Dranov skrev:
|
Hey Forum,
Hvorfor er det at alle "gode" højttalere idag er slanke og høje med 2 eller flere små basser. Hvad skete der med de gode gamle dyder med en ordentlig bas på minimum over 12 tommer og et kabinet der er lavt og tykt?
Og ja svaret er sikkert at flere små bas enheder giver en mere præcis bas i modsætning til større enheder og at diskanten skal være i lyttehøjde. Men kan det virkeligt passe.
Må indrømme at jeg selv er faldet i den modsatte grøft med et par slanke Dali Mentor ht. Men til tider godt savne den "gamle" stil :-)
/Dranov
|
|
|
Godt spørgsmål 
Jeg har netop været lidt rundt for at høre nogle forskellige og faktisk er jeg dødskuffet over hifi-lyden i dag...
Nu får jeg sikkert klø, men her kommer min mening..... 
Det kan godt være at der er sket en enorm udvikling ift enheder, kabinetter m.m., at WAF er dominerende osv, men faktisk så tvivler jeg på, at ret mange hifi-eksperter ved hvordan musik lyder i virkeligheden. Jeg har selv spillet lidt musik (også i band) og jeg har hørt uendelig mange livekoncerter med og uden PA osv.
Masser af de højttalere der laves gengiver jo ikke noget der bare ligner rigtig musiklyd. Når der står en fyr og trykker sin bas af med en Ampeg forstærker med tilhørende 8x12" kabinet + et 1x15" kabinet....og en guitarist spiller på sin Bogner Übershall med to 4x12" kabinetter med masser af gain osv......... så bliver det altså ikke særlig fedt på en hifi-ht'er med 1x5" bas + 1x5" mellemtone + en diskant.
Imo skriger det til himlen, når folk skriver at det gengiver utrolig virkelighedsnært etc.......hvad er det for en virkelighed????? (og nej....jeg mener ikke at CV er svaret
)
Jeg synes dælme at det er svært at finde en højttaler, der gengiver musik som musik lyder....eller bare noget der ligner (En stille vokal, akkompagneret af en akustisk guitar....ja, men så er det vist også ved at være slut
)
Mange snakker om, hvordan diverse højttalere måler og at de har fantastiske data, men hvad med musikken? Handler det ikke om at gengive lyden så godt som muligt? Imo er mange højttalere i dag alt for polerede i lyden og kommer bare ikke i nærheden af rigtig musiklyd.
Et par ting som jeg ikke helt forstår med højttalere i dag (har vist ikke fulgt med i nogle år
) er, at alle højttalere skal nærmest have 1m til bagvæg og 2m til sidevæg. Er det fordi alle laver små enheder og basport på bagsiden? Hvorfor går producenternes research ikke også ud på, at de er placeringsvenlige???
OK.............KILL ME