Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hifisnobberi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Kalle_dk skrev:
Zorglub skrev:
Vinyl vs. CD skal over i en anden tråd ... her snakker vi om hifi snobber! Respekter lige emnet tak 

Vinyl vs. CD er efter min mening en stor del af årsagen til hifi-snobberiet, og det ved du jo godt, Torben. Du er jo en klog mand, men ellers har du da ret med hensyn til placering af tråde

Nu bliver det spændende at se hvem der føler sig truffet her. Er det CD-folket eller vinyl-entusiasterne

Altså det er jo helt fint at snakke om LP folket er snobber fordi de mener at de altid har ret, og rotter sig sammen mod CD folket (ikke at jeg dermed giver udtryk for at de generelt har den holdning!). Det er bare den evindelige CD vs. LP som medie at vi ikke lige skal lukke op for her ... uha

Afslutningsvis skal jeg da lige gøre opmærksom på, at når jeg ved vanvare er kommet til at udtale eller skrive, at jeg ikke er så pokkers begejstret for de enkelte "skrat" man oplever med et analogt medie som vinyl, ja så bliver jeg nærmest overfaldet, og får at vide, at jeg ikke ved hvad der lyder godt. Og jo, jeg ved hvad der lyder godt. Det gør mit eget digitale system osse. Det er ikke mig der er snobbet her.

Nå, tilbage til tråden
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

(Svar til Bjørn)

Du ved hvilke fejl, du mener er til at leve med. Da det er fejl, er det absurd at diskutere deres rigtighed. Jeg tror sågar, at vi to vil være enige et langt stykke af vejen, med hensyn til hvilke fejl, man bedst kan leve med. Man kan bare ikke sige, at det er det rigtigste - for det er det kun for os.

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

(Svar til Bjørn)

Du ved hvilke fejl, du mener er til at leve med. Da det er fejl, er det absurd at diskutere deres rigtighed. Jeg tror sågar, at vi to vil være enige et langt stykke af vejen, med hensyn til hvilke fejl, man bedst kan leve med. Man kan bare ikke sige, at det er det rigtigste - for det er det kun for os.

Mvh.

Jeg mener så sandeligt hvad jeg skriver, bogstavelig talt. Det er da muligt at vi to lever bedst med fejl fra samme skuffe, jeg kender dig ikke så jeg kan ikke vide det, forskellen er blot at jeg mener det alvorligt så nej, det er ikke en fejl at diskutere fejls rigtighed/godhed.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Du har ret Bjørnix.

Jeg vil aldrig kunne tale om en fejls rigtighed og mene det alvorligt.

Jeg vil kunne tale om, at jeg er mere tolerant overfor en type fejl, end en anden, men at vrøvle, eller agere vrøvlet, det gør jeg kun, når jeg ikke vil tages alvorligt.

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig er der masser af snobberi indenfor HIFI. Folk er glade for deres udstyr og engagerede i deres hobby, og så løber tastaturet sommetider af med dem.

Jeg er dog stadig noget paf over at blive beskyldt for Klipsch snobberi. Jeg har deres absolut mindste og billigste model stående på kontoret, og mener, i al beskedenhed, det er et godt køb til prisen. Klipsch får, af forskellige grunde, aldrig podiepladsen i stuen hos mig.

Jeg vil stadig godt holde fast i, at en del mærker er prügelknabe herinde. Nogle sikkert ganske fortjent. Andre ikke. Er det snobberi?

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:

Lad dem lytte til LP'er, som kan overbevise sig selv om mediets overlegenhed, det kommer ikke mig ved, og jeg skal heller ikke leve med det til daglig. Selvfedmen kommer ind, der hvor lyden af UKOMPRIMEREDE digitale medier, uanset med hvor stor omhu den er indspillet, af "vinyl-eliten" omtales som en ækvivalent til negle der kradses henover en tavle. Jeg føler ingen trang til at nedgøre LP'en - mit foregående indlæg listede faktisk KUN fordele ved vinyl...

Al digital lyd er pr. definition komprimeret i forhold til den analoge reference som lydfilen skal tilnærme MED MINDRE at lyden oprindeligt stammer fra et elektronisk instrument eller er digitalt frembragt på anden vis og signalet aldrig har været analogt eller akustisk i noget led.

Da alle musikoplevelser er subjektive, har jeg svært ved at se at nogle parter lider af selvfedme.

De har vel bare alle deres præference med udgangspunkt i den bedste musikoplevelse de har haft?

Egentlig tror jeg ikke snobberi er udbredt i vores hobby eller branche.

Men jeg kan fornemme, i mange dialoger, at der kan være ganske store forskelle på erfaringsgrundlag samt mængde og karakter af musikoplevelser som der er "med i bagagen".

Hvis personer, som har investeret stort i deres grej, nedgør andre på grund af at disse personers grej ikke har tilnærmelsesvis samme pris, så mener jeg egentlig ikke det er snobberi men derimod dyb naivitet.

Fordi kunsten ligger vel i at kunne lytte sig frem til hvad der lyder godt, hvilke komponenter der sammensat frembringer vellydende synergi og hvordan man opnår det bedste resultat heraf for de færreste midler.

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Bruger siden: 18 Marts 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
sunaudio skrev:

Bjørn, mener du dermed at man udelukkende kan måle sig frem til hvad der lyder bedst?

Hvis du med "bedst" mener "mest korrekt" og hvis man har kontrol over sine virkemidler så er svaret ja, men det er selvfølgelig en forudsætning at man kender målet.

Det fratager selvfølgelig producenterne, anmelderne og forhandlerne muligheden for at fortælle de historier der skal sælge produkterne og kunderne muligheden for at kunne fortælle historierne videre og i sidste ende retfærdigøre investeringen overfor sig selv og omverdenen.

ja det gør det hele unægteligt meget nemmere hvis man er istand til udelukkende at bedømme hvad der er mest korrekt ved at måle sig frem. Hermed kan man så konkludere at to kondensatorer med ens elektriske værdi og tolerance lyder ens uanset dielektrikum osv.

Hvorfor benytter alle seriøse producenter sig af lyttehold, hvis man udelukkende kan måle sig frem til den ufejlbarlige sandhed?

mht om hvorvidt det er historier som bliver bundet kunderne på ærmet, eller det er en filosofi man finder er rigtigt er det jo op til den enkelte at konkludere.

Hvis det udelukkende drejede sig om mest korrekte gengivelse, ( som man igen og igen kan diskutere hvad er ), ville alle jo købe det samme produkt.

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
bittermand skrev:

Lad dem lytte til LP'er, som kan overbevise sig selv om mediets overlegenhed, det kommer ikke mig ved, og jeg skal heller ikke leve med det til daglig. Selvfedmen kommer ind, der hvor lyden af UKOMPRIMEREDE digitale medier, uanset med hvor stor omhu den er indspillet, af "vinyl-eliten" omtales som en ækvivalent til negle der kradses henover en tavle. Jeg føler ingen trang til at nedgøre LP'en - mit foregående indlæg listede faktisk KUN fordele ved vinyl...

Al digital lyd er pr. definition komprimeret i forhold til den analoge reference som lydfilen skal tilnærme MED MINDRE at lyden oprindeligt stammer fra et elektronisk instrument eller er digitalt frembragt på anden vis og signalet aldrig har været analogt eller akustisk i noget led.

Da alle musikoplevelser er subjektive, har jeg svært ved at se at nogle parter lider af selvfedme.

De har vel bare alle deres præference med udgangspunkt i den bedste musikoplevelse de har haft?

Egentlig tror jeg ikke snobberi er udbredt i vores hobby eller branche.

Men jeg kan fornemme, i mange dialoger, at der kan være ganske store forskelle på erfaringsgrundlag samt mængde og karakter af musikoplevelser som der er "med i bagagen".

Hvis personer, som har investeret stort i deres grej, nedgør andre på grund af at disse personers grej ikke har tilnærmelsesvis samme pris, så mener jeg egentlig ikke det er snobberi men derimod dyb naivitet.

Fordi kunsten ligger vel i at kunne lytte sig frem til hvad der lyder godt, hvilke komponenter der sammensat frembringer vellydende synergi og hvordan man opnår det bedste resultat heraf for de færreste midler.

"dolph"

hørt.

Så vil jeg da gerne bemærke, at jeg har haft super oplevelser med vinyl og ditto med digital. Den eneste grund til at jeg ikke har vinyl-afspiller mere (for LP'erne er skam ikke solgt), er magelighed. (Og det faktum at hvis jeg skal have noget der lyder lige så godt som min CD-afspiller, så bliver det dyrt ).

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

sunaudio skrev:
bjørn skrev:
sunaudio skrev:

Bjørn, mener du dermed at man udelukkende kan måle sig frem til hvad der lyder bedst?

Hvis du med "bedst" mener "mest korrekt" og hvis man har kontrol over sine virkemidler så er svaret ja, men det er selvfølgelig en forudsætning at man kender målet.

Det fratager selvfølgelig producenterne, anmelderne og forhandlerne muligheden for at fortælle de historier der skal sælge produkterne og kunderne muligheden for at kunne fortælle historierne videre og i sidste ende retfærdigøre investeringen overfor sig selv og omverdenen.

ja det gør det hele unægteligt meget nemmere hvis man er istand til udelukkende at bedømme hvad der er mest korrekt ved at måle sig frem. Hermed kan man så konkludere at to kondensatorer med ens elektriske værdi og tolerance lyder ens uanset dielektrikum osv.

Hvorfor benytter alle seriøse producenter sig af lyttehold, hvis man udelukkende kan måle sig frem til den ufejlbarlige sandhed?

mht om hvorvidt det er historier som bliver bundet kunderne på ærmet, eller det er en filosofi man finder er rigtigt er det jo op til den enkelte at konkludere.

Hvis det udelukkende drejede sig om mest korrekte gengivelse, ( som man igen og igen kan diskutere hvad er ), ville alle jo købe det samme produkt.

Præcis, og fuldstændig rigtigt. I ved jo også godt begge to at det er sådan det forholder sig. Jeg fornemmer godt din ironi sunaudio

Det er jo prøvet utallige gange, at sætte udstyr sammen der måler perfekt, eller "mest korrekt", og hvordan lød det? Tja, mange gange ikke til at holde ud i længden (for de fleste, men ikke alle )

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Den Blå Fisk skrev:

Jeg vil stadig godt holde fast i, at en del mærker er prügelknabe herinde. Nogle sikkert ganske fortjent. Andre ikke. Er det snobberi?

Det er faktisk et godt spørgsmål du stiller der, for er det snobberi at ride med på en bølge? Det er jo set at der er kommet godt gang i et eller andet produkt. Så har mange sikkert behov for lige at vise det og være med. Gensidig bekræftigelse. Det bliver vel først til snobberi når der bliver talt ned om andre sammenlignelige produkter? Jeg syntes at det er særdeles vigtigt at se forskellene mellem dem. Heldigvis er det også let at gøre det efter min erfaring, men jeg kan også godt følge dem som ser rødt ved det. Det bedste råd er nok at ignorerer det, eller smide en rapport, hvis der bliver gået lidt for meget til stålet.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:

Afslutningsvis skal jeg da lige gøre opmærksom på, at når jeg ved vanvare er kommet til at udtale eller skrive, at jeg ikke er så pokkers begejstret for de enkelte "skrat" man oplever med et analogt medie som vinyl, ja så bliver jeg nærmest overfaldet, og får at vide, at jeg ikke ved hvad der lyder godt. Og jo, jeg ved hvad der lyder godt. Det gør mit eget digitale system osse. Det er ikke mig der er snobbet her.

Nå, tilbage til tråden

Det var faktisk netop din situation jeg sletskjult refererede til i mit forrige indlæg For hvem skal egentligt holde op? Hvis en debat ikke er mulig pga. snobberi eller stædighed (godt vi ikke har et politik forum) ja så er min holdning at nettet er stort nok til at kigge på noget andet. H4A er stort nok vil jeg påstå. Et eksempel på når det går for langt er når en har en grej tråd, hvor der så vælter en eller anden forbi med KØB NU XYZ DIT LYDER AF (cencur). Det er i de tilfælde, hvor der skal skides ind. Nu snakker jeg jo lidt ud fra min administrator rolle, men generelt så er den almene bruger p***e god til at sige fra over for det - det skaber også et bedre forum.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Den Blå Fisk skrev:

Det er faktisk et godt spørgsmål du stiller der, for er det snobberi at ride med på en bølge? Det er jo set at der er kommet godt gang i et eller andet produkt. Så har mange sikkert behov for lige at vise det og være med. Gensidig bekræftigelse. Det bliver vel først til snobberi når der bliver talt ned om andre sammenlignelige produkter? Jeg syntes at det er særdeles vigtigt at se forskellene mellem dem. Heldigvis er det også let at gøre det efter min erfaring, men jeg kan også godt følge dem som ser rødt ved det. Det bedste råd er nok at ignorerer det, eller smide en rapport, hvis der bliver gået lidt for meget til stålet.

I bund og grund, er det vel bare flokmentalitet a la Homo sapiens!

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
  Det er i de tilfælde, hvor der skal skides ind. Nu snakker jeg jo lidt ud fra min administrator rolle, men generelt så er den almene bruger p***e god til at sige fra over for det - det skaber også et bedre forum.

Det ord burde også censureres ligesom p***e er.
Selv for en moderator.

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Zorglub skrev:
  Det er i de tilfælde, hvor der skal skides ind. Nu snakker jeg jo lidt ud fra min administrator rolle, men generelt så er den almene bruger p***e god til at sige fra over for det - det skaber også et bedre forum.

Selv for en moderator.

"dolph"

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Zorglub skrev:

Selv for en moderator.

"dolph"

... en intelligent stavekontrol tak

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Bruger siden: 18 Marts 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

...........måske var det IKKE en skrivefejl.............

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Du har ret Bjørnix.

Jeg vil aldrig kunne tale om en fejls rigtighed og mene det alvorligt.

Jeg vil kunne tale om, at jeg er mere tolerant overfor en type fejl, end en anden, men at vrøvle, eller agere vrøvlet, det gør jeg kun, når jeg ikke vil tages alvorligt.

Mvh.

Det er nok derfor du ikke bliver taget alvorligt

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
sunaudio skrev:
bjørn skrev:
sunaudio skrev:

Præcis, og fuldstændig rigtigt. I ved jo også godt begge to at det er sådan det forholder sig. Jeg fornemmer godt din ironi sunaudio

Det er jo prøvet utallige gange, at sætte udstyr sammen der måler perfekt, eller "mest korrekt", og hvordan lød det? Tja, mange gange ikke til at holde ud i længden (for de fleste, men ikke alle )

Hvor ved du fra at det udstyr du omtaler nu også måler perfekt end sige korrekt ?

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

sunaudio skrev:
bjørn skrev:
sunaudio skrev:

Dit forsøg på at reducere ligningen til 2 variable viser at du ikke har forstået, eller ikke vil forstå forudsætningen, uagtet at jeg beskrev den.

Jeg har ikke spurgt,  men hvis "lyttepanelet" ellers gør deres arbejde ordenligt så vil der jo danne sig et billede af hvilke metoder og kredsløbsløsninger der dur og hvilke der ikke gør, og så er panelet jo godt på vej til at gøre sig selv overflødigt og ende som en stopklods for dårligt gennemtænkte ideer.

Tror du også på rynkecremens velsignelser ?

Sandelig om ikke det drejer sig om den mest korrekte gengivelse, det er vel hifi der er emnet. Den korrekte gengivelses mysterium er jo kun et mysterium hvis man ikke har et naturligt forhold til originalen.

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
sunaudio skrev:
bjørn skrev:
sunaudio skrev:

Dit forsøg på at reducere ligningen til 2 variable viser at du ikke har forstået, eller ikke vil forstå forudsætningen, uagtet at jeg beskrev den.

Jeg har ikke spurgt,  men hvis "lyttepanelet" ellers gør deres arbejde ordenligt så vil der jo danne sig et billede af hvilke metoder og kredsløbsløsninger der dur og hvilke der ikke gør, og så er panelet jo godt på vej til at gøre sig selv overflødigt og ende som en stopklods for dårligt gennemtænkte ideer.

Tror du også på rynkecremens velsignelser ?

Sandelig om ikke det drejer sig om den mest korrekte gengivelse, det er vel hifi der er emnet. Den korrekte gengivelses mysterium er jo kun et mysterium hvis man ikke har et naturligt forhold til originalen.

Bjørns mere eller mindre husmandsagtige eksprimenter kan man givetvis godt lære noget af. Nu er læringen en flere dimentionel størrelse. Det er muligt, at ansigtscreme virker, huden har brug for fugt...men nogen velsigelse er det næppe. Den psykoakutisk tilgang og tro flytter bjerge kan også bære nogen mod målet....en kæp i øret er også helt fint hvis dit anlæg skal tweakes.

Hifi er ikke blot et spørgsmål om korrekt gengivelse. Var det tilfældet, så havde man opgivet for længe siden, da vi ganske enkelt ikke er istand reproducerer på en troværdig måde. En illusion for fjolser. Et anlæg er ganske vist bare et anlæg - uanset hvad fundamentalisterne argumenterer for. Af alle de hobby´s jeg dyrker - så er hifi´en afgjort det område som er mest indspist og med flest socialmogoler. Gudskomplekser og forfænglighed som afgjort ikke er sundt....det er direkte skadeligt for de deltagende, men også deres stakkels omgivelser. At være en hifi-nørd er ikke nogen kompliment - det er en stempling af folk som sociale svage og isolerede mennesker.

Det er naturligvis ikke alle, som passer på steretypen - men en helt række af dem som skriver her er afgjort stereotypen. Ingen nævnt ingen glemt...men i burde vide hvem i selv er   .

Cheers...og husk nu - smil til naoen selv om han er en idiot.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes