Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tykke højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hey Forum,

Hvorfor er det at alle "gode" højttalere idag er slanke og høje med 2 eller flere små basser. Hvad skete der med de gode gamle dyder med en ordentlig bas på minimum over 12 tommer og et kabinet der er lavt og tykt?

Og ja svaret er sikkert at flere små bas enheder giver en mere præcis bas i modsætning til større enheder og at diskanten skal være i lyttehøjde. Men kan det virkeligt passe.

Må indrømme at jeg selv er faldet i den modsatte grøft med et par slanke Dali Mentor ht. Men til tider godt savne den "gamle" stil :-)

/Dranov

Til top Vis Dranov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dranov

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Nok også pga. WAF !

kalleklat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Dranov skrev:

Hey Forum,

Hvorfor er det at alle "gode" højttalere idag er slanke og høje med 2 eller flere små basser. Hvad skete der med de gode gamle dyder med en ordentlig bas på minimum over 12 tommer og et kabinet der er lavt og tykt?

Og ja svaret er sikkert at flere små bas enheder giver en mere præcis bas i modsætning til større enheder og at diskanten skal være i lyttehøjde. Men kan det virkeligt passe.

Må indrømme at jeg selv er faldet i den modsatte grøft med et par slanke Dali Mentor ht. Men til tider godt savne den "gamle" stil :-)

/Dranov

Jeg er lidt nygerrig: Hvilken model af Mentor har du købt? Sidst jeg var i HiFi Klubben, fik jeg demonstreret Mentor 1 og 2, på Arcam Solo 21 og NAD´s store integrerede forstærker (22.000kr.) og tilhørende CD afspiller. Bagefter hørte jeg dem på komplet Lyngdorf elektronik. De 2 små højttalere spillede imponerende godt. Især var jeg vild med 1´ernes mellemtone gengivelse.

Skal du opleve "fede" højttalere, så besøg 2mas i Ålborg: Køleskabsstørrelse er en klar underdrivelse.
Indimellem kan jeg også selv savne et sæt JBL, Fostex eller Coral monitors med 15" bas i 200 liters kabinet.

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Hey

Design og kvinder har taget over i den "billigere" ende, og naj selvom 5-6" enheder er blevet bedre så flytter de ikke luften på samme måde som større enheder, men nu er vores defination af bas forskelligt, og det er mellembas vi tolker som dybbas og får man et godt attack i f.eks trommer og bas f.eks så kan man også leve uden dybbas som der alligevel ikke er meget i det meste musik...

Men igen der er jo også en fordel i at have mindre ht'er der passer til rummet, end nogen af os der har valgt lidt for store højttalere og må dæmpe sig ud af det, men det er det kompromi man må tage..

Savner ikke specielt den gamle stil af dårlige enheder og store men også tiltider super tynde kabinetter, men membranarial har sine forcer og dengang gav større enheder også mere følsomhed, og effekt var dengang ikke noget man ødslede med, men idag får man effekt for en slik og kan leve med mindre følsomme højttalere.. 

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Ja nok også pga. WAF ... men er vi sikre på at det reelt er sandt. Min bedre halvdel vil ikke have at de bliver for høje?

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Hey Kalleklat,

Jeg har Mentor 5 - de spiller meget fint og bassen kan være ganske god, men som det også lige blev nævnt så flytter de ikke så meget luft - mangler lidt punch.

Oh ja Imbalance ... savner heller ikke de dårlige 80'er ht'ere. Men kunne stadig godt bruge en god 15 tommer bas  

/Dranov

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Dranov skrev:

Hey Kalleklat,

Jeg har Mentor 5 - de spiller meget fint og bassen kan være ganske god, men som det også lige blev nævnt så flytter de ikke så meget luft - mangler lidt punch.

Oh ja Imbalance ... savner heller ikke de dårlige 80'er ht'ere. Men kunne stadig godt bruge en god 15 tommer bas  

/Dranov

Ja du kunne bruge bla bla, men du har en langhåret der har dig ved bollerne, så hvem vil hvad..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Jeg er så heldig hverken, at have kone eller kæreste så mine højtalere behøver ikke være ultra små - eller kønne for den sags skyld  Måske lidt ensomt, men tilgengæld får jeg tingene som jeg vil have det for jeg bliver sikkert også undertrykt og pint når jeg en gang finder noget fast lol. Men indtil videre nyder jeg friheden sammen med min 18" sub og mine Cerwin Vega

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle

kalleklat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Tylle skrev:
Jeg er så heldig hverken, at have kone eller kæreste så mine højtalere behøver ikke være ultra små - eller kønne for den sags skyld  Måske lidt ensomt, men tilgengæld får jeg tingene som jeg vil have det for jeg bliver sikkert også undertrykt og pint når jeg en gang finder noget fast lol. Men indtil videre nyder jeg friheden sammen med min 18" sub og mine Cerwin Vega

De subs du bruger, er det dem fra 320MTD (189ES bas) systemet?
Dem havde jeg glæde af i en del år. Fantastisk sub, især til klassisk musik.

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Dranov skrev:

Hey Forum,

/Dranov

Hvorfor er der ingen gode højttaler idag?  det er fordi de alle er høje og slanke.

hvad var det så lige der gik galt.

en vatp** af en anmelder opfandt WAF og næsten alle HIFI entusiaster troede det vigtigt for lyden ligesom kabler. de samme entusiaster havde deres dejlige bredde højttaler stående på gulvet, hvor de absolut ikke hørte til.

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Man er vel også blevet klogere...

Et kabinet med relativt samme volumen, men som er dybere end et der er bredere, har da ofte den forklaring af man vil minimere stående bølger inde i kabinettet... Om det så ikke skulle være elimineret med dæmpnings materiale, det er så en anden snak. Men mange højtalere kommer jo også helt uden intern dæmpning, og så skal kabinettet jo klare det hele i dens egen akustiske udformning.

B&W nautilus er vel et godt eksempel, så på et ekstremt dybt kabinet i dens snejle form, hvor der praktisk talt ikke er nogen modstående sider, som kan danne resonerende reflektioner.

Men et højt smal kabinet har vel også noget med lydspredningen at gøre? For da vi som mennesker ikke har en særlig god evne til at placere lyden i en vertikal linien, så har vi meget lettere ved at gøre det i en horisontal linie. Og man opnår jo nok noget mere luft omkring de kritiske enheder i en smallere opsætning. (Se eks. Dynaudio evidence m.fl. Hvor kabinettet snævres ind omkring diskanterne osv.)

Og med hensyn til flere små bas enheder, frem for én stor, så er der jo flere åbenlyse fordele. Det er f.eks. meget nemmere for en forstærkere at hive en mindre masse rundt i manegen. Og en det giver også en mindre opbrydning i enhederne, hvis afstanden fra motoren til kanten af enheden minimeres. (Igen er Dynaudios filosofi jo at spolen skal være den halve diameter af selve membranen, så afstanden til begge yderpunkter minimeres)

Og 2 eller flere små enheder opnår nemt samme membran størrelse som én stor. Se eks. B&W 801 model, der er prissat lavere end 800'eren, selvom de er næsten ens, med den største forskel, at der er 2 mindre bas enheder i 800 modellen, mod én stor i 801'eren. Og så vidt jeg husker, så er det en ændring i serien siden matrix (og sikkert de første nautilus modeller) dagene? Så det er jo nok i erkendelse af at 2 mindre basser er bedre end én stor ;-)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt at i mellemprisklassen så er de fleste slanke. Flere af producenterne går dog over til "brede" modeller når vi kommer længere op i prislejet. F.eks. B&W Nautilus, JBL Everest osv.

Er det mon blevet for dyrt at producere store kabinetter med store elementer. Dvs. har producenterne bare fundet en god metode til at kunne producere gode højttalere billigere?    

Ud over Cerwin Wega, hvad kender i til af højttalere der ikke er slanke og høje - i prisklassen 5 .000 til 10.000 stykket?

Det ser ud til at selv JBL er gået over til de slanke modeller (bortset fra Ti modellen dog :-).

/Dranov

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Hej!

Sidder tit og grunder over det samme. Hvorfor er så mange højtalere tynde og høje. Der er nævnt flere gode bud som jeg fuldt tilslutter mig. Jeg spurgte en radiohandler en dag og han pegede i høj grad på design/WAF. Han havde flere kunder som klart skulle matche ambitionen om god lyd sammen med indretningen og dermed hende derhjemme. Det kan jeg sagtens forstå, men samtidig er det en skam. Jeg har haft flere slanke modeller(desværre kun højtalere!), som hver især har haft deres fordele lydmæssigt. Audiovector M3 Signature var den som jeg var mest glad for. Alligevel må jeg indrømme at skiftet til JBL 240 TI var chokerende. Fylden i lydbilledet er bare så meget større og følelsen af magt er stor. Mit rum er for lille til dem så det er svært at integrere en 14 tommer bas, men efterhånden begynder det at fungere ok. En dag vil jeg dog utrolig gerne høre dem i en stor stue. Det ville helt givet gøre dem godt. Nu er det ikke sådan at jeg forkaster slanke gulvhøjtalere, bestemt ikke. Jeg har hørt flere modeller som spiller aldeles fremragende. Dog synes jeg at der har været en tendens i hifibranchen de sidste 10-15 år med at bilde folk ind at man kan få alt i et kabinet med en utrolig lav volumen. Fysikkens love er svære at omgås og en dybbas kan ikke skabes i et kabinet med en volumen som en skotøjsæske. Mange andre ting, mellemtone og diskant er tit fabelagtig på mindre højtalere, men hele lydbilledet tegnes først op når de nedre oktaver også kan høres og mærkes. Så er der noget med præferencer. Nogle lever fint uden dybbas da de lytter mere til hvad der sker i de øvre frekvenser. Det er jo smag og behag. Jeg hørte på en Holfi-udstilling hvad der skete når man droppede dybbassen. Lydbilledet snævrede simpelthen ind, både i bredde, dybde og højde uanset musikken der blev spillet. Så derfor vil jeg gerne lidt mere tilbage til de store højtalere også i en prisklasse hvor man som almindelig lønmodtager kan være med. Om det så er store kabinetter med flere små enheder i eller færre men store enheder. Det er jeg for så vidt ligeglad med.

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Kalleklat < fedt at du kunne li' det du hørte  

Det ER et meget interessant spørgsmål, der tages op her i tråden. Der må vel være nogen, som tidligere har arbejdet indenfor højttalerproduktion, som kan hjælpe med en forklaring på dette. Gætter på at det har noget med produktions- og transportomkostninger at gøre, og også WAF som i nævner. Mon ikke der erstor forskel på hvormange sæt der kan være på en palle, og dermed også stor forskel på transportomkostningerne ?

Om "små" højttalere ikke kan spille dybbas skal jeg ikke sige med sikkerhed, MEN ihvertfald har jeg kun oplevet god og ikke mindst dyb dyb bass fra "store" højttalere fra slut 70'erne og frem til midt 80'erne.

Efter at ha' stiftet bekendtskab med baslyden fra eksempelvis IMF modellerne ( se eventuelt http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66464&P N=1 ) og Tandbergs gamle Studio Monitors forstår jeg heller ikke, at "vi", som interesserede i bedst mulig lyd, har kunnet acceptere den udvikling.

I mine øj....ups ØRER...skal dybbas kunne få det til at "snurre/skælve/snurre" (på den gode måde og ikke bare boom boom  ) i lytterummet og kunne fornemmes helt nede i fødderne.

Sluttelig vil jeg bare bekræfte at min hovedddør er åben, såfremt nogen skulle få lyst til at prøve at høre hvordan dyb bas KAN lyde.

God søndag  

Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

kalleklat skrev:
Tylle skrev:

De subs du bruger, er det dem fra 320MTD (189ES bas) systemet?
Dem havde jeg glæde af i en del år. Fantastisk sub, især til klassisk musik.

Desværre ikke nej, det er en hjemmebygget sub som en af mine venner har lavet i sine tider  Men den spiller nu kanon og den kan holde til at man giver den tæv, så klager bestemt ikke!

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Høh jamen de fylder jo så meget. :) Jeg havde ikke plads til mine CLS-15ere mere. Heller ikke selvom de havde været mine primære højttalere, havde jeg haft plads til dem.

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

I relation til denne tråd ser jeg lidt på evt. at skifte til nogle JBL Ti 3000 eller Ti 5000. Nogle erfaringer med disse. Ikke helt firkantede brede kasser, men dog med en ordentlig bas og godt med rumfylde :-)

/Dranov

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

... og Rainbow og 2-mas ... meget enig!

/Dranov

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Dranov < har du gjort op med dig selv, hvilken lyd du foretrækker i relation til "gammel" contra "ny" lyd ? Dit forslag om JBL TI3000/TI5000 kunne tyde på noget sådan lige midt imellem . Måske var det en ide at lytte til noget mere før du bestemmer dig endeligt.

Der er et sæt TI3000 her - http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=96440 - go go go og lyt

Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Hej 2-mas,

Tak for hint. Er allerede i kontakt med Peter om hans Ti 3000. Og rigtigt ... der skal nok en del lytning til . Ti 3000 kunne være et godt bud - ikke så voldsomme som Ti 5000 eller 250Ti - men stadig med en Ok massefylde og en bas der kal flytte noget luft. Så ja der skal lyttes :-).

/Dranov

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum