Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juli 2024 | 12:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: The First Watt B1 Buffer Preamp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 440
Sendt: 07 April 2009 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:

Diode;
D1 Diode (Generic 1N914)
Jeg kan ikke umiddelbart finde den type diode andre steder end hos farnell og digi-key. Er der nogle bestemte man bør kigge efter som alternativ eller er en hvilken som helst "hurtig diode fint"?

1N4148



__________________
/Brian

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 07 April 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Rigtig spændende 

Lige en detalje - de transer der er, skal de ikke være udmålte og parret, det mener jeg da de skal

Jo, og jeg mener man kan købe print hos PassDIY, men nok lidt anderledes og enklere end vist her




Jo, transistorerne skal være parret 2 og 2. De er heldigvis ikke specielt dyre, så jeg regnet bare med at købe en håndfuld og måle dem igennem.


phoeniks

1N4148

[/QUOTE skrev:


Mange tak, jeg vil k


Mange tak, jeg vil købe sådan et par dioder i stedet for


__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
rasmuzzen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 10 April 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Jeg kan kun anbefale denne forforstærker/buffer, da lyden er i top, og byggeprisen er i bund, da der ikke bruges så mange komponenter, der kan findes mere på Nelson Pass'es hjemmeside http://www.firstwatt.com/articles.htm , der kan også downloades en PDF fil http://www.firstwatt.com/downloads/B1%20Buffer%20Preamp.pdf



sådan en dims ville jeg gerne bygge, men det er nok ikke nemt for en nybegynder?...og der er vel ingen chance for kopi af printplade og lidt byggevejledning?
Til top Vis rasmuzzen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmuzzen Besøg rasmuzzen's Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 11 April 2009 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

rasmuzzen skrev:
Gorm skrev:

Jeg kan kun anbefale denne forforstærker/buffer, da lyden er i top, og byggeprisen er i bund, da der ikke bruges så mange komponenter, der kan findes mere på Nelson Pass'es hjemmeside http://www.firstwatt.com/articles.htm , der kan også downloades en PDF fil http://www.firstwatt.com/downloads/B1%20Buffer%20Preamp.pdf



sådan en dims ville jeg gerne bygge, men det er nok ikke nemt for en nybegynder?...og der er vel ingen chance for kopi af printplade og lidt byggevejledning?

Jeg kan nok godt overtales til at lave et print til dig, da jeg stadigvæk har det til at ligge som fil på min PC. Du må dog selv bore huller i printet. Det bliver til materialepris.

Send mig en PM hvis du er interesseret i dette. 

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 11 April 2009 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

@Dennis Frie

29 kr for en 2SK170

Dén bør ikke koste mere end 10kr.
Prøv at taste alle de samme komponenter ind her og se om ikke prisen bliver lavere.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
Noise
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 11 April 2009 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Det var dog nogle vilde priser

Prøv El-supply eller Elfa, da ligger prisen mellem 4 og 7 kr afhængig af mængde.

Link til El-supply: http://www.el-supply.dk/?Gid=180&VNr=302SK170

Elfa kan jeg ikke linke til da deres hjemmeside er noget biks. Men hovedsiden hedder bare www.elfa.se/dk

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 11 April 2009 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

rasmuzzen skrev:
Gorm skrev:

Jeg kan kun anbefale denne forforstærker/buffer, da lyden er i top, og byggeprisen er i bund, da der ikke bruges så mange komponenter, der kan findes mere på Nelson Pass'es hjemmeside http://www.firstwatt.com/articles.htm , der kan også downloades en PDF fil http://www.firstwatt.com/downloads/B1%20Buffer%20Preamp.pdf



sådan en dims ville jeg gerne bygge, men det er nok ikke nemt for en nybegynder?...og der er vel ingen chance for kopi af printplade og lidt byggevejledning?


Google PassDIY
Jeg mener at Pass sælger print til den
Prøvede lige, og den er go nok
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 11 April 2009 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet angående priserne på elektronik-lavpris.

Jeg lagde dog selv mærke til det, da jeg lige kiggede lidt nærmere på de forskellige komponenter - og specielt transistorerne (Jeg troede til at starte med det var 10 stk for 29 kr hvilket jeg vist også skrev - men nej...)

Hvad angår print osv. til nybegyndere sælger PassDIY print + 2 par matchede 2SK370'ere til 40 dollar - lidt over 200 kroner. Hertil kommer noget fragt osv. men det er da en overkommelig pris hvis man ikke har mod på at lave det fra bunden. Der er også silketryk hvilket gør det en smule lettere.


__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 11 April 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

- og lige et link til PassDIY:
http://www.passdiy.com/order.htm


__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 11 April 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Jeg bestiller nok 2stk print med fets
Det ekstra sæt er mest for sjov


Til 18V forsyningen stilles der ikke særlige krav, og strømforbruget er meget lavt, så jeg kunne tænke mig at lave seperat batteri forsyning

Kunne man evt koble nogle batterier med en meget lille reguleret forsyning, med ekstremt lavt strømformåen 
Jeg forestiller mig at en ekstremt svag og lille trafo ikke ville overbelaste batterierne selvom den er tændt permanent
Desuden forestiller jeg mig at en sådan forsyning vil være meget støjsvag

Kunne noget sådant fungere ?
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 11 April 2009 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke batterier vil holde mere end ca. 2 døgn (info fra tråden på DIYaudio), hvorfor en jeg personligt ville foretrække en mere "permanent" løsning.

Ideen med at have en svag trafo tændt konstant ville jeg ikke tro gavner noget, da ideen ved batteridrift mere eller mindre forsvinder. I den sammenhæng vil batterierne mere eller mindre virke som kondensatorere. En stabiliseret strømforsyning skulle være ganske fint - bufferen er (hvad jeg har læst) ikke særlig krævende hvad angår strømforsyning. Personligt ville jeg blot bruge en stabiliseret strømforsyning af rimelig kvalitet.

Er der nogen der har overvejet dual psu modellen? Jeg overvejer lidt om jeg også skal købe dele ind til en sådan model, da jeg alligevel har en passende strømforsyning liggende.
Fordelen ved ikke at have kondensatorere i signal-vejen er jo ogs at foretrække 


__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 12 April 2009 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Batteri drift
Efter at have læst lidt om "lader" på THELs side synes det lidt mere kompliceret, og jeg dropper ideen

Men da B1 bufferen kan fungere fra 18V op til 24V skulle det være ok med en go gammeldags ureguleret forsyning

Nu overvejer jeg så om en "choke-forsyning" kunne være spændende 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 12 April 2009 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Batteri drift
Efter at have læst lidt om "lader" på THELs side synes det lidt mere kompliceret, og jeg dropper ideen

Men da B1 bufferen kan fungere fra 18V op til 24V skulle det være ok med en go gammeldags ureguleret forsyning

Nu overvejer jeg så om en "choke-forsyning" kunne være spændende 



En choke løsning kunne helt sikkert være interessant, specielt i sammenligning med en mere standard forsyning. Jeg tror faktisk du ved at bruge en choke-løsning vil opnå et lige så godt resultat som ved batteri-drift (mere eller mindre)

Ved den normale version tror jeg dog i første omgang det er kondensatorerne der sætter begrænsningen. Jeg vil derfor gætte på at der skal være rimelig gode komponenter hele vejen igennem, før det kan betale sig at eksperimentere mere med strømforsyningen... Men måske jeg tager fejl.

Hvad end du beslutter dig for er al tilbagemelding meget velkommen, specielt hvis du ender med en choke-løsning (den vil sikkert komme til at fylde mere end bufferen ). 


__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes