Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 08:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Verdens bedste højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 115
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Åh - uh.

Fedt. Flere på Bolly-vognen.

Der er altid plads til en til der bruger Rex-bolly-ona

Har lige fået referat af H4A´s årlige topstyrings-møde.
Det ser jo lovende ud - trods alt

God lytter til alle - slå centerdiskanterne ud.. øh jeg mener lyttelapperne og hornene.

Mvh. Offcourse.

PS... drenge..
Skal der arrangeres "moden fælles-lytte-pilgrimsfærd" i efterårsferien.. sådan en omgang rundtur måske?
Kunne nok godt afse en enkelt dags tid til den slags fjollerier..
sådan fra middagstid en dag og frem (arbejder "lidt" i ferien.. men kan afspadsere og gå tidligt en dag?!).. eller hvor længe man vi nu tror det kan holdes "stuerent" / øre-venligt.

Mvh. Offcourse . igen igen på bolly-banen. (Vi kan efterhånden stille et helt hold)

PS.. der blev vist også afværget et mindre Bolly-oprør i de højere luftlag. Godt gået alligevel!

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Åh - uh.

God lytter til alle - slå centerdiskanterne ud.. øh jeg mener lyttelapperne og hornene.

Mvh. Offcourse.

PS... drenge..
Skal der arrangeres "moden fælles-lytte-pilgrimsfærd" i efterårsferien.. sådan en omgang rundtur måske?
sådan fra middagstid en dag og frem (arbejder "lidt" i ferien.. men kan afspadsere og gå tidligt en dag?!).. eller hvor længe man vi nu tror det kan holdes "stuerent" / øre-venligt.

Mvh. Offcourse . igen igen på bolly-banen. (Vi kan efterhånden stille et helt hold)

PS.. der blev vist også afværget et mindre Bolly-oprør i de højere luftlag. Godt gået alligevel!

Sådan Offcourse, som altid hårdt og kontant ....sandhedens time og realiteterne på bordet i dine videoer, ingen snik-snak.  

Dejligt at have dig tilbage i Bollyfronten igen.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Sidste nyt - fra det store oplæg ved After-partyét.

Offcurry-ourse

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Sidste nyt - fra det store oplæg ved After-partyét.

Offcurry-ourse

Det H4A afterparty gad jeg godt at have været med til, der er glæde, kærlighed og god musak.  Hvis man kigger "meget" nøje efter igennem filmen, vil man fornemme de mange monsterfede Bala'de Calcutta - PA højttalere ( på den lyserøde tribunekant ), som leverer musikken til den store hal, hvor afterpartyet blev afholdt. Jov jov.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Hej Kramme,

Tja, en ting er specifikationer på et stykke papir. Men hvordan det så lyder er det store problem. Jeg kunne godt finde på at investere i den kombi, bare for at prøve det. Tror nok horn outputtet skal udglattes lidt, men det er nemt med aktivt digitalt delefilter.

Med et passivt filter ville jeg nok prøve at tilpasse/udjævne den let faldende frekvensgang (PC optimering nødvendig), men mon ikke det bliver noget med et 1. ordens filter HP omkring de 3 - 4 kHz, så følsomheden kommer ned omkring de 100 dB og så et 2. ordens filter omkring 1,6 - 1,8 kHz.

Næste problem bliver så at finde en øvre bas/mellemtone der giver ca. 100 dB ud .... men dem har 18 Sound jo flere af!

Herefter skulle man så gerne have et system der dækker fra 200 Hz og op med lige over 100 dB følsomhed! Hvordan de så lyder .... tja, det ved man ikke, men spredningen er ikke særlig god, hvilket kan have sine fordele. Men det bliver et egoistsystem, hvor man kun får det optimale lige i midten (selvfølgelig afhægig af lytteafstanden).

Hej janils

Der spiller en vigtig faktor ind her mht. det membranareal der skal afløses, som findes i Holger4's nuværende setup. 4 stk. 6,5" fra JBL.

Kunne du forestille dig en af disse 10" banditter vist herunder, til dit forslag ? Eller ?

http://www.acsystems.dk/Prisliste%2018%20Sound%202008.pdf ( enheder fundet her ).

Hvis der er tale om fasemæssige komplikationer ( for de mange enheder der forefindes nu ), som meget omtalt i denne tråd, kan jeg godt se at ændringen "burde" forbedre situationen. Som du skriver vil erstatningsenheden kunne dække fra 200 Hz og opad, hvilket lyder som en god ide i mine øjne og ører. Men om så en "tænkt" større enhed kan gengive lige så godt "musikalsk", som de fire mindre 6½" bas/mellemtoner, der figurerer i Holger4's nuværende system, kan man kun gisne om.

Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på om den "tænkte ændring", vil gøre Holger4's højttalere mere PA agtige, frem for den kombination han allerede har ( PA/HIFI højttaler ).

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Jeg er i hver fald sikker på, at det bliver svært at finde en kombination som samlet set - med mindre antal enheder - kan leve op til - og holde til  -  det ønskede lydniveau og lydkvalitet.
Det er jo ikke blot følsomheden - det er også det at bibeholde dynamisk spændvidde oppe i lydtryk omkring (?) 125-135 dB.

Ved godt det er "sjældent" der lyttes så højt - men muligheden fornemmer jeg SKAL være til stede, før det lever op til de krav der stilles, samt er opnået pt. med det nuværende multi-enheds-system.

Så derfor.... Pas nu på!!!

Mvh Offcourry-ourse

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:

Så derfor.... Pas nu på!!!

Mvh Offcourry-ourse

Og ja, de kan bruges til alt de Bollyvideoer.  Det så ud som om det blev plat ...right ?

Bemærk at jeg stiller tvivl om et bytte.

Jeg har en fornemmelse af at man får noget, men giver "måske" afkast på noget andet væsenligt.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Nu skal der ikke drives plat (eller krone) på så væsentligt et emne. Den eneste fornuftige måde, at få spørgsmålet om 10" eller 6,5" afgjort på, er denne:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=68569&P N=1&TPN=1

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Sejt Kongruens..

Havde helt glemt den mulighed - men det er da selvklart en god måde at lodde stemningen på.

Det var heller ikke for at drive det ud i rent gas - men mere for at påpege nogle af de ting der har været svært at leve op til for tidligere enheder der har været "på besøg" i Holgers system.

Holger - hvad var det de hed - de dersens dyre enheder du brændte et par stykker af af? Var det mellemtonen eller diskanten-- det var måske diskanterne der ikke kunne tage alle de ønskede watt og lydniveau i mere end et splitsekund?

Men netop den ønskede dyanmik har jo netop været en del af grundlaget for de flere enheder, som kan aflaste hinanden.
Og noget af det jeg også har bidt mærke i, er den mængde energi der rent faktisk forefindes i mellemtone og diskantområdet - og som på sjældent fornem vis får luft og watt i dit system.

Måske er det netop det der af nogle (Janils så vidt jeg husker) opleves som "tenderende til overdrevet" - det at der bare er overskud -- hele vejen fortsat overskud.

Overskud er for mig at se godt.. og det overdrevne opstår vel først i det øjeblik fx. et instrument afspilles højere end det gør i virkeligheden. Lige op til "live-niveau" bliver det vel bare mere og mere "rigtigt".

Nå - det var den seriøse del af mit indlæg...her kommer den curry-curry-inspirerede skørtejæger-version....10"... hvaffor 10" ??

Mvh. Offcurry & Offcourse   (let skizo eller hvad?!)

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Holger, jeg har først lige set videoen nu...

- Det er muligt at verden bliver et bedre sted at leve, og jeg ved også godt, at det kræver en del tid, at udvikle højttalere uden måleudstyr - men se nu for pokker at blive klippet!  

Du ser jo flere år ældre ud, end du egentligt er, og bare fordi man er blevet højttalerguru, behøver man altså ikke ligne en særling.

- Det hjælper, men man behøver altså ikke...

Forresten må jeg give Janils ret. Du bør skifte dine Dynaudioenheder ud med et horn, så skal jeg nok hjælpe dig af med det gamle skrammel.

Mvh.

Hov, hov!!! Jeg vil også være med! Vi kan snuppe et sæt hver, og lave en blindtest med Holger4 bagefter  Det er slet ikke sikkert han kan høre forskel... Og så kan vi lisså godt nuppe et par af hans basser også

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:

Nå - det var den seriøse del af mit indlæg...her kommer den curry-curry-inspirerede skørtejæger-version....10"... hvaffor 10" ??

Offcurry:

Synd for hende den klynkende sukkermås i din video, hende i videolinket herunder gik anderledes til fadet, da der var tilbud på en billig 10" unit, ovenikøbet inkl. montering.

http://tinyurl.com/4jgtlg ( genudsendelse )

Hvis den Hår-Poll ender fifty/fifty, hvordan skal det hele så ende ? 

486 [50,00%]
486 [50,00%]

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Nu er hele forslaget omkring Båt-horn kontra DynAudio jo rent hypotetisk. Tanker er todlfrie og det er gratis at tænke sig til noget - men realiteterne kommer først på bordet, når man har enhederne i hånden. Der der dog ingen tvivl om at det vil lyde anderledes.

Jeg tror ikke på at de 3 stk JBL skal erstattes med noget - de virker fint. Snakken omkring en 10" eller 12" var mere til egen morskab. Iøvrigt så er de to 10" neo-enheder Kramme nævner ikke særligt velegnede. De udviser kraftige peaks/opbrydninger lige over 2 kHz. Der er andre fra 18 Sound som rent frekvensmæssigt (hvis man eller kan stole på angivelserne) ser mere fornuftige ud.

Mht. til lydtryk og de 2 x 3 stk. DynAudio domer, så er der nu langt mere overskud, lydtryk og dynamik i 18 Sound driver og horn! Husker ikke helt om Holger stadig kører med enhederne i serie, men hvis det er tilfældet, er der ikke mere end en ca. 20 Watt til hver dome (med en 200 Watt 8 ohms forstærker). Med en følsomhed (gæt) på ca. 92 dB/enhed giver det max ca. 108 dB. Til sammenligning er der 110 dB med horn + driver ved 1 Watt/8 ohm (ved ca. 3 kHz)!

Der hvor Holgers system har overskuddet og dynamikken er i bunden. Det er også OK opefter, men det kan blive bedre. Om lyden så også bliver bedre .... tja, det ved man ikke, før man har prøvet.

Jeg drømmer videre ... lige pludselig tager jeg mig sammen og bestillet et sæt.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Jeg tror ikke på at de 3 stk JBL skal erstattes med noget - de virker fint. Snakken omkring en 10" eller 12" var mere til egen morskab. Iøvrigt så er de to 10" neo-enheder Kramme nævner ikke særligt velegnede. De udviser kraftige peaks/opbrydninger lige over 2 kHz. Der er andre fra 18 Sound som rent frekvensmæssigt (hvis man eller kan stole på angivelserne) ser mere fornuftige ud.

Enig, kedelige peaks over 2 khz ved samtlige 10" , en enkelt af 12" ( 12ND930 ), ser dog nogenlunde ud.

http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_produc t&pid=242

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Åh - uh.

Mvh. Offcourse.

PS... drenge..

Ikke ringe humor!

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Offcourse_dk26 skrev:
Åh - uh.

Mvh. Offcourse.

PS... drenge..

Ikke ringe humor!

Mastervol, du er ikke i dette forum, for at fise den af, hygge, grine og nyde de humoristiske udgydelser i denne tråd , du er her for at lukke tråde som er kørt af sporet, slagte ophidsede debatører og sætte uvorne skarn, som mig, på plads. Kom igang, det er en ordre !!!

Well, lad gå med et par enkelte sneak-peaks, nu hvor du alligevel har gjort din entré i tråden  ....men lov mig ikke at kigge for mange Bollyvideoer og anden form for moro, som forpester denne tråd, det kan være skadeligt for grinemuskulaturen. 

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Offcourse_dk26 skrev:

Offcurry:

Synd for hende den klynkende sukkermås i din video, hende i videolinket herunder gik anderledes til fadet, da der var tilbud på en billig 10" unit, ovenikøbet inkl. montering.

http://tinyurl.com/4jgtlg ( genudsendelse )

Hvis den Hår-Poll ender fifty/fifty, hvordan skal det hele så ende ? 

486 [50,00%]
486 [50,00%]

HER findes kongruens ægte POLL - Emne: Holgers Babies - Spørgsmålet: Skal de have 10" eller 6,5"? 

Og så lige en friskopdateret liste i linket herunder, indeholdende Bolly-link fra C.Bukowski, heltny, Offcourse_dk26 og ham selv.

http://johnkramme.dk/bollywood/

Jeg har en klar fornemmelse af (Lad os bare kalde det erfaring.), at der også er forekommet indtil flere højfrekvente peaks i forbindelse med monteringen af den 10"...

- Umiddelbart skulle man måske ikke tro, at dette havde nogen forbindelse til den store hår-poll, men blandt nutidens ungdom har slagordet allerede gennem længere tid lydt: "Stiv peak og håret tilbage..."

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Jeg har en klar fornemmelse af (Lad os bare kalde det erfaring.), at der også er forekommet indtil flere højfrekvente peaks i forbindelse med monteringen af den 10"...

Når du helt rigtigt nævner peaks for omtalte 10" unit, undgår vi ikke også at snakke om kurver som går op, ned, op, ned, op og ned.

I visse kredse er netop den 10" unit kendt for at være for kraftig i gabet ( svingspolegabet ), nogle har også udråbt den 10" unit, til at give en vis øretræthed, der er simpelthen for meget skrigeballon under hård og længerevarende kørsel og afspilning ....trods det, er der alligevel mange som foretrækker unit'en, fordi man så kan prale i omgangskredsen, med at man har en på hele 10" derhjemme.

6½" units eller mindre bliver efterhånden brugt i mange hjem, men det er nok pga. manglende viden om at en 10" kan præstere "mere dybde". ( sidstnævnte må anses for at være ægte WAF ).

http://tinyurl.com/4l9afa BullyBonusKaos ( Nogen klarer sig med 10" imens andre har det svære valg imellem 6½" og 18" )

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
Mastervol skrev:

Offcourse_dk26 skrev:
Åh - uh.

Mvh. Offcourse.

PS... drenge..

Ikke ringe humor!

Mastervol, du er ikke i dette forum, for at fise den af, hygge, grine og nyde de humoristiske udgydelser i denne tråd , du er her for at lukke tråde som er kørt af sporet, slagte ophidsede debatører og sætte uvorne skarn, som mig, på plads. Kom igang, det er en ordre !!!

Well, lad gå med et par enkelte sneak-peaks, nu hvor du alligevel har gjort din entré i tråden  ....men lov mig ikke at kigge for mange Bollyvideoer og anden form for moro, som forpester denne tråd, det kan være skadeligt for grinemuskulaturen. 

Bare rolig, tråden bliver snart lukket og alle indlæg slettet og alle involverede brugere bannet. Den video var liiige lovligt tæt på sandheden!

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Arrhahahhhaarhh... ralleralle.. luft..!!

Årh jo - men er der ikke noget om at bl.a. Holger sværger til minimum 4 x 18".. hvad kan man så sige om det.. overkill..farligt.. eller bare "nok".. om det så giver "naturlig gengivelse" eller "overdrevet" som Janils bemærkede må vel så komme an på hvorledes de testes

Arhahahha. sorry.

Men alt i alt lyder det samlede membranareal ganske flot.. og hvor langt det samlede antal tommer er - kan jeg ikke komme ind på her.. men vi taler ind til flere meter!!

Offcourse

<< Forrige Side af 115 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes