Forfatter |
|
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 16 August 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige talt med en elektriker
1 Det er ulovligt at bruge andet en jord der er i installation i hjemmet.
2 Hvis man sætter en ny stikkontankt op, eller man udskifter stikkontakten eller ledninger eller noget som helst andet i din installation, så skal jord trækkes med, og hvis du har HFI relæ så skal det skiftets til HPFI.
3. hvis du sætter dig ud over det, og vælger at bruge radiatoren som jord, er det med 99,9% sikkerhed at det ikke vil virke som jord, da radiator eller vandrør aldrig har været meningen som jord __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
Til top |
|
|
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
Sendt: 16 August 2008 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep det er klart 100% ulovligt at trække det til sin radiator. Det er som regel rimeligt simpelt at lave jord i lejlighed. Typisk er der tale om en "nul jording". Noget med at jord forbindes til nul, men før hfi/hpfi og måler - men lad nu elektrikkeren klare den Det virker på samme måde som jord, men om nul jording er bedre end jordspyd rent lydmæssigt det ved jeg ikke.
mvh. Henrik __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 16 August 2008 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
HenrikW skrev:
Jep det er klart 100% ulovligt at trække det til sin radiator. Det er som regel rimeligt simpelt at lave jord i lejlighed. Typisk er der tale om en "nul jording". Noget med at jord forbindes til nul, men før hfi/hpfi og måler - men lad nu elektrikkeren klare den Det virker på samme måde som jord, men om nul jording er bedre end jordspyd rent lydmæssigt det ved jeg ikke.
mvh. Henrik |
|
|
Det er rigtig at man i nogle tilfælde bruger nulling, men til hifi giver det bare mere støj i anlæget. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1009
|
Sendt: 16 August 2008 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lygtemanden skrev:
DPetersen skrev:
Ja men ved du at modstanden i dine radiatorer er mindre end de 1666.66 ohm som det er krævet. Ellers slår dit hpfi ikke fra??
Hvad hvis naboens h-/pfi også er forbundet til radiatoren, så slår den også fra.
|
|
|
HPFI/PFI er ikke forbundet til jord den måler den fejlstrøm som kommer når der er overgang til jord så mit eget hpfi ville slåud hvis der kom en fejlstrøm
|
|
|
Enig mr. lygte. Jeg skrev sarkastisk, men det er jo ikke til at læse ud fra det jeg skriver
Ved godt jeg er lidt sent på den men det og jeg har skrevet det på en måde så det ikke er til at forstå. Men det jeg mente man skulle tænke videre over var at hvis man nu har 16 boliger i en opgang, og hver bolig er forbundet til radiatorer, (hvilket nogle har skrevet at man ikke må. Kun hvis der er lavet en hovedudligning fra jernvandrøret i kælderen og ud til et jordspyd. Dette forudsætter også at der er et jernvandrør fra den gældende lejlighed og ned til kælderen) så kan der jo være f.eks. 25volt overgang fra hver lejlighed i teorien. Det bliver sgu farligt og der er ingenting der slår fra. Jeg ved også godt at man ikke bare kan lægge 16*25 volt sammen men det bliver i hvert fald over de 50V som er maksimum. Håber i kan se min pointe __________________ M.V.H Dpetersen
|
Til top |
|
|
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
Sendt: 16 August 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
HenrikW skrev:
mvh. Henrik
|
|
|
Det er rigtig at man i nogle tilfælde bruger nulling, men til hifi giver det bare mere støj i anlæget. |
|
|
Det kan du nok have ret i Men i størstedelen af alle ældre lejlighedsbebyggelser så er det sådan man gør, da der sjældent er mulighed for jordspyd og hvis der er så er det som regel ret dyrt at få trukket et kabel hele vejen op, f.eks. hvis man bor på 4. som jeg gør - jeg har nuljord i køkken/bad og resten er uden jord.
Mvh. Henrik __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
Til top |
|
|
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 16 August 2008 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du bor i københavns kommune er du sikkert tilmeldt Københavns energi. Her er en nulling tilladt. Københavns energi garanterer at nullingen er fuldt forsvarelig for elllers har jeg lavet 1000 ulovlige nullinger ( er AUT Inst.) Nullingen foregår ved at du bruger nullen som jordforbindelse ( den er principielt det samme )og monterer en jordledning til nullen før HFI/ HPFI relæet. Husk at kun en AUT inst må lave dette indgreb i tavlen. Jeg er enig med Dan og andre. Det er uklogt og kan være farligt at lave en vandrørsjord. Undertegnet har prøvet at fejlfinde på et lejlighedskompleks, som stødede på radiatorerne. Det er bestemt ikke rart for andre beborere af få stød fordi en eller anden har koblet et apparat med fejl på radiatorerne. Alternativt kunne du jo prøve et netkabel. Jeg har selv gode erfaringer med den slags. Igen igen hvis du ikke kender en 'trikker' der kan fixe en jordforbindelse tror jeg at sidstnævnte foreslag er billigst for dig og dine naboer.
En kommentar vedr. HFI/HPFI relæer. Jeg lavede en statestik i det sidste firma hvor jeg arbejde. 3 ud af 10 relæer virkede ikke. Det var både nye og gamle relæer. Testen blev udført med min eurotester, som var et ret præsist instrument. Det er ikke nok at prøveknappen bare falder ud når man trykker på den. Relæet skal udkoble før fejlstrømmen på 30. MA. nåes. Nå jeg skal ikke fylde jer med flere bekymringer.
Venligst
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2008 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
Hvis du bor i københavns kommune er du sikkert tilmeldt Københavns energi. Her er en nulling tilladt. Københavns energi garanterer at nullingen er fuldt forsvarelig for elllers har jeg lavet 1000 ulovlige nullinger ( er AUT Inst.) Nullingen foregår ved at du bruger nullen som jordforbindelse ( den er principielt det samme )og monterer en jordledning til nullen før HFI/ HPFI relæet. Husk at kun en AUT inst må lave dette indgreb i tavlen. Jeg er enig med Dan og andre. Det er uklogt og kan være farligt at lave en vandrørsjord. Undertegnet har prøvet at fejlfinde på et lejlighedskompleks, som stødede på radiatorerne. Det er bestemt ikke rart for andre beborere af få stød fordi en eller anden har koblet et apparat med fejl på radiatorerne. Alternativt kunne du jo prøve et netkabel. Jeg har selv gode erfaringer med den slags. Igen igen hvis du ikke kender en 'trikker' der kan fixe en jordforbindelse tror jeg at sidstnævnte foreslag er billigst for dig og dine naboer.
En kommentar vedr. HFI/HPFI relæer. Jeg lavede en statestik i det sidste firma hvor jeg arbejde. 3 ud af 10 relæer virkede ikke. Det var både nye og gamle relæer. Testen blev udført med min eurotester, som var et ret præsist instrument. Det er ikke nok at prøveknappen bare falder ud når man trykker på den. Relæet skal udkoble før fejlstrømmen på 30. MA. nåes. Nå jeg skal ikke fylde jer med flere bekymringer.
Venligst |
|
|
Jeg har ikke sagt at nulling ikke er tilladt eller det ikke virker som beskyttelses leder, men der er en forskæld på om man vil lave nulling af sikkerhes mæssige årsager eller man gør det for at opnå bedere lyd fra sit hifi system, nulling virker lige så godt som et jord spyd når vi snakker sikkerhed, men når vi snakker hifi så får vi jo ledt alt stæjen på nul ledern ind på stæld i hifi systemet og det tror jeg altså ikke på at det giver god lyd i stuen. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Lygtemanden Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 94
|
Sendt: 21 August 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
2 Hvis man sætter en ny stikkontankt op, eller man udskifter stikkontakten eller ledninger eller noget som helst andet i din installation, så skal jord trækkes med, og hvis du har HFI relæ så skal det skiftets til HPFI.
3. hvis du sætter dig ud over det, og vælger at bruge radiatoren som jord, er det med 99,9% sikkerhed at det ikke vil virke som jord, da radiator eller vandrør aldrig har været meningen som jord
|
|
|
man må godt skifte en stikk uden at lave jord på den og man skal minimum ha hfi hpfi er ikke et lov krav
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 21 August 2008 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lygtemanden skrev:
Joch skrev:
3. hvis du sætter dig ud over det, og vælger at bruge radiatoren som jord, er det med 99,9% sikkerhed at det ikke vil virke som jord, da radiator eller vandrør aldrig har været meningen som jord
|
|
|
man må godt skifte en stikk uden at lave jord på den og man skal minimum ha hfi hpfi er ikke et lov krav |
|
|
I private boliger må der godt side et hfi-relæ men får det en defekt skal det skiftes til hpfi-relæ, ikke noget med at man kender en som har et brugt hfi relæ men vil brug. Butiker og ligende skal ha skifted nu. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1009
|
Sendt: 21 August 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Lygtemanden skrev:
Joch skrev:
|
|
|
man må godt skifte en stikk uden at lave jord på den og man skal minimum ha hfi hpfi er ikke et lov krav
|
|
|
I private boliger må der godt side et hfi-relæ men får det en defekt skal det skiftes til hpfi-relæ, ikke noget med at man kender en som har et brugt hfi relæ men vil brug. Butiker og ligende skal ha skifted nu. |
|
|
Gælder kun for grupper op til 25A. __________________ M.V.H Dpetersen
|
Til top |
|
|