Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 06:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Nye udviklinger indenfor rørforstærkere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 August 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Spencer skrev:
Der er jo kommet noget der hedder ROHS, som kan være et lille tilbageslag for nogle producenter.
Ved ikke hvor meget det har at sige i rørforstærkere, med forholdsvis simpel opbygning.

Jeg forsøgte engang at få opklaret om det er umagen værd med ensretterrør i strømforsyningen, men fik aldrig en egentlig konklusion.

Det er i hvert fald billigere uden, så en praktisk holdning kan være, at det ikke er umagen værd.

Ensretterrør i strømforsyningen...? I HØJ GRAD UMAGEN VÆRD!

Mvh.
Niels

I en tråd, hvor et ønske om konstruktiv (informativ) debat er blevet ytret fra flere sider, ville det være fornøjeligt, hvis et synspunkt som dette, blev fulgt op af en argumentation....

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 24 August 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Spencer skrev:
Der er jo kommet noget der hedder ROHS, som kan være et lille tilbageslag for nogle producenter.
Ved ikke hvor meget det har at sige i rørforstærkere, med forholdsvis simpel opbygning.

Jeg forsøgte engang at få opklaret om det er umagen værd med ensretterrør i strømforsyningen, men fik aldrig en egentlig konklusion.

Det er i hvert fald billigere uden, så en praktisk holdning kan være, at det ikke er umagen værd.

Mvh.
Niels

Det er der jo (heller) ikke noget nyt i.

Strømforsyningen skal jo også være reguleret (heller ingen nyhed)

Cirkus Nyhed lever jo af at kunderne ikke er gamle nok til at vide bedre og dem der er gamle nok og ved deres fulde fem har sjovere ting på programmet (end gamle rørforstærkere)

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 August 2008 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Nilau skrev:
Spencer skrev:

Mvh.
Niels

Det er der jo (heller) ikke noget nyt i.

Strømforsyningen skal jo også være reguleret (heller ingen nyhed)

Cirkus Nyhed lever jo af at kunderne ikke er gamle nok til at vide bedre og dem der er gamle nok og ved deres fulde fem har sjovere ting på programmet (end gamle rørforstærkere)

Gammelt og nyt kan såmænd sagtens forenes.
Jeg har haft en interessant oplevelse, i selskab med en Tact RCS og en ældre rørforstærker.
Det svageste led var ikke teknologien, men stadig rummet.

Der er ingen smutveje, i forhold til korrekt dæmpning af vægge og gulv.

Mht. brum fra strømforsyningen i mine 'gamle' rørblokke, er jeg ikke i farezonen.
De driver nemlig nogle paneler, der ikke leverer så meget ved 50Hz, men får hjælp af et par subber hertil.

EDIT: Personligt syntes jeg det vil være ok med nogle diagrammer i tråden, på forskellige konstruktioner, selvom det ikke er en selvbyggertråd.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 24 August 2008 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Bjørn: Det blev vi så heller ikke klogere af. Debatterne herinde bliver faktisk meget mere interessante - også for andre, end de der skriver - hvis man begrunder sine udsagn...

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 24 August 2008 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Mht. brum fra strømforsyningen i mine 'gamle' rørblokke, er jeg ikke i farezonen.
De driver nemlig nogle paneler, der ikke leverer så meget ved 50Hz, men får hjælp af et par subber hertil.

Synes mange skriver om brum i rørforstærker, men denne forstærker brummer ikke:

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 August 2008 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Den her jeg klyttede sammen for et par dage siden brummer heller ikke. Jeg kan hverken høre brum eller sus med ørene helt tæt på højttaleren.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 24 August 2008 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Er byggesæt fra Velleman at regne for selvbyg eller medbyg?

Det kommer vel an på hvor "kreativ" du er under samleprocessen

Citér:
Jeg har hørt lidt kritik af det indgangstrin man ser i deres byggesæt, da det ikke er rørbaseret.
Om det er berettiget, er så en anden sag.

Hvilke byggesæt er det? Dem jeg har set er da "rigtige" rørforstærkere. At jeg så ikke altid synes konstruktionerne er så heldige er en anden sag...

Men du behøver da ikke købe et byggesæt. Det er ikke så svært at skrue noget sammen selv fra et diagram.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 August 2008 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
dfms skrev:

Den her jeg klyttede sammen for et par dage siden brummer heller ikke. Jeg kan hverken høre brum eller sus med ørene helt tæt på højttaleren.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Altid dejligt at se noget DIY

Er det en Hammond udgangstrafo?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 August 2008 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Spencer skrev:
Er byggesæt fra Velleman at regne for selvbyg eller medbyg?

Det kommer vel an på hvor "kreativ" du er under samleprocessen

Citér:
Jeg har hørt lidt kritik af det indgangstrin man ser i deres byggesæt, da det ikke er rørbaseret.
Om det er berettiget, er så en anden sag.

Hvilke byggesæt er det? Dem jeg har set er da "rigtige" rørforstærkere. At jeg så ikke altid synes konstruktionerne er så heldige er en anden sag...

Men du behøver da ikke købe et byggesæt. Det er ikke så svært at skrue noget sammen selv fra et diagram.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Mener det var K4040 som har transistorer i indgangen, og rør i udgangen.
Måske man kan få adgang til et diagram et sted, og tjekke efter...

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 August 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Spencer skrev:

Det kan man faktisk ikke vide....

Grunden til min bemærkning er at brum og støj fortæller noget om den fysiske opbygning og ledningsføring, sjællent om selve kredsløbsdesignet. Hverken transistor eller rørforstærkere bør brumme...

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 24 August 2008 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Du kan hente en manual på Velleman's hjemmeside. Men den har ECC82 i indgangen og ECC83 som "driver" - det burde være omvendt efter min mening. Og så er der også mere interessante rør end lige netop ECC82 og ECC83...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 August 2008 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Spencer skrev:

Du kan hente en manual på Velleman's hjemmeside. Men den har ECC82 i indgangen og ECC83 som "driver" - det burde være omvendt efter min mening. Og så er der også mere interessante rør end lige netop ECC82 og ECC83...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

dette foto, kan man se nogle linierør (ECC83).
Så det er ikke den model.

Hvilke rør mener du er interessante som linierør?

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 24 August 2008 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Altid dejligt at se noget DIY

Er det en Hammond udgangstrafo?

Ja, en af de mindre (1608). Rørene er PCL86. Det tror jeg da - det står overhovedet ikke noget på dem

Den anden side af printet kan ses herunder. Jeg brugte bare de dele jeg lige havde liggende...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 24 August 2008 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Hvilke rør mener du er interessante som linierør?

Der er mange at vælge imellem. De gamle 6SN7/6J5 er altid gode - de endnu ældre som 76/6P5 er også. Hvis du skal bruge novalrør, kan 6SN7 også fåes som 6CG7/6FQ7 - men oktalversionerne er bedre. Af gode novaltyper er der f.eks. 5687, E182CC, 6N1P, 6N6P og ECC99. De mindre typer som 5670 og 6N3P er heller ikke dårlige - men så kan du selvfølgelig ikke få helt så lav udgangsimpedans.

Til ting som RIAA-trin, kan du f.eks. bruge 6SL7 i stedet for ECC83. Den russiske ECC83 version 6N2P skulle også være ganske god - jeg har ikke prøvet dem endnu.

Jeg synes det er tåbeligt at betale formuer for "gode" ECC82/83 rør til selvbyggeprojekter, når der er bedre typer der kan fåes billigt...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 August 2008 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

De fasesplitterrør der sidder i mine gamle blokke, er 12BH7A fra Sylvania.
Vist nogle gamle svende efterhånden, men virker fint.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 24 August 2008 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
De fasesplitterrør der sidder i mine gamle blokke, er 12BH7A fra Sylvania.
Vist nogle gamle svende efterhånden, men virker fint.

Ja, der er glimrende. Hvis du skal bruge nye på et tidspunkt, så byg om til 6GU7 - de er meget billigere

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 August 2008 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Myten om de store revolutioner på rørforstærkerfronten de sidste år, må vist være anset for 'busted', af hifi mythbusters. 

Man kan roligt kigge på noget der er ti år gammelt, eller ældre.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 25 August 2008 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Bjørn: Det blev vi så heller ikke klogere af. Debatterne herinde bliver faktisk meget mere interessante - også for andre, end de der skriver - hvis man begrunder sine udsagn...

Mvh.

Hvad ønsker du egentlig, en omfattende gennemgang af kredsløbsløsninger med historiske henvisninger, årstal og konstruktør.

Det der giver reklameafdelingerne frit slag er jo netop at de henvender sig til en kundekreds der er født efter halvlederens gennembrud og som sluger det hele råt.

De kredsløb der kan komme på tale er set før, at tro andet er simpelthen for naivt, men eller er det masser af litteratur om emnet til at bringe nytilkomne ud af vildfarelsen.

Strømforsyninger skal selvfølgelig være regulerede (gælder ikke kun rør) en stabil forsyning burde være indlysende.

Rør afgiver varme og man skal ikke kigge ned i ret mange gamle rørforstærkere bygget på printplader for at komme til erkendelsen at rør skal hardwires, alt andet er det rene gaggelak

Om ensretningen skal være med rør eller ej er et temperamentsspørgsmål

Rør kan da være en udmærket løsning hvis man udviser rettidig omhu og iøvrigt kan leve med de kunstruktionsbetingede ulemper, først og fremmest de obligatoriske udgangstransformatorer som umuliggør fuld udnyttelse af både højttalere og kildemateriale ligesom man må se i øjnene at en  røreffektforstærker kræver en ren ohmsk belastning uanset om den er transformatorkoblet eller ej.

Den løbende nedslidning af rør kan man betale sig fra (løbende udskiftninger) men mikrofoni er en medfødt skavank som sætter sit ubønhørlige præg på gengivelsen og som ikke lader sig fjerne. 

Nu har rør jo været brugt til at styre alt lige fra togdrift til raketter så jeg tillader mig at få røde knopper hver gang der annonceres et teknologisk gennembrud med kineserrør på en lille blå printplade.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 August 2008 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Hvis forstærkeren indeholder fuld-bølge ensretning (mest sandsynlig) hvad enten det er rør eller diodebro så er resultatet 100Hz hvis brummet skyldes dårlige elektrolytter. Kun indstråling fra traffo og lign. pga dårlig afskærmning vil give 50Hz.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 25 August 2008 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Strømforsyninger skal selvfølgelig være regulerede (gælder ikke kun rør) en stabil forsyning burde være indlysende.

Hvorfor er det så indlysende? Mange af de rørkonstruktioner jeg har arbejdet med fungerer perfekt over et stort spændingsområde (f.eks. 100-300V). Så jeg kan ikke se den store grund til altid at regulere forsyningsspændingen.

Citér:
Rør afgiver varme og man skal ikke kigge ned i ret mange gamle rørforstærkere bygget på printplader for at komme til erkendelsen at rør skal hardwires, alt andet er det rene gaggelak

Det kommer an på opbygningen. Hvis rørene "stritter" gennem chassiset, og derfor ikke opvarmer printet eller de andre komponenter, er der inden problemer med print.

Men jeg har set forstærkere med KT88 rør på et print lige ved siden af ladelytterne og andre følsomme dele - det er ganske rigtigt gaggelak.

Citér:
ligesom man må se i øjnene at en  røreffektforstærker kræver en ren ohmsk belastning uanset om den er transformatorkoblet eller ej.

Rørforstærkere med nogenlunde lav udgangsimpedans findes også - de kan godt trække besværlige belastninger.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes