Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juli 2024 | 12:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Low budget sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
smølfen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Nej det er der ikke problemer med.. det er jo ikke de vildeste enheder der er blevet smidt i .. hehe.
Til top Vis smølfen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af smølfen
 
power watt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 948
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

hvad skal trække de 4 enhedder ? 
Til top Vis power watt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af power watt Besøg power watt's Websted
 
smølfen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Det spørgsmål er der allerede blevet svaret på 3 gange i denne tråd... så prøv at læse side 1 igennem. Jeg er sikker på at du kan finde ud af det.
Til top Vis smølfen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af smølfen
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 16 Januar 2009 kl. 04:42 | IP-adresse registreret  

Mine overvejelser omkring en topklasse "low budget sub" 

Jeg har aldrig rigtig troet på Peerless subs, men må efter en del "studeren" og grundige overvejelser erkende at til hifi laver Peerless nok alligevel rigtig fine og attraktive sub enheder - og nu siger jeg sikkert noget upopulært, men jeg vil klart foretrække EN kvalitets enhed, fremfor flere billigere enheder 

De har ekstrem lavt Fs, og det til trods relativ lav mms(100-150gram), og jeg synes det er fint at de har gummibølge, da jeg ikke rigtig stoler på de skumfiduser. Gummistøvle ophæng har i årevis været den hånlige omtale, men det faktum at de har både lav mms og lav Fs indikerer at det alligevel virker på bedste vis - alt i alt synes der at være flere gode argumenter til fordel for i det mindste enkelte af Peerless enhederne

Det er værd at bemærke at modellerne som laves i 4ohm, 8ohm og 4+4ohm(DVC) lidt overraskende har vidt forskellige data

Egentlig er jeg ikke til basrefleks og enkelte af modellerne med højt Qts kunne fungere i lukket - men tanken om at få den helt i bund er særdeles tiltrækkende  men skal nok gøres med omtanke

Egentlig ønskede jeg at bruge 2 enheder i pushpull, som kunne resultere i større linearitet, symmetri og lavere forvrængning. En virkelig spændende tanke, men lidt for dyrt og ville medføre større kabinet. Isobarisk ville løse det problem, men ville stadig kun spille som EN enhed, dog stadig med fordel i lavere forvrængning. Desuden er de fleste af enhederne 4ohms, og med en DC modstand på måske nede på 3ohm, vil paralel kobling medføre urimelig lav impedans. DVC enheden ville dog være en særdeles fin løsning, og har næsten samme data som den enhed jeg valgt  

Til kabinettet ville der nok blive dobbelte flader med 50mm mellemrum til sand, så den ville blive dejlig tung

Jeg har udvalgt en XXLS 12"(830952) med alu membran og data som får den ned til 20hz i basrefleks. Følsomhed på 91db er målt med 2.85V/1m og ikke 1w/m som ville give en lavere værdi, men det er den højeste følsomhed blandt Peerless enhederne

1stk enhed koster hos BMM 1400kr og en Reckhorn AS-402 subamp 1855kr, dertil porto og træ ca. 1000kr - i alt ca. 4255kr

Det synes jeg er ganske fornuftigt, når vi tænker på at det er super gode komponenter  

Dog temmelig pinligt at RYTHMIK har en ny Signature Edition med 15" og servo forstærker til små 1000USD, fiks og færdig i pianolak  

Nå, men VIFA har annonceret nye spændende enheder, som nok lige skulle vurderes - og tanken om pushpull eller isobarisk spøger stadig 

Men i sidste ende vælger jeg nok alligevel at equalize et par solide ægte 18" PRO basser, monteret i lukket 

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 17 Januar 2009 kl. 05:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid syntes, at Peerless gav meget for pengene, Musicus. Og, såfremt man ikke vil/kan betale så meget, må man jo være klar til visse kompromis'er. Min BP-sub, med en Peerless 10", trukket af en genbrugt forstærker, klarer 28 Hz, max. lydtryk pænt over 100 dB. Kabinettet er så osse stort, små 120 liter ialt. Jeg var altså villig til at 'betale' med en stor kasse for at få dyb bas til en lav pris - under 1000,- kr for selve subben.

Har for øvrigt selv haft lidt kig på de enheder du nævner .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes