Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 08:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til nyheder
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til nyheder
Emne Emne: Born in the U.S.A. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

M.W. skrev:
StarTrek skrev:
Men selfølig så se Titan mere ud som en rigtig B&W klon, der er nok også mere rigtig højtale i den en i Platine Noiree, de laver jo også en center
højtale med en mellem tone der spille op af, det kan da ikke lyd god.

Tethys Towers er ikke en B&W klon. De har begge et pianolak modul på toppen, og har begge en buet form, men her stopper al sammenligning også.

1,5" diskant, 5,25" øvre mellemtone, 8" nedre mellemtone og 2x 12" bas + en 15" SLAPS i siden. Den er fysisk meget større end nogen B&W.
Om de lyder ens, er du meget velkommen til at komme her og høre.

Et par små spørgsmål.

En SLAPS er det vi andre kalder en slavebas/passiv radiator ?

2 x 12" + en 15" SLAPS --- I ca hvor mange liters aktivt kabinet ?

Ser sgu godt ud det hele, det må man sige
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

For pokker da - jeg så lige denne her:

http://www.earthquakesound.dk/produkter/loesdele-til-diy/hol ees-15.aspx

- hvad er meningen?   - 50 kg?... jaa... selvom prisen også er noget høj, så er det ikke så galt i kr/kg - men det er ikke sikkert konen er enig her...

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

M.W.
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 20 Juli 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Andvare skrev:

For pokker da - jeg så lige denne her:

http://www.earthquakesound.dk/produkter/loesdele-til-diy/hol ees-15.aspx

- hvad er meningen?   - 50 kg?... jaa... selvom prisen også er noget høj, så er det ikke så galt i kr/kg - men det er ikke sikkert konen er enig her...

Der er faktisk sneget sig en lille fejl ind i specifikationerne, vægten er ikke 50 kg, men 60 kg.

Det var målet om at lave den mest kompromisløse subwooferenhed, der var baggrunden for denne enhed. Den er stor på billederne og den er imponerende at se på og pille ved. 7.000 watt kontinuerlig effekt og 15.000 watt dynamisk er den bygget til at kunne håndtere.

M.W.
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
M.W. skrev:
StarTrek skrev:
Men selfølig så se Titan mere ud som en rigtig B&W klon, der er nok også mere rigtig højtale i den en i Platine Noiree, de laver jo også en center
højtale med en mellem tone der spille op af, det kan da ikke lyd god.

Tethys Towers er ikke en B&W klon. De har begge et pianolak modul på toppen, og har begge en buet form, men her stopper al sammenligning også.

1,5" diskant, 5,25" øvre mellemtone, 8" nedre mellemtone og 2x 12" bas + en 15" SLAPS i siden. Den er fysisk meget større end nogen B&W.
Om de lyder ens, er du meget velkommen til at komme her og høre.

Et par små spørgsmål.

En SLAPS er det vi andre kalder en slavebas/passiv radiator ?

En slaps er en passiv radiator, men ikke som man typisk ser dem. En SLAPS enhed er to membraner monteret symmetrisk i forhold til hinanden.

se her: http://www.earthquakesound.dk/video-og-billedgalleri/billedg allerier/slaps.aspx

Som billederne viser er der ingen centerspider, hvilket gør enheden meget lettere og mere bevægelsesvillig end en almindelig slavebas. Det giver nogle klare fordele, som fx. skal man bruge mindre forstærkereffekt for at opnå det optimale resultat. Med SLAPS i Supernova subwooferne, opnås 14 Hz fra en relativt kompakt subwoofer (HxBxD: 44x43x52 cm).

Heltny skrev:

2 x 12" + en 15" SLAPS --- I ca hvor mange liters aktivt kabinet ?

Det var et godt spørgsmål. Jeg undersøger det lige og vender tilbage hurtigst muligt.

Heltny skrev:

Ser sgu godt ud det hele, det må man sige

Tak

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Interessante subenheder , men nu de henvender sig til diy folket hvor pokker er så TS parametrene?

Uden dem er enhederne ikke meget værd.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

man kunne jo også bruge to sekunder på google/producentens hjemmeside:

eks, TS på HoleeS 15":

http://www.earthquakesound.com/IMAGEJP/CAR/subwoofers/HoLeeS /holees15.pdf

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Lader til det er bil enheder. Gaab.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

M.W. skrev:
Som billederne viser er der ingen centerspider, hvilket gør enheden meget lettere og mere bevægelsesvillig end en almindelig slavebas. Det giver nogle klare fordele, som fx. skal man bruge mindre forstærkereffekt for at opnå det optimale resultat.

Har det ikke den ulempe at det giver en masse forvrængning?
Og giver de to membraner ikke en tungere enhed end en enkelt membran med "centerspider"?
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Hvad er der nu i vejen med det? Jeg benyttede nævnte enhed da den markedsføres i DK som hjemmeenhed.

Du er for øvrigt velkommen til at vise mig en bedre enhed end JBL's GTI, det er for øvrigt også en bilenhed.

Hvis man afviser enheder blot pga. det segment det markedsføres til, så er det i min verden temmeligt snæversynet, man skal da sprede sig og netop se muligheder andre steder end bare de traditionelt ringe hifi enheder

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
Bassøe skrev:

Hvad er der nu i vejen med det? Jeg benyttede nævnte enhed da den markedsføres i DK som hjemmeenhed.

Du er for øvrigt velkommen til at vise mig en bedre enhed end JBL's GTI, det er for øvrigt også en bilenhed.

Hvis man afviser enheder blot pga. det segment det markedsføres til, så er det i min verden temmeligt snæversynet, man skal da sprede sig og netop se muligheder andre steder end bare de traditionelt ringe hifi enheder

Nu skriver han jo selv at han er pænt træt, så måske er der håb efter lidt søvn 

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
M.W. skrev:
Som billederne viser er der ingen centerspider, hvilket gør enheden meget lettere og mere bevægelsesvillig end en almindelig slavebas. Det giver nogle klare fordele, som fx. skal man bruge mindre forstærkereffekt for at opnå det optimale resultat.

Har det ikke den ulempe at det giver en masse forvrængning?
Og giver de to membraner ikke en tungere enhed end en enkelt membran med "centerspider"?

Godt spørgsmål!

SLAPS enhedernes  konstruktion gør ikke den bevægelige masse større, da de to membraner er lavet af et meget stift og let materiale. SLAPS er konstrueret fra grunden op til at blive drevet og kontrolleret pneumatisk. Traditionelle passive enheder er ofte en alm enhed hvor det primære motorsystem  (svingspole og magnet) er afmonteret. alm enheder er designet til at blive drevet elektrisk, hvor kraftpåvirkningen kommer fra enhedens koniske center. En passiv enhed bliver drevet pneumatisk af lufttrykket fra de aktive enheder. Ved pneumatisk drift opfører en alm enhed sig ikke ens ved positivt og negativt tryk (imploderende kantophæng og positivt overrring). SLAPS enhederne er en dobbel konstruktion af identiske modsætninger, dvs at der er et indadvendt og et udadvendt kantophæng og ingen spider. Det giver den identiske properties i både negativt og positivt tryk. SLAPS opfører sig derfor pistonisk og præcist, de har ikke den "tøven" traditionelle passive enheder føles at have når man står og ser på en i drift. SLAPS åbner op for nye subwoofer konstruktioner, hvor selv meget små kasser kan tunes til helt lave frekvenser. Den lave egenvægt giver storfleksibilitet mht vægtpåsætning. SLAPS kan derfor custom tunes til optimal drift i en bred vifte af kabinetstørrelser og enheds sammensætninger. 

Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof

M.W.
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Interessante subenheder , men nu de henvender sig til diy folket hvor pokker er så TS parametrene?

Uden dem er enhederne ikke meget værd.

god pointe..

siden er opdateret

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

Sjoenne skrev:
M.W. skrev:
Har det ikke den ulempe at det giver en masse forvrængning? Og giver de to membraner ikke en tungere enhed end en enkelt membran med "centerspider"?

Godt spørgsmål!

SLAPS enhedernes  konstruktion gør ikke den bevægelige masse større, da de to membraner er lavet af et meget stift og let materiale. SLAPS er konstrueret fra grunden op til at blive drevet og kontrolleret pneumatisk. Traditionelle passive enheder er ofte en alm enhed hvor det primære motorsystem  (svingspole og magnet) er afmonteret. alm enheder er designet til at blive drevet elektrisk, hvor kraftpåvirkningen kommer fra enhedens koniske center. En passiv enhed bliver drevet pneumatisk af lufttrykket fra de aktive enheder. Ved pneumatisk drift opfører en alm enhed sig ikke ens ved positivt og negativt tryk (imploderende kantophæng og positivt overrring). SLAPS enhederne er en dobbel konstruktion af identiske modsætninger, dvs at der er et indadvendt og et udadvendt kantophæng og ingen spider. Det giver den identiske properties i både negativt og positivt tryk. SLAPS opfører sig derfor pistonisk og præcist, de har ikke den "tøven" traditionelle passive enheder føles at have når man står og ser på en i drift. SLAPS åbner op for nye subwoofer konstruktioner, hvor selv meget små kasser kan tunes til helt lave frekvenser. Den lave egenvægt giver storfleksibilitet mht vægtpåsætning. SLAPS kan derfor custom tunes til optimal drift i en bred vifte af kabinetstørrelser og enheds sammensætninger. 

Undskyld mig, det er ikke for at være overdrevet negativ overfor jeres produkter - men sikke en gang marketings-yadayadablahblah Hvorfor skal det absolut kaldes "pneumatisk" når det nu er ligesom i alle andre højttalersystemer - lufttryk inden i kabinettet. Det lyder måske nyt og revolutionerende, men det er det jo overhovedet ikke. En konventionel slave-enhed bliver da også "drevet pneumatisk". Det kunne være forfriskende med en forhandler der ville kalde en spade for en spade, istedet for at konstruere fyldtekst og "revolutionerende" nye egenskaber.

Jeg har selv haft en af de der SLAPS slaveenheder i hånden, og materialet er ikke lettere eller stivere en konventionelle enheder, tværtimod synes jeg at kantophængene var meget stive og lignede og føltes som gummistøvlegummi.. så trægt og "tungt" vil jeg beskrive det.
Når du nu bruger udtryk som "imploderende kantophæng og positivt overrring", må du have en teknisk indsigt i tingene - kan du så ikke lige forklare mig hvad de to begreber betyder? og hvorfor det ikke bare bliver doblet op med 2 x membraner + 2 x ophæng? Og nej, de ophæver ikke hindandens dårligdomme

Hvis jeg var jer, og ville have en god start i DK med disse produkter, ville jeg rydde ud i alt salgs-mumbo-jumbo'et - og fortælle om højttalerens lydmæssige karakterer, og deres musikalske kvaliteter(hvis de har nogen )
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

pneumatisk er det korrekte tekniske udtryk, så jeg har lidt svært ved at se hvordan det kan være marketings gejl?

EQ lader da til netop ikke at være fyldt med løgnagtige buzz words som så mange andre. eks. Linn's "monolith design", der dækker over at de bruger IC'er go pwm i samme forstærker....

På et mere person orienteret plan, så vil du, hvis du læser Hasselhofs indlæg igennem fra siden her startede op, og frem til nu, opdage at manden altid har udtrykt sig på denne "overkorrekte tekniske måde". Det er en ret afslørende måde når der skrives indlæg, men gør samtidig at man ikke er i tvivl om hvem der skriver. men du vil måske også tvinge politikerne til at skifte ordet "betalingsbalance" ud med "sådan noget med penge og udlandet-agtig ting"

Edit: i en anden tråd blev man vist enig om at kun mennesker, og ikke udstyr kunne besidde musikalske kvaliteter, men du ser måske gerne at EQ fylder dig med samme intet sigende PR som 99% af alle andre firma'er er så gode til?

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Hasselhof skrev:

Sjoenne skrev:
M.W. skrev:
Har det ikke den ulempe at det giver en masse forvrængning? Og giver de to membraner ikke en tungere enhed end en enkelt membran med "centerspider"?

Godt spørgsmål!

Undskyld mig, det er ikke for at være overdrevet negativ overfor jeres produkter - men sikke en gang marketings-yadayadablahblah Hvorfor skal det absolut kaldes "pneumatisk" når det nu er ligesom i alle andre højttalersystemer - lufttryk inden i kabinettet. Det lyder måske nyt og revolutionerende, men det er det jo overhovedet ikke. En konventionel slave-enhed bliver da også "drevet pneumatisk". Det kunne være forfriskende med en forhandler der ville kalde en spade for en spade, istedet for at konstruere fyldtekst og "revolutionerende" nye egenskaber.

Jeg har selv haft en af de der SLAPS slaveenheder i hånden, og materialet er ikke lettere eller stivere en konventionelle enheder, tværtimod synes jeg at kantophængene var meget stive og lignede og føltes som gummistøvlegummi.. så trægt og "tungt" vil jeg beskrive det.
Når du nu bruger udtryk som "imploderende kantophæng og positivt overrring", må du have en teknisk indsigt i tingene - kan du så ikke lige forklare mig hvad de to begreber betyder? og hvorfor det ikke bare bliver doblet op med 2 x membraner + 2 x ophæng? Og nej, de ophæver ikke hindandens dårligdomme

Hvis jeg var jer, og ville have en god start i DK med disse produkter, ville jeg rydde ud i alt salgs-mumbo-jumbo'et - og fortælle om højttalerens lydmæssige karakterer, og deres musikalske kvaliteter(hvis de har nogen )

Godt med noget feedback. Det er altid en fin balancegang at være branchemedlem, man skal være saglig og oplysende uden reklamefyld.

Dog er du nok lidt uretfærdig overfor ordet pneumatisk. Pneumatisk er det ord de fleste højtaler byg-selv bøger bruger og det er det korrekte ord at bruge generic omkring den måde slave basser bliver drevet. Hvis man bruger ordet tryk som overliggende term, bliver det mere rodet at snakke om positivt og negativt tryk. Det er heller ikke et ord jeg særligt har indsat til den her lejlighed. Det er det ord jeg konsekvet har brugt ved omtale af passive enheder tilbage til 2003 længe før jeg havde hørt om SLAPS

Mht din beskrivelse af SLAPS, er du sikker på du ikke forveksler høj egendæmpning med vægt ? Selve Membranen + kantophænget er meget let, men dens alu/metal kant gør den tung. Du har ret i at den er væsentligt mere stiv end de fleste alm enheder. Da den ikke har et magnet motor system til at kontrollere sig selv så bliver egendæmpningen meget kritisk. Det er vigtigt at den passive enhed konstant "læner" sig op imod den pneumatiske situation i kabinettet. Er enhedens compliance for svag så overshooter / overringer den. Dvs ved fx en transient i musikken så mister trykforholdet i kabinettet kontrollen over enheden og den bevæger sig mere end den burde. Det samme som der kan ske for en alm enhed hvis ophænget + motorsystemet ikke er konstrueret rigtigt. Et kantophæng kan implodere dvs blive suget bagud hvis undertrykket i kabinettet er for stort. En fuld implodereing er dog sjældent, men på de fleste slave konstruktioner så vil man kunne se "smilehuller" i kantophænget allerede ved mellemhøj belastning, da de smilehuller kun opstår ved negativt tryk udgør de en uens påvirkning = forvrængning. Slaps dobbelte konstruktion udfra princippet - identiske modsætninger- ophæver de omstændigheder der ellers ville give uliniariteter da enheden udsættes for identiske belastninger.  Man kan så påpeje at det ikke fundementalt har løst problemet med smilehuller ved høj belelastninger, da de stadig vil opstå, men de er udlignet da de nu opstår ens både ved positivt og negativt tryk.

Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Fornuftigt forhold mellem ydelse og pris for en 7-kanals effektforstærker. Bare træls at have alle kanaler i samme boks hvis den går i stykker

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Den ser kraftigt ud til at være modulopbygget, så medmindre du giver den strøm ind på højttaler udgangen, så burde du kunne nøjes med at skifte enkeltmoduler og ikke hele forstærkeren.

M.W.
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

Fornuftigt forhold mellem ydelse og pris for en 7-kanals effektforstærker. Bare træls at have alle kanaler i samme boks hvis den går i stykker

Skulle det mod forventning ske, så er det ingen årsag til at du skal undvære din forstærker i flere uger. Vi skal blot have den ind på værkstedet, hvorefter det vil være en simpel 'operation' at hive modulet ud og sætte et nyt i og vi skal nok sørge for at forstærkeren bliver hentet og bragt sikkert hjem igen.

Men så grundigt som den er opbygget, tvivler jeg på at der sker mekaniske fejl ved almindelig brug.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

M.W. skrev:
Batman skrev:

Skulle det mod forventning ske, så er det ingen årsag til at du skal undvære din forstærker i flere uger. Vi skal blot have den ind på værkstedet, hvorefter det vil være en simpel 'operation' at hive modulet ud og sætte et nyt i og vi skal nok sørge for at forstærkeren bliver hentet og bragt sikkert hjem igen.

Men så grundigt som den er opbygget, tvivler jeg på at der sker mekaniske fejl ved almindelig brug.

Ok, fin service

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 06:02 | IP-adresse registreret  

M.W. skrev:
Predator skrev:

At det dermed er de 4" enheder der skal levere lyden/trykket, gør mig kun endnu mere skeptisk overfor denne højtaler - men samtidig også meget nysgerrig efter at høre hvordan den takler kraftige udslag ved så lave frekvenser, som den på papiret er istand til at formidle!
Rent konstruktionsmæssigt mangler denne højtaler den "forfinede vildskab" der præger Earthquakes bilstereo produkter og subs til stuebrug, hvilket efter min mening er lidt ærgelig. Men ved lejlighed kunne det være meget interessant at give dem et lyt.

Jamen så lad os da finde ud af noget i nær fremtid, vi kører gerne til Nordjylland med et sæt Platine Noiree

Jeg er til stor lyd og store højtalere, og har derfor min tvivl angående om det er en højtaler for mig. Derfor skal i heller ikke ulejlige jer med at køre til Nordjylland for at demonstrere et sæt kun for mig, men jeg deltager hellere end gerne i en prøvelytning, hvis en potentiel køber i denne del af landet tillader det.

Der er dog en ting der undrer mig. Kan det virkelig passe, at Cinénova ikke tilbydes i en version der er stereobrug gunstig?

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes