Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 00:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Verdens bedste højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 115
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:
Heltny: Man kommer i hvert fald ikke uden om, at du har en dejlig og møg-forkælet vovsebasse -ligesom min Holger er det - wow, hvor er han sød. Nu vil jeg putte Holger i sin kurv, velvidende at han indtager sofaen, når jeg går i seng. Godnat herfra.

Det er endda hans egen helt private sofa
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Indtager jeg samme afslappende stilling som vovsen her' plejer jeg at få tørre tæsk! Beundringsværdigt anyway. Godt det IKKE er en kat. Spilles der MoZart eller Let your fingers do the walking for dyret?

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 02:06 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Indtager jeg samme afslappende stilling som vovsen her' plejer jeg at få tørre tæsk! Beundringsværdigt anyway. Godt det IKKE er en kat. Spilles der MoZart eller Let your fingers do the walking for dyret?

[/QUOTE]
Tror ikke man plejer at spille på dyr.... Jeg gør ihvaertfald ikke.

Hygger og slapper de af... Skal de skam ha lov til det

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 02:53 | IP-adresse registreret  

Det er godt nok blevet en lang tråd om de PA-højttalere!  ;-)

Mvh.
Niels
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 02:55 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Mvh.
Niels

HIFI-højttalere

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 05:30 | IP-adresse registreret  

Faktisk er der tale om verdens første rigtige HIPA-højttaler. Den er blevet officielt anerkendt af det internationale HIPA-board, som den første højttaler, der overholder samtlige HIPA-regulationer. Nedenfor ses et udsnit af pressemeddelelsen:

HIPA-organisationen regner med, at den bliver det første skridt på en verdensomspændende triumfmarch og forventer i løbet af ganske få år, at have grundlagt en omsætning i milliardklassen på fremstilling og salg af ikke-måleinstrumenter til audioindustrien. "Ikke-måling og HIPA-standarderne bliver en større revolution, end overgangen fra mono til stereo." udtaler HIPA-præsident og bestyrelsesformand i Holger Holding A/S, Svend Ingspole og supplerer ved at gentage organisationens motto "Hearing Insures Perfect Authenticity!"

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

hdjdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Til Holger4..

Godt gået Du har fat i meget rigtigt. Det kræver en stor membran, at gengive baslyde med et realisk lydtryk (fysik!)., det kan ikke lade sig gøre med små 61/2" basser.
At du ikke har lavet målinger, men justeret dine filtre efter dine lytteforhold/ dine præferencer er vel blot hvad alle gør/burde gøre.

Læg mærke til, at f.eks. Gamut bruger små basser og separate diskanter, og ikke som man skulle forvente ud fra deres forstækerfilosofi - een fuldtone-enhed.

Mvh.
Til top Vis hdjdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hdjdk

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Faktisk er der tale om verdens første rigtige HIPA-højttaler. Den er blevet officielt anerkendt af det internationale HIPA-board, som den første højttaler, der overholder samtlige HIPA-regulationer. Nedenfor ses et udsnit af pressemeddelelsen:

HIPA-organisationen regner med, at den bliver det første skridt på en verdensomspændende triumfmarch og forventer i løbet af ganske få år, at have grundlagt en omsætning i milliardklassen på fremstilling og salg af ikke-måleinstrumenter til audioindustrien. "Ikke-måling og HIPA-standarderne bliver en større revolution, end overgangen fra mono til stereo." udtaler HIPA-præsident og bestyrelsesformand i Holger Holding A/S, Svend Ingspole og supplerer ved at gentage organisationens motto "Hearing Insures Perfect Authenticity!"

Mvh.

Jeg hader at sige "hvad sagde jeg", men gør det så alligevel: hvad sagde jeg. Sig mig kongruens er det ikke selvsamme Svend Ingspole, som for nogle få år siden, sammen med franskmanden Rene Sistor og englænderen T. Weeter, på bedste greenpeace manér tog rundt i verden og destruerede alt det måleudstyr, som de kunne komme i nærheden af ? Jeg synes at huske, der stod HIPA på deres reklamer og bannere ...samtidig råbte de ud til folket, at verden snart ville blive et bedre sted at være, uden målehysteri og millimeterkontrol. Jeg vil hilse "Hearing Insures Perfect Authenticity!" - HIPA velkommen og straks melde mig ind, som nyt medlem i deres verdensomspændende organisation.

Det er et flot researcharbejde, som du har lavet kongruens. 

Nilau skrev:

Mvh.
Niels

Enig Nilau, men det er jo også nogle "kæmpe store højttalere". Altså størrelsen taget i betragtning, hvis der er noget, der skal vendes, drejes, flyttes og debateres.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Findes det virkelig kun 6,5" og 18" ?

Jeg synes at læse i hvert indlæg, at realistisk lydtryk ikke lader sig gøre med en 6,5", men kun med noget som holgers ?

Hvordan med 8" - 10" - 12" - og hvis der er nogle stykker af dem, kan man så ikke ?

Hænger det hele ikk også lidt sammen med rummet størrelse ?

Hvis man benytter 18" enheder med en følsomhed på ca 100 Db, men bruger dem i et område hvor følsomheden er 12-15 Db lavere - kan andre enheder så ikke gøre det ligeså godt ?

Forestil dig 2 stk. 18" brugt i et område hvor følsomheden er ca 88 Db --- contra --- 2 stk 12" med en følsomhed på 93 Db men brugt i et område hvor følsomheden er 91-93 Db.... Der er ihvertfald 3 Db gratis (94-96)

Sidst havde jeg 48 stk 5" (2 x 24 stk) med en samlet følsomhed på noget der ligner 95-96 Db, der hvor de arbejdede og 2 x 24 svingspoler at lægge effekten ud på

Jojo, Holgers system er fedt - og dette her er IKKE kritik

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
Tror ikke man plejer at spille på dyr.... Jeg gør ihvaertfald ikke.

Måske ikke, men hunden ser ud til at være klar til det.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Heltny - Størrelsesmæssigt må de 48 x 5" også have fyldt lidt i landskabet -

Idemæssige grundlag lidt ala megaline eller hvad? (

Der burde være nok enheder til noget linesource med 24 5" i hver side! - og membranmæssigt også - men hvordan det så ydede nede omkring eller under 20 Hz. kan jeg ikke helt gætte mig til!?

Men lyder spændende - og meget rart at få at vide, at det ikke er WAF diskussionen går ud på, men tilgang til lyd-emitterne og deres samspil.

Men hvordan kan man sætte 24 enheder op og undgå fasefejl?

Sad de i et "kugle-skal" med centrum i lyttepositionen et par meter væk, så der ikke ar skred i det tidsmæssige domæne - eller hvordan klarede du lige det?

(Eller - på lang nok afstand er der ingen faseproblemer?! )

Mvh,. Offcourse -

PS.. er det samlet membranareal der tæller - eller samlingen af membranareal i store enheder.??. blot hvis vi skulle være ved at gå i stå?"!

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:

Men hvordan kan man sætte 24 enheder op og undgå fasefejl?

Sad de i et "kugle-skal" med centrum i lyttepositionen et par meter væk, så der ikke ar skred i det tidsmæssige domæne - eller hvordan klarede du lige det?

(Eller - på lang nok afstand er der ingen faseproblemer?! )

Mvh,. Offcourse -

Enig.

Og hvis enhederne har siddet over hinanden, har der været brug for højt til loftet.  Til eksempel er 24 x 14 cm = 336 cm.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:

Heltny - Størrelsesmæssigt må de 48 x 5" også have fyldt lidt i landskabet -Det var ikke så slemt

Idemæssige grundlag lidt ala megaline eller hvad? (

Der burde være nok enheder til noget linesource med 24 5" i hver side! - og membranmæssigt også - men hvordan det så ydede nede omkring eller under 20 Hz. kan jeg ikke helt gætte mig til!? I min opstilling var der for meget output ved 20 hz - ifølger målinger - jeg måtte dæmpe, men de var også hjørneplaceret

Men lyder spændende - og meget rart at få at vide, at det ikke er WAF diskussionen går ud på, men tilgang til lyd-emitterne og deres samspil. Jeg levet efter 3-H reglen

Men hvordan kan man sætte 24 enheder op og undgå fasefejl?  Snakker man Fase"fejl", bliver man nød til at kigge på frekvensområdet / bølgelængden ---- Mine 48 5" spillede fra 60 Hz og ned (Altså som ren sub)

(Eller - på lang nok afstand er der ingen faseproblemer?! ) Igen - frekvensområdet

Mvh,. Offcourse -

PS.. er det samlet membranareal der tæller - eller samlingen af membranareal i store enheder.??. blot hvis vi skulle være ved at gå i stå?"!

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Det her er den "omvendte problematik"

Her er hvad jeg "tror" kan virke

line-arrays16-2.jpg

Mvh. Offcourse

[EDIT]- du kom først med dit billede - og forklaring på frq-område - hvilket straks giver mening. Herudover er der jo det universelle "afstands-argument". Der er forskel på en måling på 1 meters afstand og på 4 meters afstand..

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Ser godt ud de der højttalere heltny, flotte.

Og så lige en 8 - 10 meter lang stue, right ?

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
heltny skrev:

Ser godt ud de der højttalere heltny, flotte.

Og så lige en 8 - 10 meter lang stue, right ?

Tak tak - de er nu solgt, borte osv

Øøh, 8-10 meter stue ???

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:

Det her er den "omvendte problematik" -

Her er hvad jeg "tror" kan virke

line-arrays16-2.jpg

Mvh. Offcourse

Ja, det burde virke efter hensigten, hvis man sidder i den anden ende af "den usynlige Cirkel"

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Midt i - skulle jeg tro!

Så er radius på cirklen lig lyttepositionens afstand til højtaleren/enhederne.

Og i den knap så kedelige ende af tingene - bare lyt?

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Øøh, 8-10 meter stue ???

Der hentydes til "langt nok væk" og passende afstand, så faseproblemer elimineres pga. mange enheder i spredt orden.  Det er din egen kaffe, jeg sidder og drikker lige nu ...håber at du forstår.

http://tinyurl.com/3uacew BULLY-BONUS ( Bully Fassa )

Stig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004
Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:

Midt i? skulle jeg tro!

Så er radius på cirklen lig lyttepositionens afstand til højtaleren/enhederne.

Og i den knap så kedelige ende af tingene - bare lyt?

Hej

Tegningen til venstre er den korrekte, lytterens øre er centrum i den imaginære cirkelbue.

Problemet er at der kun vil være en(1) rigtig lytteafstand, en smule upraktisk!

Problemet med udfasninger er jo i alle højttalere, men værst i dem hvor enhederne har en stor fysisk størrelse eller stor afstand, f.eks. i en linesource ht.

Jeg har selv haft bånd på 1,2 m. længde og toppen var simpelthen for dæmpet grundet udfasninger.

Til gengæld giver linesource ht. færrer refleksioner fra gulv/loft, så der er fordele og ulemper ved alle principper.

Problemet kan minimeres ved at sidde langt væk fra linesourcen (ikke buet).

I Quad ELS-63 bliver der simuleret en punktformig lydkilde 1 m. bag højttaleren vha. delay lines, ret smart fundet på, og faktisk det modsatte af den bagudbuede ht. på billedet.

Påstanden om at lydtrykket fra en linesource kun falder med 3db ved fordobling af afstanden er iøvrigt en sandhed med modifikationer. Se denne interessante artikel af John Meyer:

http://meyersound.com/support/papers/line_array_theory.htm

Mvh. Stig

Til top Vis Stig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig

<< Forrige Side af 115 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum