Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 12:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Nye udviklinger indenfor rørforstærkere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 26 August 2008 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Prøv at kigge i det Engelske blad: Wireless World fra 50'erne, den gang var der allerede gang i switchmode strømforsyninger, digitale kredsløb, magnetiske forstærkere, højtaler med metal membraner, alle former for forstærker koblinger o.s.v.

Der er ikke meget nyt under solen.

Jeg læste også for nyligt en spændende artikel om HDTV. I en bog fra midtfirserne udgivet i - DDR!

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 August 2008 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Kjell B. skrev:

Vel min mening er at rørforsterkerne var best på 50-tallet, senere skjedde det en rasjonalisering i produksjonen av komponenter, hvor prisen ble viktigere enn lyden, samtidig som man utrolig nok klarte å gjøre marketing så effektiv at folk trodde utviklingen gikk fremover.

Etter 1980 ble kun komponenter til computer-produksjon tilbake - motstander og kondensatorer måtte ikke koste mer enn 5 øre pr. stk. Øvrige produsenter gikk konkurs, og dermed kunnskapene de hadde.

Jeg er derfor ikke helt med her - har ikke fått med meg hvilke fremskritt vi taler om.

I andre tråder anbefaler jeg den kinesiske Music Angel KT88, som er god og utrolig billig. Den er (som eneste kinesiske) bygget opp med komponenter som minner om McIntosh 1950, lyder ikke ulikt McIntosh 1950, og lyder helt forskjellig fra McIntosh re-issue år 2000.

Å bringe halvledere inn som strømgeneratorer, m.m. i audio-delen i en rørforsterker har jeg selv aldri hatt noen suksess med - det er jo slik at enhver endring bringer inn en endring i lyden, som tilfeldigvis kan passe et bestemt oppsett. En endring som bedre adresseres der problemet befinner seg.

Her er nogle Music Angel KT88 modifikationer.

Det var ikke noget jeg ville rode med.  (Vi mangler en højspændings-smiley)

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008
Lokalitet: Norge
Sendt: 26 August 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Ja du har rett. Så komisk at denne Lampizator-figuren dukker opp her med jevne mellomrom. Og så sørgelig at ingen har satt han på plass. Respekten for det skrevne ord er nok for stor her. I hifi-verdenen søker man febrilsk etter profeter som kan sette tingene på plass. Så blir man beroliget.

Tenk en slags merkelig DIY "ingeniør" som skryter av at han kan fjerne nesten halvparten av komponentene i en Music Angel, og ikke bare fungerer forsterkeren, men den er blitt bedre. Du bør kanskje lese linkene dine før du poster. Han fjerner grid stop's, katode-avkobling og en god del andre klassiske detaljer. Målinger i Norge (hvor Music Angel er uhyre populære) tyder på at forsterkeren blir ustabil ved å følge slike mods.

Feilen med Music Angel er at den er så billig at enhver PR-kåt DIY'er kan kjøpe den og så komme med sine ENORME forbedringer.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 August 2008 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Mht. liniaritet er det længe siden det behøvede at være et problem. Hvis der er den slags problemer kan de næsten altid henføres til udgangs-transformatoren. Den kan sagtens laves så den dur, men bliver det langt fra altid. I nyere konstruktioner har jeg fundet eksemplarer som ruller af fra 8-10Khz og med kraftig modkobling rettes op...det må være åbenlyst for enhver at det aldrig kan spille godt.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 August 2008 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
Spencer skrev:
Mikkel Gige skrev:

Hej Spencer!

Undskyld, jeg formulerer åbenbart dette helt forkert!

Vis mig en frekvenskurve fra en 10-20 år gammel rørforstærker, som er lineær 20-20.000 Hz, og samtidig kostede under 20.000,-. Jeg taler om neutralitet, og det har intet at gøre med en forstærker, som runder hørbart af i bas- og diskantområdet. Dette er meget typisk for de fleste rørforstærkere, der har et par årtier eller mere på bagen. Det har ændret sig voldsomt de seneste år!

At noget lyder "fremragende", er ikke ensbetydende med at det spiller korrekt. At spille korrekt, vil sig at apparatet behandler samtlige frekvenser i det hørbare område ens.

Giver det mening nu?

Igen, i allerbedste mening,

Mikkel.

Hvorfor skal den koste under 20.000,- ?

Når vi taler om teknologien er prisen vel underordnet ?

EAR lavede rørgrej der kunne spille bas, diskant og mellemtone, for ganske mange år siden.
Audio Research har også gjort det.

At en gammel rørforstærker runder bas og diskant af, kan tyde på at den trænger til en renovering.
Hvis dine erfaringer stammer fra renoveringskrævende eksemplarer, kan jeg godt forstå at du ikke bryder dig om lyden.

Spørgsmål: Hvorfor skal den koste under 20.000,- ?

Svar: Fordi alt kan laves perfekt, hvis budgettet er ubegrænset.

Det er det jeg mener med, at rørforstærkere er blevet et seriøst alternativ til transistorer, inden for de sidste år. Fordi en god/neutral ydelse fra rør, er blevet tilgængelig for de fleste.

Mikkel.

Hvis du dermed mener at de kinesiske rørforstærkere er gode, så er det et fint oplæg til en duel imellem kinesiske og italienske rørforstærkere, på hifi4all.

Der er jo så den risiko, at I aldrig vil få italienske rørforstærkere til test igen, men den risiko er værd at tage, mener jeg.

Du havde vist nogle rørvenlige højttalere i dit lytterum, på et tidspunkt, men ellers er de nok til at låne sig frem til.

Størrelsen på dit lytterum skulle vist være noget nær ideel til en rørforstærkertest.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 August 2008 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Kjell B. skrev:

Ja du har rett. Så komisk at denne Lampizator-figuren dukker opp her med jevne mellomrom. Og så sørgelig at ingen har satt han på plass. Respekten for det skrevne ord er nok for stor her. I hifi-verdenen søker man febrilsk etter profeter som kan sette tingene på plass. Så blir man beroliget.

Tenk en slags merkelig DIY "ingeniør" som skryter av at han kan fjerne nesten halvparten av komponentene i en Music Angel, og ikke bare fungerer forsterkeren, men den er blitt bedre. Du bør kanskje lese linkene dine før du poster. Han fjerner grid stop's, katode-avkobling og en god del andre klassiske detaljer. Målinger i Norge (hvor Music Angel er uhyre populære) tyder på at forsterkeren blir ustabil ved å følge slike mods.

Feilen med Music Angel er at den er så billig at enhver PR-kåt DIY'er kan kjøpe den og så komme med sine ENORME forbedringer.

Jeg hører til blandt de der modificerer meget lidt på mit grej.
Allerhøjest noget med at udskifte en overføringskondensator til en bedre type, med samme værdi.

Jeg har dog hardwiret Mikkels (Simonsen) Gainclone lige ved negative feedback loopet, men den eksploderede heldigvis ikke.

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008
Lokalitet: Norge
Sendt: 26 August 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Ja og min mening er at nettopp Music Angel KT88 trenger absolutt ingen modifikasjoner. Jeg anbefaler den derfor til rør-interesserte som ikke har elektronikk-kunnskaper.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 August 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Perfekt! Kom med nogle flere eksempler!

Mikkel.

Så mangler vi bare dine eksempler på det voldsomme skift....de burde da være på lystavlen endnu??

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 26 August 2008 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Mikkel Gige skrev:

Mikkel.

Så mangler vi bare dine eksempler på det voldsomme skift....de burde da være på lystavlen endnu??

Jeg har aldrig brugt ordet "voldsom". Det må stå for din egen regning.

Se under anmeldelser! Og der kommer mere i nær fremtid

Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 August 2008 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Lyder fint, men til et voldsomt spring hører vel også nogle der IKKE duer...eller?

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 August 2008 kl. 06:24 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Hver gang man læser om en ny forstærker i et magasin roses den for forbedringer. De vil så betyde at en 10 år gammel model ville være markant dårligere, det er den bare ikke.....hvorfor?

Fordi der netop ikke ser meget nyt på forstærker siden, rør som transistorer....i flere tilfælde tværdigimod på grund af rationaliseringer...

Rationaliseringer = 'Bean Counter' uhyggeligt folkefærd
Sammenligning af en 10 år gammel spille og en af i dag er ikke en simpel opgave. Den lyder ikke som ti år tilbage, og man kan ikke genskabe/huske hvordan den lød ti år tilbage.

Til dem der ynder regning. Find en pris, træk avance + transport og moms fra. Regn så det beløb  tilbage med inflationen for hvert år både i DK og fremstillingslandet, korriger for ændringer i valutakurser = man har så et billede af 'værdien' i dag.

Når man tænker på masseproduktion af komponenter til øre/få kr. pr styk, så er der et eller andet galt med nogle af salgspriserne i dag... nogle må være meget lykkelige, når de går hen til banken   

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 August 2008 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
Groove skrev:
Mikkel Gige skrev:

Mikkel.

Mikkel.

Har du aldrig brugt det ord? Underligt, hvem mon så skriver dine indlæg?

Mikkel Gige skrev:

Hej Spencer!

Vis mig en frekvenskurve fra en 10-20 år gammel rørforstærker, som er lineær 20-20.000 Hz, og samtidig kostede under 20.000,-. Jeg taler om neutralitet, og det har intet at gøre med en forstærker, som runder hørbart af i bas- og diskantområdet. Dette er meget typisk for de fleste rørforstærkere, der har et par årtier eller mere på bagen. Det har ændret sig voldsomt de seneste år!

At noget lyder "fremragende", er ikke ensbetydende med at det spiller korrekt. At spille korrekt, vil sige at apparatet behandler samtlige frekvenser i det hørbare område ens.

Giver det mening nu?

Mikkel.

Og, det er disse voldsomme ændringer jeg gerne vil have eksempler på...og som bekendt er voldsomme oplevelser jo noget man husker godt....

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Sendt: 30 August 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Mikkel Gige skrev:
Groove skrev:
Mikkel Gige skrev:

Mikkel.

Mikkel.

Mikkel Gige skrev:

Hej Spencer!

At noget lyder "fremragende", er ikke ensbetydende med at det spiller korrekt. At spille korrekt, vil sige at apparatet behandler samtlige frekvenser i det hørbare område ens.

Giver det mening nu?

Mikkel.

Og, det er disse voldsomme ændringer jeg gerne vil have eksempler på...og som bekendt er voldsomme oplevelser jo noget man husker godt....

Jeg er helt enig med dig Groove...

@ Mikkel Gige... Jeg er sikker på, at du selv mener det du siger, men jeg synes også dine ord vidner om, at det mere handler om, at DU inden for de senere år har fået ørerne op for, at rørgrejer kan nogle ting. Rørgrejerne har kunnet disse ting i mange år, dog åbenbart uden at du har vidst det. Problemet i dialogen er, at du udtaler dig skråsikkert, som den der VED, hvordan udviklingen har været gennem årtier. Men for os andre, der faktisk har beskæftiget os med rør gennem en del år virker din argumentation noget tynd.

Du underbygger din såkaldte ''viden'' med, at vi jo bare kan vise dig en lineær frekvenskurve fra en 10 - 20 år gammel rørforstærker, der kostede under 20.000 kr. Konteksten af opfordringen forstår jeg derhen, at du dermed argumenterer for, at sådanne forstærkere først er dukket op inden for de seneste par år.

Det tog ca 30 sekunder at finde den måling du efterlyser, idet allerførste kig i Stereophiles arkiver viser en sådan. VTL fra 1991 til en salgspris på $1200... http://stereophile.com/tubepoweramps/491vtl/index3.html  0,4 dB nede ved 20Khz, hvilket er helt normalt (pga udgangstransformatoren) og det ses også i nye konstruktioner...

Jeg synes det ville klæde dig at stille spørgsmål til de områder du ikke selv har erfaringer med i stedet for at virke skråsikker og ''vidende'' på de områder, hvor din viden er tynd...

Også dette i allerbedste mening 

Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Sendt: 30 August 2008 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

@ Gige... Her lige en måling mere. Denne gang af en Conrad Johnson Premier 11A fra 1994. Faktisk havde jeg selv sådan en for knapt 10 år siden, og den følger fint med moderne rørkonstruktioner...

http://stereophile.com/tubepoweramps/403/index4.html

Du kan selv rode videre efter målinger: Der er masser af dem på nettet og de fleste afkræfter din argumentation...
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Sendt: 30 August 2008 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:

Jeg synes det ville klæde dig at stille spørgsmål til de områder du ikke selv har erfaringer med i stedet for at virke skråsikker og ''vidende'' på de områder, hvor din viden er tynd...

Rigtigt fornuftigt indlæg! Man kan ikke vide alt - heller ikke selv om man er anmelder på Hifi4all - og det er både helt legitimt og tegn på seriøsitet, åbent at erkende det, når man bevæger sig ind på områder, man ikke har det store kendskab til, ligesom det altid klæder folk at erkende, når de har taget fejl. Hertil hører selvfølgelig også en naturlig forpligtelse for "ekspertbrugere" til aldrig at håne andre, for deres nysgerrighed (spørgsmål) trods manglende viden.

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 August 2008 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

TRX850 skrev:

Rigtigt fornuftigt indlæg! Man kan ikke vide alt - heller ikke selv om man er anmelder på Hifi4all - og det er både helt legitimt og tegn på seriøsitet, åbent at erkende det, når man bevæger sig ind på områder, man ikke har det store kendskab til, ligesom det altid klæder folk at erkende, når de har taget fejl. Hertil hører selvfølgelig også en naturlig forpligtelse for "ekspertbrugere" til aldrig at håne andre, for deres nysgerrighed (spørgsmål) trods manglende viden.

Mvh.

Enig....og også en forpligtelse til at slå ned på direkte fejl, misforståelser, misfortolkninger og andet snavs....så andre brugere ikke får samme vildfarelser...

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 September 2008 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Mikkel Gige skrev:
Groove skrev:
Mikkel Gige skrev:

Mikkel.

Mikkel.

Mikkel Gige skrev:

Hej Spencer!

Giver det mening nu?

Mikkel.

Ok, noget tyder på at udviklingen er gået voldsomt i stå igen

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Sendt: 02 September 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Nye udviklinger indenfor rørforstærkere?

Jeg vil mene at det rent faktisk er gået den modsatte vej, her tænker jeg særligt på rørene, som på ingen måde kan leve op til de spec. som de gamle rørfabrikanter forskrev.

Udgangstrafoerne var allerede fuldt udviklet i slutningen af 50'erne, så her er der bestemt ikke sket forbedringer.

Kredsløbsmæssigt er der heller ikke sket, nogen som helst udvikling, som gør lyden bedre.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Sendt: 02 September 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Nej, en trafo hjælper vel ikke så meget, hvis den er fuldt udviklet...

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 September 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Nej, en trafo hjælper vel ikke så meget, hvis den er fuldt udviklet...

Mvh.

Indviklet udvikling ifølge sælgeren.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum