Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 12:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Yaqin MC-100B (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 September 2008 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Vitalis skrev:

Dream on......Tror jeg vil forlade skærmen til fordel for en Kineser og en Tysker, der i fællesskab kan få en Amerikansk trompetist til at lyde som noget en dansker sætter pris på. Miles Davis...Kind of Blue. Brænder jeg hele kvisten af imens, snupper jeg en Malt mere, og tager skraldet senere.

Fed skive  Har selv lige hørt miles davis

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Bølgerne har endelig lagt sig på denne tråd.

Jeg har fået studeret fætterens ædlere dele og alt se ganske fornuftigt ud.

Der var ihverttilfælde ingen farlige lodninger eller spændning på dele, som der ikke skal være spændning på. Da jeg lagde ud med at lytte på forstærkeren havde den en fordel, som min anden forstærker ikke havde - nemlig drive. Man fik lyst til at lytte med og trampe i takt til musikken . Der var også mere livepræg og atmosfære i luften selv om mellemtonen til tider kunne virke lidt skarp ved højt nivau. Jeg havde en ide om at de kinesiske rør kunne være kimen til denne lyd. Jeg besluttede mig af prøve nogle andre rør og da jeg tilfældig havde nugle gamle ECC 83 Mullardrør liggene blev disse sat i og hvilken forbedring. Alt blev bare en streng mere åbent og nuanceret. Efter denne forbedring fik jeg lidt mere blod på tanden. 4. stk rør fra Tube Depot blev bestilt (KT 88 Genalix Gols lion) De ankom efter 4 dage med FedEx hvilket jeg syntes var hurtigt. Rørene har jeg givet 1200kr for incl alt. Hold da - sikken forbedring igen. Forstærkeren rykkede lige et par streger op ad stigen igen. Bassen blev strammet godt op mellemtonen lidt renere og toppen mere luftig.

Nu har jeg jo læst diverse om rør og typer og biasjustering.

Er der nogen der kan forklare mig om de 4 rør : 6SN7 funktion? hvad laver de i konstruktionen. Jeg går ud fra at de bestiller et eller andet i forforstærkerdelen?

Noget andet er. Er der nogen der har forslag til et eller flere gode rør af denn type?

Noget andet er at jeg fik læst på en tråd, at der var en forbedring at hente ved at justere biasen ned fra de 0,6 volt (fabriksanvisning) til 0,40-0,45 volt. Det skulle angiveligt forlænge rørenes levetid. Dette har jeg gjort uden, at kunne høre forskel.

Mange tanker og intryk på ord.

Håber at en venlig sjæl kan forklare mig lidt.

Venligst jesper

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Du kan altid prøve. Der sker ikke noget ved og justere dem lidt ned i spænding. Også kan du jo bare prøve lytte dig frem til hvad du synes lyder bedst

Evt prøv og skifte de mullard ud med Tung Sol. Personligt synes jeg der mere smæld og luft i tung sol.

Godt og høre den ikke er fyldt med livsfarlige lodninger

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Ok tak

Jeg skal prøve at snuse lidt rundt efter noget Tung Sol. Hvordan med bias'en. skal den være 100% ens på hvert rør?

jesper

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Ok tak

Jeg skal prøve at snuse lidt rundt efter noget Tung Sol. Hvordan med bias'en. skal den være 100% ens på hvert rør?

jesper

biasen skal ihvertfald være ens på alle rørne.

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger et digitalt multimeter. Bias'en svinger lidt. Jeg ved ikke helt om det betyder noget om der står 40,2mv på det ene rør kontra 40,6mv på et andet rør. Det svinger lidt.

Jesper

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Der sker ikke meget her - så jeg skriver lige lidt.

Jeg har leget lidt med ECC83 typerne og lurer på om jeg skal anskaffe mig et sæt af de gode

typer fra telefunken.

Indtil videre er der blevet skiftet mellem siemens, mullard og philps (NOS) typer

Philips røret er det bedste til dato. Jeg afventer et par gamle RCA rør (1950) fra 'staterne' for at se

hvordan de lyder.

Så er der kommet noget Sylvania 6SN7 RCA fra start 50'erne i kineseren.

Jeg må sige at de nye- gamle rør har gjort det godt. Jeg troede ikke, at det var muligt at hente så 

god lyd ud af 60 år gamle rør.

Samlet set har rørmaskinen flyttet sig fra at være en god musikalsk formidler til noget virkelig

godt. På mine ELS 57 kan der virkelig tælles hår på musikernes arme ved de rette indspilninger.

Jeg er meget glad for, mit køb og lykkelig for salget af min silverline der aldrig nåede yaqin-

fætteren til sokkeholderne.

Nu skal der rodes med flere rør for det er virkelig noget der giver blod på tanden

Venligst

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 December 2008 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Jeg bruger et digitalt multimeter. Bias'en svinger lidt. Jeg ved ikke helt om det betyder noget om der står 40,2mv på det ene rør kontra 40,6mv på et andet rør. Det svinger lidt.

Jesper

Det er så lidt at det er OK

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret.

Hvad sker der ellers hvis det ene rør får tilført 40mv og det andet 45 mv

Bare nysgerrig

Venligst

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 December 2008 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Større slitage på det rør som trækker mest strøm...magnetisk belastning af udgangstrafoen (nedre grænse frekvens rykker op)...uens udstyring af rørene som modkoblingen vil kompensere for. Forvrængning...måske lidt. Alt i alt ikke meget, men det skal helst være iorden.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2008 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Takker

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 December 2008 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Hej Folkens fedt at se en der glad for sit grej må indrømme, jeg også er lidt skeptisk over for kina grej har selv haft noget derfra og det gik i stykker for et godt ord ok det er så en cd maskine, holdte under et års så blev det kylet ud, men ved så ikke lige hvordan deres rørfætrer er men alligevel  stort tillyke.

Til top Vis Novisad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novisad

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes