere leder evne. |
|
|
I så tilfælde udfører kablet heller ikke den opgave det skal, og min påstand holder stadigt vand
Stanley skrev:
[Spørgsmålet er vel mere om du kan demonstrere det på hans Lumatronhøjttalere med 5 meter på hver. Mon ikke det er nok med 0,75 kvadrat her.  |
|
|
Eftersom jeg læser indlægget som en kommentar til mig, må jeg lige bede dig uddybe hvad du mener, idet jeg ikke umiddelbart kan få det til at give mening? __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
Stanley skrev:
[Spørgsmålet er vel mere om du kan demonstrere det på hans Lumatronhøjttalere med 5 meter på hver. Mon ikke det er nok med 0,75 kvadrat her.  |
|
|
Eftersom jeg læser indlægget som en kommentar til mig, må jeg lige bede dig uddybe hvad du mener, idet jeg ikke umiddelbart kan få det til at give mening?
|
|
|
Nej det kan jeg godt forstå du ikke kan. Det var nu også en kommentar til Torkild der skrev :
torkild skrev:
Jeg kan nemt demonstrer det med 20meter 0,75cm2 op i mod 20meter 2,5cm2 på mine CV
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
torkild skrev:
Lille tværsnit kan ikke gengiver en lige så stor strøm impuls som kraftig kabel. Stiger strømmen, stiger varme og dermed modstand = dårligere leder evne. |
|
|
I så tilfælde udfører kablet heller ikke den opgave det skal, og min påstand holder stadigt vand
|
|
|
Men når man læser det du skriver virker det som om at hvilken som helst ledning kan bruges, selv 0,16mm2 vil få højtalerne til at afgiver lyd. Kable skal lede spænding og det kan o,16mm2 jo også, så den gør jo hvad den skal !
Så hvad mener du med din påstand ? Og hvordan vælgere man en ledning efter din påstand ? __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
torkild skrev:
|
Jeg kan nemt demonstrer det med 20meter 0,75mm2 op i mod 20meter 2,5mm2 på mine CV (xtrem tilfælder men understreger min pointe).
|
|
|
Spørgsmålet er vel mere om du kan demonstrere det på hans Lumatronhøjttalere med 5 meter på hver. Mon ikke det er nok med 0,75 kvadrat her. 
|
|
|
Måske. Flere af de billige højtaler er født med ledning mindre end lakris. Har oplevet kæmpe forskel på en sony sæt.... mest hørbar på bagkanalerne (længst ledning). Nu er hans Lumatron højtalere nok ikke skabt til at gengive ret meget bas, men højtaler kabel kan også bruges på andre højtaler end dem man først sluttede dem til  . Så når der skal købes ledning så er det dumt ikke at købe de få meter mere(eller en hel rulle til billige penge). __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
kim olsen skrev:
|
|
|
|
Jeg kan nemt demonstrer det med 20meter 0,75cm2 op i mod 20meter 2,5cm2 på mine CV (xtrem tilfælder men understreger min pointe).
|
|
|
- Under alle omstændigheder vil jeg nu betragte 2,5 cm2 som voldsomt overkill...
(Til gengæld kan du måske få en god brugtpris for det, når der på et tidspunkt skal skiftes ophæng på Storebæltsbroen.)
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et par råd jeg gerne vil give med på vejen.
1: fjern den lumatron center og kør 4.1 (4.0), hvor dine podspeaker bruges til centerfunktionen. Spar op til en center der matcher dine fronter.
2: lad være et bruge mange penge på en forstærker der skal trække dine bodyshakers. Den skal blot kunne trække dem, så kvaliteten er ligegyldig. Køb en billig brugt med nogle watt på dba.
3: skaf dig en sub, det gør virkelig en forskel at man kan mærke filmen..
4: der er forskellige holdninger til kabler. Du kan hurtigt købe dig fattig hvis du vil have kabler der koster 20 kr. pr meter til alle dine højttalere. Jeg vil råde dig til at købe en billig 25meter rulle på qxl og så låne nogle i hifiklubbe til dine fronter. Test dem og vurder om du kan høre en forskel og om forskellen er penge værd.
God fornøjelse
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad mener du med strøm impuls og hvordan kan man se eller eftervise at et "Lille tværsnit kan ikke gengiver en lige så stor strøm impuls som kraftig kabel" ? Stiger strømmen, stiger varme og dermed modstand = dårligere leder evne. Har du nogen anelse om hvor meget temperaturen egentligt stiger på et underdimensioneret kabel og hvad er et underdimensioneret kabel? "Kable skal lede spænding" Ahva?
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torkild:
jeg citerer lige mig selv:
"Hvis vi antager at kablerne udfører den opgave de "skal" uden at at fjerne eller tilføje noget"
Heri ligger implicit, i min verden, at opgaven udføres ordentligt, eks at man ikke benytter 0,1 kvadrat til at flytte 1000000 watt kontinuert.
En opgave er ikke bare en opgave, i min verden er det indforstået at opgaven udføres bedst muligt, jeg beklager at jeg ikke fik det uddybet fra start, men antog at det var alment gældende hvis diskussionen ikke skal blive alt for vidtrækkende.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
|
Torkild:
jeg citerer lige mig selv:
"Hvis vi antager at kablerne udfører den opgave de "skal" uden at at fjerne eller tilføje noget"
Heri ligger implicit, i min verden, at opgaven udføres ordentligt, eks at man ikke benytter 0,1 kvadrat til at flytte 1000000 watt kontinuert.
En opgave er ikke bare en opgave, i min verden er det indforstået at opgaven udføres bedst muligt, jeg beklager at jeg ikke fik det uddybet fra start, men antog at det var alment gældende hvis diskussionen ikke skal blive alt for vidtrækkende.
|
|
|
Hvordan skal nogen kunne købe et stykke kabel efter din opskrift ? Skal være stor nok, men må ikke være for stor... Det man mening man jo ikke bare lie gøre, så er man jo nød til at prøve sig frem og det kan blive meget dyrt: Jo at prøve sig frem er bedst, så får man hvad man bedst kan li'.
Hvis man med en lille fingere regl kan rådgive en anden til at nå 95% på en sikker og billig måde så syntes jeg at det er godt gået.
Så hvordan laver vi en fingere regl som er god nok til de fleste ?
__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah, du har sagt det selv, brug ørerne, førstehåndserfaringer er og bliver uerstattelige i min verden.
Jeg har for øvrigt heller ikke givet en opskrift., jeg svarer på trådens spørgsmål, der angår kablers betydning, ikke hvordan man skal købe dem.
Men du kan jo tage en snak med Morten i jeres udviklingsafdeling, han har ret godt styr på hvilke elektriske egenskaber der er ønskværdige og nødvendige __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holder med Sunmusic i den forstand, at en sub og en bedre center vil gøre"tusinde gange" større forskel end skiftet til bedre kabel. Du kan evt. lave et dobbelt-kabel af det du har til rådighed pt. til fronterne - så får de da lidt mere kobber at "ånde igennem". Og enhver center vil være bedre end det lille kinder-æg du bruger nu - så ville jeg vælge at være mere interesseret i bedre lyd, end i at vente på en magen til fronterne. Så længe en højtaler bare er nogenlunde, er forskellen i det nedre prisleje ikke så væsentlig, at du bør leve med en dåse majs - når du kan få 2 kasser cornflakes for 5-600. (Igen - fysisk størrelse og større enheder giver bedre lyd - lige meget hvad - end det du spiller igennem pt. som center). Jeg ville enda overveje at gå på genbrugspladsen og finde nogle gamle højtalere du kan få lov at tage med hjem - end at spille igennem de der småting. Er baghøjtalerne også så små - så tag 3 højtalere med hjem fra lossen - det ka - igen - kun blive bedre - næsten lige meget hvad! Og ifht. effekt til bodyshakers - så gå efter alt muligt - bare der er mindst 50 watt, behøver det ikke spille godt - det er jo rent lavfrekvent numse-vibration der skal laves - ikke noget der høres med øret. Og min mås/rø..  kan ikke høre / føle forskel på en amp til 200 brugt, eller noget til 1500 fra nyt. Jeg fandt en aflagt tingest gratis til at trække mine shakers - alt er vel. Faktisk er gamelt ofte godt i den sammenhæng - det var før plastic-music-watt blev opfundet til markedsføring. Hellere ægte 2 x 50w end 2 x 250 Music/peak watt fra Aldi og Netto etc. Bare du regner med 50 w. til hver - så er du klar. så hvis du bruger 2 til hver kanal, bør du gå efter 2 x 100w. Og husk at trække kablerne rigtigt, så du ikke laver et 2-ohms monster-træk til forstærkeren, men nøjes med 8 ohm (serielt - ikke parallelt forbundet) , som er MEGET lettere at trække for en billig amp. Spørg evt. hvis du er i tvivl mht. montering etc. Bodyshakers kan et godt stykke hen ad vejen erstatte en sub - bruger dem selv når ungerne sover, du kan overveje dem alene hvis du har naboer der klager om aftenen etc. Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg stiller mig (igen) lidt skeptisk over for kabeldiskussionen. Prøv engang at se på det setup der spørges til (no offence), men jeg mener ikke man på nogen måde overhovedet kan retfærdiggøre andre kabler i forhold til nogen af de andre opgraderinger der er nævnt - og i øvrigt ikke rigtigt noget jeg ville bruge tid på at bekymre mig om (eller penge for den sags skyld) i den prisklasse. For samme pris som jeg ville give for et nyt nogenlunde signalkabel kan manden på en brugt subwoofer som alt andet lige giver mange millioner gange større forskel. I den prisgruppe der spørges til er der mange store forbedringer lige rundt om hjørnet til meget billige penge. Personligt er kabler ikke noget jeg ville bekymre mig om før systemet er nogenlunde "hjemme" (dermed ikke sagt at man ikke bør købe noget af rimelig kvalitet).
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Joeytribbiani Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for alle svarende indtil videre, det har været virkelig god og lærerig læsning :)
Mit kinderæg-lumatron center højtaler ryger væk og så spare jeg op til en cinpod center højtaler, så jeg er sikker på at det hele får samme klang.
Mine baghøjtalere der desværre de samme kinderæg. Så tænkte at jeg måske kunne købe Micropod SE som baghøjtalere? vil de kunne godt et godt
arbejde, eller skal jeg have fat i podskeakers magen til mine fronthøjtalere? Micropod SE koster kun 700kr mod 2500 kr for podspeakers.
Micropod: http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/kompakt/podsp eakers_micropod_se_hoejttaler_hvid.htm
Mvh mads :)
__________________ Onkyo TX-SR605 (S)
2 x Minipod Jubilee matt black(front /stero)
1 x Cinepod (center)
2 x Minipod white (bag)
BassStation Subwoofer
Infocus Big Play X10
PlayStation3
92" lærred
42" Phillips pl
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
De micropods vil klart gøre et bedre stykke arbejde. De vil sikkert også passe fint ind i både det lydmæssige og det æstetiske billede. Herudover så overvej lige den med at klunse noget aflagt ved et loppemarked, genbrugsstation etc. indtil videre. Utroligt hvad folk smider ud nu om dage - mange fine vintage-ting med alt i orden pånær størrelse, farven på kabinettet eller hvad der nu er "gået galt"  Jeg fandt en fin B&O højtaler som var 100% i orden.. den er modificeret til centerHT hjemme hos mig nu, og spiller meget meget fint og med langt bedre bunde end mange dedikerede centerhøjtalere over 2000-kr.-grænsen. Den er ikke så bred, så derfor passer den nu ind i mit rack. Skal jeg opgradere engang, skal det op i B&W HTM-klassen for at blive bedre (måske  - men ihvertfald til prisen...og ingen har hørt den ikke er en B&W.. den yder super, og kan spille højt og dybt (ca.40Hz) hvilket mange af de mindre centerHTére slet ikke kan - de stopper ofte ved 70-80 hz - og det kan høres. THX og sub eller ej!..) Pøj Pøj med at skaffe gode ting billigt.  Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej..
.. mit billige signal kabel gør det sku godt ... antanne kabel RG58 .. fint til lyd.. oki pris .. 8 kr pr meter
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lille Smed.
Der er faktisk ingen der har sagt at de kan høre hvilket kabel der er hvad, i denne tråd. Men hvad er din pointe? Skal han bruge antenne-kabel til sine højttalere eller hvordan?
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |