| Forfatter |
|
Quaff Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 26 November 2008 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for alle svarene...undskyld den lange responstid.
Anlægget skal bruges i en stue på ca. 20 kvm. Jeg hører alt som rock, pop, techno, country osv. så det skal kunne lidt af hvert.
Jeg kan godt lide at der er en markant bas uden at den "rumler/ vibrerer".
Har kigget på en brugt Denon AVR-3802 til 2.500kr. Ville det være godt til at drive 2 Dali Concept 8?
Er blevet utrolig positivt overrasket over alle de hjælpsomme kommentarer. Havde ikke forventet så meget hjælp så hurtigt :-) Tusind tak :-)
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 26 November 2008 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lader til du er fast besluttet på de Concept 8. Har en kammerat der ejer dem, og de leverer meget bas, MÅSKE også for
meget til kun 20kvm (smagsag).
Hvad med den CAV jeg har foreslået hvis det skal være surround? For den ville være et rigtig godt bud hvis du ikke skal
have HDMI med! Så kan du få surround OG bi-wire med i alt 2x250w. Synes den er sej
Mit bud er at købe en lidt billigere surround forstærker end lige den denon du nævner og ved siden af købe en (brugt)
stereoeffektblok som du kobler til pre-out til at trække dine fronter
Ellers har Harman Kardon vist nok ry for at være rimelig strømstærke til prisen, og så er de efter min mening flottere.
Men tror stadig det bedste for dig ville være at smutte ud i alle de for dig nærliggende hifi-forretninger og lytte dig frem.
Eller bare nøjes med hifi-klubben hvis det SKAL være concept 8 og hør nogle forskellige surroundforstærkere!
Lyt lyt lyt og lyt lidt mere
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 26 November 2008 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil tro at Concept 8 gerne skal have plads omkring sig - i hvert fald ½ meter fra bagsiden til væg, det samme til siderne. Uden den plads vil det runge. Det kommer også meget an på hvor du sidder i forhold til - der vil altid være basnoder og basdale i et rum.
Men hvorfor købe så gammel en surround receiver? Jeg mener... Hvis jeg skulle have surround ville jeg i hvert fald sørge for at være nogenlunde med på forkanten, inkl. at kunne afspille HD-lyd med fuld effekt.
Giver det i det hele taget mening at tænke surround på nuværende tidspunkt? Hvornår har du tænkt dig at købe det resterende, dvs. ekstra højttalere og måske andet?
Som andre siger ville jeg nok koncentrere mig om stereodelen til at starte med. Hvis du underdimensionerer her kommer du kun til at fortryde det, for det er markant dyrere at opgradere end at gøre det "rigtigt" første gang.
Concept 6 burde sagtens kunne fylde rummet med god bas. Finder du ud af at du mangler noget kan du eventuelt sætte en subwoofer på senere - det giver også den fordel at du kan få dybere bas (Concept 8 leverer mere bas end 6'erne, ikke nødvendigvis dybere), i kombination med at du nemmere kan afstemme bassen til rummet individuelt i forhold til gulvhøjttalerne = mere fleksibilitet.
Så har du pengene til at købe enten NAD forstærker og CD-afspiller, eller måske Cambridge eller andet. Køber du i Hifi-Klubben har du mulighed for at afstemme det hele - det har du naturligvis også hos andre forhandlere med andre mærker, men du lader til at være rimeligt stadfæstet på Dali Concept.
Hvis du så også er stadfæstet på Concept 8, jamen så skal du selvfølgelig også gøre det - men undervurder ikke at de også kræver mere af forstærkeren, dvs. den bliver sandsynligvis endnu dyrere. Forstærkeren skal du i hvert fald ikke spare på - her må du hellere nøjes med en billig cd-afspiller, eventuelt se om det går med den dvs-afspiller du måske allerede har.
Og på et senere tidspunkt kunne du så se dig om efter lidt surround. Alt efter pris kunne du så nøjes med en af de billigere og nyere modeller, og så sløjfe frontlyden igennem din stereoforstærker - her kan du benytte en næsten hvilken som helst indgang.
Brugt eller bare delvis brugt kunne måske få dig nogenlunde i mål med det samme - men jeg kan godt følge dig i tanken om at det skal være nyt 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 November 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der et sæt Concept 8 til salg på KSB: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=100332. Kan sikkert pruttes ned til 3.000.
Så er du næsten i mål! Hvis de ser fornuftige ud, og du sikrer dig at de spiller fejlfrit, så er der stort set ingen risiko ved at købe højttalere brugt.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2008 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde overvejet at skrive, men han bor lidt langt væk fra sælger
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 26 November 2008 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som så mange andre har skrevet - så ville jeg helt klart også købe brugt! Jeg har meget få gange handlet hifi fra nyt, og jeg
savner ikke glæden ved at få noget nyt - når jeg lige har fået det samme til halv pris  '
Jeg ville også lige tænke mig en ekstra gang om med de concept 8. på 20 kvm. så har du altså meget bas! plus de nok skal
stå 50 cm fra bagvæggen og sikker også til siden få at få en optimal lyd. Så de fylder + at de højst sandsynligt levere få
meget bas til det rum. Jeg står selv lidt i samme problem. Har et par fede højtalere, men de er for store til mit rum, så lyden
er slet ikke som den burde være. Så lydt nu til dem - helst hjemme ved dig selv hvis muligt. Og så lyt bagefter til nogle
andre lidt mindre højtalere.
Men se dig om brugt - for der kommer du langt for 10.000.
Fx dette smukke forstærkerset inkl. CD
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=100060
Og disse højtalere - når det nu skal være Concept 8
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=100332
eller disse smukke sager - http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=100350 __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 November 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
Havde overvejet at skrive, men han bor lidt langt væk fra sælger
|
|
|
Er det ikke bare et spørgsmål om vilje? 
|
| Til top |
|
| |
Quaff Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bor selv i Nordsjælland, så der er lidt langt til sælger.
Kan forstå at jeg skal overveje at købe Concept 6 i stedet, til min lille stue...men kan man komme til at mærke bassen i de højtalere uden sub?
Jeg synes bare at en sub har tendens til at brumme og ikke give den samme "hårde" bas.
Hvis jeg køber dette setup, vil dette så kunne fungere optimalt?
Denon AVR-1509 (Pris 2.199)
Denon DVD-1730 (Pris 1.599)
Dali Concept 6 (Pris 1.999)
Total pris ca. 7.700
Eller dette setup:
NAD C315BEE (Pris 1.999)
NAD C515BEE (Pris 1.799) eller NAD C525BEE (Pris 2.299)
Total pris 7.800 eller 8.300.
Hvilken ville i vælge Stereo modellen eller surround? Er det bedre at "nøjes med stereo når jeg kun skal bruge det til film 10% af tiden?
Tak for alle svarene :-)
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er stereomand, så ville helt klart vælge stereo-setup'et. Men hvis du vil have surround, så smut ned i Hifiklubben og hør om
det Denon du selv har foreslået der er det du søger. Hvis du synes det spiller kanon, så det jo fint. Hvis du synes concept 6
ikke levere nok bund, så er det 8eren du skal have. Du kan måske overtale dem til at lade dig låne det med hjem i egen
stue. Så kan du jo høre der om 6erne levere tilfredsstillende bund??
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Quaff skrev:
| Kan forstå at jeg skal overveje at købe Concept 6 i stedet, til min lille stue...men kan man komme til at mærke bassen i de højtalere uden sub? |
|
|
Jeg har et par Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand med 3 styks 7" enheder - de fylder fint min stue på 48 kvm. Det er i højere grad et spørgsmål om at det hele opstilles nogenlunde korrekt end at der skal være membran-areal. Placer højttalerne i en basnode og dig selv i en også - så har du alt for meget bas Se eventuelt http://www.audioasylum.com/cgi/d.mpl?audio/faq.html, under afsnittet Speaker Positioning Resources findes bl.a. The Audio Physics Method der beskriver basnoder. Men det bedste ville da ubetinget være hvis du kunne få lov til at prøve dem derhjemme - og husk at overdreven bas imponerer til at starte med, men trætter i længden.
Quaff skrev:
| Jeg synes bare at en sub har tendens til at brumme og ikke give den samme "hårde" bas. |
|
|
Den "hårde" bas ligger omkring 60-90 Hz så vidt jeg ved, og det dækker Concept 6 også. Subwooferen ville jeg udelukkende sætte ind så lavt som muligt, ikke højere end 50-55 Hz.
Quaff skrev:
| Hvis jeg køber dette setup, vil dette så kunne fungere optimalt?
Denon AVR-1509 (Pris 2.199)
Denon DVD-1730 (Pris 1.599)
Total pris ca. 7.700
Eller dette setup:
NAD C315BEE (Pris 1.999)
NAD C515BEE (Pris 1.799) eller NAD C525BEE (Pris 2.299)
Total pris 7.800 eller 8.300. |
|
|
Når nu det alt sammen er produkter fra Hifi-Klubben har du jo en fin mulighed for at få det demonstreret i butikken - allerede her kan man måske høre en tydelig nok forskel.
Umiddelbart ville jeg i hvert fald vælge NAD på forstærkersiden - CD-siden er jeg i tvivl om, men hvis den skal være af samme mærke skal det være NAD Og mangler du så en DVD burde du kunne nøjes med en af de billige fra Kvickly. Til musik ville jeg uden tvivl foretrække stereoforstærker plus CD-afspiller frem for AV-receiver plus DVD-afspiller.
Bemærk også at mange siger at Dali og Denon ikke spiller særlig godt sammen, da de begge er til den lidt lyse side, men det kunne du måske få et (lyd)billede af i butikken.
Quaff skrev:
| Hvilken ville i vælge Stereo modellen eller surround? Er det bedre at "nøjes med stereo når jeg kun skal bruge det til film 10% af tiden? |
|
|
Kun så lidt til film? Så er det en no-brainer: Stereo. En film kan sagtens være underholdende i stereo også. Så ville jeg hellere køre surround som add-on, dvs. på et tidspunkt købe den billigste surround receiver og så spænde den foran (som nævnt tidligere), og så have en rendyrket stereo-vej som det primære.
|
| Til top |
|
| |
norvig Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se at Concept 6 er en tovejs og Concept 8 er en trevejs. Det kan have stor betydning for lyden. HVilken der er bedst kan jeg ikke sige noget om, men du er nok nødt til at lytte til begge i HFK med de forstærkere, du er interesseret i.
Jeg vil indskyde, at det er godt at holde sig for øje, at der er andre end HFK, der sælger anlæg, og de kan have noget godt. Men at det er ikke det samme som, at HFK ikke har noget godt.
Hvis du ender med Concept 8, og du synes, der er for meget bas, kan man gøre noget ved det. Flytte højttalerne ud fra væggen, spænde enhederne fast, spike højttalerne, komme noget i flowporten, bruge kabler, der spiller lysere og sikkert også en hel del mere. (Nogle forstærkere, har mulighed for, at man skruer ned for bassen).
__________________ Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
|
| Til top |
|
| |
Quaff Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan kan det være at der skal være så meget plads bagved en concept 8? Bassen og basrør (udgange) peger jo fremad?
Grunden til at jeg ville købe den "gamle" surround reciver er at så vidt jeg kan se, kan jeg bruge den som stereo forstærker til at starte med. Den skulle være kraftig nok til Concept 8 ikke?
Den skulle kunne levere 110W ved 8 ohm kontinuerligt, med 2 kanaler aktive...er det ikke rigeligt til den højtaler?
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo det er det nok. Men hvorfor gider du ikke gå ned og lytte i hifiklubben? Det er lidt svært for os at sidde her og sige om
den kan trække dem eller ej.
Det lyder næsten som om du er fast besluttet på at købe en surroundforstærker, hvilket selvf også er fint hvis du tænker på
surround i fremtiden. Men hop nu ned og lyt fremfor at spørge os om det samme spørgsmål igen og igen. Virious er kommet
med sit bud, navnlig at Denon'en går i knæ overfor et sæt Concept 8, hvilket kun opfordrer endnu mere til at du burde
smutte ned og lytte. Så kan du jo selv bedømme om den kan trække dem eller ej.
God tur
|
| Til top |
|
| |
Quaff Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til at jeg spørger, er fordi jeg har fundet en brugt og kan ikke rigtig tage den med ned i hifiklubben :-) Jeg skal ned i weekenden og høre concept 6 og 8, men ville så høre ang. forstærkeren inden jeg købte den.
Grunden til at jeg vælger en surround reciver i stedet for stereo er pga. denons design, men det er jo en smagssag :-)
Tak for hjælpen :-)
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
ah. Jamen så må du jo skynde dig at drible ned og høre en tilsvarende Denon nede i HFK hurtigst mulig  .
|
| Til top |
|
| |
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Monkeyboy skrev:
Hej Quaff,
Velkommen til + held & lykke. Lad mig sige (og jeg siger ikke dette for at være nedladende) at du gør to ting som du måske komme til at fortryde senere (og som rigtig mange, inkl. mig selv, gør ved 1. "rigtige" anlæg):
1) Går ud fra at Hifi-klubben er det rigtige sted at lede (naturligt for det er klart den mest kendte forretning med kvalitets-hifi), og
2) Går ud fra at surround er en nødvendighed i dag.
Mit råd er: Gør dig selv den tjeneste at lede andre steder end Hifi-klubben - flere eksempler er allerede nævnt i tråden. Min personlig anbefaling (og jeg har ingen kommercielle interesser heri, kun gode erfaringer som køber) er TopSound på Østerbrogade i København. De er flinke, komptente, og har indset værdien i langvarige kunderelationer frem for hurtigt salg. I Hifi-klubben bliver man desværre ofte mødt af meget unge og uerfarne sælgere, der ikke kender ordet "service".
Desuden, overvej om du virkelig skal bruge surround. For det første giver det at se film med lyden via steroe-anlægget en del af den samme oplevelse. For det andet, hvis det er musikken der interesserer dig, så får du, alt andet lige, mere for pengene i et rent stereo-anlæg.
Mvh |
|
|
Kan give dig fuldstændig ret i det med Top Sound! Kanon service! Men at sige, at stereo giver næsten samme oplevelse som surround? Vil man bruge sit anlæg til film og komme tættere på biografoplevelsen, er surround den eneste vej frem. Men synes da at køber skal lytte til begge og se, om behovet bliver opfyldt med stereo
|
| Til top |
|
| |
m_k_t Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nu også ret sikker på at AVR-1509 bukker under for Concept 8, men som alle andre herinde anbefaler, gå ned og tag et lyt! AVR-3802 bukker helt sikkert ikke under, den kan sagtens trække dem. Jeg har selv haft AVR 3802 til at trække et sæt Dali 909, som vel at bemærke har 2 stk. 10" og det kørte uden problemer, jeg brugte den både til surround og stereo!
Hvis du ikke skal have HDMI og DenonLink osv. lige med det samme og har mod på at opgradere senere hen, så synes jeg helt sikkert at du skal købe brugt, hvorfor et godt bud er AVR 3802. Men du skriver så også, at du godt kan lide Denons design, Denon laver trods alt også stereoforstærkere og der findes også flere brugte, gode stereoforstærkere på markedet fra Denon :)
Jeg har selv, indtil nu, haft Denon/Dali og jeg må ytre min mening og sige at det alle dage har haft en god lyd. Det er en smagssag om man kan lide det som mange omtaler som værende lys i lyden, der er trods alt mange redskaber at ændre lyden med... Mht. til baskompensation, så har AVR 3802 den mulighed at du kan skære hz ved eks. 60 eller 70 eller 100 for den sags skyld og dermed undgå de dybeste frekvenser, hvis du nu skulle ende op med Concept 8 og de afgiver for meget bas. Køber du brugt alligevel og vælger Concept 6, så kan en SWA-12 sub fra Dali hjælpe dig godt på vej, ved mangel af bas, det er også noget nemmere at justere med en sub og den er tilpas stor til at give et godt punch og lille nok til at være kontant, så du ikke får den brummen, du selv omtaler!
Held og lykke med det :)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 November 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas_h skrev:
Monkeyboy skrev:
|
Hej Quaff,
Velkommen til + held & lykke. Lad mig sige (og jeg siger ikke dette for at være nedladende) at du gør to ting som du måske komme til at fortryde senere (og som rigtig mange, inkl. mig selv, gør ved 1. "rigtige" anlæg):
1) Går ud fra at Hifi-klubben er det rigtige sted at lede (naturligt for det er klart den mest kendte forretning med kvalitets-hifi), og
2) Går ud fra at surround er en nødvendighed i dag.
Mit råd er: Gør dig selv den tjeneste at lede andre steder end Hifi-klubben - flere eksempler er allerede nævnt i tråden. Min personlig anbefaling (og jeg har ingen kommercielle interesser heri, kun gode erfaringer som køber) er TopSound på Østerbrogade i København. De er flinke, komptente, og har indset værdien i langvarige kunderelationer frem for hurtigt salg. I Hifi-klubben bliver man desværre ofte mødt af meget unge og uerfarne sælgere, der ikke kender ordet "service".
Desuden, overvej om du virkelig skal bruge surround. For det første giver det at se film med lyden via steroe-anlægget en del af den samme oplevelse. For det andet, hvis det er musikken der interesserer dig, så får du, alt andet lige, mere for pengene i et rent stereo-anlæg.
Mvh
|
|
|
Kan give dig fuldstændig ret i det med Top Sound! Kanon service! Men at sige, at stereo giver næsten samme oplevelse som surround? Vil man bruge sit anlæg til film og komme tættere på biografoplevelsen, er surround den eneste vej frem.
Men synes da at køber skal lytte til begge og se, om behovet bliver opfyldt med stereo
|
|
|
Arhh... Nu står der (så vidt jeg kan se) ikke "stereo giver næsten samme oplevelse" men kun "lyden via steroe-anlægget en del af den samme oplevelse" - der er vist lidt forskel 
Men jeg er da enig - til filmlyd ville jeg da slet ikke undvære surround! Men i denne situation vender vi fem-øren lidt og forsøger at finde noget der kan tilfredsstille en 90% musik 10% film sammensætning, og her synes jeg også at det vil være en skam at gå på kompromis for surround'ens skyld, og da slet ikke med en ældre surround-forstærker der ikke kan klare de lækre ting der netop er kommet.
Min tanke er helt klart at der bør startes med noget godt stereo, og så må surround komme hen ad vejen, når pengene og ambitionerne er til det - man skal ikke købe noget som man først vil bruge for sigt (det går enormt hurtigt indenfor AV-receivere), og dårlig surround er en dårligere oplevelse end stereo. Jeg har prøvet at "høre" film med stereo, og det er faktisk fint - det er først når man slår surround til at man godt kan høre at nu er lydbilledet mere "rundt omkring", men jeg tror at man fint kunne leve uden indtil man ved bedre 
Til en 90/10 sammensætning tror jeg nemlig at man fint kunne nøjes med den billigste receiver som add-on, og så nogle ikke alt for dyre højttalere til resten, måske endda undvære centerkanalen - men det kommer helt an på hvor man sidder, for dem ude til siden kan det være fra lidt til meget irriterende.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 November 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
m_k_t skrev:
| Mht. til baskompensation, så har AVR 3802 den mulighed at du kan skære hz ved eks. 60 eller 70 eller 100 for den sags skyld og dermed undgå de dybeste frekvenser, hvis du nu skulle ende op med Concept 8 og de afgiver for meget bas. |
|
|
Den metode mener jeg ikke holder... Du ikke alene dæmper bassen - du skærer den helt væk! Og så er meningen med de store 8 da helt væk - så står der store højttalere i stuen der slet ikke får lov til at lave det de har kostet mest for.
|
| Til top |
|
| |
Quaff Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var nede i Hifi-klubben i går og høre Concept 8 spille og blev faktisk temmelig skuffet over dem. Så indtil jeg finder nogle andre højtalere som lyder en del bedre ang. bas (vil gerne kunne mærke den), så venter jeg lidt med at investere i nyt anlæg.
Nu skal jeg ud og lytte og finde de helt rigtige højtalere og så finde et matchende anlæg bagefter.
Tusind tak for hjælpen allesammen. Jeg havde en helt anden baggrundsviden da jeg var nede for at kigge/ lytte til de forskellige ting. Det har været en kæmpe hjælp.
Jeg skal nok vende tilbage når jeg har været på indkøb...håber stadig på en julebonus, så der er lidt mere at købe ind for :-)
Glædelig jul til jer alle og endnu engang tak :-)
|
| Til top |
|
| |