Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 13:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tykke højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Oktober 2008 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Og 2 eller flere små enheder opnår nemt samme membran størrelse som én stor. Se eks. B&W 801 model, der er prissat lavere end 800'eren, selvom de er næsten ens, med den største forskel, at der er 2 mindre bas enheder i 800 modellen, mod én stor i 801'eren. Og så vidt jeg husker, så er det en ændring i serien siden matrix (og sikkert de første nautilus modeller) dagene? Så det er jo nok i erkendelse af at 2 mindre basser er bedre end én stor ;-)

Nu har 800D's to "små" 11" sådan set lidt mindre membranareal end 801D (1*15"). 801D spiller da også dybere end 800D. Så basmæssigt tror jeg ikke der er fordele ved to små fremfor en stor. Prisforskellen tror jeg ligger i at to 11" koster mere end en 15".

Fordelen i 800D ligger mere i at 11" tommer enhederne hænger bedre sammen med mellemtonen end 15" enheden. Samt at 801D er grim og 800D er elegant (det står for min egen regning).

Jeg tror, som du også hentyder til, at fordelene med flere små enheder frem for en stor ligger i mellemtonen og ikke bassen.

Men i bund og grund handler det nok mest om udseendet... Jeg har af denne grund måtte ty til 2*9" i stedet for en 12".

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Jo mindre frontbaflen er, jo mindre "spiller den også med". Det bliver lettere at få især diskant og mellemtone til at spille tæt på enhedernes egen lydkarakteristk, ved at minimere frontbaflens areal. Det bliver langt letttere at tilsigte HTens endelige karakteristika og dermed få HTen til at lyde som ønsket.

Dette tror jeg er mindst lige så stor en faktor som WAF, når vi snakker smalle HTere.

Desuden er der sket meget med enheder de sidste 10-20 år. De bliver bare bedre og bedre. Jeg har selv to 10" og to 6½" bas i hver side og jeg vil påstå at de ikke mangler hverken mellembas eller dybbas i forhold til tidligere tiders 15 og 18" basser. Forleden ville jeg nok have påstået at der "bare" skal en 8" bas til at skabe fornødent dybbas til en normal størrelse stue...

MEN så kom de nye Illuminator enheder fra Scan Speak... Jeg vil NU påstå at man nu kan nøjes med 6½" basser. Disse giver et forbløffende punch i mellembassen og formår, med et korrekt dimensioneret kabinet, at skabe dybbas med rigeligt niveau - i modsætning til 18W revolator som jeg synes mangler niveau i dybbassen - især ved højt lydtryk (i alle de konstruktioner jeg har hørt med 18W'ere). Hvor mange 6½" basser afhænger af rummet...

Det skal dog lige siges, at jeg selv går med længsel og venter på 12" Illuminator enheden. Jeg er da lidt spændt på hvor meget luft sådan en fætter kan flytte - og hvor meget punch der er i mellembassen, men det er vel ikke værre end at den kan blive suppleret med en/flere 6½"

P.S. Prøv også at kigge på Avance... De laver også HTere i den nævnte prisklasse, som ikke er sååå smalle igen. Har set nogle med to 8" basser på fronten.

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Tylle skrev:

Jeg er så heldig hverken, at have kone eller kæreste så mine højtalere behøver ikke være ultra små - eller kønne for den sags skyld  Måske lidt ensomt, men tilgengæld får jeg tingene som jeg vil have det for jeg bliver sikkert også undertrykt og pint når jeg en gang finder noget fast lol. Men indtil videre nyder jeg friheden sammen med min 18" sub og mine Cerwin Vega

Hvad med naboer??

Jeg tror, at grunden til, at højttalerne er så slanke, også i lyden, er at det er så forbandet svært at håndtere ægte dybbas i et lukket rum som en stue. Uanset hvor lineære højttalerne er fra fabrikken, så er rumresonnanserne altafgørende for lytteresultatet, når vi kommer under 200Hz. Så hvis man ikke har en rumkorrektionsenhed som Lyngdorf eller TacT, så står man sig ved at holde lavt niveau i bassen, ellers er det ikke til at holde ud at lytte til, hverken for sig selv eller for naboerne..

Zymilof
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2008
Lokalitet: København
Sendt: 14 November 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Dranov skrev:

Hey Forum,

Hvorfor er det at alle "gode" højttalere idag er slanke og høje med 2 eller flere små basser. Hvad skete der med de gode gamle dyder med en ordentlig bas på minimum over 12 tommer og et kabinet der er lavt og tykt?

Og ja svaret er sikkert at flere små bas enheder giver en mere præcis bas i modsætning til større enheder og at diskanten skal være i lyttehøjde. Men kan det virkeligt passe.

Må indrømme at jeg selv er faldet i den modsatte grøft med et par slanke Dali Mentor ht. Men til tider godt savne den "gamle" stil :-)

/Dranov

Godt spørgsmål

Jeg har netop været lidt rundt for at høre nogle forskellige og faktisk er jeg dødskuffet over hifi-lyden i dag...

Nu får jeg sikkert klø, men her kommer min mening.....

Det kan godt være at der er sket en enorm udvikling ift enheder, kabinetter m.m., at WAF er dominerende osv, men faktisk så tvivler jeg på, at ret mange hifi-eksperter ved hvordan musik lyder i virkeligheden. Jeg har selv spillet lidt musik (også i band) og jeg har hørt uendelig mange livekoncerter med og uden PA osv.

Masser af de højttalere der laves gengiver jo ikke noget der bare ligner rigtig musiklyd. Når der står en fyr og trykker sin bas af med en Ampeg forstærker med tilhørende 8x12" kabinet + et 1x15" kabinet....og en guitarist spiller på sin Bogner Übershall med to 4x12" kabinetter med masser af gain osv......... så bliver det altså ikke særlig fedt på en hifi-ht'er med 1x5" bas + 1x5" mellemtone + en diskant.

Imo skriger det til himlen, når folk skriver at det gengiver utrolig virkelighedsnært etc.......hvad er det for en virkelighed????? (og nej....jeg mener ikke at CV er svaret)

Jeg synes dælme at det er svært at finde en højttaler, der gengiver musik som musik lyder....eller bare noget der ligner (En stille vokal, akkompagneret af en akustisk guitar....ja, men så er det vist også ved at være slut )

Mange snakker om, hvordan diverse højttalere måler og at de har fantastiske data, men hvad med musikken? Handler det ikke om at gengive lyden så godt som muligt? Imo er mange højttalere i dag alt for polerede i lyden og kommer bare ikke i nærheden af rigtig musiklyd.

Et par ting som jeg ikke helt forstår med højttalere i dag (har vist ikke fulgt med i nogle år ) er, at alle højttalere skal nærmest have 1m til bagvæg og 2m til sidevæg. Er det fordi alle laver små enheder og basport på bagsiden? Hvorfor går producenternes research ikke også ud på, at de er placeringsvenlige???

OK.............KILL ME

Til top Vis Zymilof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zymilof

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes