Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 14:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Verdens bedste højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 115
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Nu skal du ikke være ondskabsfuld Kramme! Der bliver selvfølgelig tale om en Heltny og anderledes sober tråd, med en saglig debat om højttaleren, som jeg i øvrigt har på fornemmelsen er ret vild...

- Men vi vil selvfølgelig insistere på, at se nogle lytninger. Jeg er specielt spændt på at se faselytningen.

Mvh.

Klart klart ...sober tråd, jov da.

Ja ja lyt i bare, jeg kan sagtens vurdere lyden herfra, ud fra de kommende billeder af heltny's højttalere ....så deet.  ( hørt før  ).

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

JUHUUU

Halvvejs til de 100 sider.

(PS.. er det en slags ""Hall of Fame" for omsværmede tråde.. nå rman når over 100 sider er man så cool?)   

Mvh. Offcourse.. som i "fylder helt ud af banen".. "let undersat angelsaxisk [off course]"

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Holger4:

Hvor mange liter i volumen er en baby egentlig, pr. kabinet ? ( 3 seperate ), er mellemtonekabinetterne/baskabinetterne specielt opbygget inden i ? er der forstærkning i kabinetterne ? hvilken dæmpningsmateriale bruges der ?  Mindes ikke lige at vi har været inde på det før.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg husker ret.. Basserne er bygget efter producentens foreskrifter og tuningsforslag.

Mellemtone-diskant-kabinettet er helt "hult/tomt/åbent i mindst 2/3 af "kassen" - bagtil er der plads til opbevaring - om man så kan sige.

Men det ville se fjollet ud med en tynd kasse i midten - og øverste bund-gas-kas ville stå noget usikkert også

Liter-mål havde vi ikke fremme da jeg var på en lytter - det må vi have til gode - måske når vi alligevel skal regne samlede tomme-antal ud

Mvh. Offcourse - nu mere på ret kurs!

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Sober tråd ? Min ?

DET regner jeg ikke med... Tvært imod regner jeg med at både HT og mig selv, bliver HAGLET ned... Flere gange... om DAGEN

Jamen, har i en anelse erfaring (og det har i jo), så tror jeg såment godt i kan gætte jer til lyden af mine HT... Ihvertfald et stykke hen ad vejen.

Om ikk andet, vil jeg da ikke være bleg for en omgang åbent hus... Lyd er der og KAFFE er der masser af

Men men men men... Der er altså KUN 1 x 12" + 12" slave + 2 x 6,5" + Bånddiskant

Og så en lille sub på 600 Liter til filmbrug
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
Sober tråd ? Min ?

DET regner jeg ikke med... Tvært imod regner jeg med at både HT og mig selv, bliver HAGLET ned... Flere gange... om DAGEN

Sådan  ...godt svaret igen.

heltny skrev:
Jamen, har i en anelse erfaring (og det har i jo), så tror jeg såment godt i kan gætte jer til lyden af mine HT... Ihvertfald et stykke hen ad vejen.

Om ikk andet, vil jeg da ikke være bleg for en omgang åbent hus... Lyd er der og KAFFE er der masser af

Men men men men... Der er altså KUN 1 x 12" + 12" slave + 2 x 6,5" + Bånddiskant

heltny, jeg troede egentlig at du havde viet dit liv til OB/dipoler ?, ligesom jeg selv.  Har man først været der, så er det altså svært at gå tilbage til fusere, såsom lukkede og basrefleks systemer.

Offcourse_dk26 skrev:

Hvis jeg husker ret.. Basserne er bygget efter producentens foreskrifter og tuningsforslag.

Mellemtone-diskant-kabinettet er helt "hult/tomt/åbent i mindst 2/3 af "kassen" - bagtil er der plads til opbevaring - om man så kan sige.

Men det ville se fjollet ud med en tynd kasse i midten - og øverste bund-gas-kas ville stå noget usikkert også

Liter-mål havde vi ikke fremme da jeg var på en lytter - det må vi have til gode - måske når vi alligevel skal regne samlede tomme-antal ud

Oki ... og ja du er helt klart On-course nu.

Sådan lige på øjemål, er det noget i stil med 50x50x50 cm = 125 L pr. kabinet.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

heltny skrev:
Sober tråd ? Min ?

Sådan  ...godt svaret igen.

heltny skrev:

heltny, jeg troede egentlig at du havde viet dit liv til OB/dipoler ?, ligesom jeg selv.  Har man først været der, så er det altså svært at gå tilbage til fusere, såsom lukkede og basrefleks systemer.

Offcourse_dk26 skrev:

Oki ...

Sådan lige på øjemål, er det noget i stil med 50x50x50 cm = 125 L pr kabinet.

Det er rigtigt - Jeg var viet den vej

Men så rendte jeg ind i nogle ældre Goodmanns enheder, til et slavesystem - Og uha uhskræk en dynamik (Så lette ophængt at man kan bevæge dem ved at PUSTE til dem)
Bånddiskant har altid været mig - Delvist åbent bagtil --- og så var det jo "bare" om at finde noget der kunne KASTES ind mellem det slavesystem og båndet --- Det blev til 2 x 6,5" i hver side, fra Audio Vector Si 6 Avantgarde Arrete

Subben er kun sjov....... og LARM til filmbrug

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Men så rendte jeg ind i nogle ældre Goodmanns enheder, til et slavesystem - Og uha uhskræk en dynamik (Så lette ophængt at man kan bevæge dem ved at PUSTE til dem)
Bånddiskant har altid været mig - Delvist åbent bagtil --- og så var det jo "bare" om at finde noget der kunne KASTES ind mellem det slavesystem og båndet --- Det blev til 2 x 6,5" i hver side, fra Audio Vector Si 6 Avantgarde Arrete

Lyder ret spændende, vil det sige at de 2 x 6½" sidder i OB ?

Bånd-lyd og OB's er vi ret enige om, ved jeg fra andre tråde.

Slavesystemer har jeg prøvet få gange, det er bare aldrig blevet mig, enhederne kommer for let ud af kontrol ...man kan afstemme slaveenheden til bestemte lydtryk, men under/over det afstemte niveau, kan det hele let komme ud af kontrol, desværre.  

Men jeg håber at dit slavesystem giver pote.

Mit bedste resultat mht. slavesystem, var nogle systemer jeg lavede til en tidligere kollega, hvor slaverne var lavet af skrottede alm. basenheder, der blev monteret klæbe-blyafbalanceringsklodser på membranerne ( den slags fra bilbranchen ). Da enhederne stadig havde både svingspole og magnetsystem ( motoren ) intakt, blev der monteret et kraftig trådviklet drejepotentiometer hen over terminalerne ( billigt trick ), derved kunne slaveenheden trimmes til perfekt afstemning ved forskellige lydtryksniveauer, altså en bedre kontrol af slaveenheden, men klart også noget mere besværligt.

[Sorry Holger4, der gik lige lidt OT i den ...igen]

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Oldschool.. oldtimer...

eller!?!? de svære valg..

God eftermiddag.
mvh. Offcourse

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Kramme, med det øjemål vil jeg virkeligt håbe, at du ikke arbejder som håndværker.

(Hæmningsløse pedanter, som Heltny, vil nok indvende, at der kan man bare se, hvad der sker, når man ikke bruger måleudstyr...)

På billedet ovefor ses en let modificeret udgave af Verdens Bedste Højttaler MK II, bestående af tre moduler på 50x50x50 cm. og ved siden af står den legendariske dværg-højttalerguru Holger, der på trods af sine kun 130 cm. har skabt en high end PA-højttaler.

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

heltny skrev:

Lyder ret spændende, vil det sige at de 2 x 6½" sidder i OB ?Nope - De sidder i helt lukket kammer

Bånd-lyd og OB's er vi ret enige om, ved jeg fra andre tråde.

Slavesystemer har jeg prøvet få gange, det er bare aldrig blevet mig, enhederne kommer for let ud af kontrol ...man kan afstemme slaveenheden til bestemte lydtryk, men under/over det afstemte niveau, kan det hele let komme ud af kontrol, desværre. Der skal bare STRØM til

Men jeg håber at dit slavesystem giver pote. Det gør det... Det er afprøvet i flere etaper

Mit bedste resultat mht. slavesystem, var nogle systemer jeg lavede til en tidligere kollega, hvor slaverne var lavet af skrottede alm. basenheder, der blev monteret klæbe-blyafbalanceringsklodser på membranerne ( den slags fra bilbranchen ). Da enhederne stadig havde både svingspole og magnetsystem ( motoren ) intakt, blev der monteret et kraftig trådviklet drejepotentiometer hen over terminalerne ( billigt trick ), derved kunne slaveenheden trimmes til perfekt afstemning ved forskellige lydtryksniveauer, altså en bedre kontrol af slaveenheden, men klart også noget mere besværligt.

Jeg har prøvet Peerless XL med slaver, det er SLET ikke mig... Alt for sløvt og upræcist

Disse Goodmanns starter stopper meget meget fint

Yes, Ikke mere HELTNY i denne tråd

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Oldschool.. oldtimer...

God eftermiddag.
mvh. Offcourse

Meget nemt..... Er valget mellem Dome eller Bånd... Er der kun et at vælge for mig... Bånd. (det er der en forklaring på)

Slavebas - eller basslave... Tjae, basslave er man vel ikke med KUN en enkelt 12" ? Så det giver også sig selv

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Kramme, med det øjemål vil jeg virkeligt håbe, at du ikke arbejder som håndværker.

(Hæmningsløse pedanter, som Heltny, vil nok indvende, at der kan man bare se, hvad der sker, når man ikke bruger måleudstyr...)

På billedet ovefor ses en let modificeret udgave af Verdens Bedste Højttaler MK II, bestående af tre moduler på 50x50x50 cm. og ved siden af står den legendariske dværg-højttalerguru Holger, der på trods af sine kun 130 cm. har skabt en high end PA-højttaler.

Mvh.

Nej da, der er da ikke noget at indvende når der er tale om verdens bedste HT

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Mvh.

Tekst med rødt =

Håndværker ...øeeh, hmm ...tjaee ...tjoee. ....jamen ham Holger4 er da kun ca. 130 cm ...right ? Oki om igen , ca. 70x60x60 cm pr. kasse, vil nok gøre en forskel.

Det nytter ikke nu at sige målene 50x50x50 cm var en joke vel ?

Men vi har jo været inde på det før med mål ...det kan være at jeg skal revidere min opfattelse når jeg går rundt og praler med 10"  ....måske det kun er 6½".

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Oldschool.. oldtimer...

God eftermiddag.
mvh. Offcourse

Den dumme mønt lander på højkant hver gang, vi finder ikke brugbare løsninger med de to plat'tenslagere ved bordet.  

heltny skrev:

Yes, Ikke mere HELTNY i denne tråd

Oki, meget mere om det i tråden "universets bedste højttaler".  

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

kongruens, kunne det et øjeblik være dit øjemål der svigter, eller skal jeg bare udstilles som en dårlig håndværker, uden sans for at se forskel på en 6½" og en 18", eller for den sags skyld en dværg kontra en voksen mand ?  Bedøm selv udfra billedet.

Ønskede facts: Er det manden Holger4, som måler 1,30 m eller er det højttaleren, som måler 2,70 m.  Eller ?

( at måle højttalere er faktisk spændende ).

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Hmmm! Det forekommer mig, at der er ét eller andet galt her...

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Go´tusch Kramme

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Hmmm! Det forekommer mig, at der er ét eller andet galt her...

Mvh.

Nej nej, jeg har lige chekket op på sagerne og fået verificeret at størrelsesforholdene skulle være gode nok. Det er højttaleren, som er opblæst og ikke ejeren, jeg gentager "det er højttaleren, som er opblæst".

Offcourse_dk26 skrev:

Go´tusch Kramme

Hææj Påmfritz, nåede du ikke at få sat et 8 mm bånd i smalfilmeren, inden Bollyland lukkede idag ?

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Holger4 as Mr. Evil Midget

<< Forrige Side af 115 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes