Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hifisnobberi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:

Bjørns mere eller mindre husmandsagtige eksprimenter kan man givetvis godt lære noget af. Nu er læringen en flere dimentionel størrelse. Det er muligt, at ansigtscreme virker, huden har brug for fugt...men nogen velsigelse er det næppe. Den psykoakutisk tilgang og tro flytter bjerge kan også bære nogen mod målet....en kæp i øret er også helt fint hvis dit anlæg skal tweakes.

Hifi er ikke blot et spørgsmål om korrekt gengivelse. Var det tilfældet, så havde man opgivet for længe siden, da vi ganske enkelt ikke er istand reproducerer på en troværdig måde. En illusion for fjolser. Et anlæg er ganske vist bare et anlæg - uanset hvad fundamentalisterne argumenterer for. Af alle de hobby´s jeg dyrker - så er hifi´en afgjort det område som er mest indspist og med flest socialmogoler. Gudskomplekser og forfænglighed som afgjort ikke er sundt....det er direkte skadeligt for de deltagende, men også deres stakkels omgivelser. At være en hifi-nørd er ikke nogen kompliment - det er en stempling af folk som sociale svage og isolerede mennesker.

Det er naturligvis ikke alle, som passer på steretypen - men en helt række af dem som skriver her er afgjort stereotypen. Ingen nævt ingen glemt...men i burde vide hvem i selv er   .

Cheers...og husk nu - smil til naoen selv om han er en idiot.

godt skrevet

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Kristjan skrev:
Bradman skrev:

Bjørns mere eller mindre husmandsagtige eksprimenter kan man givetvis godt lære noget af. Nu er læringen en flere dimentionel størrelse. Det er muligt, at ansigtscreme virker, huden har brug for fugt...men nogen velsigelse er det næppe. Den psykoakutisk tilgang og tro flytter bjerge kan også bære nogen mod målet....en kæp i øret er også helt fint hvis dit anlæg skal tweakes.

Hifi er ikke blot et spørgsmål om korrekt gengivelse. Var det tilfældet, så havde man opgivet for længe siden, da vi ganske enkelt ikke er istand reproducerer på en troværdig måde. En illusion for fjolser. Et anlæg er ganske vist bare et anlæg - uanset hvad fundamentalisterne argumenterer for. Af alle de hobby´s jeg dyrker - så er hifi´en afgjort det område som er mest indspist og med flest socialmogoler. Gudskomplekser og forfænglighed som afgjort ikke er sundt....det er direkte skadeligt for de deltagende, men også deres stakkels omgivelser. At være en hifi-nørd er ikke nogen kompliment - det er en stempling af folk som sociale svage og isolerede mennesker.

Det er naturligvis ikke alle, som passer på steretypen - men en helt række af dem som skriver her er afgjort stereotypen. Ingen nævt ingen glemt...men i burde vide hvem i selv er   .

godt skrevet

Mht det sociale i hifi, syntes jeg nu stadig at det lyder bedre med 'vil du med hjem og se min pladesamling?' end 'vil du med hjem og se mine MP3-filer?'.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Mht det sociale i hifi, syntes jeg nu stadig at det lyder bedre med 'vil du med hjem og se min pladesamling?' end 'vil du med hjem og se mine MP3-filer?'.

"Vil du med hjem og høre min musik spille trådløst ? Lyden fiser gennem vægge og døre.....helt uden ledning
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Kristjan skrev:
Bradman skrev:

godt skrevet

Bestemt hvis man kan godt lige vinyl

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Kristjan skrev:
Spencer skrev:
Kristjan skrev:
Bradman skrev:

godt skrevet

Pladespilleren kan jo være en attrap, og med lyden leveret fra en iPod ved siden af.

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Bruger siden: 18 Marts 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Bjørn, hvordan er det du ved hvordan originalen er? Var du tilstede da optagelsen fandt sted?

Mit spørgsmål til dig gik på om du mente at man udelukkende udfra at måle på fx pladespiller kontra CD kunne konkludere hvilken der var bedst, hvilket du sagde ja til.

Spørgsmål 2 til dig er om du mener at hifi producenter bevidst fravælger at producere hifi grej som tro imod originalen, da man således ville ødelægge sine muligheder for salg?

Målet for hifi er jo at reproducere musikken så naturtro som muligt, og jeg har størst tiltro til de firmaer som både måler på grejet og lytter til deres produkter under konstruktionsfasen.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

sunaudio skrev:

Spørgsmål 2 til dig er om du mener at hifi producenter bevidst fravælger at producere hifi grej som tro imod originalen, da man således ville ødelægge sine muligheder for salg?

Jeg blander mig lige: Inden for fladskærms-tv er det sådan at ingen producent forsøger at være tro mod originalen, for hvis de gjorde dét, så ville alle TV'ene i butikkerne være (groft sagt) ens, og hvilken skulle man så købe? Derfor vælger producenterne bevidst at skille sig ud, fremfor at være tro imod originalen - i en grad så ikke et eneste produkt rammer originalen.

Jeg har egentlig svært ved at se hvorfor noget tilsvarende ikke skulle gøre sig gældende i hifi-branchen. Hvis man "bare" gengiver kilden troværdigt, hvad tilbyder man så som skal gøre kunden interesseret i produktet? Der er meget mere historie i at levere "et varmt, musikalsk lydbillede, hvor musikken omsvøber dig som var det et varmt tæppe" end at gengive dét der er på skiven (det siger alle jo at de gør).

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har endnu ikke hørt fra nogen seriøs producent at de bevidst forsøger at "farve" lyden, men tilgengæld arbejder mange med levende musik som reference, bla. havde Nakamichi på et tidspunkt en mini koncertsal hvori deres ingenører kunne lytte til levende musik, og flere firmaer , bla. KEF, B&W, har igennem tiden kørt demoer med levende musik afspillet live, hvor man optager det og derefter afspiller over et sæt højttalere. jeg har selv oplevet en sådan demo med Phonosofie / Marantz og det var meget imponerende.

Det forholder sig sikkert anderledes med fladskærme, det vil jeg ikke udtale mig om.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

sunaudio skrev:

Jeg har endnu ikke hørt fra nogen seriøs producent at de bevidst forsøger at "farve" lyden,

Nøh, jeg har da heller aldrig hørt nogen TV-producent sige at de bevidst farver billedet! Det er ikke desto mindre dét der sker. Det er jo skidt markedsføring at sige andet.

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft mulighed for at besøge AE, Roksan og Dali, som er vidt forskellige firmaer og de har alle som mål at få gengivet musikken så autentisk som muligt.

Der findes firmaer, ingen navne nævnt, som bevidst fremhæver et bestemt frekvensområde fremfor et andet, for at virke mere appelerende i en hurtig demo i en butik, men de mere seriøse firmaer forsøger at gengive så tro imod original materialet som muligt.

sjovt nok benytter de mere seriøse producenter sig ikke kun af målinger under udviklingen af deres produkter, men bruger meget tid på at fintune produkterne ved at...lytte. Målinger alene giver ikke et retvisende billede af om produktet er tro imod originalen eller ej.

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Kristjan skrev:
Spencer skrev:
Kristjan skrev:
Bradman skrev:

godt skrevet

Pladespilleren kan jo være en attrap, og med lyden leveret fra en iPod ved siden af.

Snobb eller ikke, men så vælger jeg nu vinyl fremover cd/mp3/eller andet digital media jeg har erfaret mig med. Oplever mig dog ikke som et måleinstrument.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

sunaudio skrev:

Bjørn, hvordan er det du ved hvordan originalen er? Var du tilstede da optagelsen fandt sted?

Mit spørgsmål til dig gik på om du mente at man udelukkende udfra at måle på fx pladespiller kontra CD kunne konkludere hvilken der var bedst, hvilket du sagde ja til.

Målet for hifi er jo at reproducere musikken så naturtro som muligt, og jeg har størst tiltro til de firmaer som både måler på grejet og lytter til deres produkter under konstruktionsfasen.

Ja, jeg er ind imellem "ude med optageudstyret" men jeg hører så meget levende musik at jeg sjældent eller aldrig er i tvivl

Dit spørgsmål var generelt, og ja, ud fra indgående kendskab til et apparats konstruktion og omfattende målinger kan man godt afgøre hvad man kan forvente ligesom man med et tilstrækkeligt kendskab til kredsløbsløsningers karateristika kan konstruere et apparat alene ved hjælp af måleudstyr, og vide hvad man kommer til at høre. Det var i grove træk hvad jeg mente med "at have kontrol over sine virkemidler"

Ja, mange producenter fravælger bevidst enhver mulighed for en neutral og troværdig gengivelse. De værste eksempler finde ikke overraskende på højttalersiden. Det er jo ikke anderledes end pladeselskabernes bevidste fravalg af alt hvad der bare lugter af kvalitet.

Nu gik det jo ikke på hvem/hvad du har tiltro til men hvad der rent faktisk er muligt. Det er ingen hemmelighed at selv "seriøs" musik bliver udsat for voldsom komprimering m.v. ja mange cd udgivelser er rigeligt forsynet med digital klipning (det kan såmænd måles under afspilning hvis "man" ikke kan høre det) så jeg håber ikke det er den slags du tilstræber brugt som konstruktionselement.

Dit nytilkomne tillæg, lp versus cd er et kapitel for sig, hvad havde du forestillet dig "man" skulle måle, det er jo et temmeligt omfattende område da begge rækker tilbage til mikrofonen og omfatter adskillige led hvor alt kan gå galt, eller var du bare ude efter de karateristiske fordele/ulemper i afspillefasen ?

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Dit var nu dit eget indlæg med måling på CD/LP/optagemedie, hvor du postulerede at man ud fra det kan vurdere hvad der er bedst, og det er jeg lodret uenig i.

du skriver hvad man kan forvente udfra omfattende målinger af en konstruktion, ( er enig i ), men der er langt fra måling til endelig resultat under udvikling af hifi produkter.

Nej der er ikke noget specielt CD plade / Lp plader jeg mener man skal bruge under en lyttesession, men fx har Gryphon brugt Flemming Rasmussens store samling af masterbånd under udvikling af deres produkter.

LP/CD ja nu taler vi jo om hifi snobberi, og hifi handler om stor naturtrohed omkring materialet, og alene derfor siger det jo sig selv at det kun kan dreje sig om afspillefasen, og ud fra dine postulater er det jo let at afgøre at CD er bedre end lp, hvis man måler signal/støjforhold, wow mm.

Hvis det er rigtigt at den der måler bedst er bedst, hvorfor finder mange lyttere så glæde ved lp?

Fordi de er håbløse romantikere eller fordi de oplever noget andet i gengivelsen som mangler på CD?

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

din erfaring med live musik og optagelse af dette gør altså du kan afgøre hvordan alle plader skal lyde, eller hvordan skal det forståes?

Jeg har arbejdet med hifi professionelt side 1989, men det gør ikke mig til en altvidende guru der kan vurdere alle hifi produkters kvaliteter udfra at læse målingerne af disse.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

sunaudio skrev:

Dit var nu dit eget indlæg med måling på CD/LP/optagemedie, hvor du postulerede at man ud fra det kan vurdere hvad der er bedst, og det er jeg lodret uenig i.

Ud fra de 3 nævnte mediers karateriska er det ikke svært at påpege fordele og ulemper. Det er muligt at du ikke kan, jeg kan godt.

du skriver hvad man kan forvente udfra omfattende målinger af en konstruktion, ( er enig i ), men der er langt fra måling til endelig resultat under udvikling af hifi produkter.

Ikke ret lang når man fjerner "historiefortællingen"

Nej der er ikke noget specielt CD plade / Lp plader jeg mener man skal bruge under en lyttesession, men fx har Gryphon brugt Flemming Rasmussens store samling af masterbånd under udvikling af deres produkter.

Nu er Flemming jo ikke konstruktør og en hel del, er konstrueret eksternt men det kan da godt være at samtlige apparater har været en tur forbi båndsamlingen og Flemmings gamle Duelundere (dem med 2x10 (SP260HT) + 2x Thiel)

LP/CD ja nu taler vi jo om hifi snobberi, og hifi handler om stor naturtrohed omkring materialet, og alene derfor siger det jo sig selv at det kun kan dreje sig om afspillefasen, og ud fra dine postulater er det jo let at afgøre at CD er bedre end lp, hvis man måler signal/støjforhold, wow mm.

Hvis det er rigtigt at den der måler bedst er bedst, hvorfor finder mange lyttere så glæde ved lp?

Fordi de er håbløse romantikere eller fordi de oplever noget andet i gengivelsen som mangler på CD?

Jeg ved ikke hvad "folk oplever", jeg benytter både cd, dat, spolebånd og rent afspilningsmæssigt lp, men da det alene er musikken der er drivkraften er ingen af medierne er omgivet af noget der minder om romantiske forestillinger.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

sunaudio skrev:

din erfaring med live musik og optagelse af dette gør altså du kan afgøre hvordan alle plader skal lyde, eller hvordan skal det forståes?

Jeg har arbejdet med hifi professionelt side 1989, men det gør ikke mig til en altvidende guru der kan vurdere alle hifi produkters kvaliteter udfra at læse målingerne af disse.

Groft sagt ja

Noget må du da have lært på 20 år

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Jeg kan simpelthen ikke forstå hvor du vil hen med "historie fortælling", og dine hentydninger omkring producenters og forhandleres intensioner om at sælge kunder produkter der bevidst er farvede i lyden. Kan du underbygge det eller er det noget du formoder forholder sig sådan?

mht CD/LP må du gerne give mig et konkret svar om du mener du udfra måling alene kan vurdere hvilket medie der er mest naturtro, og ikke noget med " fordele og ulemper", men blot JA eller NEJ?

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Snakker i stadig snobberi? jeg har tabt hvad det egentligt var der satte det i gang det her med hvem der kan lytte og hvem der ikke kan. Måske er det også en form for snobberi? Det er kun dem med teknisk viden og professionel erfaring der kan høre? Var det ikke Otto der havde en signatur hvori der stod noget ala "Man behøver ikke være ekspert for at være entusiast".
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Ja det kan jeg love dig at jeg har, men jeg har også lært at man aldrig bliver færdig med at få ny læring og har også lært at det er umuligt træffe definitive konklusioner.

det er dejligt og det giver ro i sindet når man kan træffe defintive konklusioner og det er derfor mange søger til sekter og indenfor hifi, tilslutter sig at følge en bestemt guru eller et bestemt hifi mærke og deres guru

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

jeps vi diskuterer stadig snobberi...

jeg mener det er snobberi  ( og ikke kun en holdning )når man mener man udfra målinger alene eller udfra erfaring kan vurdere hifi produkters kvaliteter.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes